Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 01:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kork som dæmpning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LaMancha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har også i samspil med en kammerat (ja, har brugt SYGT meget tid på det her ) prøvet med en granitblok, men her knækkede filmen godt nok.

Vi havde også de store forventninger til det, så vi smed noget massivt granit under hans B&W lige som mine. Første indtryk var stort, ved lav volumen fik vi en MEGET kontant bas, det var også den støste ændring her, men ved høj volumen begyndte bassen at mudre en smule og det bliver værre jo mere vi gav den. Mellemtonen havde også en tendens til at begynde at skrige en smule hvilket jeg synes er helt hen i vejret.

Så vores kunklusion på granit var en fesen oplevelse, dette kan selvfølgelig, ligesom kork være meget forskelligt fra system til system, men her duede det ikke.

Jeg kører selv stadig med kork og bliver mere og mere glad for det. Underligt nok hvor spikes er blevet høvlet ned herinde, kører jeg med både spikes og kork og det virker altså bare hos mig. Har prøvet begge dele og denne løsning passer bedst til MINE ører.

Men vi skal jo bare huske på at det med ørerne er jo stadig det vigtigste

NAD C352
Classic No.01B
B&W 603S3
QED Qunex 3
QED Silver Bi-Wire
TaraLabs Missing Link
32 PF 9731D

[URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28514&PN=1]Se mit anlæg her
Til top Vis LaMancha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaMancha

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Spikes med en ordenligt anlægsflade på korkslibeklodser er også et af mine fremtidige forsøg!

Kompromis?

Måske!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Spørgsmål til LaMAncha: HVordan har du konkret gjort med spikes og kork? Hvad er ovenpå korken for at forhindre spiken i at gennembore den?

Ved ikke rigtig hvad der passer af naturvidenskabelig forklaring på det oplevede fænomen med den skrigende mellemtone ved høje niveauer, MEN det kan jo lyde som om at når der er mange informationer ved højt DB-tryk, ja så kan mamoren/granitten ikke transportere det væk eller den sender det retur op i højttaleren der kvitterer for modtagelsen ved at det hele "skriger", den skal både sige det den selv laver og det den modtager retur??

Det er åbenbart at dette med koblinger er sværere end antaget

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Hvad siger gulvet? (Skuuur!)

Går det så op i eks. vis CD-afspilleren med tracking- og korrigeringsopgaver til følge?

YES SIR!  

Var det en naturvidenskabelig forklaring?

Nah, men helt "Hi-forkert" er det vist ikke!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Nogen der har eksperimenteret med kork under CD afspilleren? Jeg har f.eks. placeret 1cm kork under hver af min NAD afspillers fødder, men det er svært at høre om det lyder bedre...det lyder i hvertfald rigtigt godt!
Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

LaMancha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:

Spørgsmål til LaMAncha: HVordan har du konkret gjort med spikes og kork? Hvad er ovenpå korken for at forhindre spiken i at gennembore den?

Har lagt et lille lag plastic, de kommer en smule ned i korken, men tror ikke det har noget at sige Hvis det har må jeg sq leve med det hehe...

Første forsøg prøvede jeg bare at knalde spikes igennem korken, kunne heller ikke høre den store forskel (stadig spillede det til den gode side), men tænkte jeg nok måtte prøve at gøre det "rigtigt"

Inderst inde er jeg overbevist om at hvis korken er tyk nok har det ikke synderligt meget at sige i forholdt til hvor svært det er at få dem til at lade være med at gå igennem...

Hmm!

NAD C352
Classic No.01B
B&W 603S3
QED Qunex 3
QED Silver Bi-Wire
TaraLabs Missing Link
32 PF 9731D

[URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28514&PN=1]Se mit anlæg her
Til top Vis LaMancha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaMancha

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Spikes og kork: Hvad med et stykke blygummi; det skulle også väre lyddämpende?  (Nå, det vidste I godt, OK!)

Det er selvkläbende og skulle spikes´ene gå igennem og en smule ned i korken, så gör det sikkert ikke ret meget!

Måske!

JBDK; pröv med korkslibeklodser (eller anden tyk kork) og så placér korken direkte under CD-afspillerens bundplade.

Kan födderne tages nemt af, så gör det med mindre ventilationshullerne (såfremt nogen sådanne findes der) i bunden nu bliver däkket; det går ikke!  

Uden födderne kan du så "nöjes" med tyndere kork!

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 05:47 | IP-adresse registreret  

Kork er åbenbart blevet en mangelvare, det er ikke til at opdrive korkfliser mere . Var i 3 byggemarkeder i går og ikke skyggen af kork, så i ren desperation købte jeg den sidste af deres opslagstavler med kork på i håb om at kunne pille det af - men det er kun 2 mm.  tykt og smuldrer for et godt ord  

Så er der vel ikke andet tilbage end at komme igang med at sønderdele nogle slibeklodser

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2005 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Acer; nemlig!  

flpdk
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Kork under højttalerne kan jeg godt forstå vil ha' en større eller mindre effekt, men kork under cd-afspilleren tror jeg simpelthen ikke på man kan høre. Det må være hovedet der spiller en et puds (man synes der er en ændring, for det burde der jo være).

MVH Flemming

Til top Vis flpdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flpdk

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg har prøvet kork under CD afspiller, preamp m.m.
Det røg af igen.
I hvert tilfælde bliver lyden ikke renere her hos mig tvært imod.
Under HT virker det fint.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

LassePedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2004
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

flpdk skrev:

Hej

Kork under højttalerne kan jeg godt forstå vil ha' en større eller mindre effekt, men kork under cd-afspilleren tror jeg simpelthen ikke på man kan høre. Det må være hovedet der spiller en et puds (man synes der er en ændring, for det burde der jo være).

MVH Flemming

Du tager fejl!

Har prøvet at erstattet SD fødder  (som også er hørbare!) med korkfiduser under min CD spille. Og resultatet er klokkeklart: Ud med SD ind med kork!

You have to keep moving - after all no dog has ever p***ed on a moving car.
Til top Vis LassePedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LassePedersen

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Afkobling er en spændende ting, for det har en reel effekt (læs: et ikke et så tvivlsomt tweak som der findes rundt omkring... hvilke der er "tvivlsomme" er der så ingen grund til at nævne), og her i weeekenden vil jeg selv prøve, med hhv. kork og spikes, og som der står et sted, så må hård afkobling under CD/amp. o.l. være at foretrække, for at undgå vibrationer gå op i afspilleren igen, og det lyder jo meget sandfærdigt!? Om blød eller hård afkobling så er bedst på mit setup til HTerne, det vil jeg så finde ud af. Pt. bruger jeg spikes, og det synes jeg hjalp på lyden, men er der nogen med forslag til anden afkobling end spikes og kork? I øvrigt så er der billeder på vej af mit setup her efter weekenden!  (alle andre gør det jo, og man skal jo hyle som de ulve man er i blandt)

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Halløjsa.....

Tjah, som så mange andre, vil jeg nu også tilslutte mig koret af begejstrede 'korkoister', da udskiftningen af SD fødderne til kork under højttalerene har givet en forbedring (mere fast bund og mere åben mellemtone), men der er nu noget, der har undret mig.......

Nu synes jeg det giver mening, at rummets beskaffenhed generelt og gulvets i særdeleshed har indflydelse på, om man får det bedste resultat ved hård hhv. blød afkobling, da et "blødt" gulv som f.eks. trægulv må kunne forhindres i at spille med, ved anvendelse af blød afkobling. Lige så umiddelbart "logisk" forekommer det at være, at et hårdt gulv, som f.eks. betongulv kan betyde, at man får det bedste resultat ved at benytte hård afkobling (tilkobling?), da højttalerens resonansfrekvens flyttes opad p.g.a. den øgede kobling til det tunge og hårde gulv.

En CD-afspiller burde vel ikke have så stor glæde af den ene eller den anden afkobling, så længe fejlkorrektionskredsløbet arbejder mindst muligt??!! Når nu flere oplever, der alligevel er forskel på forskellige afkoblinger under CD-afspilleren, og det antages, at fejlkorrektionskredsløbet ikke får mere/mindre at lave p.g.a. afkoblingen, hvad skyldes denne effekt så? Flytning af resonansfrekvens? Mikrofoni?
Det er ikke fordi, jeg ikke tror på, at der kan være en forbedring ved forskellige afkoblinger under CD-afspillere - Jeg leder bare efter et muligt argument for, hvorfor der kan opnås denne forbedring?!
Den lydmæssige forbedring ved afkobling af CD-afspillere, må vel også afhænge af den hylde e.l., som afspilleren er placeret på - Så det muligvis er kombinationen hylde/afkobling, der giver anledning til forbedring/forværring af lyden?

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:
Halløjsa.....

Tjah, som så mange andre, vil jeg nu også tilslutte mig koret af begejstrede 'korkoister', da udskiftningen af SD fødderne til kork under højttalerene har givet en forbedring (mere fast bund og mere åben mellemtone), men der er nu noget, der har undret mig.......

Nu synes jeg det giver mening, at rummets beskaffenhed generelt og gulvets i særdeleshed har indflydelse på, om man får det bedste resultat ved hård hhv. blød afkobling, da et "blødt" gulv som f.eks. trægulv må kunne forhindres i at spille med, ved anvendelse af blød afkobling. Lige så umiddelbart "logisk" forekommer det at være, at et hårdt gulv, som f.eks. betongulv kan betyde, at man får det bedste resultat ved at benytte hård afkobling (tilkobling?), da højttalerens resonansfrekvens flyttes opad p.g.a. den øgede kobling til det tunge og hårde gulv.

En CD-afspiller burde vel ikke have så stor glæde af den ene eller den anden afkobling, så længe fejlkorrektionskredsløbet arbejder mindst muligt??!! Når nu flere oplever, der alligevel er forskel på forskellige afkoblinger under CD-afspilleren, og det antages, at fejlkorrektionskredsløbet ikke får mere/mindre at lave p.g.a. afkoblingen, hvad skyldes denne effekt så? Flytning af resonansfrekvens? Mikrofoni?
Det er ikke fordi, jeg ikke tror på, at der kan være en forbedring ved forskellige afkoblinger under CD-afspillere - Jeg leder bare efter et muligt argument for, hvorfor der kan opnås denne forbedring?!
Den lydmæssige forbedring ved afkobling af CD-afspillere, må vel også afhænge af den hylde e.l., som afspilleren er placeret på - Så det muligvis er kombinationen hylde/afkobling, der giver anledning til forbedring/forværring af lyden?

M.V.H.
Søren

Hvor er vi enige. Personligt er jeg ret skeptisk overfor afkobling af CD og andre enheder, men det skal nu prøves alligevel. Det kan jo være...

Hvorfor, om, hvordan og hvorledes ved jeg ikke, men jeg har heller ikke prøvet det endnu; har du, Søren? Men dertil skal så siges at jeg oplevede væsentlig forbedring da jeg gik fra ingenting til spikes under HT, så nu skal kork og evt. en kombination prøves, og jeg, glæder mig, gør jeg...

Husk: Det er med afkobling som det er med kvinder: man behøver ikke forstå...

Til top Vis MichaelJDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelJDK Besøg MichaelJDK's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 15 Juli 2005 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Til/afkobling af CD maskiner og anden elektronik skal forstås på flere måder.

1. Man skal undgå at føre vibrationer fra underlaget op i CD maskinen
  2. Man skal gerne have ledt luftbårne vibrationer og evt. internt opståede vibrationer i CD maskinen væk fra apparatet.

Det er altså en 2 sidet problematik.
På lidt bedre maskiner, da sætter fabrikanterne gerne meget tunge fødder på. Det er ud fra begge synspunkter en glimrende idé
Værre er det når man taler underlag, da bør det være fast og lede energi væk fra spillen og det bør være blødt og undlade at lede energi op i spillen.
Mit valg har hidtil været "ingenting"
Til gengæld har jeg fundet det langt bedre, at stille apparatet på spånplade fremfor MDF, det sidste duer decideret slet ikke.
Prøv en billig billig stunt - ud med MDF ind med gammeldags spånplade.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

MichaelJDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Til/afkobling af CD maskiner og anden elektronik skal forstås på flere måder.

1. Man skal undgå at føre vibrationer fra underlaget op i CD maskinen
  2. Man skal gerne have ledt luftbårne vibrationer og evt. internt opståede vibrationer i CD maskinen væk fra apparatet.

Det er altså en 2 sidet problematik.
På lidt bedre maskiner, da sætter fabrikanterne gerne meget tunge fødder på. Det er ud fra begge synspunkter en glimrende idé
Værre er det når man taler underlag, da bør det være fast og lede energi væk fra spillen og det bør være blødt og undlade at lede energi op i spillen.
Mit valg har hidtil været "ingenting"
Til gengæld har jeg fundet det langt bedre, at stille apparatet på spånplade fremfor MDF, det sidste duer decideret slet ikke.
Prøv en billig billig stunt - ud med MDF ind med gammeldags spånplade.

Jeg står i den lykkelige position, at mit setup står på et møbel som 7-9-13 er fineret spånplade... det er i hvertfald ikke MDF, men nu sidder jeg, med 8 spikes og rigeligt med kork-bordskånere...  - nu skal de så bare "rettes" til... Jeg ved heller ikke, om jeg får noget ud af det (spikes og kork), men har forventninger til korken... har kun hørt gode erfaringer med det, såeh... men jeg finder ud af det her i weekenden...

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Hvordan foreslår i at man deler en slibeklods som er 25 mm. tyk ? Jeg skal jo nok bruge 8 stykker i alt, medmindre man skulle gå efter Kubik's forslag og stille HT'erne på 3 stk......så vipper de jo heller ikke . Jeg forestiller mig nok at dele den på langs så jeg får nogle 2 stk. slibekoldser i halv tykkelse som så kan deles op i 3 stk. eller 4 stk., hvis korken bliver for tyk tror jeg lyden bliver hul og svumpet - det er nok bare en indbildning . Vi vil have en fast og kontant bas, det må ikke lyde som om man slår på en blikspand med en bambusbøjle      

blueyes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 17 Juli 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Det bedste må være blød og hård sat sammen, som en anden foreslog. Bløde på apparater (SD fødder) og hårde under HT!

Det virker hos mig og jeg har prøvet næsten alt; glas, MDF, MDF med hård melamin, birkefiner, aluminium, Pulsar Points, Cold Rays, CD fødder, Valhalla fødder, kork, IXOS gummi, kegler af træ, ja hvad er der mere?

Til top Vis blueyes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blueyes

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Juli 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Inspireret af denne tråd og mistanke om at det må kunne blive bedre, indkøbte jeg 2 pakker bordskånere i Ikea lørdag til ialt 30,-

Frem med hobbykniven, de ca. ø18 cm og 10mm tykke bordskånere skulle skæres ud i firkanter (4 stk til hver ht) af med spikes og "på" med korken under ht'erne efter udskæringen......

Resultatet betydeligt løft især i øvre regionerbassen kom også godt med, den som før gik noget i gulvet...kommer nu ud det rigtige sted

Jov jov, cdspillen fik også lidt kork, udskåret efter en 1 krone og spidset til. så de kunne placers oppe i "fødderne" resultat.... det blev ikke værre og forstærkeren fik så mulighed for lidt mere luft...

Til top Vis Jdluxe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jdluxe

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes