Forfatter |
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg delt slibeklodsen og prøvet kork-løsningen. Lad mig sige med det samme - det er bedre end spikes, meget bedre . Men korken fik kun lov at sidde under en 3-4 timer så røg det af igen, hvorfor ? Jo se, lyden blev lidt mere velopløst og instrumenterne tegnede sig ligesom lidt tydeligere, hvis man kan udtrykke det sådan, men ht'erne mistede samtidigt vægt i basområdet - ikke så meget som på spikes, men nok til at vægten i trommerne blev reduceret til et et uholdbart niveau. Måske det kan ændres hvis der kommer en hel kork-flise ind under ?, men de kan jo ikke opdrives nogen steder længere . Der blev simpelthen afkoblet for meget, så næste skridt er nok jjaz- eller SD-fødder __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 10:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer; hvorfor prøve at få afdæmpning med kork til atligne lyden fra spikes?
Ideen er jo at de to materialer er forskellige og giver forskellige udtryk...
Det med basdybden på spikes, kan jo være fordi gulvet spiller med og du har vænnet dig til det (for) store bashæv det giver. Men er det korrekt ?
I disse afkoblingsdiskussioner ender vi stort set samme sted hver gang; der er forskel på afkoblingers effekt og ændring af lydbillede og om det ene eller andet er "bedre" afgøres af den der lytter. Flere gange ser jeg at folk går tilbage til det de havde før, ret hurtigt, og det er nok en lille fejl. Man bør give en nyhed en rum tid for at kunne vurdere dens effekt. Der er ikke noget som isoleret set bare gør ting "bedre". Der er altid noget som bliver trukket fra eller lagt til ifht det man kom fra.
Så derfor kan jeg anbefale man intellektuelt definerer hvilket resultat man vil ende op med og så starter jagten. Istedet for at jagten starter bare derud ad og så ender man op med noget man ikke ønskede - bliver forvirret og sætter det gamle på igen. Man er kommet ingen vegne, mend et var sjovt!
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
kontrast skrev:
|
|
|
Det mener jeg heller ikke jeg har sagt / givet udtryk for Kork giver slet ikke den magre, hule og livløse gengivelse som spikes gør - slet ikke. Kork gør en masse gode ting, men det fjerne dybden og noget af vægten i basområdet som jeg er meget glad for - husk på jeg er bas-freak Men jeg ville godt have min bas strammet lidt mere op uden at den mister vægt og pondus, selv konen kunne høre den var gal med kork under på Peter Gabriel koncerten  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
MichaelJDK Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 674
|
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
...selv konen kunne høre den var gal med kork under på Peter Gabriel koncerten  |
|
|
Og ikke fordi du truede med tæv (overført betydning. Går ikke ind for hustruvold ), hvis hun, modsagde dig???  
__________________ Mvh, Michael Jensen
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelJDK skrev:
Acer skrev:
...selv konen kunne høre den var gal med kork under på Peter Gabriel koncerten  |
|
|
Og ikke fordi du truede med tæv (overført betydning. Går ikke ind for hustruvold ), hvis hun, modsagde dig???  
|
|
|
nope, hun har skam gode ører den kære frue - det var hende selv der foreslog om ikke vi skulle fjerne de dersens kork-dimser så vi kunne nyde resten af koncerten og den gode vin
__________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
kontrast skrev:
|
|
|
Det mener jeg heller ikke jeg har sagt / givet udtryk for Kork giver slet ikke den magre, hule og livløse gengivelse som spikes gør - slet ikke. Kork gør en masse gode ting, men det fjerne dybden og noget af vægten i basområdet som jeg er meget glad for - husk på jeg er bas-freak Men jeg ville godt have min bas strammet lidt mere op uden at den mister vægt og pondus, selv konen kunne høre den var gal med kork under på Peter Gabriel koncerten  |
|
|
Hej Acer
Nu vil jeg som udgangspunkt ikke beskrive lyden fra spikes som værende hul og livløs, men det kommer vel an på hvilket setup samt hvilke forventninger man har? 
Jeg har leget noget med spikes, SD, jjaz, Pulsar Points og Coldrays, men har ikke rigtigt fundet noget der for alvor virkede.
Som det sidste har jeg dog forsøgt mig med TEKMEK spikes fra High End Sound ( http://www.highend-sound.com/produkter/detail.asp?iType=23&a mp;iAd=96), og her har jeg altså fundet en tilkobling der fungerer!
De tilkobler i et rimeligt smalt frekvensområde (ligesom Coldrays), men fastholder samtidig et meget harmonisk lydbillede. Eks. med Coldrays har jeg oplevet at lydebilledet bliver en smule for nøgternt. TEKMEK spikes har i denne sammenligning en lidt mere "fed" lyd. Måske er det noget af dette du er ude efter? __________________ MVH Søren
Sonus faber Club International
|
Til top |
|
|
Acer Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske man skulle prøve med de Tekmek fætre - de ser noget bastante ud i betrækket . Jeg ved heller ikke om jeg er helt færdig med at lege med kork endnu, tror måske noget af min bas kommer tilbage hvis jeg får hele ht'erens base fyldt ud med kork, men jeg kan ikke skaffe kork fliser nogen steder 
Mit problem er , at jeg ikke vil afkoble for meget - husk på jeg kommer fra CV til MS4 og basnarkoen løber stadig i mine årer, men jeg ville gerne opnå en lidt mere kontant og fast bas. Det kan godt være afkobling ikke er vejen frem, men man skulle istedet rode lidt med nogle nye ht-kabler og flere skærmede netkabler  __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
Til top |
|
|
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 20 Juli 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at tage ud til /finde et hobbycenter, sådanne steder hvor folkeskoler køber ting og sager ind til formningstimer o.s.v.
Måske Lærernes Indkøbscentral?
Panduro Hobby i Århus?
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 10 November 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg også kork under mine HTer. Det hjalp en hel del! Bassen blev noget strammet op sammen med resten af lydbilledet.
Samtidig med dette smed jeg lige ca. 5kg ovn tøret sand i hver stander.
Kork slibe klodserne er købt i Bauhaus for en 20er stk. De er herefter
blot blevet delt med en hobby kniv i 4 lige store stykker.
Et glimmerende tweak!
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
T.R.J Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 14 April 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der ved hvordan lyden bliver hvis man lægger kork i hele ens lytterum ? (korkgulv)
|
Til top |
|
|
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
Sendt: 14 April 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
T.R.J skrev:
Nogen der ved hvordan lyden bliver hvis man lægger kork i hele ens lytterum ? (korkgulv) |
|
|
Kork absorberer ikke lyd særlig godt direkte.. og slet ikke lagt ovenpå betongulv eller lign. Det er en forholdsvis glat overflade, så der er næsten ingen absorbation, foruden kombinationen af gulvkonstruktionen under, og det ville også kun påvirke bas-efterklangen.
Brug hellere tæppe, det absorberer en del i de øverste oktaver.
Så nej kork er ikke et slags "hifi-gudemateriale". Det fungerer måske fint til det nævnte i denne tråd, eller som bordskåner.. men så er den vist heller ikke længere.
|
Til top |
|
|
MichaelJDK Forum Bruger

|
Sendt: 14 April 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
T.R.J skrev:
Nogen der ved hvordan lyden bliver hvis man lægger kork i hele ens lytterum ? (korkgulv) |
|
|
Jeg står snart overfor en flytning (ny lejlighed! ), og der kommer et tæppe op på væggen, der er korkfgulv (væg til væg - for at fjerne enhver tvivl) og der kommer et tæppe på gulvet (ikke væg til væg), og udover det så kommer der en masse ting derind. Er spændt på akustikken derinde... den skal i hvertfald være/blive god da det bliver "husets" musikrum m. klaver/guitarspil og anlæg 
Så hvordan korkgulv lyder det finder jeg med sikkerhed ud af __________________ Mvh, Michael Jensen
|
Til top |
|
|
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
Sendt: 14 April 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå så fandt man da den her gamle tråd med nyt liv i. Jeg har selv leget meget med kork og senere hen kork kombineret med tung afkobling. For dælen jeg får bare sådan lyst til et glas rødvin af al den kork snak hehe. Nå men 3 stykker kork under hver HT`er startede det med. God lydforbedring Så støbning af beton klodser på 30kg stk. under 30kg HTèr med kork imellem. Rigtigt godt. Senere test af 5kg vægtskive på kork oven på HTér. Gav lige det sidste ro i lydbilledet især diskanten Udskiftning af betonklods med 40x60x3cm granitflise+kork.Dårligt da 3cm granitten sang kraftigt med. Så til sidst blev tveaket da vidst presset til det yderste da jeg lagde granitflisen(20kg) nederst. kork og beton klodsen(30kg) oven på. Kork på og Htéren ovenpå. tilsidst kork oven på Htèren og en granitflise(10kg) oven på. Granitplade nederst........20kg Kork Betonklods....................30kg Kork HøjtTaler....................... ...................30kg Kork Granit øverst.................10kg ialt.................60kg sandwich afkobling + 30kg HTèr =90kg pr stk.
 __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|
MichaelJDK Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Please... vi MÅ se billeder  Lyder lettere sygt!  __________________ Mvh, Michael Jensen
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 15 April 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelJDK skrev:
Please... vi MÅ se billeder Lyder lettere sygt!  |
|
|
Det ville jeg også gerne se!  __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
Sendt: 15 April 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hva med kork på gulvtæppe under ens speakers?
Vil da ud og købe mig nogle stykker til min Pre og CD.. kunne da også være sjovt at prøve det under racket istedet for spikes...

|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 15 April 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn B skrev:
Hej.
Hva med kork på gulvtæppe under ens speakers?
Vil da ud og købe mig nogle stykker til min Pre og CD.. kunne da også være sjovt at prøve det under racket istedet for spikes...

|
|
|
Du kan lave korkstykker i forskellig størrelse, så får du forskellig til/frakoblingsvirkning af det. Måske vil det være godt under apparaterne direkte, måske skulle du hellere bruge det under hylderne i racket. Spikes er for mig en gåde i det hele taget. Har aldrig hørt dem virke i mit liv endnu.
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 15 April 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som nævnt før; korkslibeklodser til en ti´er/stk er 10-4 til højttalere på rundt 20-30 kg. 3 stk under hver.
Det hjælper yderligere at stille højttalerne op på noget tungt; jeg har brugt granit fra stenhuggeren i stedet for beton. Ser pænere ud, tror jeg nok.
Den ændrede lyttehøjde, ved de hævede højttalere, gør dog også noget for bassens første reflektion, den flyttes i frekvens, vistnok nedad!
Kork under CD´en? Det er (også) systemafhængigt; jeg brugte det til Arcam Alpha 5 (og 5+), men jeg bruger det ikke på min Arcam Delta 70.3! Den har sorbotane-fødder, og der er mere smæk på lyden?!
Kork under højttalerkablerne? Prøv at stable dem op på 2-3 slibeklodser, prøv!
Kork er ikke et vidundermiddel, men et billigt tweak, som når langt hen ad vejen!
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt sjovt, så mange der har fundet behag i kork. Men det undrer alligevel ikke, når man checker alternativerne. Spikes der virkelig kobler tingene sammen, skaber mindst ligeså mange problemer som de løser. Man bør også tænke på hvad det egentlig er man kobler sammen. Koblingen gælder jo både fra højttaler til gulv, gulv til set-up og gulv til den anden højttaler og så hele vejen tilbage igen. Det er meget kompliceret at få et ordentligt overblik over. Kork er en mellemvej mellem hård og blød til/afkobling, som man må eksperimentere med mht. mængde og tykkelse m.m. Mine erfaringer siger, at under apparater hører det ikke rigtigt til. Jeg bruger en skive gulvkork under benene på mit rack og 2 lag på 3 punkter under hver højttaler. Det giver en meget fin impulsvillighed og kun sjældent kan man konstatere forplantning af resonanser op i højttaleren.
Et kendt skotsk mærke sværger ellers til spikes, idet det giver mere attack. Men det kan man meget tydeligt forbinde med mangel på samme i produkterne. Det er desværre ikke nogen farbar vej, at kompensere for mangel på attack ved at bolte skidtet fast til bygningen. Det er et vildspor, som kun kan fungere når alle forudsætninger herfor er opfyldt.
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Linn; ingen attack?  (Nå-ja, alt er jo relativt)
|
Til top |
|
|