[
QUOTE=MiiB]
Nørd
Jeg kan kun være enig i at en 2½ vejs ikke kan være super åben. Af to årsager
1. begge enheder skal kunne fungere i basområdet. Det fordrer høj mekaninsk dæmpning og stor slaglængde. Det udeluker svingspoler med lavt tab (kapton)samt kræver membraner med en højere masse. En ultimativ mellemtone med super opløsning kan ikke også samtidigt spille bas.
Vrøvl!! selvfølgelig kan den det!!!
Nogle af de mest velopløste højtalere jeg har hørt er faktisk to vejs.. hvor mellemtonen jo også spiller bas ( bas/mellemtone enhed )
2. De fase mæssige problemer som du selv er inde på vil uvilkårligt reducere den opnåelig opløsnig i mellemtonen.
Det kommer helt an på delefrekvens og filter type, samt hvordan man lader de to enheder mødes og som før sagt HVOR!!....
Jo længere ned man lader mellemtonen spille.. jo færre fase problemer!..
Eks. en god SS 8546 bas/ mellemtone i 14,5 liter lukket kammer med et Q på 0,5 vil have et f-6 ved 60 Hz. altså den spiller fint med helt der ned!.. dog med et noget tyndt niveau..
Lader man så en bas hjælpe til fra omkring de 120 Hz. og ned efter, spiller de fint i fase og rent samt neuanceret helt ned under de 60 Hz. og her under betyder det så ikke så meget... samt man skal afskære denne bas skarpt ( 24 db. ) opefter. ( og dette er det vigtigste!!!)
Så minimeres fase problemer betydeligt.. og der bliver bestemt ikke noget fnidder eller andet i mellemtonen!!
Der er dog de der tror at man "bare" kan rulle bassen af opefter med en simpel spole og så er det det!!.. NIX!! man bør MINIMUM have en 12 db. afruldning af bassen opefter.. og så skal der ikke deles meget over 100 -150 Hz..
Jo højre men sætter bessen ind jo skarpere skal denne skæres opefter... netop for at undgå faseproblemer op efter i mellemtone området!!..
Over 150 hz. vil jeg ikke anbefale under 24 db. afruldning...
Men det korte og det lange er at en 2½ vejs løsning lavet rigtigt og optimalt bestemt kan lyde rent og fint og optimalt!!...
mvh.
__________________
M.