Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Specielle netkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

OK... jeg har nok være lidt provokerende, og udtrykt mine holdninger lidt for voldsomt. Og lidt for SORT/HVIDT. For jo.... jeg tror på at man kan høre forskel på netkabler, ligesom alle mulig andre kabler.

Og det gør jeg ud fra en holdning om, at alle kabler på en eller anden måde skader de signaler der løber igennem det. Ellers skal der for nylig være nogen, der har opfundet et kabel, der kan tilføje signalet ekstra information. Gad vide hvornår den første kabelproducent kommer med et digitalkabel, der påstås at kunne forvandle de 16bit fra en CD, til 24bit i 192kHz inden det når converteren???

Nå, men hvad kræves der så for at få et ordentligt netstik? Kablet skal have to egenskaber:

1) Det skal have en tilstrækkelig evne til at lede strømmen.

2) Det må ikke udsende støj, der kan trænge ind i anlægget, og naturligvis heller ikke opsamle støj, hvilket anses det største problem.

Til gengæld tror jeg ikke på specielle materialer til lederne, som sølv guld eller særlig fin kobber. Sådanne fine metaller tror jeg på, i forbindelse med højtalerkabler, og i særdeleshed signalkabler. Men her er der jo også tale om meget fine signaler, hvor en ændring direkte påvirker lydsignalet.

Husk på at trafoen i en forstærker ikke er en særlig fin komponent. Den er ligeglad med fine metaller, og skal bare kunne trække tilstrækkelig strøm fra et lavimpedant lysnet. Og husk på, at der ligger kilometer og atter kilometervis af almindelig kabel i forlængelse af dit fine audio-netkabel. Lysnettet er i øvrigt så fuld af støj og variationer i spændingen, at dette vil overskygge virkningen af ledere af dyre ædelmetaller tusindvis af gange.

At kablet ikke må udsende støj, kan jeg egentlig også godt følge. Ethvert elektronisk kredsløb er i en eller anden grad følsom overfor støj. Derfor virker det meget plausibelt, at den sidste del af netkablet, fra stikkontakten ikke må udsende støj, da den jo er tættest på anlægget.

Men husk nu lige, at selvom du har et kabel der ikke udsender støj, så vil al den støj som altid vil ligge på lysnettet stadig fise direkte ind i strømforsyningen, uden nogen form for dæmpning.... uanset hvor skærmet dit kabel er. Støjen ligger oven i de 230V på lysnettet.

Når dette er sagt, skal jeg lige tilføje, at jeg anser udstrålet støj fra netkabler som en MEGET lille problematik. Jeg har i min tid som elektronikkonstruktør været ansvarlig for at få EMC godkendt et audioprodukt. Når man gør dette, skal man bl.a. overholde nogle grænseværdier for støjudstråling. Og i disse målinger måler man på hele apparatet, altså inklusive det standard netkabel der medfølger. Og grænseværdierne er ganske lave… faktisk så lave, at de helt forsvinder i den baggrundsstråling der er overalt på kloden. Eks. kan jeg næve, at uanset hvor du placerer dit anlæg, så vil alene støjen fra DR’s udsendelse af P3 være langt over hundrede gange så kraftig som alle netkablerne i et anlæg udsender tilsammen. Og tænk så på alle de andre radiostationer, mobiltelefoner og andet radioudstyr der befinder sig overalt omkring dit anlæg. Derfor mener jeg det er ret indlysende, at udefrakommende støj der trænger ind i anlægget er et tusindvis af gange så stort problem, som den støj anlægget selv udsender og påvirker sig selv med. Alene fordi den udefrakommende støj er overalt, og er 1000 vis gange mere intens!

En sidste tin der naturligvis skal være i orden er stikkene på netkablet. De skal være kraftigt dimensioneret, så der ikke er betydelig elektrisk modstand i kontakfladerne.

For at lede tilstrækkelig strøm vil jeg mene, at et 2.5mm2 kabel er fint. Man kunne selvfølgelig også benytte 4mm2 for at holde impedansen endnu lavere, men hvis der alligevel ligger 50 meter 2.5mm2 kabel mellem stikkontakten og sikringsboksen, giver det ingen effekt at lave den sidste meter ekstra tyk.

Jeg ville derfor mene, at et ideelt kabel ville bestå af 3 ledere af hver 2.5mm2, med en effektiv skærm omkring.. Sådan et kabel kan købes hos elektrikeren eller elektronik-pusheren for ca. 25 kroner pr. meter hvis man kan nøjes med kabel der er lavet af 99.999999% rent kobber....

Dertil kommer nogle kraftige stik…. Et til stikkontakten med jord, og et 3 benet apparatstik. Begge disse kan købes i meget kraftig kvalitet, til under 75 kroner. Og så kan man altså lave et netkabel på 1 meter til under 100 kroner, med lækre stik, stort tværsnit og fuldt skærmet.

Og til dem der mener at lederne skal være af super ædelmetaller…. Hhmmm… Prøv at koble din højtaler til forstærkeren igennem 100 meter standard forlængerledning. Bagefter kan du så i forlængelse af disse 100 meter koble en meter ultra fin højtalerkabel…. Prøv at se om lyden bliver forbedret af den ekstra meter fin kabel. Og alt andet lige, så vil påvirkningen direkte på højtaleren være større, end påvirkningen gennem en træg trafo efterfulgt af diverse udglatning og afkoblinger.

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

O.K. Det tager jeg hatten af for!

Fra ignorant til ren netkabelekspert på en formiddag!

Det kalder jeg en positiv udvikling...

MVH

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Det er ikke fordi jeg har ændret mig drastisk... har hele tiden haft den opfattelse, at man kunne høre forskel på kabler. Men.... med måde.... og man kan ikke høre en positiv effekt, fordi et kabel til en pris hos elektrikeren på 25 kroner pr. meter sælges til 500 kroner pr. meter hos hifi forhandleren i stedet. Det er og bliver samme kabel, uanset hvor latterlig høj avance og rosende ord hifi forhandleren giver på vejen... men det kan selvfølgelig påvirke ens underbevidsthed om,at kablet må være ultra godt... og så har man alerede besluttet at det lyder godt, inden man lytter til det!

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk selv prøvet at fritte en leverandør for hvad det egentligt er der giver en positiv effekt ved gode netkabler. Han ville naturligvis ikke ud med det hele, men jeg fik da et par hint:

1. Det har ikke ret meget med støj at gøre.

2. Alt hvad der indeholder en trafo, kan have fordel af et seriøst kabel.

3. Det har noget at gøre med hvad trafoen "kikker" ud i. Formoder der menes impedans, kapasitet eller?

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig vil han ikke ud med det, for så ville det jo være åbenlyst, at man ikke behøvede at give så meget for kablet.

Og hvis ikke det har noget med støj at gøre, ville man nok ikke benytte en skærm,...vel.... den er der jo netop for at eliminere støj. Det ved du vel godt, ikke?? Hvorfor ofre penge på en skærm, som alligevel slet ikke har nogen effekt???

Og hvorforer det så, at det skal koste så dyrt, at lave et strømkabel med en korrekte impedans eller kapacitet???? Det er ikke dyrere end alle andre almindelige kabler.

Og hvis deit vitterligt havde noget at gøre med at ramme den korrekte impedans eller kapacitet, så er det jo bare et sprøgsmål om at måle dette i et hundedyrt kabel. Når det så viser sig at den er præcis som i alle andre kabler, så kmmer der nok en ny woodoo undskyldning.

Og så skal du lige huske.... Du finder ikke to forskellige produkter med samme type trafo (OK... måske, men det er sjældent). Og trafoen i en CD-afspiller og en forstærker helt forskellige i konstruktion og karakteristik. Hvis det vitterligt handlede om at ramme en rigtig kapacitet eller selvinduktion, så ville det jo kræve, at kablet var specifikt afstemt efter den konkrete trafo i det enkelte produkt. Og det harmonerer på ingen måde med, når folk har valgt samme type til hele anlægget. Det kabel der egner sig til forstærkerens store trafo, må være helt i hampen i forhold til en CD-afspillers lille trafo. Ikke??

Og så lidt grundlæggende elektroteknik... eller elektrofysik endda (så grundlæggende er det). Hvis det havde noget som helst med kapacitet, induktion eller impedans at gøre, så er der et stort problem. Den kapacitet trafoen ser ud i, er ikke den kapacitet netkablet har, me den kapacitet det 1 meter laange netkabel har + de 50 meter NKT installationskabel inde i væggen. Den induktion trafoen ser, er summen af det 1 meter lange netkabel, og de 50 meter NKT installationskabel. Og impedansen trafoen ser, er summen af det 1 meter lange netkabel, og de 50 meter installationskabel.

I øvrigt ødelægges teorien om at ramme den rigtige kapacitet eller induktion 100% af, at man sælger samme dyre netkabeltyper i forskellige længder. Og alle disse faktorer er lineære funktioner af kablets længde. Et 3 meter kabel vil derfor have 3 gange så stor kapacitet og 3 gange så stor induktion, som et 1 meter kabel af samme type. Og så ryger ideen jo i, at man skal ramme den korrekte værdi. Kan du følge det??

Altså... set ud fra et kapacitivt, induktivt eller impedant synspunkt, så har netkablet en forsvindende lille betydning, idet det direkte summeres med de 50 meter NKT installationskabel der ligger inde i væggen. Og så kan man godt droppe forklaringerne om, at den sidste meter er den vigtigste... det har intet at sige rent kapacitivt, induktivt eller impedans mæssigt, når man ser fra trafoens side.... Hvis du ikke tror på dette, skal jeg gladeligt lære dig at regne med disse elektriske fænomener, som jeg anser som grundlæggende elektrofysik! Inden man har dem på plads, kan man ikke rigtig udtale sig om deres virkemåde!

Faktisk er det eneste sted, hvor man vitterligt kan sige at den sidste meter kan give en forskel i forbindelse med støj i netkablet. Dete fordi den sidste meter jo ligger tæt op ad anlægget.

Og så kan det godt undre mig lidt, at du laer en konklusion ud fra hvad en leverandør siger.... jeg går ikke ud fra, at leverandøren nødvendigvis aner noget som helst om kablets konstruktion, samt de overvejelser der ligger bag. Hans opgave er jo bare at snakke for sin syge moster, så han kan få solgt mest muligt.... og så kunne der jo smutte en historie ind fra de varme lande.... Hvad med at snakke med konstruktøren af kablet!!

Undkylder endnu en gang, hvis der er tonsvi af tastefejl..... men mit keyboard er stadig i no na-mode... det lever sit eget liv...... Og jeg har netop konstateret, at det ikke skyldes et USB-kabel af for dårlig kvalitet....

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Det er egentlig sjovt.... der er fremsat en hel masse teorier for, at der ikke rigtig er grundlag for at netkabler giver bedre lyd. Og der er  endnu ikke rigtig fremsat nogen for at de vitterligt gør.... kom nu på banen med lidt af teorien bag.... vel at mærke velunerbyggede teorier... ikke nogen hjemmefilosofier om, at det selvfølgelig gør en stor forskel, fordi det ene kabel jo er bedre end det andet.... kom nu.....

I forbindelse med højtaler og signalkabler, er der jo udemærkede teorier for hvorfor de virker. Det er der ikke rigtig for netkabler... men fejlagtigt er der en del hjemmefilosofer der tror, at man direkte kan føre teorien for højtaler/signalkabler over på netkabler. Det kan man ikke!

Men med alle de folk der snakker positivt for specielle netkabler, burde der da være en eller anden, der er i stand til at argumentere lidt, andet en de sædvanlige påstande om, at kunne høre forskellen på de kabler man selv lige har købt og monteret...

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hurtig,

Den argumentation hænger ikke sammen.

1. Hvis de indgår i kæden - så påvirker de også kvaliteten af den strøm der kommer til apperatet ... herved kan dit intet med rødt ikke være rigtigt. Du kan hævde det har marginal betydning ,,,, og det kan du måske have ret i.

2. Hvis samlinger påvirker mere end selve kablet, så vil de to brud på kablet (fra e-tavlen til apperat) repræsenteret ved stikket i væggen og tilslutningen til apperatet have større indflydelse alt andet lige. Så derfor kan man ikke bare se bort fra den sidste del fordi der ligegr 50 m. af mere eller mindre tvivlsom kvalitet i væggen!  Hvis man skal have fuldt udbytte af netkabler, så må man efter min opfattelse starte med forbindelsen fra tavlen. Så denne er af optimal kvalitet - herefter kan man se på kablet det sidste stykke!

3. Man kan vel ikke afvise, at det sidste stykke alt andet lige er mere påvirket af forskellige typer af indstråling og  magnetisk felter, end de kabler der ligger inde i væggen. Kablerne ligger jo typisk tæt på apperater og måske også højttalere på deres vej fra væggen hen til anlægget. Herved bliver afskræmning af stik og kabel mere kritisk end inde i væggen.

SATMIT 

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er stadig på pause og skriver ikke mere til denne tråd, før du enten kater håndklædet i ringen mht. blindtest eller opgiver tråden.

Synes iøvrigt dine sidste indlæg er noget af en sproglig og attitudemæssig kovending. Før var du provokatorisk og postulerende i værste Jonas Bojer stil og nu pludselig er du imødekommende og stærkt forklarende. Hvad skyldes det pludselige skift?

Jeg hører ikke til dem der behøver at have en teori i hånden for at kunne høre det ene eleer det andet. Hvis et kabel eller HT eller CD er afgørende bedre end en anden i mine ører er det fint nok. Så op i med alle forklaringerne for dem kan man altid lave bagefter så de passer.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hmmm, som gammel audiofil ( 1961 ) mener jeg jo at debatten er løbet helt af sporet her  tag dog for f..... at LYTTE i stedet for at TRO !! Kan man høre forskel er det godt, kan man ikke so what, uanset hvad de forskellige kabler, stik, forstærkere har kostet ! Det er vel lidt op til folk selv HVORDAN den enkelte forbedre sit anlæg ! Det det drejer sig om er jo at LYTTE til musik ! Glem nu ikke det  

Med Venlig Hilsen

En rigtig gør det selv mand

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne aldrig drømme om at købe et netkabel uden at lytte.

Har faktisk ikke særlige netkabler til mit anlæg, idet jeg hellere vil bruge (kommende kr.) på en opgradering af forsyningen fra tavle til anlæg. Så må det andet komme bagefter.

Men det er jo interessant at diskutere om man teoretisk kan udelukke at disse har en betydning - og det mener jeg ikke at man kan. Hvis de er en del af en kæde - så må de også påvirke den samlede strømforsyning.

SATMIT

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Selvfølgelig vil han ikke ud med det, for så ville det jo være åbenlyst, at man ikke behøvede at give så meget for kablet.

Og hvis ikke det har noget med støj at gøre, ville man nok ikke benytte en skærm,...vel.... den er der jo netop for at eliminere støj. Det ved du vel godt, ikke?? Hvorfor ofre penge på en skærm, som alligevel slet ikke har nogen effekt???

Nu er det jo dig der bringer skærmen ind i diskusionen, jeg vil hævde at den ikke har den store betydning.

Og hvorforer det så, at det skal koste så dyrt, at lave et strømkabel med en korrekte impedans eller kapacitet???? Det er ikke dyrere end alle andre almindelige kabler.

Det står enhver frit for at fremstille egne kabler, jeg vil da heller ikke sige at det er umuligt at ramme noget der fungerer.

Og hvis deit vitterligt havde noget at gøre med at ramme den korrekte impedans eller kapacitet, så er det jo bare et sprøgsmål om at måle dette i et hundedyrt kabel. Når det så viser sig at den er præcis som i alle andre kabler, så kmmer der nok en ny woodoo undskyldning.

Det med impedans og kapasitet er et gæt fra min side.

Og så skal du lige huske.... Du finder ikke to forskellige produkter med samme type trafo (OK... måske, men det er sjældent). Og trafoen i en CD-afspiller og en forstærker helt forskellige i konstruktion og karakteristik. Hvis det vitterligt handlede om at ramme en rigtig kapacitet eller selvinduktion, så ville det jo kræve, at kablet var specifikt afstemt efter den konkrete trafo i det enkelte produkt. Og det harmonerer på ingen måde med, når folk har valgt samme type til hele anlægget. Det kabel der egner sig til forstærkerens store trafo, må være helt i hampen i forhold til en CD-afspillers lille trafo. Ikke??

Nu er der jo også producenter der skræddersyer kabler til de forskellige typer apparater.

Og så lidt grundlæggende elektroteknik... eller elektrofysik endda (så grundlæggende er det). Hvis det havde noget som helst med kapacitet, induktion eller impedans at gøre, så er der et stort problem. Den kapacitet trafoen ser ud i, er ikke den kapacitet netkablet har, me den kapacitet det 1 meter laange netkabel har + de 50 meter NKT installationskabel inde i væggen. Den induktion trafoen ser, er summen af det 1 meter lange netkabel, og de 50 meter NKT installationskabel. Og impedansen trafoen ser, er summen af det 1 meter lange netkabel, og de 50 meter installationskabel.

I øvrigt ødelægges teorien om at ramme den rigtige kapacitet eller induktion 100% af, at man sælger samme dyre netkabeltyper i forskellige længder. Og alle disse faktorer er lineære funktioner af kablets længde. Et 3 meter kabel vil derfor have 3 gange så stor kapacitet og 3 gange så stor induktion, som et 1 meter kabel af samme type. Og så ryger ideen jo i, at man skal ramme den korrekte værdi. Kan du følge det??

Altså... set ud fra et kapacitivt, induktivt eller impedant synspunkt, så har netkablet en forsvindende lille betydning, idet det direkte summeres med de 50 meter NKT installationskabel der ligger inde i væggen. Og så kan man godt droppe forklaringerne om, at den sidste meter er den vigtigste... det har intet at sige rent kapacitivt, induktivt eller impedans mæssigt, når man ser fra trafoens side.... Hvis du ikke tror på dette, skal jeg gladeligt lære dig at regne med disse elektriske fænomener, som jeg anser som grundlæggende elektrofysik! Inden man har dem på plads, kan man ikke rigtig udtale sig om deres virkemåde!

Faktisk er det eneste sted, hvor man vitterligt kan sige at den sidste meter kan give en forskel i forbindelse med støj i netkablet. Dete fordi den sidste meter jo ligger tæt op ad anlægget.

Det jeg har fået at vide, er at strømforsyningen er et udmærket støjfilter, i sig selv.

Og så kan det godt undre mig lidt, at du laer en konklusion ud fra hvad en leverandør siger.... jeg går ikke ud fra, at leverandøren nødvendigvis aner noget som helst om kablets konstruktion, samt de overvejelser der ligger bag. Hans opgave er jo bare at snakke for sin syge moster, så han kan få solgt mest muligt.... og så kunne der jo smutte en historie ind fra de varme lande.... Hvad med at snakke med konstruktøren af kablet!!

Jeg har ikke lavet en egengyldig konklusion, bare prøvet at formidle den sparsomme information jeg har fået fra konstruktøren (i øvrigt)

Mvh,

Karsten

Undkylder endnu en gang, hvis der er tonsvi af tastefejl..... men mit keyboard er stadig i no na-mode... det lever sit eget liv...... Og jeg har netop konstateret, at det ikke skyldes et USB-kabel af for dårlig kvalitet....

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Hurtig,

Den argumentation hænger ikke sammen.

1. Hvis de indgår i kæden - så påvirker de også kvaliteten af den strøm der kommer til apperatet ... herved kan dit intet med rødt ikke være rigtigt. Du kan hævde det har marginal betydning ,,,, og det kan du måske have ret i.

2. Hvis samlinger påvirker mere end selve kablet, så vil de to brud på kablet (fra e-tavlen til apperat) repræsenteret ved stikket i væggen og tilslutningen til apperatet have større indflydelse alt andet lige. Så derfor kan man ikke bare se bort fra den sidste del fordi der ligegr 50 m. af mere eller mindre tvivlsom kvalitet i væggen!  Hvis man skal have fuldt udbytte af netkabler, så må man efter min opfattelse starte med forbindelsen fra tavlen. Så denne er af optimal kvalitet - herefter kan man se på kablet det sidste stykke!

3. Man kan vel ikke afvise, at det sidste stykke alt andet lige er mere påvirket af forskellige typer af indstråling og  magnetisk felter, end de kabler der ligger inde i væggen. Kablerne ligger jo typisk tæt på apperater og måske også højttalere på deres vej fra væggen hen til anlægget. Herved bliver afskræmning af stik og kabel mere kritisk end inde i væggen.

SATMIT 

Jeg giver dig ret i, at man kan antage at den sidste del af kablet har ekstra betydning, da den ligger op af anlægget. Og derfor er mere påvirkelig af støj. Men det kloge hoved studiosound påstod jo at det intet havde at gøre med støj! Og så falder hele kabelsnakken til jorden, for det er stort set den eneste faktor du kan ændre, med mindre du skifter til woodoo kabel helt henne fra el-værket.

Som sagt, så tror jeg på stort tværsnit, og fornuftig afskærmning.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Jeg er stadig på pause og skriver ikke mere til denne tråd, før du enten kater håndklædet i ringen mht. blindtest eller opgiver tråden.

Synes iøvrigt dine sidste indlæg er noget af en sproglig og attitudemæssig kovending. Før var du provokatorisk og postulerende i værste Jonas Bojer stil og nu pludselig er du imødekommende og stærkt forklarende. Hvad skyldes det pludselige skift?

Jeg hører ikke til dem der behøver at have en teori i hånden for at kunne høre det ene eleer det andet. Hvis et kabel eller HT eller CD er afgørende bedre end en anden i mine ører er det fint nok. Så op i med alle forklaringerne for dem kan man altid lave bagefter så de passer.

Tjaaeee hvorfor denne atitudeændring??? Jo, jeg har prøvet lidt provokerende at få folk til at tale direkte fra underbevidstheden. På den måde kan je jo se hvad folk er blevet bildt ind. Og derfra kan man så prøve at forklare, at den teori hifibutikkerne og andre bilder folk på ærmet, på ingen måde har hold i virkeligheden.... Det er den sædvanlige salgstale... lidt ligesom Technics "New Class-A" princip eller når sælgeren sælger et sæt pc-højtalere til 79,- med en kapvægt på 600gram, og alligevel prøver at bilde kunden ind, at de er på 2x600watt.... det ved vi jo allesammen er løgn!

Men i forbindelse med kabler er der så meget woodoo, at folk tror på salgsgassen.

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Hvorfor lyder en forstærker med kraftig forsyning bendre end en der er dimensioneret liger til øllet. Hvorfor er der forskel på kabler i det hele taget, når der nu ikke er målemæssig forskel før ude på 7. decimal. Med lyd må man nu engang acceptere at alt ikke kan Måles/forklares. Hvofor lyder silke bedre en plastic. og gælder det også for strømkabler. 

Fakta er at ørerne er langt bedre end måleriet.

Glem ikke at når der trækkes strøm fra forstærkeren så er ensretterdioderne åbne og højttaleren ser direkte ud på nettet (gennem Trafoen). Så jeg tror at det handler mest om ledningssevne.

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Jeg kunne aldrig drømme om at købe et netkabel uden at lytte.

Har faktisk ikke særlige netkabler til mit anlæg, idet jeg hellere vil bruge (kommende kr.) på en opgradering af forsyningen fra tavle til anlæg. Så må det andet komme bagefter.

Men det er jo interessant at diskutere om man teoretisk kan udelukke at disse har en betydning - og det mener jeg ikke at man kan. Hvis de er en del af en kæde - så må de også påvirke den samlede strømforsyning.

SATMIT

Hvis du skal lave en opgradering af kablerne fra tavle til anlæg, så smut ned til elektrikeren. Der kan du som sagt få 2.5mm2 kabel med skærm i KANON kvalitet, til 25 kroner pr. meter.... samme kabel, som af en kendt hifiproducent benyttes i et hundedyrt "special netkabel"!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

MiiB skrev:

Hvorfor lyder en forstærker med kraftig forsyning bendre end en der er dimensioneret liger til øllet. Hvorfor er der forskel på kabler i det hele taget, når der nu ikke er målemæssig forskel før ude på 7. decimal. Med lyd må man nu engang acceptere at alt ikke kan Måles/forklares. Hvofor lyder silke bedre en plastic. og gælder det også for strømkabler. 

Fakta er at ørerne er langt bedre end måleriet.

Glem ikke at når der trækkes strøm fra forstærkeren så er ensretterdioderne åbne og højttaleren ser direkte ud på nettet (gennem Trafoen). Så jeg tror at det handler mest om ledningssevne.

For det første, så ser forstærkeren ikke direkte ud på lysnettet når enretterne er ON. Forstærkeren ser derimod direkte ind i en paralel forbindelse af alle strømforsyningskondensatorerne og trafoens sekundærvikling. Altså en ret lavimpedant kilde.

Og så e der i øvrigt målemæssig forskel på eks. forskellige signal. De har forskellig evne til håndtere høje frekvenser og særligt transienter. Men det er der jo ikke rigtig brug for i en netkabel

Og grunden til at en forstærker med en kraftig forsyning lyder bedere er, at forstærkerkredsløbene derved får en mere stabil forsyningsspænding. Ripple på denne trænger forholdsvis let gennem forstærkeren, og frem på udgangen.Desuden kan en for lille forsyning direkte være med til at strømbegrændse.. det vil sige at signalet bliver klippet i stykke.

Det var så forklaringen på de mysterier du sidestliler med mysterie om netkablerne... er der flere hjemmefilosofier, så skal jeg gerne svare. Så kan du jo så passende komme med en fyldestgørende forklaring om de fænomener der ligger til grund for at netkabler skulle kunne påvirke lyden så meget. Det ser jeg frem til.....

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Til Studiosound... hvis ikke det er ud/indstrålet støj. Hvis ikke det er impedansen, kapaciteten ellerinduktionen trafoen ser ud i.... hvad er det så.... mig bekendt er det de eneste faktorer der overhovedet gør sig gældene.

Og jeg finder det useriøst, at du selv siger at der er tale om et gæt.

Helt ærlig... alle teorierne peger på, a indflydelsen af netkabler er ufattelig lille, meget få personer tør påstå, at de til hver en tid vil kunne udpege forskellige netkabler i en ren lyttetest. Og alligevel påstår folk at der er ufattelig stor forskel.... det bliver mere og mere woodoo ike.... men hellere det, end at indrømme at snakken måske er lige overdrevet nok.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hurtig

Ja ... noget i den stil - et kraftigt skærmet kabel fra tavlen til anlægget. Tror i virkeligheden at meget af forbedringen opnås ved at eliminere støj fra apperater, der idag sidder på vejen fra tavlen til anlægget. Ud over det er der sikkert en række samlinger på vejen man også kommer udenom. Endelig så kan man ved samme lejlighed får lavet ordentlig jordforbindelse.

Et godt spørgsmål er i den forbindelse apperaternes indbyrdes påvirkning ... kan støjen fra det ene apperat påvirke de andre apperater tilsluttet på sammen forbindelse fra tavlen. Og skal man i virkeligheden trække flere forbindelser fra tavlen for at lave den optimale løsning. Og hvilket apperat støjer mest!!

SATMIT

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Juni 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke du behøver at trække seperate kabler fra tavlen til hver apparat.

For at overholde EMC kravene i DK, må apparatet kun udsende uhyre små mængder støj på netledningen Langt mindre end der er i forvejen. Desuden skal det være meget ufølsom overfor støj der sendes ind på netledningen.

Så sandsynlighheden for at de påvirker hinanden denne vej, er meget lille.

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Det er da dejligt at langt om længe få nogle argumenter på bordet istedet for mudderkast.....
Tråden er pludselig blevet interessant...

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes