| Forfatter |
|
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
MonoTovarisj skrev:
Hmm .. Mit hifi sidder i en at bo reol, det giver vel lidt idéen ...

Er dog ikke helt færdigt og nogen af hylderne er ikke olieret så lad lige være med at dømme det 
|
|
|
...er det lavet i et grundmodul i sløjd på aftenskole ?
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
|
...er det lavet i et grundmodul i sløjd på aftenskole ?
|
|
|
Hov Hov ... ! Hvad mener du med det .. siger du mit reol system er grimt ?!? ..
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
 ...nej da, men prøv at kigge på tegningens dato (sløjdlæreren har den under sweateren), den er sikkert dateret en gang først i halvfjerdserne
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
waal skrev:
| Nu er Montana jo en kopi af et reolsystem fra 30'erne så du kunne jo lige så godt selv tegne en passende reol - at få den fremstillet er det mindste problem hvis ikke du selv kan |
|
|
Hvilket reolsystem tænker du på? Jeg kender ikke noget, der har Montanas karateristiske kantprofil. Men mit kendskab til reolsystemer fra 30'erne begrænser sig til Mogens Kochsreoler, som jeg betragter som noget helt andet end Montana.
Jeg ville gerne tegne det selv, men vurderede at tiden og omkostningerne ved at få skræddersyet en reol med matterede glaslåger og flot overfladefinish ikke ville være konkurrencedygtigt.
Boye
|
|
|
Mon ikke kantprofilen er en "afværgemanøvre" i en branche hvor danske møbelproducenter har generationers erfaing i ikke at undgå dyre slagsmål. Metoden der er anvendt til samlingen er tillige Montana systemets svage punkt
Waal
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
| Mogens Kochsreoler, som jeg betragter som noget helt andet end Montana. |
|
|
Mogens Koch's lp-reoler 
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mig tykkes De at være en anelse trættekær, herr de Waal. Personligt opfatter jeg netop kantprofilet som en original detalje, der løfter Montana over det ordinære. "Gud bor i detaljen.", som Mies v. d. Rohe så pompøst udtrykte det.
Der må være mange møbelfirmaer der skulle slæbes i retten, hvis det at lave en kvadratisk reol var at kopiere en klassiker. Montana er et stykke industrielt design, overvejende udført i MDF med en enestående modulfleksibilitet i mål, farve og funktion indbygget i systemet. For mig at se ligger det i naturlig historisk forlængelse af og står på den måde "på skuldrene" af Mogens Kochs reoler, som er hundedyrt og flot håndværk i ædle materialer og med fingertappede hjørnesamlinger, som givetvis holder bedre og længere, men der er altså ikke meget at vælge imellem, og det er ikke drømmen for dem, der ikke lige vil bo i en cigarkasse.
Jeg formoder jeg gættede rigtigt mht. Morten Korch-reolerne, siden du taler om "afværgemanøvre" og ikke nævner hvilket reolsystem, det ellers skulle være kopieret fra.
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 03 Juli 2004 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og jeg formoder at herr arkitekt Boye ikke/aldrig har talt med en vaskeægte møbelsnedker, om hvilket elendigt pindebrænde M*nt*n*-reolen reélt er?
Design min bare..
Jeg savner IKEA's Ralf-reolsystem, som en vild metalarbejder jeg har et nært og intimt kendskab til, engang købte alt alt for faa sektioner af.. -sårn lige for at være en kende konstruktiv..
Mvh. Jens/Modifix von DCA,- der også kan finde paa at anbefale et kig på fx. Mistral-reolen(?) doch ikke nødvendigvis til LP-opbevaring..
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 03 Juli 2004 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
anbefale et kig på fx. Mistral-reolen(?) doch ikke
nødvendigvis til LP-opbevaring.. |
|
|
Hej modi, har du nogle hotte tips til møbler til lp opbevaring?
De lærde skriver, "man må ofre det det koster at få hylden opdelt i
rum, så at man ikke har mere end 10-15 plader stående i hvert
afsnit. Pladerne skal nemlig stå helt lodret, de må ikke stå på skrå,
læne sig; der kan ske vridninger i pladerne, hvis de gør det."
Hi-Fi for musikelskere. Stereo-Mono. Thore Rösnes. Clausens. 1969.
mvh
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Juli 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
|
Mig tykkes De at være en anelse trættekær, herr de Waal. Personligt opfatter jeg netop kantprofilet som en original detalje, der løfter Montana over det ordinære. "Gud bor i detaljen.", som Mies v. d. Rohe så pompøst udtrykte det.
Der må være mange møbelfirmaer der skulle slæbes i retten, hvis det at lave en kvadratisk reol var at kopiere en klassiker. Montana er et stykke industrielt design, overvejende udført i MDF med en enestående modulfleksibilitet i mål, farve og funktion indbygget i systemet. For mig at se ligger det i naturlig historisk forlængelse af og står på den måde "på skuldrene" af Mogens Kochs reoler, som er hundedyrt og flot håndværk i ædle materialer og med fingertappede hjørnesamlinger, som givetvis holder bedre og længere, men der er altså ikke meget at vælge imellem, og det er ikke drømmen for dem, der ikke lige vil bo i en cigarkasse.
Jeg formoder jeg gættede rigtigt mht. Morten Korch-reolerne, siden du taler om "afværgemanøvre" og ikke nævner hvilket reolsystem, det ellers skulle være kopieret fra.
|
|
|
Og fordi jeg ikke deler din opfattelse er jeg trættekær ?
Montana's "kantprofil" må siges at være en praktisk detalje idet den delvist skjuler at samlingerne efter en tid med belastning (bøger, plader service og lign) begynder at gabe.
"Afværgemanøvren" er således dobbettydig idet Montana ikke forveksles med andre kassesystemer og samtidigt skjuler den uheldige måde modulerne er samlet på
Waal
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Juli 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
micjac skrev:
Modifix skrev:
anbefale et kig på fx. Mistral-reolen(?) doch ikke nødvendigvis til LP-opbevaring..
|
|
|
Hej modi, har du nogle hotte tips til møbler til lp opbevaring?
De lærde skriver, "man må ofre det det koster at få hylden opdelt i rum, så at man ikke har mere end 10-15 plader stående i hvert afsnit. Pladerne skal nemlig stå helt lodret, de må ikke stå på skrå, læne sig; der kan ske vridninger i pladerne, hvis de gør det." Hi-Fi for musikelskere. Stereo-Mono. Thore Rösnes. Clausens. 1969.
mvh |
|
|
Alle reolkasser med et indvendigt højdemål omkring 32-34cm De moduler der udvendigt måler omkring 70x70cm (35x70) er velegnede og kan normalt fås med x antal skillerum. Billigste løsning af den type er nok AT-BO reolen der fås i massivt træ eller krydsfinér (mange sorter)
Waal
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 03 Juli 2004 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi micjac, du har givet ret med afstanden i reolen, sådan var mine fra starten. Men på grund af vokseværk i samlingen er mine mellemrum fjermet i samme tempo.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha - det ser ud til at jeg er ved at få alle profetens disciple på nakken - mangler vist bare Carøe og Palvig.
Beklager, at dette er ved at glide off-topic, men jeg må tage til genmæle for sidste gang.
Waal, som ellers er kendt for rundhåndet at udgyde sarkasmer bryder sig tilsyneladende ikke om sin egen medicin. Når jeg bruger udtrykket trættekær er det på basis af følgende postulater og gisninger:
"Nu er Montana jo en kopi af et reolsystem fra 30'erne"
"Mon ikke kantprofilen er en "afværgemanøvre" i en branche hvor danske møbelproducenter har generationers erfaing i ikke at undgå dyre slagsmål"
- og ikke fordi vi er uenige om de forskellige møblers kvaliteter - det mener stort set ikke vi er. Du påpeger den dårlige samleteknik og det har jeg ingenlunde anfægtet. Jeg mener heller ikke at Montana er verdens 8.vidunder, men et reelt bud på en løsning med mange muligheder. Jeg ville nok også selv have foretrukket At-Bo i massivt træ, hvis ikke det var fordi, de ikke fås dybere end 35 cm. Men der får man meget for pengene.
Jeg må afvise Modifix' elegant serverede bemærkning:
"Og jeg formoder at herr arkitekt Boye ikke/aldrig har talt med en vaskeægte møbelsnedker, om hvilket elendigt pindebrænde Montana-reolen reélt er?"
Eftersom min nærmeste kollega gennem 12 år oprindelig er møbelsnedker uddannet hos Rud. Rasmussen, hvis det siger dig noget. Du vil sandsynligvis desuagtet anfægte hans kompetencer, eftersom han var den første til at foreslå mig Montana. Når det kommer til stykket, så tror jeg ikke på, det er så fandens meget ringere end Hammels Mistral. Ralf-reolen - er det den, der består af stigegavle og hylder udført i ca Ø5mm tråd. Først forkromet og siden i en metalgrå udførelse?
"Det perfekte er det godes værste fjende."
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 03 Juli 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
|
Uha - det ser ud til at jeg er ved at få alle profetens disciple på nakken - mangler vist bare Carøe og Palvig.
Det tør jeg næsten love du ikke gør
Beklager, at dette er ved at glide off-topic, men jeg må tage til genmæle for sidste gang.
Off-topic ? vi taler opbevaring af plader
Waal, som ellers er kendt for rundhåndet at udgyde sarkasmer bryder sig tilsyneladende ikke om sin egen medicin. Når jeg bruger udtrykket trættekær er det på basis af følgende postulater og gisninger:
Du trænger at øve dig i dobbet-blinde sarkasmer
"Nu er Montana jo en kopi af et reolsystem fra 30'erne"
"Mon ikke kantprofilen er en "afværgemanøvre" i en branche hvor danske møbelproducenter har generationers erfaing i ikke at undgå dyre slagsmål"
- og ikke fordi vi er uenige om de forskellige møblers kvaliteter - det mener stort set ikke vi er. Du påpeger den dårlige samleteknik og det har jeg ingenlunde anfægtet. Jeg mener heller ikke at Montana er verdens 8.vidunder, men et reelt bud på en løsning med mange muligheder. Jeg ville nok også selv have foretrukket At-Bo i massivt træ, hvis ikke det var fordi, de ikke fås dybere end 35 cm. Men der får man meget for pengene.
Jeg var ellers lige ved at tilbyde dig et læs velholdte Montana moduler - dét ville til gengæld være fy-fy
Jeg må afvise Modifix' elegant serverede bemærkning:
"Og jeg formoder at herr arkitekt Boye ikke/aldrig har talt med en vaskeægte møbelsnedker, om hvilket elendigt pindebrænde Montana-reolen reélt er?"
Eftersom min nærmeste kollega gennem 12 år oprindelig er møbelsnedker uddannet hos Rud. Rasmussen, hvis det siger dig noget. Du vil sandsynligvis desuagtet anfægte hans kompetencer, eftersom han var den første til at foreslå mig Montana. Når det kommer til stykket, så tror jeg ikke på, det er så fandens meget ringere end Hammels Mistral. Ralf-reolen - er det den, der består af stigegavle og hylder udført i ca Ø5mm tråd. Først forkromet og siden i en metalgrå udførelse?
Er du sikker på din møbesnedkerbekendte bryder sig om at du spreder den slags rygter ?
"Det perfekte er det godes værste fjende." |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter en god nats søvn må jeg vist vise mig storsindet nok til at bringe en passende undskyldning:
Waal, at kalde dig trættekær var upassende og unødigt provokerende, især i betragning af min generelle respekt for din store viden om hifi og dine betragninger om design, som jeg som regel anser for at være meget fornuftige. Du er uden tvivl diskussionsslysten, og deri ligger ingen ond mening, tværtimod kan det være en drivkraft for forummet her.
For at jeg og andre kan vurdere rigtigheden af, hvad du hævder, savner jeg dog stadig at høre, hvilket reolsystem du refererer til her:
Nu er Montana jo en kopi af et reolsystem fra 30'erne
Mht. din kommentar:
Det var mit angreb på din person, jeg refererede til som off-topic. I øvrigt er det måske en afgørende forskel, at jeg mener, at vi talte om opbevaring af hifi-udstyr, hvorfor jeg påpegede muligheden for stor dybde i Montana-systemet.
Haha - Det vil jeg så gøre, hvis du lover at øve dig i at anvende dobbelte negationer:
Mon ikke kantprofilen er en "afværgemanøvre" i en branche hvor danske møbelproducenter har generationers erfaing i ikke at undgå dyre slagsmål
modifix skrev:
|
...jeg formoder at herr arkitekt Boye ikke/aldrig har talt med en vaskeægte møbelsnedker, om hvilket elendigt pindebrænde Montana-reolen reélt er?"
|
|
|
Efter at have konsulteret fagkundskaben igen, må jeg give modifix ret på dette specifikke punkt og understrege over for alle: Lakeret MDF er IKKE egnet som pindebrænde! Det brænder ringe og afgiver giftige gasser ved afbrænding.
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Micjac.
Det eneste sted jeg kender til, der fremstiller eller har fremstillet deciderede LP-reoler/kuber som billig serieproduktion er vist Trævarefabrikernes Udsalg, de har bla. udförtt selvstående kuber tilpasset eget ABC-stigereolsystem.
http://www.traevarer.dk
Til Boye.
De få gange jeg har forespurgt _fagkundskaben_i kategorien "kvalitetsreolsystemer", har svarene været fx.:
"M*nt*n*?, nej det l**t må du ikke købe!" , og:
"det er jo knapt nok møbler", eller:
"Det er jo både dyrt og dårligt"
Og så i tillæg en enkelt veltjent indretningsarkitekthan (MMI),hvis kommentar var noget i retning af:
"Hvis du har for mange penge og for få problemer i dit liv, køb da endelig M*nt*n*. Så vil der blive rettet svært op på begge disse graverende misforhold"
Tak til herr Boye, for den lille indrømmelse, at lakeret MDF brænder baade skadeligt, beskidt og daarligt.
Mvh. Jens/Modifix von DCA og Profetens viljelöse horder...
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
|
Og jeg formoder at herr arkitekt Boye ikke/aldrig har talt med en vaskeægte møbelsnedker, om hvilket elendigt pindebrænde M*nt*n*-reolen reélt er?
Design min bare..
Jeg savner IKEA's Ralf-reolsystem, som en vild metalarbejder jeg har et nært og intimt kendskab til, engang købte alt alt for faa sektioner af.. -sårn lige for at være en kende konstruktiv..
Mvh. Jens/Modifix von DCA,- der også kan finde paa at anbefale et kig på fx. Mistral-reolen(?) doch ikke nødvendigvis til LP-opbevaring..
|
|
|
Ahrg nu stopper du sq Mistral er da netop en "billig" kopi af montana ! __________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahu?

Og Kedde Æ Mann er en del af gamet?
Fie gangste i jen Opel..
Mvh. Jens/Modifix von DCA und die Ganze Umwelt
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
|
Efter en god nats søvn må jeg vist vise mig storsindet nok til at bringe en passende undskyldning:
Den slags gør mig desværre nervøs. En af mine fætre har engang antydet at det kan være genetisk betinget
Waal, at kalde dig trættekær var upassende og unødigt provokerende, især i betragning af min generelle respekt for din store viden om hifi og dine betragninger om design, som jeg som regel anser for at være meget fornuftige. Du er uden tvivl diskussionsslysten, og deri ligger ingen ond mening, tværtimod kan det være en drivkraft for forummet her.
Hr. Gregersens ansigt lægger sig i listige folder
For at jeg og andre kan vurdere rigtigheden af, hvad du hævder, savner jeg dog stadig at høre, hvilket reolsystem du refererer til her:
Nu er Montana jo en kopi af et reolsystem fra 30'erne
Du har selv nævnt det reolsystem efterfølgerne bygger på. Et kasseformet modulsystem af den type kan kun "opfindes" én gang. Der er meget lidt uopdyrket land tilbage, og det gælder stort set alle områder.
Mht. din kommentar:
Det var mit angreb på din person, jeg refererede til som off-topic. I øvrigt er det måske en afgørende forskel, at jeg mener, at vi talte om opbevaring af hifi-udstyr, hvorfor jeg påpegede muligheden for stor dybde i Montana-systemet.
Statistisk set var mit svar logisk
Haha - Det vil jeg så gøre, hvis du lover at øve dig i at anvende dobbelte negationer:
Vi må vente til efter sommerferien hvis det skal være med tilskud
Mon ikke kantprofilen er en "afværgemanøvre" i en branche hvor danske møbelproducenter har generationers erfaing i ikke at undgå dyre slagsmål
modifix skrev:
|
...jeg formoder at herr arkitekt Boye ikke/aldrig har talt med en vaskeægte møbelsnedker, om hvilket elendigt pindebrænde Montana-reolen reélt er?"
|
|
|
Efter at have konsulteret fagkundskaben igen, må jeg give modifix ret på dette specifikke punkt og understrege over for alle: Lakeret MDF er IKKE egnet som pindebrænde! Det brænder ringe og afgiver giftige gasser ved afbrænding. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
| De få gange jeg har forespurgt _fagkundskaben_i kategorien "kvalitetsreolsystemer", har svarene været fx.:
"M*nt*n*?, nej det l**t må du ikke købe!" , og:
"det er jo knapt nok møbler", eller:
"Det er jo både dyrt og dårligt"
Og så i tillæg en enkelt veltjent indretningsarkitekthan (MMI),hvis kommentar var noget i retning af:
"Hvis du har for mange penge og for få problemer i dit liv, køb da endelig M*nt*n*. Så vil der blive rettet svært op på begge disse graverende misforhold" |
|
|
- og hermed har fagkundskaben på seriøs og nuanceret vis fået illustreret de konkrete problemer ved det omtalte reolsystem?
I mine ører lyder det mere som brødnid i en trængt branche, men den bemærkning er naturligvis helt for egen regning.
Men det vil vise sig ved selvsyn, om det virkelig står så galt til, når mine unævnelige reoler dukker op sidst på sommeren - hvis der bli'r en sommer.
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ach, lang leveringstid? Endnu et kvalitetstegn..
Det gør de med usvigelig sikkerhed, men der bliver måske ingen sommer..
A profound and beautiful sadness..
|
| Til top |
|
| |