Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 14:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Specielle netkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Nåå, Hurtig, så er du ude med riven igen 

Det er jo egentligt ikke så interessant hvad du tror, men det kunne da være interessant at høre en melding baseret på nogle seriøse lyttetests. Jeg er sikker på at du kunne låne kabler fra flere forskellige producenter, til forsøg. Måske ville du blive overrasket over resultatet?

Et velkonstrueret netkabel indgår som en del af strømforsyningen, og er faktisk noget af det der ofte giver en ret hørbar forskel.

Man skal da naturligvis være skeptisk, dyrt er ikke nødvendigvis = godt. Man skal på den anden side også passe på med blankt at afvise ting, uden at have erfaringsgrundlaget i orden.

Mvh,

Karsten

Min pointe er ikke, at der ikke er forskelpå kabler. Min pointe er, at hifi-firmaer tager røven på folk, hvis de tager 500,-/meter for et kabel, der kan købes for 25,-/meter hos den lokale elektriker. Er vi ikke enige i det??

Og det med, at et netkabel indgår som en del af strømforsyningen, og at gode kabler derfor giver en hørbar forskel.... vaga vaga vaga....

Har du overvejet hvor dårlig indflydelse de 50 meter standard uskærmet kabel fra stikkontakten hen til sikringsboksen giver?? For slet ikke at tale om den lokale tranformatorstation eller de 50km kabel til el-værkset..... Hvordan er det lige du vil forklare, at en meter woodoo kabel kan rette op på dette???

Og nu kommer et eksempel, som godt gad se din holdning til.... Jeg starter med at lave et generelle antagelser, som du meget gerne må kommentere, da de ligesom er fundamentet for det hele.

Antagelsen 1 er, at såfremt det dyre netkabel vitterligt lyder bedre, så gælder det om at have så korte netkabler som muligt. Og at man ikke kan forbedre lyden ved at sætte endnu mere dyrt netkabel i forlængelse. Dette bygger på en generel antagelse af, at et kabel ikke kan forbedre et signal. Alle kabler vil "forsyrre" signalerne der løber i det, i forskellig gra afhængig af kvaliteten. Er vi enige i det???

Antagelse 2 er, at man ikke kan høre forskel på, om der er 49 eller 50 meter kabel fra stikkontakten til husets sikringsboks. Tænk på, at der alligevel er flere kilometer til den lokale transformatorstation. Og så skulle man jo også kunne høre forskel på, om hele huset blev flyttet en meter tættere på transformatorstationen som måske ligger 10km væk.

OK, så starter vi:

Fra lytterummet og til sikringsboksen i huset, er der benyttet almindeligt NKT standard uskærmet installationskabel. Der er i alt brugt 50 meter kabel. Såfremt man kan høre forskel på netkabler, skulle der så være forskel på om man det sidste stykke benyttede et standard netkabel, eller et dyrt netkabel.

OK...

Meget ofte laver man installationer i huse således, at kablerne er lidt for lange. Så kan man jo altid lave lidt om osv, uden at skulle trække nye kabler.

Min løsning er så, at man udnytter dette til at rykke en meter af kablet ud af stikkontakten. På denne kabelende monterer man så et netstik af ordentlig kvalitet, og sætter det direkte i anlægget. På den måde har man helt sparet netkablet væk.

Iflg antagelse 1 skulle dette give en endnu bedre lyd, end hvis man havde det dyre netkabel i forlængelse som et ekstra led.

Iflg antagelse 2, kan man i øvrigt lægge en ekstra meter kabel ind i væggen, da man jo ikke kan høre om der er 49 eller 50 meter til sikringsboksen.

På den måde behøver man ikke give tusindvis af kroner for et netkabel, da det er meget bedre bare at benytte installationskablet direkte i anlægget.

Er der noget sted i denne argumentation jeg tager fejl???

Jeg håber ikke, at I vil bakke ud af diskussionen.... det er jo en typisk reaktion når folk føler sig pressede, og ved at deres argumentation ikke holder vand.

Beklager hvis der er masser af tastefejl, men mit keboard er gået i no na... det lever lidt sit eget liv i dag, så det skal skiftes ud.... måske kan det skyldes at der er benyttet et dårligt USB-kabel..... OK.... Afslut dårlig humor!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Det var vel det man kunne mistænke. Den ene dag er man interesseret i B&O og den næste dag i test af netkabler. En i sandhed altomfattende interesse for hifi og lyd!"!!&&!#!#

Der er for mig ingen tvivl om at en ren og stabil strømforsyning giver bedre lyd. Hvordan man opnår denne er en anden sag. Som i alle andre af livets indkøb er der ikke nødvendigvis tale om sammenhæng mellem pris og kvalitet - men der er kun en måde at finde det bedste på ... det er lytte lytte og lytte.

SATMIT  

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hej SAMIT

Er der noget sted i min argumentation, hvor jeg begår en fejl..... jeg kan ikke selv få øje på det, men jeg kan naturligvis tage fejl...

Og ja... det er en alsidig interesse. Lige fra B&O til hjemmestrikkede singleendede Linsley Hood klasse-A forstærkere.

Men jeg prøver bare at få frem i lyset, at mange af de kabler der sælges hundedyrt, i realiteten er billige standardkabler, pakket fint ind!

Men jeg glæder mig til at se Studiosound's kommentar til min argumentation!

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Min pointe er ikke, at der ikke er forskelpå kabler. Min pointe er, at hifi-firmaer tager røven på folk, hvis de tager 500,-/meter for et kabel, der kan købes for 25,-/meter hos den lokale elektriker. Er vi ikke enige i det??

Jo, hvis det er tilfældet, og der ikke er gjort andet end at købe standard kabel og skrue stik på.

Og det med, at et netkabel indgår som en del af strømforsyningen, og at gode kabler derfor giver en hørbar forskel.... vaga vaga vaga....

Har du overvejet hvor dårlig indflydelse de 50 meter standard uskærmet kabel fra stikkontakten hen til sikringsboksen giver?? For slet ikke at tale om den lokale tranformatorstation eller de 50km kabel til el-værkset..... Hvordan er det lige du vil forklare, at en meter woodoo kabel kan rette op på dette???

Jeg har en separat installation til musikudstyret, naturligvis trukket med kostbart specielt teflonisoleret kabel af anseeligt kvadrat

Og nu kommer et eksempel, som godt gad se din holdning til.... Jeg starter med at lave et generelle antagelser, som du meget gerne må kommentere, da de ligesom er fundamentet for det hele.

Antagelsen 1 er, at såfremt det dyre netkabel vitterligt lyder bedre, så gælder det om at have så korte netkabler som muligt. Og at man ikke kan forbedre lyden ved at sætte endnu mere dyrt netkabel i forlængelse. Dette bygger på en generel antagelse af, at et kabel ikke kan forbedre et signal. Alle kabler vil "forsyrre" signalerne der løber i det, i forskellig gra afhængig af kvaliteten. Er vi enige i det???

Det kommer an på funktionen af kablet...

Antagelse 2 er, at man ikke kan høre forskel på, om der er 49 eller 50 meter kabel fra stikkontakten til husets sikringsboks. Tænk på, at der alligevel er flere kilometer til den lokale transformatorstation. Og så skulle man jo også kunne høre forskel på, om hele huset blev flyttet en meter tættere på transformatorstationen som måske ligger 10km væk.

Antagelsen bygger på et forkert grundlag...

OK, så starter vi:

Fra lytterummet og til sikringsboksen i huset, er der benyttet almindeligt NKT standard uskærmet installationskabel. Der er i alt brugt 50 meter kabel. Såfremt man kan høre forskel på netkabler, skulle der så være forskel på om man det sidste stykke benyttede et standard netkabel, eller et dyrt netkabel.

Ja..

OK...

Meget ofte laver man installationer i huse således, at kablerne er lidt for lange. Så kan man jo altid lave lidt om osv, uden at skulle trække nye kabler.

Min løsning er så, at man udnytter dette til at rykke en meter af kablet ud af stikkontakten. På denne kabelende monterer man så et netstik af ordentlig kvalitet, og sætter det direkte i anlægget. På den måde har man helt sparet netkablet væk.

Iflg antagelse 1 skulle dette give en endnu bedre lyd, end hvis man havde det dyre netkabel i forlængelse som et ekstra led.

Iflg antagelse 2, kan man i øvrigt lægge en ekstra meter kabel ind i væggen, da man jo ikke kan høre om der er 49 eller 50 meter til sikringsboksen.

På den måde behøver man ikke give tusindvis af kroner for et netkabel, da det er meget bedre bare at benytte installationskablet direkte i anlægget.

Er der noget sted i denne argumentation jeg tager fejl???

Det er faktisk fundamentalt forkert anskuet, da det handler mere om hvad strømforsyningen "kikker ud i" end bare en god fysisk forbindelse.

Jeg håber ikke, at I vil bakke ud af diskussionen.... det er jo en typisk reaktion når folk føler sig pressede, og ved at deres argumentation ikke holder vand.

Beklager hvis der er masser af tastefejl, men mit keboard er gået i no na... det lever lidt sit eget liv i dag, så det skal skiftes ud.... måske kan det skyldes at der er benyttet et dårligt USB-kabel..... OK.... Afslut dårlig humor!

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det er da nemt - hvad nu hvis der er en eller anden bort-filtrering af støj i netkablet? Hvis det er tilfældet så holder dine antagelser ikke.

Her er et kabel som har en filtrerende effekt

http://www.audusa.com/main.htm (kan desværre ikke linke dirrekte til siden men klik på AUDUSA Eupen i menuen).

Kablet er fremstillet til udstyr der har EMC problemer og anvendes bl.a. i hospitalsindustrien (Ikke at det skal være et argument for at det er godt til hifi )

Ved det kabel vil filtereffekten stige jo længere kabel man anvender.

Jeg overvejer selv at prøve det ;o)  Sjovt nok koster det i nærheden af 500 kr meteren - tror du de tager røven på mig?

Hurtig skrev:

Hvis du gerne vil have at flere deltager i diskussionen, skulle du måske overveje ikke at bruge nedladende ord som "hifisnopper", "hifi-t**ser".

I øvrigt forstår jeg ikke at du bliver ved med alt det om blindtest og "tør i?", så vidt jeg kan læse er der mindst 3 herinde der har taget din opfordring/udfordring op (på højtalerkabler) - tør du?

Med venlig hilsen

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Til Studiosound:

Du skriver at min antagelse 2 bygger på forkert grundlag. Kan du uddybe???

Du siger også, at antagelse 1 kun er rigtig i visse tilfælde.... skal jeg forstå det således, at du mener at jo længere netkabel man benytter, desto bedre bliver lyden?? Så skal vi til at lave forlængerledninger som tweaks... Når så økonomien tillader at man spenderer 1.000,-, kan man jo købe en ekstra forlængerledning at sætte mellem anlægget og stikkontakten... det må jo give lyden et løft... Ikke... eller hvad?

Og tilbage til det med at tage røven på folk.... ja... det er samme kabel... Og der er intet gjort ved det. Alligevel er der masser af folk der påstår, at kablet til 500,-/meter er virkelig godt, og giver fuld valuta....

Tjaaeee folk vil snydes, og den sidste idiot er desværre ikkefødt endnu!

Men siden du mener der er så himmestor forskel på netkabler, hvad så med at tage en battel??

Næste gang jeg e på sjælland, kan jeg kigge ind forbi dig. Så kan vi lave testen på dit eget anlæg.

Jeg skal nok skifte mellem de forskellige netkabler, og så kan du jo fortælle mig hvornår du hører den himmelstore forskel. Såmå vi jo se om du kan udpege de teflonisolerede woodoo kabler. Meeennn det skulle vel være en smal sag, i betragtning af hvor stor forskellen er!

stku
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Tja Hurtig det går galt allerede ved antagelse 1:

"såfremt det dyre netkabel vitterligt lyder bedre, så gælder det om at have så korte netkabler som muligt"

Nej det gør det efter min mening ikke... Hele ideen ved at bruge netkabler er at minimere udstrålingen fra netkabler således de ikke har en negativ effekt på anlægget  og signalkabler.

I princippet kan man godt skifte netkablet hele vejen frem til sikringsboksen, men det vil som regel have rimelig stor effekt blot at skifte hen til stikkontakten. Væggen klarer det meste af den udstråling som nkt kablet har.

Jeg har selv kørt med forskellig mærker strømkabler i forskellige prisklasser, og jeg synes ikke nøvendigvis de dyreste er de bedste! (det samme gælder iøvrigt signal og højttalerkabler).

Man kan med fordel slukke for udstyr der er kilde til støj og derigennem få en bedre, mere rolig gengivelse.

"Men jeg prøver bare at få frem i lyset, at mange af de kabler der sælges hundedyrt, i realiteten er billige standardkabler, pakket fint ind!" Den udtalelse kan jeg kun give dig ret i!

Til top Vis stku's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stku

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Et lille tip : Jeg har lavet mine egne netkabler med et "standart" netfilter af typen SCHAFFNER FN 322 - 6/05 til både min forstærker og min cd afspiller, men det er MEGET vigtigt at i kan jorde filteret ! Jeg har lavet min egen gruppe kun til stereoanlægget men jordspyd lige ude på den anden side af væggen og kan kun sige en ting.....det gir´ en formidabel ro i lydbilledet !! Kan absolut anbefales !!

Med Venlig Hilsen

"En rigtig gør det selv mand"

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Alt andte lige, så er udstrålingen fra korte kabler mindre end fra lange kabler.

Og hvis det vitterlig er et spørgsmål om udstråling fra kablerne in i anlægget, så er der mange andre steder der vil give mere effekt. Eks skal man droppe alle halogenspots, da de støjer vandvittigt meget (pudsigt at de fleste hifibutikker alligevel benytter halogenspots, når nu deres udstråling skulle kunne skade lyden så meget). Hvad med din CD-afspiller.... har du nogensinde tænkt på hvor meget den forstyrrer sig selv??? De digitale kredse i den giver MEGET støjudstråling. Og tænk på al den støj fra alle de kabler der løber inde i væggen.... imponerende at anlægget overhovedet kan spille, hva!

Og kunne man ikke bare montere et støjfilter direkte i stikkontakten og et filter helt henne ved anlægget??? Så kan der ikke komme støj fra stikkontakten ud gennem netkablet, og heller ikke fra anlægget ud gennem netkablet. Et almindeligt netstøjsfilter giver en noget bedre dæmpning af støj, end et skærmet netkabel.

Ville du være tilfreds med et netkabel til 25,- + stik???

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Til Studiosound:

Du skriver at min antagelse 2 bygger på forkert grundlag. Kan du uddybe???

Svaret kommer sådan set længere nede i mine kommentarer, det kommer an på hvad strømforsyningen kikker ud i.

Du siger også, at antagelse 1 kun er rigtig i visse tilfælde.... skal jeg forstå det således, at du mener at jo længere netkabel man benytter, desto bedre bliver lyden?? Så skal vi til at lave forlængerledninger som tweaks... Når så økonomien tillader at man spenderer 1.000,-, kan man jo købe en ekstra forlængerledning at sætte mellem anlægget og stikkontakten... det må jo give lyden et løft... Ikke... eller hvad?

Det er nok en forkert tolkning af mine synspunkter.

Og tilbage til det med at tage røven på folk.... ja... det er samme kabel... Og der er intet gjort ved det. Alligevel er der masser af folk der påstår, at kablet til 500,-/meter er virkelig godt, og giver fuld valuta....

Hvad synes du selv?

Tjaaeee folk vil snydes, og den sidste idiot er desværre ikkefødt endnu!

Men siden du mener der er så himmestor forskel på netkabler, hvad så med at tage en battel??

Næste gang jeg e på sjælland, kan jeg kigge ind forbi dig. Så kan vi lave testen på dit eget anlæg.

Jeg skal nok skifte mellem de forskellige netkabler, og så kan du jo fortælle mig hvornår du hører den himmelstore forskel. Såmå vi jo se om du kan udpege de teflonisolerede woodoo kabler. Meeennn det skulle vel være en smal sag, i betragtning af hvor stor forskellen er!

Du er da velkommen Dog er det ikke så let at lave en seriøs A/B test, da der skal slukkes for anlæget i mellem de forskellige forsøg. Hvis du har en rimelig hørelse, så vil jeg tro du nok selv kan høre forskel. Hvis dit nervesystem kan klare det, så kan du endda få lov til at lytte til et par netledninger der koster på den forkerte side af 20k Det kommer så an på smag/pengepung om man mener de er det værd...

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Så kommer undskyldningen igen..... "Dog er det ikke så let at lave en seriøs A/B test, da der skal slukkes for anlæget i mellem de forskellige forsøg".

Ja... det er fint.... Men hvis det ikke er til at høre forskellen når jeg skifter fra et 25,- kabel til et 20.000,- kabel, fordi der skal være slukket i mindre end et minut, så forstår jeg slet ikke noget.

Tænk på denne situation.... mandag aften sidder du og lytter via dit bilige standard netkabel. Du beslutter dig for at prøve at købe et til 20.000,- i stedet. Du henter det allerede tirsdag, og sætter det til så snart du kommer hjem tirsdag eftermiddag. Hordan kan du nogensinde finde ua af om det lyder bedre end det gamle??? Det er jo næsten et døgn siden du lyttede via det billige kabel!

Nu vil du jo nok sige, at man kun kan høre det hvis man lytter længere tid.... Fint... men hvis det er nødvendigt, så har man jo også konkluderet, at forskellen er så forholdsvis lille, at man ikke umiddelbart kan høre den. Altså er der ikke tale om disse enorme forskelle som folk snakker om, der kan gøre det næsten uudholdeligt at lytte til et standardkabel.

Og i forbindelse med A/B testen er det slet ikke noget problem.... du får bare en halv time med hver kabel inden der skiftes. Er der så flere probleer ved denne test, udover at du skal bedømme lyden med dine ører og ikke dine øjne???

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Til Hurtig:

Synes diskussionens nerve er ved at blive lidt hysterisk og vil derfor gerne bringe lidt ro ind; lad os blive enige om at det er for slemt når nogle kabelproducenter snyder folk. Det er slemt når nogen snyder andre, uanset hvad de sælger.

Såvidt jeg kan forstå på dig så har du et kabel i den ene hånd der koster 500,- meteren og et adet i den anden hånd til 25,- kr. meteren. Og du TROR/SYNES/KAN SE/VED at de er HELT ens? Først når de er skilt ad og målt i alle ender og kanter kan man se om de er ens eller kun næsten ens. Hvis de IKKE er helt ens skal de heller ikke ksote det samme og hvis det ene virkelig giver lyttemæssige oplevelser der er bedre end det andet, jamen så er det op til køberen at vurdere om det er pengene værd.

Et anlæg der skal bruges til at vurdere kabler skal være godt. Et til 40-50.000,- kr. er godt nok, men bedre jo højere op. Du bruger selv en sammenligning med en LADA og jeg kan her fortsætte ved at skirive at man ikke laver tests af superlavprofildæk på 19tommer fælge på en LADA, dertil er undervogn og motor for ringe. Hvis man vil teste et relativt dyrt komponent som et strømkabel til 3000 og langt derover, må man selvfølgelig have styr på lytte/testudstyret, det er da soleklart.

Jeg tror også man kan høre et godt kabel i et billigere anlæg, men man kn ikke høre hele forskellen og er så nok tilbøjelig til at synes man får for lidt for pengene.

Jeg synes diskussionen skal begrænse sig til at beskæftige sig med kabler udenfor murene. Det nytter ikke at spørge hinanden om man tror det ville blive bedre om man havde specialkabel helt hen til elværket. Fordi det er en situation der ikke kan opstå.

Man kan gøre noget andet konstruktivt: Anerkende at kablers kvalitet har en afsmittende (god) effekt på hele anlæggets performance. Og dermed gøre hvad man nu kan for at få så gode kabler som muligt frem til stikdåsen. Jeg ved dem som eks. bor til leje i almennyttigt bolgbyggeri ikke må trække nye kabler fra eltavlen og ind i stuen. Det er lettere for ejerboliger.

Jeg tror man skal se et anlæg som udstrakt helt fra højttalernes enheder og baglæns hen til væggens stikkontakt. Ikke stoppe ved røven af forstærkeren/CD´en og tro at kablet ikke hører med. For det gør det. Halen hører jo også med til hunden...

Jeg stiller gerne op til den der blindtest...tør du selv?

Mvh

Dige

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Tja, blindtest har aldrig vist sig særlig effektiv til at afsløre mindre forskelle, især hvis der ikke kan skiftes A/B hurtigt.

Men kom du bare forbi hvis du er interesseret i at lytte lidt, du er vel ikke selv underlagt den psykologiske effekt af visuel information?

Mvh,

Karsten

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Heyza Allesammen...

Jeg er ligeledes enig i, at producenterne ikke skal røvrende folk ved at kræve uhørlige summer, blot deres navn står på!

Jeg oplever det sådan at en strømforsyning i en forstærker kun kan få det bedste ud af den strøm den får, så må udgangspunktet jo være at jo bedre strøm des bedre betingelser for forstærkerens strømforsyning - her må vi alle være enige!

Ligeledes må vi alle være nogenlunde enige i, at jo flere komponenter i signalvejen des værre - det må så også gælde strømvejen! Dog kan der stadig værre færre komponenter i et setup, hvor det sagtens kan lyde værre end det setup med en smule flere komponenter - hvilket skyldes at komponenternes kvalitet spiller ind! Her er vi vel forhåbentlig enige!?!

Derfor tror jeg strømkablet spiller ind, da det altid vil påvirke strømmen på den ene eller anden måde - spørgsmålet er bare hvor meget og hvorvidt/hvor meget det er hørbart! Jeg vil da gerne give strømforsyningen i min forstærker de bedste betingelser - set i et perspektiv: Jeg ville aldrig give 3.000,- for et strømkabel, så er der andre ting der skal overvejes inden!! Måske et par hundrede kroner (2-300,- incl. stik) - så kan det godt være jeg ikke kan høre den helt vilde store forskel, men min strømforsyning har bedre vilkår end før!

Summa summarum: Producenterne skal ikke røvrende os forbrugere, hvis det angiveligt er det de gør - må bevises; hvem har målegrejet i orden?? Hvis folk derimod vil spendere så mange penge på netkabler så la dem - det er jo deres egen sag - jeg ville nu bruge pengene mere fornuftigt!!
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er det, at blindtest ikke er særlig effektiv til at afsløre små forskelle??? Hvad er det du mangler at vide i en blindtest, for at kunne vurdere om lyden er OK??? Mangler du at vide hvilket produkt der har været dyrest??

Det kunne jo rent hypotetisk tænkes, at blindtest ikke er ret god til at afsløre små forskelle, fordi de ikke er hørbare. Det kan kun registreres med øjet! Er det helt umuligt???

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hurtig et forslag:

Hvis du virkelig er interesseret så lav dog en test selv. Så kan du se om du kan høre forskel. Så kan du skrive om dine egne oplevelser og den test du har lavet og det udstyr du har brugt.

Og endnu bedre så kan du invitere nogle venner over for at lave testen. Så er i flere tilstede der kan diskutere emnet.

Ellers ville det måske være hensigtsmæssigt at stikke piben ind, idet du tilsyneladende ikke har en teknisk indsigt, der kan belyse emnet yderligere.

Om folk vil betale høje priser for net-kabler må være deres egen sag. Hvis de kan høre forskel, så gerne for mig.

Personligt ville jeg starte ved El-tavlen, og få lavet en kraftig og separat forsyning fra tavlen til anlægget. Derefter ville jeg måske kigge på net-kabler. Det er min prioritering - foreløbigt!

SATMIT

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Hurtig,

Du er opsat på at føre dit korstog mod netkabler, men jeg undre mig bare over at du ikke har hørt effekten. Prøv det dog i stedet for at argumentere uvidende om effekten.

Jeg har aldrig prøvet en blindtest af kabler. Men jeg er klar og håber jeg kan høre forskel ellers kan jeg jo glæde mig over at gøre det billigt selv.Embarrassed

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 07 Juni 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Hvorfor er det, at blindtest ikke er særlig effektiv til at afsløre små forskelle??? Hvad er det du mangler at vide i en blindtest, for at kunne vurdere om lyden er OK??? Mangler du at vide hvilket produkt der har været dyrest??

Det kunne jo rent hypotetisk tænkes, at blindtest ikke er ret god til at afsløre små forskelle, fordi de ikke er hørbare. Det kan kun registreres med øjet! Er det helt umuligt???

Jeg tror det har noget at gøre med den måde hjernen behandler programmaterialet, ligesom tante Karlas stemme kan genkendes over en dårlig telefon forbindelse. Dette selv om en måling vil afsløre store forskelle fra virkelighedens verden. Det vil sige, at hjernen selv indsætter manglende information eller korrigerer lytteindtrykket til hvad der forventes, så forskelle virtuelt sløres. Der er desuden forskel på analytisk og afslappet lyttestil, så vidt jeg husker, repræsenteres disse af hver sin hjernehalvdel.

Der er dog forskellige teorier. Hvis folk har lyst til at købe udstyr efter bedømmelse ud fra en blindtest, så fint med mig. Jeg vil bare ikke påduttes denne fremgangsmåde af "religiøse" årsager.

Dette er i øvrigt en diskussion der er blevet kørt så langt ud på andre fora, at emnet blindtest faktisk er blevet banlyst flere steder.

Mvh,

Karsten

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hej Langsom

Denne stridslyst som du ligger for dagen og som lige nu skal gå ud over netkabler bunder i manglende erfaring, manglende teknisk indsigt og en total mangel på forståelse for at andre kan have en anden opfattelse end dig.

Vi er som mennesker ikke måleapparater skabt til at afslører en endegyldig sandhed om dette eller hint. Så hvis du siger at mange kun hører en forskel eller ligefrem bedring i lyden fra anlægget fordi de ved at det er det dyre kabel der er på, så er det på grund af en forudindtaget holdning. Jeg kan jo med ligeså stor ret sige at hvis du ikke kan høre nogen forskel så kan det være ud fra en ligeså forudindtaget holdning.

Jeg vil dog også som dig sige at hvis dette kabel du er kommet i besiddelse af virkelig med 100% sikkerhed er det samme som det langt dyre kabel så ville jeg heller ikke forvente at der var forskel.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
Hurtig skrev:

Jeg tror det har noget at gøre med den måde hjernen behandler programmaterialet, ligesom tante Karlas stemme kan genkendes over en dårlig telefon forbindelse. Dette selv om en måling vil afsløre store forskelle fra virkelighedens verden. Det vil sige, at hjernen selv indsætter manglende information eller korrigerer lytteindtrykket til hvad der forventes, så forskelle virtuelt sløres. Der er desuden forskel på analytisk og afslappet lyttestil, så vidt jeg husker, repræsenteres disse af hver sin hjernehalvdel.

Der er dog forskellige teorier. Hvis folk har lyst til at købe udstyr efter bedømmelse ud fra en blindtest, så fint med mig. Jeg vil bare ikke påduttes denne fremgangsmåde af "religiøse" årsager.

Dette er i øvrigt en diskussion der er blevet kørt så langt ud på andre fora, at emnet blindtest faktisk er blevet banlyst flere steder.

Mvh,

Karsten

Blindtest er da også et kontroversielt emne !!! Der er en hel saga på Stereophiles hjemmeside i forbindelse med en ARC foforstærker (kan ikke huskle hvilken) hvor både psykologer og Statistikere blandede sig... Men budskabet er vist klart hvis man spørger folk der arbejder med kliniske Blindtest inden for psykologien... Der er for mange faktorer man ikke kan kontrolere til at men kan bruge det som en objektiv måleenhed....

Tilføjer lige et link til diskutionen http://www.stereophile.com/amplificationreviews/739/index.ht ml

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes