| Forfatter |
|
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Messing er ikke dødt, det ringer som en i h******. Nogle af de værste pladetallerkener på guds grønne jord er lavet af messing. Til gengæld er det velegnet til BÅThorn. Skal den eksta masse være af metal så er bly oplagt mulighed, men det indfører andre problmer
Waal
Den drejede messing "Cone" er momteret med silikone lim og belagt med et tyndt lag silikone....
Og jeg kan garantere dig at der ikke er nogen ringen ra hvor og hvordan den sidder og i den funktion denne her har!
Andetsteds og til andre formål måske! ja!?? men ik her!!..
Messing er et resoant materiale, det kan hverken du eller andre lave om på
Der er målt på dette!.. ( kabinetter, enheds chasiser og andet er målt ud for viberationer med dertil begregnet måle udstyr )
Her lades intet til tilfældighederne!..
At lave den omtalte "cone" i bly ( eller andet ) ville være lidt for vanskligt og lidt rigligt dyrt!..
Messingen var tilrådighed,, nem at dreje ud og ganske tung og egnet nok til det den skal!..
Længere er den ikke!...
Men jeg arbejder på at få noget drejet ud i Akryl...
Dette har dog ikke samme masse.. men det var heller ikke lige det der var tænkt! da "conens" funktion jo primært er airflow controler og skal lede turbolens væl fra bagsiden af enheden og rundt magneten..
Den af mæssing har det med at løsne sig!! netop grundet vægten og de viberationer enheden trods silikone limen udsætter den for..
Denne "cone" skal drejes så den går i næsten hele kabinettets dybde og munder ud lige bag en akustisk ventil, i center af denne skal der bores et ligeledes "conisk" hul der munder ud som en trompet munding i bag.. ( dette da de anvendte enheder har udluftning i bag ...) her ledes luften godt væk fre enhedens bagside samt det flow der opstår fra mambranens bagside ledes finf bagud uden turbolens og andet der i sidste ende kan returnere og forstyre enhedens membran bevægelser... fåreulds dæmpning i kabinettet og umidelbart bag enheden reducere dette yderligt ganske betragtligt..
Asymetriske flader der formes som en tragt bagud i kabinettet leder også luften fint væk og samtidig modvirker hvad der er endnu værre nemelig stående bølger!...
Hvis man ser på hvordan B&W har opbygget deres mellemtone kamre på nautilus højtalerne er dette vejen!.. og det der har giver inspiration til de her omtalte tiltag og løsninger..
Et ualmindelig dårligt eksempel at følge
mvh. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
|
Hvis man ser på hvordan B&W har opbygget deres mellemtone kamre på nautilus højtalerne er dette vejen!.. og det der har giver inspiration til de her omtalte tiltag og løsninger..
Et ualmindelig dårligt eksempel at følge
mvh.
|
|
|
Kunne du ikke uddybe det lidt?
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal : Messing er et resoant materiale, det kan hverken du eller andre lave om på.
det er måske rigtignok!??... men DET GIVER INGEN! PROBLEMER SOM DET HER ER ANVENDT!!!! og så kan det være så resonant som glas elller en klokke!! for min del!... altså!.. så længe det IKKE! giver problemer! OG DET GØR DET IKKE!.. ( andet end den er svær at få til at sidde ordentligt )
DERFOR! og kun derfor prøver jeg snart med en af kunststof ( akryl )
waal : Et ualmindelig dårligt eksempel at følge ( læs : B&W )
Sikke noget vrøvl at skrive!.. 
Hvis du ikke bryder dig om B&W er det jo din sag og en stærkt subjektiv betragtning.. (og noget mange rundt om kring ikke er enige med dig i!...)
Du mener måske at DU er klogere og bedre vidende end de inginøre og udviklere mm. er arbejder for og hos B&W..??? ... 
Jeg vil nu mene at de har fat i den lange ende og noget af det rigtige!!.. om man så kan lide deres generelle lyd filosofi er noget helt andet!??? men de tekniske løsninger vil jeg mene er state of tha art! og et skole eksempel på hvordan det gøres koncekvent og rigtigt!! 
B&W´s højtalere spiller kanon og meget rigtigt!... ( dog syntes jeg bedre om JMLab der er MERE!! rigtige!! i mine øre.. men det er en subjektiv betragtning )
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle er vel enige om at flow'et bag enhederne er vigtigt ... ta f.eks. de diopole (med dynamsike enheder) de har nogle gange noget af den lethed og den naturlige kobling til rummet som vi (nogen af os) søger.
At de så lider af andre svagheder ligesom flere andre åbne systemer .. tja det er noget andet. Synes at mange åbne systemer bånd, elektrostater og diopole dynamiske højttalere, nogen gange har lidt svært ved at sætte sig igennem dynamisk. Har ikke hørt så meget ... men det er en observation.
En nærliggende løsning er derfor en kontrolleret åbenhed bagtil (og du mener jeg ikke hos konstruktøren) men selve højttaleren.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
waal : Messing er et resoant materiale, det kan hverken du eller andre lave om på.
det er måske rigtignok!??... men DET GIVER INGEN! PROBLEMER SOM DET HER ER ANVENDT!!!! og så kan det være så resonant som glas elller en klokke!! for min del!... altså!.. så længe det IKKE! giver problemer! OG DET GØR DET IKKE!.. ( andet end den er svær at få til at sidde ordentligt )
DERFOR! og kun derfor prøver jeg snart med en af kunststof ( akryl )
waal : Et ualmindelig dårligt eksempel at følge ( læs : B&W )
Sikke noget vrøvl at skrive!.. 
Hvis du ikke bryder dig om B&W er det jo din sag og en stærkt subjektiv betragtning.. (og noget mange rundt om kring ikke er enige med dig i!...)
Det er en objektiv udtalelse baseret målinger/adskillelse af bl.a. 801 samt B&W's "angrebsvinkel" iøvrigt
Du mener måske at DU er klogere og bedre vidende end de inginøre og udviklere mm. er arbejder for og hos B&W..??? ... 
Bødømt ud fra de tilbudte produkter - ja
Jeg vil nu mene at de har fat i den lange ende og noget af det rigtige!!.. om man så kan lide deres generelle lyd filosofi er noget helt andet!??? men de tekniske løsninger vil jeg mene er state of tha art! og et skole eksempel på hvordan det gøres koncekvent og rigtigt!! 
B&W´s højtalere spiller kanon og meget rigtigt!... ( dog syntes jeg bedre om JMLab der er MERE!! rigtige!! i mine øre.. men det er en subjektiv betragtning )
Det har du jo lov til at mene
mvh. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal, jeg kunne nu stadigvæk godt tænke mig at du kunne redegøre lidt dybere for hvad problemet, set med dine øjne er?
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
| waal, jeg kunne nu stadigvæk godt tænke mig at du kunne redegøre lidt dybere for hvad problemet, set med dine øjne er? |
|
|
Hvilket problem ? der er jo flere at vælge imellem
Waal
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Waal Du mener seriøst at du er klogere end alle andre producenter end duelund ???
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
| Waal Du mener seriøst at du er klogere end alle andre producenter end duelund ??? |
|
|
Jeg mener da hvad jeg skrev. Mine egne højttalere er både objektivt og subjektivt langt bedre end et sæt 801'ere (du ka' selv vælge årgangen)
Waal
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
og hvad er det for nogle??????
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans og duens egne selvbyggede selvfølgelig
|
| Til top |
|
| |
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også meget klog på alt muligt og for at vise mine evner og forstands vidde, startede jeg op for 4 måneder siden med at bygge "den ultimative højttaler". Jeg gjorde lidt som Miju, byggede den enormt solidt, først 45 mm nayatotræ, der udenpå 2x MDF 20 mm (hard grain), så nogle blyplader på 5 mm og så noget tjære, cirka 4 liter på hver ht, og udenpå har jeg lagt 8 lag krydsfiner á 8 mm. Nu var der så sket det at jeg havde glemt at lave huller til enhederne og basporten, men det klarede en lokal murer med et solidt murbor/kopbor. Inden enhederne kom i blev de coated med 5 lag lim og savsmuld så de bryder ihvertfald ikke op lige med det samme! Og til sidst noget tjære bare for at være på den sikre side. Bagpå bassen satte jeg nogle ordenlige jernringe på, noget der var smeltet om fra en DSB togsinne. Så har jernet den rigtige lyd har jeg ladet mig fortælle. Tilsidst pustede jeg en stor ballon op inde i højttaleren; jeg sad selvfølgelig udenfor med hovedet ind af bashullet og pustede den op. Bagefter fyldte jeg en stærk betonblanding ind der lagde sig udenom ballonen.
Nu er de færdige og det er jeg sådan set også - for de er blevet så tunge de ikke kan komme ud af mit værksted!!
Så nu sidder jeg derude og hører lidt musik af og til og heldigvis har jeg trådløs netværksforbindelse så jeg kan skrive til jer andre om selvbyggeriets kvaler.
Men tungt, det skal det være!!
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Loool, kanon indlæg ;-)
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
Jeg er også meget klog på alt muligt og for at vise mine evner og forstands vidde, startede jeg op for 4 måneder siden med at bygge "den ultimative højttaler". Jeg gjorde lidt som Miju, byggede den enormt solidt, først 45 mm nayatotræ, der udenpå 2x MDF 20 mm (hard grain), så nogle blyplader på 5 mm og så noget tjære, cirka 4 liter på hver ht, og udenpå har jeg lagt 8 lag krydsfiner á 8 mm. Nu var der så sket det at jeg havde glemt at lave huller til enhederne og basporten, men det klarede en lokal murer med et solidt murbor/kopbor. Inden enhederne kom i blev de coated med 5 lag lim og savsmuld så de bryder ihvertfald ikke op lige med det samme! Og til sidst noget tjære bare for at være på den sikre side. Bagpå bassen satte jeg nogle ordenlige jernringe på, noget der var smeltet om fra en DSB togsinne. Så har jernet den rigtige lyd har jeg ladet mig fortælle. Tilsidst pustede jeg en stor ballon op inde i højttaleren; jeg sad selvfølgelig udenfor med hovedet ind af bashullet og pustede den op. Bagefter fyldte jeg en stærk betonblanding ind der lagde sig udenom ballonen.
Nu er de færdige og det er jeg sådan set også - for de er blevet så tunge de ikke kan komme ud af mit værksted!!
Så nu sidder jeg derude og hører lidt musik af og til og heldigvis har jeg trådløs netværksforbindelse så jeg kan skrive til jer andre om selvbyggeriets kvaler.
Men tungt, det skal det være!! |
|
|
se dette indlæg viser lidt om hvad der sker her .
|
| Til top |
|
| |
joje_dk Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg sidder og læser indlæg som dette kan jeg ikke lade være med at grine.
I tænker nok hvorfor griner han og hvad griner han af. Ja det vil jeg prøve at fortælle så godt jeg kan, selv om jeg ikke er særlig god til at formuler mig skriftlig.
Data på en cd bliver lageret binært det er 1 eller 0 og det vil i forhold til cd'er sige at lys fra en rød laser bliver reflekteret/ikke reflekteret tilbage og en kombination af dette bliver så fortolket til lyd/musik.
En kopi af en cd hvis det er en tro kopi altid være helt ens, det vil siger en binær kopi af en cd som er den normale måde man tager en kopi på. De er helt ens fordi alle 0 og 1 er sat helt ens.
Så derfor er der ikke forskel på at høre en orginal og en kopieret cd.
Der hvor der er en forskel, er hvor god cdafspilleren er til at læse brændte cd'er og gengive lyden og der kan være meget stor forskelligt fordi brændte cd'er ikke reflektere lys lige så godt som orginal cd'er så det sætter storkrav til cdafspilleren.
For ikke at gøre denne historie så meget længer.
Hvis man afspiller en orginal og en brændt cd på det samme anlæg og cdafspilleren ikke har problemer med at afspille den brændt cd så vil det lyd helt ens hvis man kan høre forskel er den brændt cd defekt/cdafspilleren kan ikke læse den brændte cd rigtig ellers er det fordi man vil høre forskel.
Sådan er det bare andre der siger andet er fordi de ikke hved hvad de taler om.
|
| Til top |
|
| |
joje_dk Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit indlæg kom hvis lidt sent have ikke set at der var skrevet så mange indlæg, med hvad så jeg fik skrevet min mening.
|
| Til top |
|
| |
micjac Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1173
|
| Sendt: 20 Juli 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
joje_dk skrev:
En kopi af en cd hvis det er en tro kopi altid
være helt ens, det vil siger en binær kopi af en cd som er den
normale måde man tager en kopi på. De er helt ens fordi alle 0 og 1
er sat helt ens.
Så derfor er der ikke forskel på at høre en orginal og en kopieret
cd. |
|
|
Hej, prøv at læs de sidste par sider fra nedenstående tråd hvis du vil
vide mere. Det er langhåret. :
cd kopiering - tid til test
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 22 Juli 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en objektiv udtalelse baseret målinger/adskillelse af bl.a. 801 samt B&W's "angrebsvinkel" iøvrigt
Hvordan b&w spiller er en ting!.. men deres "angrebsvinhkel" er der sgu ik noget at udsætte på!!.... no way!!...
Ting kan gøres anderledes... men stort set ikke bedre!!.. højst lige så godt!..
Kan man ikke lide lyden er det nok primært enhederne og delefiltre der gør dette!... ikke opbygning og grund konstruktion af kabinetter! der efter min mening er nærmest optimal!..
nu må du sgu lige stoppe!! det kan jeg sgu ik tage alvorligt!!
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 22 Juli 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Hvordan b&w spiller er en ting!.. men deres "angrebsvinhkel" er der sgu ik noget at udsætte på!!.... no way!!...
Kan man ikke lide lyden er det nok primært enhederne og delefiltre der gør dette!... ikke opbygning og grund konstruktion af kabinetter! der efter min mening er nærmest optimal!..
mvh.
|
|
|
Om du tager det alvorligt eller ej er irrelevant. Jeg skriver "bedømt udfra de tilbudte produkter" da jeg af gode grunde ikke ved hvad de kunne hvis de ville. Jeg kan blot konstatere at B&W sælger højttalere der teknisk set lider af "alvorlige fejl og mangler" hvilket selvfølgeligt præger lyden fra samme.
Bemærk, B&W er valgt ved et tilfælle, det kunne lige så godt have været et andet fabrikat.
Waal
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 22 Juli 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
miju skrev:
|
mvh.
|
|
|
Om du tager det alvorligt eller ej er irrelevant. Jeg skriver "bedømt udfra de tilbudte produkter" da jeg af gode grunde ikke ved hvad de kunne hvis de ville. Jeg kan blot konstatere at B&W sælger højttalere der teknisk set lider af "alvorlige fejl og mangler" hvilket selvfølgeligt præger lyden fra samme.
Bemærk, B&W er valgt ved et tilfælle, det kunne lige så godt have været et andet fabrikat.
Waal
|
|
|
Mener du at der sidder nogen hos B&W og laver noget L. med vilje, eller er det noget andet.
De mener vel for pokker, at de er kommet frem til det bedste produkt, ud fra de forudsætninger der blev stillet.
Hvorfor sider/ står de så i så mange studier ?
|
| Til top |
|
| |