Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Specielle netkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Det bliver sjot at se, om dem der er overbeviste om at kunne høre forskellen også vil bidrage med nogle saglige argumenter.... det håber jeg.....

Nå... men jeg tager på ferie til sydens sol.... fortæt endelig debatten.... jeg er tilbage 27/6.....

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

hmm hvilket instrument skal man mon bruge?et der kan måle amp/volt eller

et der måler lyd(dine ører)?

man kan da ik' affærdige noget bare fordi det måske ikke kan måles kan man?

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

He he.. Langsom du bukker dig altså os meget kraftigt forover og venter på sparkene kommer   når folk er trætte af det gør du det så igen

Nu er det så netkabler det skal gå ud over    fair nok, men tag da imod de indbydelser du får istedet for at ignorere dem !!!

fair nok, men tag da imod de indbydelser du får istedet for at ignorere dem !!!

Læste du det

Personligt er jeg ik selv gået i gang med netkabler endnu.. det bliver noget af det sidste, men lader ikke til at du har hørt på mere end to forskellige.. men alligevel skal du komme med dine bedrevidende kommentare  imodsætning til HT kabler (som jeg ik gider høre mere om fra din side før du har taget imod mindst en af de invitationer du har fået) mener jeg ikke der er vildt stor forskel på netkabler, men forskel er der !! men mere en smagssag.. men igen jeg har ik hørt de dyre netkabler så skal ik kunne sige det.. imodsætning af dig vælger jeg at høre på tingene før jeg fælder en dom over dem !! og på flere forskellige anlæg, ik kun på et B&O setup med system Audio   og jeg bruger heller ik min mor som argument for at bevise mine yderst forudindtagede påstande.. har du tænkt på at det er din psyke der spiller dig et pus ? eller dine år i skive der har skadet din hørelse ? dit korstog mod hifi-klubben viser meget godt at du skal have en velunderstøttet teknisk forklaring på hvorfor tingene lyder bedre   det er faktisk sjovere at høre påtingene end at læse om dem...   prøv det... mor behøver ik være med 

og for sidste gang så hold kæft med dine påstande før du har taget imod de indbydelser du har fået, hvordan forventer du ellers at kunne blive taget seriøs ?

Pis havde ellers lovet mig selv jeg ik ville kommentere denne tråd..

men for at opsumere

1: Lyt på forskellige kabler før du udtaler dig så kraftig

2: lyt på flere anlæg, os gerne andet end B&O (så tror fanden du ik kan høre forskel)

3: glem det tekniske og LYT !!!

4: undlad mor (og andre af hunkøn) de kan ik holde kæft og gør en seriøs sammenligning umulig

5: tag nu imod de indbydelser du har fået !!!!!! 

God Ferie 

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg tror ikke du behøver at trække seperate kabler fra tavlen til hver apparat.

For at overholde EMC kravene i DK, må apparatet kun udsende uhyre små mængder støj på netledningen Langt mindre end der er i forvejen. Desuden skal det være meget ufølsom overfor støj der sendes ind på netledningen.

Så sandsynlighheden for at de påvirker hinanden denne vej, er meget lille.

Der kommer højfrekvent støj ud fra en digitalforstærker med 3 - 4 volt peak to peak. Det kan fjernes med en Duelund strømspole, ja det er faktisk et must.        

En cd afspiller sender også noget støj ud på nettet. Derfor er det bedst, at have en støjspole på hver, så de ikke kan tale sammen.

Jeg har på mit anlæg kunne registrere om cdens netstik sad i en fordeler boks sammen med forstærkerens, eller netstikket sad l et andet vægudtag.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Til Studiosound... hvis ikke det er ud/indstrålet støj. Hvis ikke det er impedansen, kapaciteten ellerinduktionen trafoen ser ud i.... hvad er det så.... mig bekendt er det de eneste faktorer der overhovedet gør sig gældene.

Og jeg finder det useriøst, at du selv siger at der er tale om et gæt.

Helt ærlig... alle teorierne peger på, a indflydelsen af netkabler er ufattelig lille, meget få personer tør påstå, at de til hver en tid vil kunne udpege forskellige netkabler i en ren lyttetest. Og alligevel påstår folk at der er ufattelig stor forskel.... det bliver mere og mere woodoo ike.... men hellere det, end at indrømme at snakken måske er lige overdrevet nok.

Jeg kan uden problemer høre, om der er det net kabel jeg bruger til daglig af fabrikat Duelund, eller om der er et orginalt kabel.

Jeg kan også høre, om netkabler er 1 meter eller 3,6 meter af Duelunds. No problems.

En forstærkers strømforsyning starter fra net stikket, går i gennem net kablet til trafoen, elektrokondensatorer og dioder. En forstærker ser 2,5 meter tilbage i systemet. Her gælder det om, at man har en netkabel, som er uden plastik. Plastik har nemlig den egenskab, at det påvirker elektronerne, så de bliver urolige. Og det påvirker igen den puls der kommer farende.

Synd med disse provokerende udtalerse.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Sven,

Se det kan man bruge til noget.

Jeg synes nok jeg havde læst et sted, at apperaterne påvirker hinanden støjmæssigt via el-nettet. Alt andet lige er det bedste vel så at trække x antal forbindelser fra tavlen. Eller alternativt samle apperaterne i 2-3 grupper.

Mener det kan jo ikke koste så meget ekstra at smide 2 kabler igennem, når man alligevel er igang!!!

Hvad ligger Duelunds netkabler i øvrigt i prismæssigt (bare sådan ca.) skriv evt. privat ... hvis det er hemmeligt!

SATMIT

Rockefoten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Norge
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Haha... Det er tydlig at det ikke er noen her som driver med salg.

La meg lage et regnestykke utfra 25 kr meterskabelen produsert og markedsført f.eks i USA. Ta 2m kabel og kjøp ok terminering f.eks tl 2x25 kr. Det skulle bli deler til 100 kroner til sammen. Du bruker kanskje en halv time på å gjøre dette ordentlig. Det koster også 100 kr. Så skal du markedsføre. La oss si dette koster 50 pr. kabel. Da er vi på 250. Så skal en importør til Europa legge på 20%. I tillegg skal en dansk eller norsk importør legge på 20%. Så skal kabelen i en butikk som skal ha 20%. Da er vi på 432 kr. Dette er ikke så langt unna 500.

Poenget er at ingen snyter noen. Det er sånn det er å kjøpe av butikker. Ikke sant? Så tråden gir ikke mening. Selvfølgelig kan du lage gode kabler billigere selv...

Til top Vis Rockefoten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockefoten

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Øhh Sven Hvad er urolige elektroner og hvorfor ser anlægget præsist 2.5 m tilbage. (Det er vist Voodo)

Fakta er som Hurtig skriver at der ikke "burde" være forskel på Kabler på netsiden, At der aligevel er det, er uomtwisteligt. Vores elektronik og Ører er følsomt/følsomme og mit anlæg lyder klart bedst om aftenen hvor den værste støj fra industri og malkemaskiner har lagt sig.

Aligevel bliver det dårligere hvis jeg forsøger at filtrere støjen fra, Jeg har prøvet alt fra Duelunds commonmode spoler til rene switchmode kraftværker fra PS. De dræber fra en kant af dynamik og liv.

At der er flere veje til forbedringer og det sikkert giver et større løft at sætte en større forsynining ind i powerblokken end at investere, for nogle, (mig) mange penge i dyre kabler, rokker ikke ved det faktum at slut optimeringen også bør indbefatte power cords...

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig; spoler lægger også en dæmper på begivenheden, så de skal undgåes, helst. Jeg ved godt, at CE-mærkningen påkræver støjspoler af enhver art, grundet støjind- og udstråling!!! Jvf artiklen fra Sakura-systems med link gennem tråden med non-oversampling converter, så skal man ikke tage overlejret støj så tungt, det er værre at sætte for mange oprettende led ind; de begrænser dynamikken, desværre.

Og specielt til "Hurtig"  ; ved sidste Hifi-udstilling i København, kunne man lytte til forskellen på alm. netkabel og så det alt for dyre fra Nordost og jeg kunne stående som siddende, med eller uden støj fra den nærtliggende TACT-regulator, nemt høre STOR forskel på netkablerne, nemt og stor forskel!!! Det kan jeg også når jeg kommer ned fra smerten over mine 2 udstukne øjne (ægte blindtest) og alle dage, også hvis jeg bliver vækket midt om morgenen!!!  Men der var et par stykker i testlokalet, som overhovedet ikke kunne høre forskel og hurra for det, de sparer nok en del penge på Hifi over årene og de kan jo være ligegode audiophile for det alligevel!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Ja, det er noget pudsigt noget, at filtre mv. laver så meget ballade.

Selv om det er "lidt" langt ude, så har jeg faktisk selv tidligere tænkt på det med at lave en generator trukket af en elmotor. En styring kunne sørge for en konstant omdrejningshastighed så frekvens og spænding holdes konstant. Fordelen er naturligvis at have et kredsløb der er totalt galvanisk adskilt fra lysnettet, og vil dermed også beskytte mod lynnedslag, overspænding mv.

Jeg har faktisk en 5kW diesel generator stående, overvejer at eksperimentere lidt med den

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Sven Palvig; spoler lægger også en dæmper på begivenheden, så de skal undgåes, helst. Jeg ved godt, at CE-mærkningen påkræver støjspoler af enhver art, grundet støjind- og udstråling!!! Jvf artiklen fra Sakura-systems med link gennem tråden med non-oversampling converter, så skal man ikke tage overlejret støj så tungt, det er værre at sætte for mange oprettende led ind; de begrænser dynamikken, desværre.

Og specielt til "Hurtig"  ; ved sidste Hifi-udstilling i København, kunne man lytte til forskellen på alm. netkabel og så det alt for dyre fra Nordost og jeg kunne stående som siddende, med eller uden støj fra den nærtliggende TACT-regulator, nemt høre STOR forskel på netkablerne, nemt og stor forskel!!! Det kan jeg også når jeg kommer ned fra smerten over mine 2 udstukne øjne (ægte blindtest) og alle dage, også hvis jeg bliver vækket midt om morgenen!!!  Men der var et par stykker i testlokalet, som overhovedet ikke kunne høre forskel og hurra for det, de sparer nok en del penge på Hifi over årene og de kan jo være ligegode audiophile for det alligevel!!!  

Mon ikke også der findes en del hi-fi entusiaster der pludselig høre meget dårligt når de skal til at have pungen op ad lommen, min far er et sådan tilfælde nemlig, hvis noget er for dyrt til hans pengepung så kan han pludselig ikke høre forskellen på et dyrt og billigt produkt.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Juni 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til de regulerede strømforsyninger som f.eks. PS laver, så er det vel et spørgsmål om at få kapaciteten højt nok op, for at undgå en nedtoning af dynamikken.

Alt andet lige så burde en helt ren og konstant spænding til hvert apperat vel være det optimale ... eller?

Bemærk jeg tager ikke stilling til om f.eks. PS regenerering af strømmen foregår korrekt .. har aldrig prøvet disse apperater - men jeg har studeret en del, da jeg mildt sagt har haft problemer med varierende spænding fra mit forsyningsselskab.

SATMIT

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Synd at disse PS`ere er så hamrende dyre; det må kunne lade sig gøre, at lave en thyristor-styret "reclocking" af de 50hz med en form for strømstyring til en brøkdel af hvad PS koster, måske!!!  Skal Hifi have ren sinus, savtak, firkant eller måske en blanding af alle??? Skal det være ved 50hz eller er 100hz bedre???  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

MiiB
Branchemedlem
Branchemedlem
Raidho Acoustics

Bruger siden: 28 November 2003
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hr F cristians

Hviklet fremragende DIY projekt. Jeg ligger gerne øret til.

Hvad venter du på.

mvh

Til top Vis MiiB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MiiB

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Jeg venter på et funktions-diagram, da jeg ikke aner hvordan de gør helt præcist!!!  

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Jeg venter på et funktions-diagram, da jeg ikke aner hvordan de gør helt præcist!!!  

Det kan laves således:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=487&zoneid=1

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

F.Christians skrev:

Det kan laves således:

Bare lidt mystisk den kun giver 220V ud, 230V ville være mere passende..

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
LGrau skrev:

F.Christians skrev:

Det kan laves således:

Bare lidt mystisk den kun giver 220V ud, 230V ville være mere passende..

Mvh,

Karsten

Ja det har du ret i .

Men hvis man nu har ældre udstyr som var designet til 220V

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Juni 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Der laves en del til hospitaler mm. De er ikke så dyre. Problemet er hvis du skal have kapacitet til en stor effektpotte på 2x400W så skal den godt nok kunne levere nogle amp!

Et andet problem er at en del af dette udstyr er blæserkølet (har jeg læst)!!. Så vidt jeg ved kan man selv regulere forskellige parametre i forbindelse med regenereringen af strømmen.

Så en artikel i det ellers unævnelige blad HF, om en svensker med et par modificerede Extrema ... han havde indtil flere af disse PS dyr stående. Fik dog ikke fat i om hans ML 33H kørte via dem! For hvis de kan, ja så kan det meste!!

SATMIT 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Ja, man siger jo, at billeder siger mere end ord, meeen ikke denne gang!!! Og artiklen har jeg set for lang tid siden, også den fra Rotel og artiklen fra High fidelity om PS-audio, men elektronik ståbi´en må holde for her, har nogen googlet "mains powerconditioner"???  

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes