Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 07:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Fladvalset sølv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

christian m skrev:
når i bruger fladvalset sølv er monokylerne i sølvet ødelagt, og man skal ikke bruge teflon men glasfiber rundt om kablet som isolering,man skal bruge fladstøbt sølv istedet.

I en kolddeformation "ødelægger" man ikke nødvendigvis materialet, du ændre kornstørrelsen på de enkelt sølvkorn ved en kolddeformation. om det er lig med en ødelæggelse må være op til lytteren.

Man kan som "due'en" udgløde sølvet efter deformationen hvorved det går tilbage til det oprindelige form.

Glasfiber...hmmmm den  har jeg nu godt nok aldrig hørt før. men jeg tror nu ikke at jeg vil lade det komme an på en prøve. der mange andre materialer som er mere interessante herunder teflon

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hvis i mangler teflon, hvad med at kigge på teflontape til computerbrug, det er sådan noget stads man sætter under musen for at den kører bedre. Man kan få det til en ok pris hvis man køber meget. Det kan fåes i flere velassorterede computerbutikker både på og ikke på nettet.

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

octo skrev:
Hvis i mangler teflon, hvad med at kigge på teflontape til computerbrug, det er sådan noget stads man sætter under musen for at den kører bedre. Man kan få det til en ok pris hvis man køber meget. Det kan fåes i flere velassorterede computerbutikker både på og ikke på nettet.

Jeg har luret lidt på teflontape, men jeg er lidt betænkelig ved audioegenskaberne for den side med "klister" på, men det ville unægteligt være den nemmeste måde at lave kabler på. Hvis man kunne få det uden klister og så evt. svejse det sammen, men jeg kender ikke teflons svejseegenskaber ? er det lige som termoplast ? eller kan det slet ikke svejses ?

David Bay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Vil også have bullitplugs på mine næste signalkabler, men vil det være at skyde gråspurve med kanoner, at bruge sølvstik på kobberkabler?

Stay cool..

Til top Vis David Bay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Bay

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

David Bay skrev:

Vil også have bullitplugs på mine næste signalkabler, men vil det være at skyde gråspurve med kanoner, at bruge sølvstik på kobberkabler?

Stay cool..

Jeg har prøvet kobber Bullet Plugs over for sølv ditto på mit favorit kobberkabel og måtte konstatere, at forskellen var så lille (nærmest mikroskopisk), at det ikke var besværet og pengene værd.

Om det gælder for alle kobberkabler, kan jeg selvfølgelig ikke sige ...

Men på mit Equilibrium sølvkabel var der meget at hente ved at gå fra kobber til sølv.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

David Bay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:

Jeg har prøvet kobber Bullet Plugs over for sølv ditto på mit favorit kobberkabel og måtte konstatere, at forskellen var så lille (nærmest mikroskopisk), at det ikke var besværet og pengene værd.

Om det gælder for alle kobberkabler, kan jeg selvfølgelig ikke sige ...

Men på mit Equilibrium sølvkabel var der meget at hente ved at gå fra kobber til sølv.

Tak for tippet - tænkte nok at det måtte hænge sådan sammen. Og så er vi jo tilbage på atomart plan, hvad angår ledere - kobber versus sølv..  

Umiddelbart er eichmanns express-kabler ret fornuftigt prissat (hhv 1700,- og 2200,- bobs), men han bruger 'kun' kobberledere - ganske vist godt kobber - og teflon til isolering. Men et blik på de foregående indlæg antyder, at der kunne være noget at hente ved at lade ædlere metaller bære signalet. I den forbindelse: Hvor finder man et stærkt kvalitet/pris forhold på markedet for sølvkabler? (Er ikke selv den store sølvsmed ..) Har set gode anmeldelser af analysis plus her på sitet; de forekom imidlertid lidt små-pebrede.

Stay cool

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Duelund.

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 Juni 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Mørch; hvordan har du lavet dit signalkabel??? Antal ledere og deres tykkelse, fletning eller ej, stiktype og loddemateriale??? Jeg har selv NO Black knight (ridder); flere detaljer, men hvad med hastigheden (impulsvillighed). Forvent ikke mere end 5-10% forbedring ved at skifte til "bulletplug" i kobber og måske bare 1-2%, om måleligt overhovedet, bedre lyd med sølvversionen, rent subjektivt!!!

Hej
Mit kabel er lavet af 0.18mm tyk og 1.6mm bred fladvalset sølv, der er valset ud af en 0,8mm tråd. Lederne er trukket gennem hver deres bomuldssnor, og loddet på et "ok" stik. Jeg har ikke flettet kablet, ej heller har jeg brugt flere ledere a'la kimber, men ganske simpelt to ledere til hvert signalkabel. Hvad stikkene hedder ved jeg faktisk ikke, men det er nogle med anodiserede overflade og guldbelagte kontaktflader. Som tidligere nævnt, er det kun midlertidige stik, indtil jeg måske skal prøve bullit.. Jeg har loddet med ganske almindelig loddetin, ikke noget med noget sølv her. Hastighed har jeg ikke haft mulighed for at måle, men jeg syntes virkelig at kablet lever op til mere end jeg egentlig havde forventet.

mvh 

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

David Bay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Ok. Det vil jeg tjekke ud. Andre bud?

Stay cool

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juni 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Mørch; en skrev på en anden tråd, at han foretrak trådtykkelse på 0,3mm, grundet hård sølvlyd!!! Men det kommer man vel delvis ud af derved, at kablet er fladvalset!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Hej !

Sølv er godt, sølv er sundt, der for lytter vi til det døgnet rundt

Jeg bruger selv sølv tråd på 0,6mm2 med lak isolering, er godt tilfreds

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Mit Equilibrium kabel benytter 0,5 mm rent sølv. Lyden er ligeså ren som sølvet.

Nul hård sølvlyd har kunnet spores, uanset hvilket anlæg vi har prøvet det i.

Hvis nogen vil vide mere om Equilibrium kablet, så send venligst en privat besked.

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Sjovt at høre andres erfaringer...
Jeg er i hvert fald glad for mit kabel, faktisk så glad at jeg allerede har solgt mine gamle signalkabler...

Jeg regner med at bestille noget mere sølv, så jeg kan få lavet de sidste manglende signalkabler. Overvejer også at lave et højttalerkabel på samme måde.

se evt mit signalkabel her
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9763&PN =1

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Mørch, og I andre; vi vil også gerne vide hvilke stik, hvor lederen er købt, hvor rent det er og selvfølgelig; hvordan er det lavet. Har I prøvet med stik fra Eichmann???
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Mørch, og I andre; vi vil også gerne vide hvilke stik, hvor lederen er købt, hvor rent det er og selvfølgelig; hvordan er det lavet. Har I prøvet med stik fra Eichmann???

Eichmann = Bullet Plugs ....

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Ja, Bullet plugs. Til 800kr stereo-sættet i sølv-version er de vel dårligt til at komme udenom; en del er jo allerede "tjent" ved at sno/flette selv!!!  

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hej

www.anku.dk , her er sølvet købt. Det er finsølv, altså helt rent (1000 promille)
Bomuldssnor købt i stofforretning, 10kr/m

har ikke prøvet eichman endnu, men overvejes kraftigt...

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Okay og tak, men jeg spurgte på et tidspunkt; hvor rent er fuldstændigt rent sølv??? Er det 3-4 nines eller måske 9 nines, for en fantasillion nines er det 10hver10fald ikke og så kan det altså heller ikke være 1000 promille, nej!!! Men sikkert nok til god lyd; hvad bruger eks.vis. Audio-note???

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes