Emne: Omdrejningshastighed. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Jens Mortensen Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 15 August 2023 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
En hastighedsafvigelse på 0.68% er ikke meget, og det er der mange, der ikke kan høre. Men jeg kan høre forskelle på 1Hz omkring kammertonen, hvorfor det betyder noget for MIG, at afspilningshastigheden er så præcis som muligt. Jeg slapper ganske enkelt mere af, når der spilles rent. Derfor sælger jeg min Rega TT PSU uden regulering af omdrejningshastigheden til fordel for en Rega NEO TT PSU, som har den mulighed. Den eksisterende PSU er fin for de, der ikke kan høre disse små forskelle. Så sådan hænger det sammen. Mvh Jens.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 16 August 2023 kl. 05:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Medlyd skrev:
Hej Hvad angår hastighed på en Rega RP8 eller P8, så er de under 1% afvigelse, hvilket er bedre end det meste. De bliver alle testet med avanceret måleudstyr, der sikrer, at man får en pladespiller der holder de opsatte mål. Med tiden kan der komme afvigelser, der i langt de fleste tilfælde skyldes slid på remmen, så en ny rem kan være det du skal bruge, MEN den afvigelse du angiver er ikke problematisk endda slet ikke, selv om vi tror at, hvis er alle fire cifre ikke helt perfekte, så er der noget galt.
Der er formentlig få mennesker der ville kunne høre en afvigelse på en procent eller mindre. En guitar der er stemt med A som 446 hz, ville næppe kunne detekteres, hvis den spillede solo og i en orkester-sammenhæng, hvor alle havde en procents afvigelse, ville det være endnu sværere. |
|
|
Det er simpelthen det rene vås, du skriver. Godt nok ikke særligt stor tiltro du har, til dit kundesegments evner til at lytte. Under 1% skulle ifølge dig være bedre end det meste??  Det er vist bare Crossley, der er dårligere. Helt alm. mennesker uden lyttetræning kan sagtens høre, om udklingningen af en enkelt tone, det være sig guitar eller klaver, varierer med 1% pr. omdrejning. Det er direkte falsk. Forstår virkelig ikke, at en importør/distributør af pladespillere er villig til at skyde sig selv i foden med så´n en gang nosens. Dybt skuffende. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 16 August 2023 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg undrer mig over at Jens Mortensen anvender en Rega som sandt for dyden aldrig har været synonym med præcision på
hverken hastighed eller gangkonstans. Og er man nede i kravet om afvigelser <+- 1Hz ved kammertonen på 440Hz skal der helt
andre boller på suppen, så at sige.
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 16 August 2023 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvad gør man så når der ikke er enighed om kammertonen og Rega’en ikke holder hastigheden og dermed “korrekt”
toehøjde.
Citat:
Kammertonen er tonen enstreget a, som har grundfrekvensen 440 Hz. Dette er den mest brugte frekvens for moderne musik,
men i en del klassisk musik bruges frekvenser ned til 436 Hz. Kammertonen er lig a, der er den sjette tone i den diatoniske skala
udgående fra tonen c. Grundtone i a-dur og a-mol.
Kilde: Wikipedia
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 16 August 2023 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en stroboskop-skive, jeg kan tjekke hastigheden med. Og jeg synes det kan være svært at få den til at stå helt stille... Men jeg har den mest gangstabile musik!
|
| Til top |
|
| |
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
|
| Sendt: 16 August 2023 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stroboskop.
I så fald må man sætte sin lid til til at lysnetfrekvensen er præcis 50Hz for at stroboskop løsningen er brugbar.
Hvorfor er der ingen pladespillerproducent, som anvender Atomuret i Frankfurt som korrektion og reference for tallerkenens
rotation og korrekt tonehøjde. Eller er der …..?
For slet ikke at bekymre sig om hvorvidt skæremaskinens tolerancer ligger indenfor kravene man har til gengivelsen. Kan man
være sikker på den del af vinylprocessen, når nu vi har fingrene nede i substansen? Vi må jo ikke glemme at slutresultatet er
summen af alle processerne hvor tonehøjden kan påvirkes.
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4931
|
| Sendt: 16 August 2023 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en håndholdt "Lygte" som kører på batteri... Og så en skive som placeres på pladetallerkenen. Og så kan man justere via strømforsyningen.
Men som du er inden på, hvad så med skærematricen osv. Nogen gange må man give slip, og nyde musikken i stedet 
|
| Til top |
|
| |
Medlyd Branchemedlem

Medlyd
Bruger siden: 26 August 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 683
|
| Sendt: 16 August 2023 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jens
At du kan høre forskel på 1% af kammertonen som har varieret gennem tiden og så de 440 hz er træls, fordi du så ofte må opleve en
tilstand, hvor du ikke slapper af. Nogle mennesker har absolut gehør, men det er meget få og selv de vil have svært ved, at detektere den
forskel. Jeg tror selvfølgelig på, at du har det "problem" , men hvad kan man gøre, når de fleste musikere, hvor deres instrument påvirkes
af temperatur og bare det, at de spiller på instrumentet, må stemme næsten efter hvert nummer. Jeg kan ikke engang garantere dig, at du
vil slippe for afvigelser, selvom du køber en Neo PSU, da bl. a skæreprocessen på pladen også influerer på "stemningen" Det er klart, at hvis
de forskellige instrumenter i et orkester er stemt forskelligt, så kan man høre det, så man må håbe, at de har nogle præcise
stemmegafler/maskiner der klarer det problem. Hvad angår hastigheds-afvigelser fra en reference, så er det ikke det samme som
varierende hastighed, hvor f.eks et klavers stemning går op og ned fra rille til rille, der er vi i en helt anden boldgade, hvor noget helt
sikkert er galt. Der er en masse måder, hvormed man kan drive en pladetallerken og der er fordele og ulemper ved dem alle, Rega har valgt
remtræk med en kort rem, der overfører energien fra motoren mere præcist end en lang en af slagsen, andre bruger direkte drev, nogle
bruger luftafkobling for, at formindske friktion i lejet og nogle har en separat stående motor med lang rem for, at formindske støj fra
motoren. Der er gode argumenter for de fleste af disse tiltag, men ingen af dem er perfekte og nogle af dem direkte ubrugelige, ihvertfald i
praksis. Prøv en neo PSU og se om den hjælper dig til, i højere grad, at nyde musikken.
__________________ Venligst
Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3053
|
| Sendt: 16 August 2023 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svingende pladespiller-hastighed giver lyd der vibrerer op og ned (wow - burde nærmest skrives wauv)
Instrument der ikke stemmer bringer tonen i svingninger (selv en døv musiker mærker det). Svingninger kan både høres
og mærkes. Jo nærmere man kommer den rigtige tone des langsommere svingninger.
Jeg havde (har måske stadig ) absolut gehør. (kunne eks stemme en Guitar ud fra hukommelsen).
Jeg er dog ikke sikker på jeg kan afgøre om tallerkenen roterer med 33 eller 34omd. Kan selvfølgelig høre det hvis begge
er til stede. Har ikke lavet test.
|
| Til top |
|
| |
Music-Nerd Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2022 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
| Sendt: 16 August 2023 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens Mortensen Inden du køber ny PSU, tænker jeg du bør tage et lyt på en direkte drevet pladespiller. Ved ikke
hvad jeg kan høre og ikke høre if. t. % afvigelse i hastighed. Men jeg ved at min 1210GAE DD TT i rytme, bas, klare toner
m.m. lyder præcis som min CD afspiller. Jeg har haft gode lytteoplevelser med mine tidl. remdrevne TT. Men der manglede
altid noget. Jeg fandt ud af at den der "stramme" rytme som god hi-fi CD afspilleren har, var det jeg savnede ved mine
vinyler. Som det er nu, kan jeg nogle få gange glemme hvilket medie jeg lytter til af CD / LP. Først når der kommer et lille
klik fra vinylen eller jeg tænker, at nu må det viste være sidste nr. på side A, at jeg opdager hvad det er. Det er ikke noget
med hvad er bedst af rem el. DD. Men måske lige find ud af om DD kan noget for dig el. ikke.
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 17 August 2023 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
nils valla skrev:
Jeg har en Technics sp10mk2. Den er direkte og et kraftigt drejningsmoment medvirker til en yderst præcis rotation. Lidt
modhager ala nåle gør ingen forskel ;-)
|
|
|
Korrekt, men du glemmer én ting. SP-10/SL-1000 har udover en kraftig motor OGSÅ en tung tallerken...... i hvert fald
sammenlignet med de letvægts-pandekager de fleste DD´er forsynet med.
Ved remtræk forholder det sig lidt anderledes. En tallerken med stor inerti er fortrinsvis trukket af en svagere motor.
Det ta´r længere tid at opnå tilstræbet hastighed, men når den er nået, skal motoren kun vedligeholde den. Det kræver i
praksis ingen kræfter. Ligeledes vil periodisk ustabilitet i motorgang ikke påvirke hastighede nævneværdigt, idet en tungere
tallerken med stor inerti vanskeligt la´r sig ændre af små "glitches" i den svage motors hastighed.
Et eksempel er den til skyerne roste La Platine Verdier. Kæmpetallerken, svævende på et magnetfelt, trukket af en lillebitte
Premotec DC-motor  |
|
|
Den originale La Platine Verdier motor får så til gengæld ikke de helt store roser. Hvilket kan bekræftes af dem som afprøver
andre bedre og kraftigere motorer til netop dette værk.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 August 2023 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for den gode respons - dejligt.
Medlyd: Du har helt ret i, at der er mange faktorer, der spiller ind på den repræsentation af kammertonen, man (jeg) bliver
præsenteret for ved afspilning af CD'er og plader, og jeg deler fuldt ud dine betragtninger. Mit problem er, at jeg har relativt
gehør, som, desværre for mig, er skævt: Jeg har målt mig frem til, at en ren "kammer"-tone for mig ligger mellem 447Hz
og 448Hz. Så det meste hører jeg som for lavt, og når jeg synger i kor, intonerer jeg, hvis jeg strammer mig an, faktisk
lidt for højt. Når der er flere instrumenter bliver det lidt mere mudret, for ofte stemmer instrumenterne ikke 100%
korrekt indbyrdes, og så bliver jeg forvirret. Når jeg vælger at skifte PSU er det for at få gjort noget ved en, set fra mit
synspunkt, oplagt fejlkilde, som jeg faktisk kan gøre noget ved.
Music-Nerd. Tak for det gode råd. Jeg valgte i sin tid som afløser fra en Linn Axis/Linn Adikt en Rega P5, som på
købstidspunktet var et godt køb. Den blev opgraderet med en ekstern PSU og med forskellige pickup'er, sidst
en Ortofon Cadenza Bronze. Det blev en Rega igen, nu en RP8, fordi den havde fået fine anmeldelser på nettet.
Ortofon'en blev efter en lytteprøve erstattet af en Rega Apheta 3, dels fordi den lød godt, dels fordi den passede til Rega RP8.
Spørgsmålet om korrekt omdrejningshastighed har 2 sider:
- Den "konstante" del, som er et spørgsmål om:
- Indstilling, det kan NEO PSU.
- Motorens drejningsmoment, herunder dens evne til at korrigere for pickupens friktion i rillerne. Den konstante del
- her kan en DD muligvis hjælpe på grund af et potentielt stort drejningsmoment. Men man kan regulere sig ud af det
v.hj.a. NEO PSU'ens mulighed for hastighedsregulering. Det afhænger også af, hvordan motorstyringen er konstrueret.
- Den variable del - her tror jeg, ud fra mit kendskab til reguleringsteknik, næppe, at DD er tilstrækkeligt hurtigt reagerende.
Og en bæltedrevet pladespiller er slet ikke, fordi det ikke er pladetallerkens omdrejningshastighed, men motorens
omdrejningshastighed, der styres af PSU'en. Her tror jeg, dog uden at have regnet på det, at pladetallerkenens inerti
har mere at sige.
Min Rega RP8 med tilhørende Apheta 3 lyder faktisk ganske godt. Jeg oplever et stramt lydbillede, og er, bortset fra
omdrejningshastigheden, ganske godt tilfreds. Og så må jeg nok erkende, at investering i en ny pladespiller ikke ligger forrest
i min prioritering. Nu prøver jeg, hvad NEO PSU giver. Men tak for inspirationen.
Tak for alle bidrag, det er rart, når debatten er konstruktiv.
Mvh
Jens
|
| Til top |
|
| |
Music-Nerd Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2022 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 204
|
| Sendt: 18 August 2023 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rega rp 8 er bestemt en god TT og en psu med pitch løser det
med præcision som du savner. Har lyttet til RP8 og var fristet.
Men 1210 GAE DD vandt. Min har to børsteløse motorer og er
chip styret. Det er fra blue ray teknologien. Så 33 1/3 og 45
rpm skulle gerne være konstant. Måske derfor jeg får CD
præcion ved vinyl. Fortsat god fornøjelse men din RP 8 med
ny PSU
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 September 2023 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg solgt den gamle PSU og købt den nye, og her er, hvad jeg oplevede:
Det er en forbedring. Jeg indstillede hastigheden uden pickup på plade til 33,4RPM, så der var lidt at give af, når pickup’en var
på. Musikken lød friskere, og det var simpelthen mere behageligt for mig at lytte til. Jeg fornemmede også en bedre opløsning,
hvilket stemmer overens med en sammenlignende anmeldelse på nettet af NEO TT PSU i forhold til TT PSU.
Senere vil jeg justere yderligere, men lige nu nyder jeg bare at mine plader lyder friskere.
Med venlig hilsen
Jens
|
| Til top |
|
| |
7100Vejle Udelukket fra forum

Tager en lige en tænkepause!
Bruger siden: 22 September 2018 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 356
|
| Sendt: 02 September 2023 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens Mortensen skrev:
Tak for den gode respons - dejligt.
Medlyd: Du har helt ret i, at der er mange faktorer, der spiller ind på den repræsentation af kammertonen, man (jeg) bliver
præsenteret for ved afspilning af CD'er og plader, og jeg deler fuldt ud dine betragtninger. Mit problem er, at jeg har relativt
gehør, som, desværre for mig, er skævt: Jeg har målt mig frem til, at en ren "kammer"-tone for mig ligger mellem 447Hz
og 448Hz. Så det meste hører jeg som for lavt, og når jeg synger i kor, intonerer jeg, hvis jeg strammer mig an, faktisk
lidt for højt. Når der er flere instrumenter bliver det lidt mere mudret, for ofte stemmer instrumenterne ikke 100%
korrekt indbyrdes, og så bliver jeg forvirret. Når jeg vælger at skifte PSU er det for at få gjort noget ved en, set fra mit
synspunkt, oplagt fejlkilde, som jeg faktisk kan gøre noget ved.
Music-Nerd. Tak for det gode råd. Jeg valgte i sin tid som afløser fra en Linn Axis/Linn Adikt en Rega P5, som på
købstidspunktet var et godt køb. Den blev opgraderet med en ekstern PSU og med forskellige pickup'er, sidst
en Ortofon Cadenza Bronze. Det blev en Rega igen, nu en RP8, fordi den havde fået fine anmeldelser på nettet.
Ortofon'en blev efter en lytteprøve erstattet af en Rega Apheta 3, dels fordi den lød godt, dels fordi den passede til Rega RP8.
Spørgsmålet om korrekt omdrejningshastighed har 2 sider:
- Den "konstante" del, som er et spørgsmål om:
- Indstilling, det kan NEO PSU.
- Motorens drejningsmoment, herunder dens evne til at korrigere for pickupens friktion i rillerne. Den konstante del
- her kan en DD muligvis hjælpe på grund af et potentielt stort drejningsmoment. Men man kan regulere sig ud af det
v.hj.a. NEO PSU'ens mulighed for hastighedsregulering. Det afhænger også af, hvordan motorstyringen er konstrueret.
- Den variable del - her tror jeg, ud fra mit kendskab til reguleringsteknik, næppe, at DD er tilstrækkeligt hurtigt reagerende.
Og en bæltedrevet pladespiller er slet ikke, fordi det ikke er pladetallerkens omdrejningshastighed, men motorens
omdrejningshastighed, der styres af PSU'en. Her tror jeg, dog uden at have regnet på det, at pladetallerkenens inerti
har mere at sige.
Min Rega RP8 med tilhørende Apheta 3 lyder faktisk ganske godt. Jeg oplever et stramt lydbillede, og er, bortset fra
omdrejningshastigheden, ganske godt tilfreds. Og så må jeg nok erkende, at investering i en ny pladespiller ikke ligger forrest
i min prioritering. Nu prøver jeg, hvad NEO PSU giver. Men tak for inspirationen.
Tak for alle bidrag, det er rart, når debatten er konstruktiv.
Mvh
Jens |
|
|
Vildt du hører så godt! Jeg så i tv (Jeg mener programmet hed 2 fag frem) hvor 2 mennesker som spillede professionelt i et
symfoniorkester, skulle stemme en violin uden hjælpemidler. Ham der kom tættest på, ramte 446 hz.
|
| Til top |
|
| |
Jan Guldberg Ra Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 275
|
| Sendt: 03 September 2023 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den medfølgende PSU er da ellers justeret ind til at optimeret til den givne motor.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 03 September 2023 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min gamle Sony TTS-3000 viser 0,1% wow&flutter med den der interessante RPM-app, hvilket er det dobbelte af dens specifikationer. Jeg tror ikke remmen er super, og der er vist ikke skiftet lejeolie i mange mange år, men der er olie på. Inden jeg går i krig, og renser og bruger van den Huls speciel lejeolie, og ny rem, er der så nogen der tør komme med bud på i hvilken grad det hjælper på dataene? Spørger fordi den bruges på 2-3 lp'er OM ÅRET!  __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2023 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
@hifiigen.
Bliver svær at svare på.
Jeg læste om en der kom olie på sin gamle Technics sp10, derefter roterede den næsten to omgange når den blevet
slukket på strømforsyningen.
Din er remtrukket og kan derfor ikke måles på samme måde. Desuden kan for meget olie også øge friktionen.
Mere generelt, hvis det en gammel spiller så tøm den for olie, rens "omgivelserne" med tør klud og hæld ny olie i og ny
rem nu du i gang, det vil helt sikkert give noget hvis enten der var for lidt eller for meget olie på og remmen for slidt.
PS med original olie er du på den sikre side.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 04 September 2023 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ps.
Der skulle havde stået "roterede den næsten to omgange yderligere" (end før olien blev skiftet :-)
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 04 September 2023 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
@hifiigen.
Bliver svær at svare på.
Jeg læste om en der kom olie på sin gamle Technics sp10, derefter roterede den næsten to omgange når den blevet
slukket på strømforsyningen.
Din er remtrukket og kan derfor ikke måles på samme måde. Desuden kan for meget olie også øge friktionen.
Mere generelt, hvis det en gammel spiller så tøm den for olie, rens "omgivelserne" med tør klud og hæld ny olie i og ny
rem nu du i gang, det vil helt sikkert give noget hvis enten der var for lidt eller for meget olie på og remmen for slidt.
PS med original olie er du på den sikre side. |
|
|
Tak. Jeg har ikke original olie, kun noget B&O og så Van den Huls bearing oil. Nogen forslag til noget "bedre" eller mere originalt/passende?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|