| Forfatter |
|
Kaj. Udelukket fra forum

Permanent!
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3449
|
| Sendt: 19 Januar 2024 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
@gabetta
Jeg forsøgte mig blot med et dokumenteret forslag til leverandør som angivelig leverer den vare du efterspørger. Og det er da
sådan at en leverandør ofte og gerne leverer varen ved døren.
Noget helt andet - har du forsøgt dig med tilsætning af afspændingsmiddel man bruger til opvaskemaskiner. For når man kigger
på glassenes klarhed er de tydeligt renere end ved at undlade brugen. Jeg forestiller mig det vil have tilsvarende positiv virkning
på en vinylplade.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3046
|
| Sendt: 19 Januar 2024 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
gabetta skrev:
Mikkel G skrev:
| Jøsses, det er vand vi taler om... sikken det kan bringe sindene i kog.
Put en dråbe sulfo i vandet, det fjerner overfladespænding, så intet sætter sig på pladerne... |
|
|
Hvad kan ikke bringe sindene i kog på hifi fora i disse dage, det er kun et spørgsmål om at føle sig tilstrækkeligt p***et på.
Jeg efterspørger konkret destilleret vand, jeg kan ikke se hvordan andre forslag kan tilfredsstille min efterspørgsel. Jeg efterspørger endda helt konkret om vand fra en kondensteringstørretumbler kan gøre det, men har overhovedet ikke fået svar herpå, så egentlig burde der slet ikke være nogen svar i denne tråd hvis man skal efterfølge de almindelige regler om at svare på spørgsmål og ikke afvige.
Endvidere... Producenten af den vinylvasker jeg anvender angiver at der skal anvendes destilleret vand. Hvorfor skulle jeg så anvende andet? Igen, jeg kan selv fremstille det, men spørger til om overskudsvandet fra en kondenstørretumbler kan gøre det, hvorfor skulle jeg så stille mig tilfreds med svar om demineralliseret vand?
Til sidst: Sulfo kan ikke bare tilsættes. Jeg har tidligere prøvet med sulfo der indeholder paraffin, jeg vidste ikke bedre, så det kan jeg kun fraråde, det efterlader striber. At tilråde sulfo bare pga. overfladespænding er ikke tilstrækkeligt. |
|
|
Har prøvet med vand fra tørretumbleren. Er ikke dårligere end de andre nævnte. Men tag et nærkig på opsamlingsvandet og se urenhederne ;-l
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2024 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Gabetta.
Her står en masse god info omk pladevask.
Soundfountain.com/amb/rc1.html
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Online Indlæg: 400
|
| Sendt: 19 Januar 2024 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
@gabetta
Jeg forsøgte mig blot med et dokumenteret forslag til leverandør som angivelig leverer den vare du efterspørger. Og det er da
sådan at en leverandør ofte og gerne leverer varen ved døren.
Noget helt andet - har du forsøgt dig med tilsætning af afspændingsmiddel man bruger til opvaskemaskiner. For når man kigger
på glassenes klarhed er de tydeligt renere end ved at undlade brugen. Jeg forestiller mig det vil have tilsvarende positiv virkning
på en vinylplade. |
|
|
Levering benytter jeg mig jo ofte af, men til noget vand til 40 kr. ville jeg egentlig gerne undgå at betale tilsvarende i fragt  Nu prøvede
jeg så lige at gå ind på Biltema.dk og lægge det i indkøbsvognen, men det lader til at eneste leveringsmulighed er en selvhenter i en valgt
butik.
Jeg tilsætter såmænd allerede en vædske som producenten af vaskemaskinen også sælger. Manualen omtaler at man kun bør anvende
destilleret vand, og selv om det lyder som om det er besværligt for mig, så gør jeg hellere det, jeg får det nok til at lyde værre end det er.
Jeg forsøger bare at undersøge et alternativ.
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2024 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Har prøvet med vand fra tørretumbleren. Er ikke dårligere end de andre nævnte. Men tag et nærkig på opsamlingsvandet
og se urenhederne ;-l |
|
|
Det har du prøvet lyder det til, og det lyder ikke opløftende
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 19 Januar 2024 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gabetta......
Hvis du går ind på "Pricerunner", finder du 5 Liters dunke med demineraliseret vand fra 22kr og opefter.
Selv plejer jeg at købe 10-15 liter ad gangen og leveret til en pakkeshop. Det bli´r alt i alt ikke den store
literpris.
Og for at mane diverse myter i jorden.......
Dem. vand er mere end fint nok til pladevask.
Når min hundedyre Degritter ultralydsvasker anbefaler KUN at bruge dem. vand (da dens interne organer skal
kunne holde), er der ingen grund til neuroser over alle de "anbefalinger", internettet flyder over med.
Leger du med blandinger a´la 100ml isopropyl, 900ml dem. vand og en dråbe Ilfotool eller farvefri sulfo, er
du homefree, og dine vinylskiver holder mere end din levetid ud __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2024 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
| de "anbefalinger", internettet flyder over med |
|
|
Dem læser jeg nu ikke, jeg ønsker sådan set bare at følge manualen netop isf. at tage internettets ord for det, inkl. her på sitet
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2024 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og en sidste info........
Fandt ud af, at jeg var ved at løbe tør, så bestilte igen hos den "billige" på Pricerunner.
2 x 5 Liter, leveret til nærmeste pakkeshop = 93 kr. incl. fragt = 9,30 pr. liter.
Sidste gang jeg bestilte var det 15 liter, der incl. fragt til døren kostede 145,85.
Mener ikke, at det kan ruinere nogen økonomi
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2024 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
gabetta skrev:
Boydk skrev:
| de "anbefalinger", internettet flyder over med |
|
|
Dem læser jeg nu ikke, jeg ønsker sådan set bare at følge manualen netop isf. at tage internettets ord for det, inkl. her på sitet  |
|
|
Og så er vi tilbage ved det opr. spørgsmål...... Hvor finder man det billigst.
Du har fået et "hint" herfra __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2024 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hint'et er jo ikke det manualen siger, og den ønsker jeg at følge. Så fremstiller jeg det bare selv som jeg har gjort hidtil.
|
| Til top |
|
| |
Mitron Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2019 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 19 Januar 2024 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til vand fra tørretumbleren så er der ud over mulige synlige urenheder så som kalk mm. faktisk også en del usynlige kemiske
restprodukter fra vaskepulver og evt. skyllmiddel i vandet.
Tidligere har man anbefalet at bruge netop vand fra tørretubmler til at vande stueplanter med for at undgå de hvide kalkaflejringer på overfladen af
blomsterjorden, men netop pga. af de kemiske restprodukter har man senere anbefalet IKKE at bruge det.
/preben
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2024 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder mere og mere som en dårlig idé at anvende det vand... Og selv om jeg gennemførte en enkelt vask uden vaskemiddel kunne der vel
sagtens være rester fra forrige gang.
__________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
| Til top |
|
| |
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 451
|
| Sendt: 20 Januar 2024 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Regnvand er faktisk en form for destilleret vand. Regnvand dannes, når vanddamp i atmosfæren kondenserer og danner skyer. Disse skyer
kan derefter frigive vanddråber som nedbør, som kan være i form af regn, sne eller hagl.Det er billig let tilgængelig og bliver leveret fragtfri
lige ril døren
Jeg har brugt det i mange år
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2024 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Regnvandet i en regnvandsbeholder er udsat for blive forurenet med skidt, og hvis det får lys starter vækst af Alger.
Hvorfor ikke bare købe det reneste vand købes kan, fra apoteket. Den skide 25krone sparer hurtigt for meget besvær.
Og ignorer så Hasseboys postulater om det ingen forskel gør. Han har enten ikke prøvet eller ikke HIFI godt nok til
udanalyserer forskellen ;-)
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2024 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
Regnvandet i en regnvandsbeholder er udsat for blive forurenet med skidt, og hvis det får lys starter vækst af Alger.
Hvorfor ikke bare købe det reneste vand købes kan, fra apoteket. Den skide 25krone sparer hurtigt for meget besvær.
Og ignorer så Hasseboys postulater om det ingen forskel gør. Han har enten ikke prøvet eller ikke HIFI godt nok til
udanalyserer forskellen ;-) |
|
|
Tak for den, Nils.
Lad os sige det på denne måde: Når fabrikanten af en 22.000,- kr´s ultralydsvasker anbefaler demineraliseret vand (og kun det)
for at undgå, at ventiler, pumper og andet indmad ikke går i stykker, så er det mere end godt nok til mig.
Behøver ikke at være (indbildt) professor i molekylærbiologi, for at vaske LP´er __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 21 Januar 2024 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har godt nok aldrig overvejet at købe destileret vand til rensning af vinyl, bruger pladebørste og kulhårsbørste og det virker fint. En CD vil jeg
bare skylle under vandhanen og tørre med et viskestykke.
__________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2024 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Hermann. Jeg har gennem tiden haft stor succes med at ultralydsvaske brugte plader... Man kan være heldig at en plade man nærmest ikke
kan holde ud at lytte igennem pga. knas bliver næsten fri for det. Men jeg kan også forstå hvis man ikke gider gøre det mere besværligt end
nødvendigt.
__________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
| Til top |
|
| |
gabetta Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2024 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Max.H skrev:
| Regnvand er faktisk en form for destilleret vand. |
|
|
Det har jeg også prøvet, men synes det er lidt besværligt. Desuden lader det til at være mere anfældigt for (kaldes det vist) osmosis hvor
vandet bliver lidt ulækkert ret hurtigt __________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
| Til top |
|
| |
Miav Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2013 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 547
|
| Sendt: 21 Januar 2024 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil nu give BoyDK ret i at demineraliseret vand er ganske rigeligt.
Jeg har selv vasket plader med båd ultralyd og med en pladerensemaskine i mere end 20 år.
Her har jeg brugt både demineraliseret vand og destilleret vand, og når det er blandet med rensekoncentrat oplever jeg altså ikke forskel.
De fleste koncentrater anbefaler også kun demineraliseret vand, da disse koncentrater typisk indeholder et afspændingsmiddel.
Har også prøvet vand fra tørretumbleren, men her synes jeg der var rester af skidt på pladerne bagefter.
Det bedste alternativ jeg har prøvet er luftaffugterens vand, det virker helt rent og fri for skidt, burde være det samme som destilleret vand.
Har også prøvet vandet fra Genvex anlægget, men det er forurenet med partikler og smuds.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Januar 2024 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til "katten" herfra.
Mit sidste indlæg i denne tråd.
Som en af mine bekendte tidlige har fortalt mig (nemmere at citere ham:
"Som tidligere ansat i en medico-teknisk virksomhed, hvor vi anvendte store mængder demineraliseret vand i vores antiseptiske produktion,
så vil jeg mene at temmeligt troværdigt kunne fremføre, at demineraliseret vand i ganske mange situationer er lige så frit for
salte/mineraler, bakterier og kimstoffer, som destilleret vand."
"Det er desværre sådan, at betegnelserne "destilleret" og "demineraliseret" ofte benyttes i flæng. Jeg kan således se, at fx tyskerne ganske
ofte skriver "Destilliertes Wasser", hvor der reelt er tale om demineraliseret vand, da det er fremstillet ved ion-bytte osmose, filtrering og
eventuel UV-bestråling og ikke ved destillering."
Man kunne også prøve at spørgte @nils valla
om han overhoved har nogen testmetodik (i så fald hvilken) for at konkludere, som han gør, eller det er det sædvanlige "Jeg mener"
eller "Jeg tror fuldt og fast på" eller "Jeg indbilder mig" osv. osv. Valla´s postulater er sjækdent underbygget af nogen som helst form
for bevisførelse, hvilket for mig er det stik modsatte af "høj troværdighed"
Hvis man checker Pladespillerens hjemmebesøg hos Valla, kan man se en mand, der 1. Ikke kan høre, at hans pickup er fejljusteret,
2. Ikke kan høre, at lyden er kvalt ihjel med for lav belastningsmodstand (loading) osv. osv. Men stadig poster han meget bastant om
ting han mener, han ved, med som for det meste er rene gætterier.
Men han er en veldig flink mand, det skal han ha´. Har haft besøg af Nils og har det gerne igen. Men det dér med at kende sine
begrænsninger
En sidste til @gabetta
Hvis man nu absolut stadig insisterer på at bruge destilleret vand, så henvender man sig til et medisinsk/medico-firma af en
eller anden art.
Et firma ved navn "Mediq" sælger destilleret vand i 5-Liter dunk til 158,75 kr.
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |