Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 07:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stereo perspektiv Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 09 Juli 2025 kl. 11:36 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Har man hørt Bomans højttalere er porte ikke det første man tænker på. Heller ikke det sidste!
Anlægget kan noget jeg vil opfordre alle til at lytte til. (hvis Boman har tid og plads). Selv har jeg lukket porten i mine højttalere med
sammenrullet tæppe, så de udgør en akustisk ventil. Princippet med en fusion mellem open baffel og kraftig dæmpet akustisk ventil er
anvendt i mine subwoofere. Det at fjerne/reducere resonanser i basområdet giver subjektivt bedre balance mellem grundtoner og overtoner.
Tonerne overdøver ikke hinanden. Jeg var faktisk overrasket hvor relativt tæt jeg var kommet, da jeg ved hjemkomsten lyttede til mit anlæg, i
sammenligning efter hukommelsen fra besøget hos Lars Boman.

En ting vi alle har tilfælles. Den individuelle smag og behag - mening om HVAD GOD LYD ER! Kunne vi blive enige om det, var det kun
nødvendig at producere én højttalermodel. Skal vi ikke spørge branchen, hvordan man forholder sig til det?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 09 Juli 2025 kl. 11:51 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Og så overså jeg en vigtig ting. Mikkel Giges højttaler, som efter sigende bider Bomans anlæg i haserne. Jeg havde desværre ikke tid til at
lytte til kreationen. For hvem ved - det er måske lige netop det vi alle efterspørger, når man nærlæser anmeldelserne.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Juli 2025 kl. 12:14 | IP-adresse registreret Citér Boman

Efter at have lyttet til højttalere på Sound Society, og kom hjem og lyttede til mine egne, blev jeg klar over den store forskel.

Når en højttalerne gengiver alle frekvenser samtidigt, er der "stilhed mellem tonerne", altså en en lyd der er meget tættere på lyden af
instrumenter og stemmer (det betyder også, at forstærkerne skal levere mindre strøm)

Når man har vænnet sig til en sådan lyd, kan man ikke lide høj lyd fra "almindelige højttalere"

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Juli 2025 kl. 15:56 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Boman skrev:
nils valla skrev:
@Boman.

Jeg tror alle de lækre overtoner forsvandt fordi der ikke blev spillet på portet HT ;-)

Problemet med en portet højttaler er, at det store lydtryk inde i kabinettet transmitteres gennem porten, og "forstyrrer"
lyden

Om overtonerne bliver gengivet samtidigt med grundtonen, afhænger af hvordan delefilteret håndterer de forskellige
frekvenser

OK, det jeg skrev med overtonerne er nok unikt for mine HT og må så være fordi der er kompenseret i delefiltrene (som
du skriver).
Men det er jo ikke fordi lyden fra portene er anderledes end lyden der stråler bagud fra HT, blot er den ikke helt så tør,
hvilke den dog bliver når jeg lukker portene dog med den bagdel at et lag overtoner mangler
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2025 kl. 16:00 | IP-adresse registreret Citér nils valla

PS. Er stadig tilfreds med de gamle kasser. Har i tidligere tider også haft Quad-63. god nøgen lyd, men spillede ikke med
naturligt tryk på en El-bassen, hvilke havde betydning i fh til musikken jeg dengang hørte.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2025 kl. 16:19 | IP-adresse registreret Citér Boman

nils valla skrev:
PS. Er stadig tilfreds med de gamle kasser. Har i tidligere tider også haft Quad-63. god nøgen lyd, men spillede ikke med
naturligt tryk på en El-bassen, hvilke havde betydning i fh til musikken jeg dengang hørte.

Jeg anvender Quad ESL-2812, suppleret med dipol basser, som klarer alt under 100 Hz.

De nye kinesiske Quad'er er klart bedre en de klassiske Quad's

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 12 Juli 2025 kl. 14:55 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Husk også, at alt hvad du oplever foran dine højttalere, foregår jo slet ikke ovre ved dine højttalere, men oppe i dit hoved. Det er de 2 ører på hver side af hovedet og hjernen som biologisk mixerpult, som giver dig oplevelsen af perspektiv og rum. Der er slet ikke lyd ovre mellem dine højttalere, det foregår oppe i hovedet. Højde i musikken, opleves nok mest på klassisk og i nogen grad jazz og er sådan set luftrummet mellem mikrofoner og instrumenter, når mikrofonerne er placeret over musikerne i en koncertsal. Prøv med rigtig godt optaget klassisk musik, at forestille dig at mikrofonerne hænger over musikerne og du kigge ned på dem, så får du en finere fornemmelse af optagelsens karakter af højde. Til en rigtig akustisk koncert, klassisk fx, kan man slet ikke udpege de enkelte instrumenter lige så præcist, som man jo gør over sit anlæg. Til en koncert, er det mere akustisk afrundede helheder, man oplever.   
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2025 kl. 15:30 | IP-adresse registreret Citér Boman

allanowich skrev:
Husk også, at alt hvad du oplever foran dine højttalere, foregår jo slet ikke ovre ved dine højttalere, men oppe i dit hoved. Det er de 2 ører på hver side af hovedet og hjernen som biologisk mixerpult, som giver dig oplevelsen af perspektiv og rum. Der er slet ikke lyd ovre mellem dine højttalere, det foregår oppe i hovedet.

Det har du ret i, MEN hvis optagelsen er med af to mikrofoner placeret nogenlunde i hoved bredde, og man har et system, som kan gengive signalet uden faseforskelle mm. er stereo billedet helt fantastisk. Hvis man lukker øjnene, står sangeren lige foran en, og når man så åbner øjnene igen, kan man ikke forstå det man hører, fordi man ved at lyden kommer fra de to højttalere, og ikke i midten.

Spiller man en gammel optagelse af af Simon & Garfunkel, kommer sangen ikke fra midten, men de synger i hver sin højttaler. Det er fantastisk
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2025 kl. 07:15 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Lyden er usynlig og uhørbar indtil den rammer en hjerne som så projicerer lyden tilbage til HT.
Og optagelser lavet med få mikrofoner (der aftegner lyden i dybde og bredde) gengives og høres med musikerne på
samme pladser de indtog da musikken blev optaget)

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 13 Juli 2025 kl. 09:52 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Nils - det du skriver er den enkleste og mest præcise beskrivelse af “perspektiv” og det der sker, når vi lytter.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2025 kl. 14:52 | IP-adresse registreret Citér Boman

En anden ting jeg lagde mærke til på SoundSociety 2025, var at sangeren aldrig sang lige foran en (som jeg er vant til), man kunne tydeligt
høre, at stemmen kom fra begge højttalere.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2025 kl. 14:58 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Boman skrev:
En anden ting jeg lagde mærke til på SoundSociety 2025, var
at sangeren aldrig sang lige foran en (som jeg er vant til), man kunne tydeligt
thø hø....😁

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2025 kl. 19:02 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Boman skrev:
En anden ting jeg lagde mærke til på SoundSociety 2025, var at sangeren aldrig sang lige foran en
(som jeg er vant til), man kunne tydeligt

Sker det ikke når stemmen lægges ind i begge sider?
Kan også lægges ind i hver side plus i midten, høres som tre samtidige stemmer.
Eller lægges ind i den ene side og en båndsløjfe der forsinker lyden en anelse i den anden side

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2025 kl. 10:20 | IP-adresse registreret Citér Boman

nils valla skrev:
Boman skrev:
En anden ting jeg lagde mærke til på SoundSociety 2025, var at sangeren aldrig sang lige foran en
(som jeg er vant til), man kunne tydeligt

Sker det ikke når stemmen lægges ind i begge sider?
Kan også lægges ind i hver side plus i midten, høres som tre samtidige stemmer.
Eller lægges ind i den ene side og en båndsløjfe der forsinker lyden en anelse i den anden side

Det er fordi min digitale korrektion og delefiltre, sørger for at alle toner bliver afspillet samtidigt fra højttalere. Det betyder også, at det lyder
godt overalt i rummet (svarende til at man spillede et instrument og/eller sang i rummet).

For en del år siden oplevede jeg på et togstation, at der stod en hjemløs og spillede på violin i et hjørne med mursten overalt. Altså med en
"umulig" akustik. Og blev forundret over, hvor ægte lyden fra violinen var (netop fordi alle tonerne blev "afspillet samtidigt").

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 14 Juli 2025 kl. 10:40 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Boman.
Havde du optaget det du hørte ville mikrofonen - mikrofonerne - jo have optaget alle tonerne samtidig.
Er hovedproblemet ikke mere det at der opstår faseforskydning - tidsforsinkelse af de enkelte toner/overtoner i processen?
Og er disse fejl sneget sig ind i optagelsen, hvordan korrigerer du for det?

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2025 kl. 11:10 | IP-adresse registreret Citér Boman

Kaj. skrev:
Boman.
Havde du optaget det du hørte ville mikrofonen - mikrofonerne - jo have optaget alle tonerne samtidig.
Er hovedproblemet ikke mere det at der opstår faseforskydning - tidsforsinkelse af de enkelte toner/overtoner i processen?
Og er disse fejl sneget sig ind i optagelsen, hvordan korrigerer du for det?

Det er muligt, men de store fasefejl/tidforsinkelse sker i højttalere, også dem de anvender i studiet. Jeg kan sommetider høre lyde og fejl,
som de ikke opdagede under optagelsen og miksningen

Men der kan være stor forskel på kvaliteten af optagelserne. Lige nu hører jeg "Light My Fire" med the Doors. Det er en god indspilning

Jeg bemærker også, alt jo flere knapper de har fået i studierne, jo mere "uægte" lyder optagelserne

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2025 kl. 16:05 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Er der nogen, der har prøvet at lytte til rigtig kunsthoved optagelser over et par
rigtig gode hovedtelefoner. Har selv prøvet at lave sådanne optagelser ved at
bruge mine egne øre flipper med små mikrofoner, som jo er disse, der gør du
kan retnings bestemme lyden. Her kan man jo virkelig tale om at være tilstede
ved en begivenhed.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2025 kl. 17:26 | IP-adresse registreret Citér Boman

Da jeg havde akustik på DTU. lavede vi et forsøg i det lyddøde rum. Vi placerede 12 højttalere i en cirkel, og et "kunsthoved" fra Brüel & Kjær,
med ører og mikrofoner i øregangen i midten, så lyttede vi med hovedtelefoner, om vi kunne høre, hvilken højttaler der spillede "et hvid støj
signal". Bagefter prøvede at vi sidde det samme sted og lytte direkte.

Forskellen var, at med "kunsthovedet", kunne vi godt høre retningen, men ikke om lyden kom forfra eller bagfra. Men det var nemt når man
selv sad derinde.

En anden interessant iagttagelse var, at man kun kunne høre retningen, når støjsignalet startede, når lyden blev "konstant" var det svært at
bedømmer retningen. Det passer fint med, at vores ører er optimeret til at høre farer/ændring af lyden.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2025 kl. 17:59 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Man kan også prøve at lege "Elefantører" :-)
Hold håndfladerne bag ørerne så de danner en form for tragte.
Gør langsomt tragt-åbningerne større/mindre, i undgår ikke at høre når lyden kommer mest direkte til øret.
Mener umiddelbart det sker fordi håndfladerne skærmer og tager brodden af de kraftigste refleksioner fra sidevæggene

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2025 kl. 18:04 | IP-adresse registreret Citér nils valla

PS Boman.

Plusselige ændringer i lyden skærper din opmærksomhed.
Ville ikke selv benytte termen "øret optimeret til at høre farer", da det giver indtrykket af et frygtsomt væsen, hvilket
mennesket faktisk ikke er.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum