Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2025 | 20:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kork som dæmpning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

En bænk med rille er et godt underlag til en deling med en almindelig fuksvans, som køres fint lige midt i den der rille. Det tager 21 sekunder. At skære i tyk kork er langt mere besværlig end at diskuttere med tømmermændnene efter en flaske whisky.

PS: man bør save på langs af rillen!

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

En bænk med rille er et godt underlag til en deling med en almindelig fuksvans, som køres fint lige midt i den der rille. Det tager 21 sekunder. At skære i tyk kork er langt mere besværlig end at diskuttere med tømmermændnene efter en flaske whisky.

PS: man bør save på langs af rillen!

Filebænk med rille ?  Kan man ikke bare spænde klodsen op i et maskinskruestik og så dele den der ?  

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2005 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Med bænk mener jeg en havebænk, ikke en filebænk. Når man er ved at være igennem, føles korken noget skrøbelig så derfor synes jeg det er nemmest at holde den i hånden, fremfor at spænde den op i en skruestik.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Bååååååååååååååååååååååååååt for dææææææævsen da - HIIIIIIIIIIIIIIIIIIK

Er lige ved at have scchhhhpropper nåk!

Yahuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale at enten skal denne Hr. Kubik kun eksperimentere med meget billige anlæg med sine propper (f.eks. alle dem fra Aldi), eller også kun at anvende kork fra alkoholfri rødvin.

mvh

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juni 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

har også selv prøævet her i weekenden, me har ikke nået at danne mig noget endeligt lytte indtryk...

... nogen forskalg til om an skal bruge 10mm eller 20mm kork  under sine ht'er....

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

1" kork er bedre end 1/2" kork, sådan er det bare!  

En skærekasse med sav koster i byggemarkederne kun basører og ikke meget mere!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Er 2" kork så bedre end 1"?

Jeg tror der er en øvre grænse, fordi jeg tror det handler om at etablere en for et givet set-up optimal compliance (fjeder). Men om det er 1", 2" eller 70 cm, det ved jeg ikke.

(70 cm kork vil dog i nogle tilfælde være noget usikkert. Forestil 70 cm kork under en 180 cm høj højttaler! Uha - "af banen, der spilles nu! TIMBER!!!!")

Nogle konkrete afprøvede bud på dette? (ikke de 70 cm!)

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Bare lidt tal og "målinger"; den audiophile matematiker kan så tage over:

24 kg højttaler med 3 stk korkbordskånere á Ø150mm X 12,5mm = 3(17662,5)mm^2 og 3(220781,5)mm^3

Altså trædes der med ca. 525cm^2 på gulvet og massen af kork er ca. 660cm^3

24 kg højttaler (igen) med 3 stk korkslibeklodser á 105mm X 40mm X 25mm = 3(4200)mm^2 og 3(105000)mm^3

Altså trædes der nu med ca. 125cm^2 og massen af kork er nu ca. 315cm^ (ca. 0,2kg/cm^2)

Der er således langt til det anbefalede maxtryk for formstabilt kork (2,5kg/cm^2)

Hvis man med en finger giver højttaleren et lille skub (subjektivt 5-10kg), vil den med korkslibeklodser under sig, "fjedre" frem og tilbage 2-3 gange og det tager subjektivt et lille sekund at dø ud! Om koblingen så har en egenresonans i det leje (2-3hz), skal jeg ikke udtale mig om.

Måske disse "målinger" kan bruges til et eller andet!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Juni 2005 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu bedst erfaring med kork tykkelser på mellem 3 - 10 mm, da der ellers opstår for meget fjedring/vippen af højttalerne, og apparaterne afkobles ikke hørbart mere ved tykkere kork end 10 mm., det er jeg kommet frem til efter de forsøg jeg har gjort, men man må jo selvfølgelig selv afprøve, hvad der duer bedst hjemme hos én selv.

mvh

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Jeg hævder stadig og stædigt, at jeg kan høre forskel på 1/2" og 1" hjemme hos mig selv, nemlig!

Og jeg kan bedst lide 1", tak!  

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt noget på 2,5 mm som jeg har skåret i firkanter á 8x8 cm og sat en i hvert hjørne og en i midten. Det virker kanon.

På skoler bruger børnene ofte korkplader som underlag. Snup dem!

Når jeg finder ud af at lægge fotos ind fra PCen sker det!

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 01 Juli 2005 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Min opfattelse af kork som afkobling, bygger på gulvkork, hvor jeg bryger ca. 2 lag, men pga. lidt skæve gamle gulve, kan der godt være behov for lidt mere enkelte steder for at få højttaleren i vater.

Mekanisk set giver det en fast og stram kobling til gulvet. Højttaleren bevæger sig overhovedet ikke, hvis du puffer til den. Alligevel er der en mekanisk afkobling fra gulvet ved de lidt højere frekvenser, hvilket jeg man nok ikke kan overdrive betydningen af.
Hård tilkobling har jeg aldrig hørt uden, at halvdelen af lyden kommer direkte fra enhederne. det skyldes forvrængning én masse.

Så hos mig, hvor gulvet er et klinkegulv, kobler jeg rimeligt hårdt til ved lave frekvenser og mindre hårdt ved høje vha. gulvkork.

I øvrigt kan man ud over tykkelsen også regulere dæmpningen vha. arealet man lægger kork på.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Så hos mig, hvor gulvet er et klinkegulv, kobler jeg rimeligt hårdt til ved lave frekvenser og mindre hårdt ved høje vha. gulvkork.

Kubik, det forstår jeg ikke helt ? Du siger du både kobler hårdt og mindre hårdt, men er det ikke den samme kobling - kork ?

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Jeg er også usikker på hvad KvK mener:

Jeg opfatter korken som en compliance (fjeder) med lavt Q, altså veldæmpet. Men ved høje frekvenser skulle jeg mene, at massen af højttalerens masse er så høj i forhold til den masse svingspolerne og membram + luft sætter i bevægelse, at det var uden betydning hvordan højttaleren er fæstnet til sit underlag. Hvorimod ved lave frekvenser, der "puffer" membramsystemet virkelig til højtaleren, så her betyder fæstningen noget. Så derfor er "mindre hårdt" ved lave frekvenser at foretrække fremfor "rimeligt hårdt"?

For så kobles vibrationerne i højttaleren sig ikke ned i gulvet og videre. De afkobles i stedet.

Kan der være noget om, at hvis vi ændrer fundamentalt ved basgengivelsen (op til 200 Hz ca.) så opbygges impulserne på en anden måde? (og musik er vel egentlig ikke andet end bløde impulser der afløser hinanden/summerer i et virvar) Og det kan man så høre på den måde et system afleverer overtonerne på (diskantområdet). Derfor "hører vi" også korkens virkning i den øverste del af frekvensområdet, men rent fysisk kan jeg ikke rigtig se logikken i det.

mvh

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Hr von Auspuff; hvis du puffer til højttaleren med 5-10kg, så vil den rykke sig, men hvor meget?  

Hvor hård eller hvor blød en afkobling?  

Hvor højt spiller man? (Q kontra dB) 

Med hvor megen bas? (højttalere plus rumtilskud)

Og med hvor dyb bas i hvor stort et rum? (rumresonans kontra korks angrebsfrekvens)

Mange faktorer spiller ind!

Et er 10hver10fald sikkert; der sker noget med diskanten, men en kontrol af timbre (trianglen fra Grace Jones´ "Slave to the rhythm" ) viser ikke nogen graverende fejl, sår´n!

Stemmer står også mere nøgternt; sår´n lidt "bare almindeligt, som når man selv eller andre taler i lytterummet".

Helt "Hi-forkert" kan det ikke være!

LaMancha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hvor højt spiller man? (Q kontra dB) 

Hmmm Q??? Hvad er det?

NAD C352
Classic No.01B
B&W 603S3
QED Qunex 3
QED Silver Bi-Wire
TaraLabs Missing Link
32 PF 9731D

[URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28514&PN=1]Se mit anlæg her
Til top Vis LaMancha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaMancha

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg må give Kubikken ret - spikes duer bare ikke . Lyden bliver tynd og afmagret, stemmer mister kraft og saft......tja, sløjt og kedelig dåselyd . Trommer mister vægt, nej nej det duer slet ikke. Eneste plus er en anelse mere speed og attack, men man skal lytte grundigt efter for at finde det.  Jeg havde spikes på i en halv time og så røg de sgu af igen, min dybbas var næsten helt væk . Så jeg må eksperimentere lidt med noget kork istedet, tror jeg starter med en tynd korkmåtte under hele foden for ikke at afkoble for meget til gulvet     

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2005 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Jeg må give Kubikken ret - spikes duer bare ikke . Lyden bliver tynd og afmagret, stemmer mister kraft og saft......tja, sløjt og kedelig dåselyd . Trommer mister vægt, nej nej det duer slet ikke. Eneste plus er en anelse mere speed og attack, men man skal lytte grundigt efter for at finde det.  Jeg havde spikes på i en halv time og så røg de sgu af igen, min dybbas var næsten helt væk.

Jeg er langt hen ad vejen helt enig i lydbeskrivelsen, men nu er det vel ikke sådan, at spikes hindrer at hele skidtet virkelig kan vibrere sammen og give en masse mikrofonibaseret vægt og fylde? Når set-up'et ikke kan hoppe sammen og samspilsmudre på grund af spikes, ja så får vi speed og attack!! (Linns foot-udtryk. Linn gjorde/gør meget ud af at gøre komponenterne stive og stramme, især HT-erne - og de gamle havde klarhed, attack og speed synes jeg)

Jeg er også kommet på kork-vognen. Ikke for at flyde ovenpå sammen med de andre. Men kunne godt forestille mig noget bedre på et senere tidspunkt, som leverede begge dele.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Er kork kompromiet imellem direkte på gulv og spikes ? Er der ikke andre materialer som er velegnet ? Uden at have prøvet kork endnu så tror jeg man skal gå efter en så hård kork som muligt for at undgå at lyden bliver hul, hvad er erfaringerne her ?   

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes