Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 07:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Har I prøvet at gå i stå? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Jeg startede med surround for ni år siden (den gang dolby surround 4-kanal var det eneste).

Der er ingen tvivl om, at jeg nød diverse film på laserdisc, men da jeg efter to år med surround, skiftede til ren stereo, blev jeg overrrasket: Det er forbløffende så lidt (hvis overhovedet) man mister af filmoplevelsen med et godt stereo-system kontra surround. Siden da har jeg pris mig lykkelig for, at slippe med besværlige baghøjttaler, placeringer etc.

Når jeg dæmper lyset en smule, og skruer op for anlægget, går der sjældent mere end fem minutter, før alle surroundbegreber er glemt til fordel for filmen.

Men.... Vi skriver 2004 og surround bliver bedre og bedre. Når nogle kloge hoveder har løst problematikken med højttalere til højre og venstre, midt og bag, så kunne jeg godt finde på at hoppe på vognen igen. Men jeg har taget mine forbehold, og har valgt seperat kontrolforstærker og tre effekttrin (tri-amp), så en opgradering af anlægget kan gøres med en surroundkontrolforstærker og måske et ekstra effekttrin.

Nu venter jeg på at NXT teknologien bliver bedre, så jeg kan bruge højttalere i stil med dem fra peerless:
http://www.d-s-t.com/tom/nxt.htm
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

pulse83net
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Fournais skrev:

Det siger vel sig selv at det er min subjektive holdning. Men derfor må du selvfølgelig gerne kommentere

Grunden til at jeg kommenterede var faktisk fordi at du sagde "simpelthen". Det lyder mere som fakta end som en mening i mine ører/øjne, når du slutter sætningen med "simpelthen!". Men sådan er der så meget...
Til top Vis pulse83net's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pulse83net Besøg pulse83net's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Personligt, kan jeg ikke bruge surround til noget.

Overfor et godt stereosystem falder alle surroundsystemer, jeg har hørt,  igennem.

Men så er der da plads til udvikling...

Mvh.

Frederik Carøe

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Juni 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Endvidere er det min erfaring, at overkomplicerer man sit hi-fi, forsvinder glæden.

Jeg kender det fra mig selv, har man brugt en masse tid/penge på skidtet, så skal det fandme være godt.

Kunne måske forklare, hvorfor man kan gå lidt i stå på surround, førend man gør det på stereo?

Kommentarer? 

Mvh.

Frederik

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Nautilus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne heller ikk forestille mig at går overtil stereo, det er ve ikke umulgt at få begge dele i god kvallitet. Pt. er jeg fint tilfreds med mit surround, dog ikke med mit stereo, så planen er at engang i fremtiden at købe en kickass stereo forstærker, men jeg kan vel godt beholde mit surround alligevel, det burde vel også blive bedre hvis mine fronter får en ordentligt forstærker foran?
Til top Vis Nautilus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nautilus

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Juni 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Nautilus skrev:
Jeg kunne heller ikk forestille mig at går overtil stereo, det er ve ikke umulgt at få begge dele i god kvallitet. Pt. er jeg fint tilfreds med mit surround, dog ikke med mit stereo, så planen er at engang i fremtiden at købe en kickass stereo forstærker, men jeg kan vel godt beholde mit surround alligevel, det burde vel også blive bedre hvis mine fronter får en ordentligt forstærker foran?

Jo da, du kan sagtens få stereo i god kvalitet.

Det er surround, det kniber med .

Mvh.

Frederik

Frederik Carøe

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Nautilus skrev:

Jo da, du kan sagtens få stereo i god kvalitet. Ja. Du kan også få surround i god kvalitet

Det er surround, det kniber med . Hvordan det? Jeg kan se du er branchemedlem. Hvor er det du arbejder/har forretning og hvilket (Hi-Fi)produkter forhandler du på dit arbjdsplads?

Mvh.

Frederik

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

du kunne jo også vælge at pakke det hele væk en periode måske 14 dg - 1 mrd

så kommer interessen måske igen når du har savnet det,det der med at du

absolut skal jorde den ene film af efter den anden prøv at ta' det med ro så

kommer det nok igen

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Frederik Carøe skrev:

Nautilus skrev:

Jo da, du kan sagtens få stereo i god kvalitet. Ja. Du kan også få surround i god kvalitet

Det er surround, det kniber med . Hvordan det? Jeg kan se du er branchemedlem. Hvor er det du arbejder/har forretning og hvilket (Hi-Fi)produkter forhandler du på dit arbjdsplads?

Mvh.

Frederik

Hej

Det er jo en personlig holdning, jeg giver udtryk for. Smiley'en angav forhåbentlig, at jeg drillede.

Tråden gik jo på, om man kunne leve med stereo. Hvilket jeg så mener, at man absolut kan.

Angående mit tilhørsforhold i branchen, kan du se på min signatur.

Ellers her.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=672&zoneid=1

Har du andre spørgsmål, skyder du bare. Gerne pm hvis du mener, det ville tangere reklame.

Mvh.

Frederik Carøe

Frederik Carøe

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Man kan godt tabe lysten hvis nogle basis ting ikke er i orden. Og det nok ligegyldigt hvilke system der er tale om. Spørgeren er nok en bedre lytter end han tror men har nok fået en rigtig flot men lidt kedelig lyd ud af det, har selv prøvet det med stereo - for meget hifi for lidt musik.

Så der er ikke andet at gøre end at få analyseret hvor kattekilllingerne er fræset ned, erkende det og få lagt slagplan så det er de/n rigtige justering der foretages. Det er ret ærgerligt at starte med at skifte det gode ud. 

Så ud at lyt, helst hos venner og bekendte, find ud af hvorfor deres sikkert billigere grej slet ikke er så tosset. En lang proces - men det kan ende godt, rigtig godt

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Maximusoptimus
Branchemedlem
Branchemedlem
AudioConcept

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

NEJ der går nok noget tid før jeg går i stå, men jeg har kun Stereo.

Lige P.T er jeg på udkik efter en ny cd-afspiller

så der går nok nogle år endnu

fo jeg har jo næsten lige købet nye højttaler  TRIANGLE STRATOS NAIA som er køre på en HK-670.

mvh marthin

PS. da jeg købet mine højttaler fik jeg at vide at, min hk 670 lyd beder end en Roksan Kandy mk III

Til top Vis Maximusoptimus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maximusoptimus

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej Frederik: Nu er jeg med.
Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Hej Frederik: Nu er jeg med.

Så er alt jo i den skønneste orden.

Mvh.

Frederik

Frederik Carøe

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Kun stereo ? hvad snakker i om ?

ses: "har selv prøvet det med stereo - for meget hifi for lidt musik."

hifi ? ja de fleste går efter at have et anlæg der formidler musikken som den skal lyde ?? For lidt musik ? hvilket stereo setup havde du ? lyder da helt forkert, præcist det modsatte jeg har oplevet med mit skifte fra snurrerundt til stereo 

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Kun stereo ? hvad snakker i om ?

ses: "har selv prøvet det med stereo - for meget hifi for lidt musik."

hifi ? ja de fleste går efter at have et anlæg der formidler musikken som den skal lyde ?? For lidt musik ? hvilket stereo setup havde du ? lyder da helt forkert, præcist det modsatte jeg har oplevet med mit skifte fra snurrerundt til stereo 

Som jeg forstår SES, for han vild i hifi-junglen, men er tilfreds i dag. Stadig med stereo.

Mvh.

Frederik

Frederik Carøe

Nautilus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Maximusoptimus skrev:

PS. da jeg købet mine højttaler fik jeg at vide at, min hk 670 lyd beder end en Roksan Kandy mk III

Kan det nu også passe?, Jeg var inde i en butik her i aalborg, ifølge dem var Roksan noget af det bedste, men det skal de vel også sige når de sælger det.

Til top Vis Nautilus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nautilus

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Juni 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Nautilus skrev:
Maximusoptimus skrev:

Kan det nu også passe?, Jeg var inde i en butik her i aalborg, ifølge dem var Roksan noget af det bedste, men det skal de vel også sige når de sælger det.

Enligt mig, er det, vi laver det bedste.

Hvem har så ret?

Frederik Carøe

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Juni 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Endvidere er det min erfaring, at overkomplicerer man sit hi-fi, forsvinder glæden.

Jeg er heldigvis ikke nået så langt at selve glæden er forsvundet..

Jeg kender det fra mig selv, har man brugt en masse tid/penge på skidtet, så skal det fandme være godt.

Ja, for fanden, har man brugt alle sine sparepenge på skidtet, så skal det også være godt.. jeg synes nu også mit eget er godt, jeg har i hvertfald ikke fortrudt at jeg har smidt alle de penge efter det.

Kunne måske forklare, hvorfor man kan gå lidt i stå på surround, førend man gør det på stereo?

.. kan man ikke gå i stå, hvis man kun har stereo? hvorfor skulle man gå i stå hurtigere med surround.
Eller mener du, at ved surround er der flere dele der skal bruges penge på..

Kommentarer? 

Mvh.

Frederik

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

SES. skrev:

Man kan godt tabe lysten hvis nogle basis ting ikke er i orden. Og det nok ligegyldigt hvilke system der er tale om. Spørgeren er nok en bedre lytter end han tror men har nok fået en rigtig flot men lidt kedelig lyd ud af det, har selv prøvet det med stereo - for meget hifi for lidt musik.

Så der er ikke andet at gøre end at få analyseret hvor kattekilllingerne er fræset ned, erkende det og få lagt slagplan så det er de/n rigtige justering der foretages. Det er ret ærgerligt at starte med at skifte det gode ud. 

Så ud at lyt, helst hos venner og bekendte, find ud af hvorfor deres sikkert billigere grej slet ikke er så tosset. En lang proces - men det kan ende godt, rigtig godt

Jo se, det er præcis min erfaring. Men opdager ofte fejl, bevidst, længe efter underbevidstheden har fortalt det via manglende lyst til at lytte.

Surround er lidt af en bitch, kan lyde fantastisk med de få gode multikanal optagelser der findes, men sætter store krav til pengepung, lytterum samt evner til at optimere opstillingen.

Til film, synes jeg et mindre ambitiøst anlæg med en god sub kan spænde an, til musik skal der andre boller på suppen.

Udviklingen vender sikkert, men som der er nu, vil jeg også foretrække at spendere på stereo.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Juni 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Nautilus skrev:
Maximusoptimus skrev:

Enligt mig, er det, vi laver det bedste.

Hvem har så ret?

hehe .. og sådan kan man jo blive ved..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum