| Forfatter |
|
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
fra nettet - et eller andet sted.
The challenge is to push the resonances below the threshold of audibility. If they cannot be heard, they do not exist, and that is equally true for both the approaches described above. It is quite a challenge, since we humans are very, very, good at hearing resonances. The reason is obvious, when you think of it. It is because all of the sounds we are interested in listening to, voices and musical instruments, are composites of many resonances. It is the details of the resonances, their strengths and Q’s, that allow us to recognize different voices when somebody says "hello" on the telephone. It is differences in the collections of resonances that differentiate musical instruments playing the same notes; a violin note and a cello note have the same pitch, but very different timbres. A Stradivarius has a different timbre than an inexpensive student violin. We humans are designed to hear resonances, timbral differences, and in loudspeakers it should come as no surprise that listeners’ main complaints are about unwanted colorations caused by resonances.
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
| undskyld, nu er jeg lige lidt langsom, hvad mener du med "syge enheder"?? |
|
|
Enheder der ikke opfører sig som båndpasfunktioner eller let kan korrigeres til samme. Årsagerne er desværre mange og sammensatte og kan stamme fra alle enhedens enkeldele, Det er derfor Duelund i 30 år, af ren og skær nødvendighed, har ombygget/bygget enheder. Det er meget få enheder der ikke skal haven en eller anden "ombygning" for at kunne anvendes med et tilfredsstillende resultat
Waal
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
waal skrev:
| De allervigtigste reflektioner at få styr på er dem der forårsages af chassis/baffel/kabinet (de nære omgivelser) da disse integrerer sig i den lyd der kommer fra membranen (den direkte lyd) og det er den og kun den vi er interesseret i. |
|
|
Så tror jeg, jeg vil foreslå følgende formulering:
Alle reflektioner skal placeres i tid og rum, således at de ikke integrerer sig i den direkte lyd.
umuligt
Men hvor vigtigt dette er i forhold til andre vigtige parametre tør jeg i bund og grund ikke gisne om.
uomgængeligt, de tidlige reflektioner opfører sig som kommende fra enheden/membranen
Men hjernen slipper ihvertfald for at skulle dekode et dobbelt signal.
Hvor ser du et "dobbelt signal" ? |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når reflektionen danner en (eller flere) 'skygger' af det oprindelige signal.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Reflektioner, difraktion og resonanser er alt noget der skal undertrykkes ien god højtaler og så vidt muligt undgås eller elimineres...
Derfor bør materialet højtalerne bygges af være kraftigt og dødt... eks. MDF. eller blandinger..
Jeg bruger selv HDF. yderst med 4 mm. bitumen imellem og så MDF. inderst.. og igen bitumen på indersiden.. gerne i så kraftige tykkelser som praktisk muligt!..
Eks. mine top højtalere er lavet med 6mm. krydsfiner yderst, så 12 mm. HDF. efterfulgt af 4 mm. bitumen og derefter 12 mm. MDF. og atter 12 mm. bitumen på indersiderne af kabinettet.. en samlet godstykkelse på ialt 46 mm. og så en matrix a`la den B&W bruger i deres høhtalere...
Dette sikre en så tung & død kabinet konstruktion som muligt!... hvor alle resonanser tvinges op i frekvens af matrixen der gør side arealet der kan svinge med mindre.. den tunge og bløde bitumen dræber alle resonsnser længere oppe i frekvens..
Samtidig bruger jeg mellem frobt baffl og den inderste front plade også bitumen samt Sobotane gummi plader og silikone gummi.. ligeledes silikone gummi mellem enheder og baffl.. alt noget der absorbere og dræber viberationer og resonanser..
Ligeledes skal matrixen og den inderste del af kabinetterne limes med viskose elastisk lim der ligeledes stopper og dræber viberationer og resonanser..
Dette sikre en helt stabil og total død platform for enhederne.. så DE! og ikke kabinettet bevæger sig og eller spiller!..
Desverre er det faktisk FÅ! højtalere der er lavet sådan.. og det kan høres!!..
Ligeledes bør fronterne være så smalle som muligt gerne ikke bredere end enhederne selv!.. og er baflen bredere end diskanten ( hvad den som regel er!) bør denne placeres off axis da dette er med til at reducere og udfase diffraktioner her!...
En smal baffel sikre også god sprædning og at lyden kommer godt fri af højtalerne!..
Diskant og mellemtone samt bas enheden bør adskilles fra hinanden.. et to delt system er en god ide!.. herved genere bassen ikke mellemtonen med viberationer og det bliver nemmere at hver i sær for de forskellige enheder at dræbe resonanser og viberationer og få så lille Interferens mellem alle enhederne som muligt.. ( JMLabs Utopia højtalere gør noget ganske resolut ved dette!.. hvilket man kan lære af!!)
Altså det er en god ide at bygge hele højtaleren op i moduler!... individuelt dæmpet og isolerede fra hinanden!...
Kabinetterns demmensioner bør også nøje beregnes for at undgå stående bølger og optimale arbejdes volumen for enhederne samt en optimal placering for enhederne i forhold til hinanden..
Enheder bør også resonans dæmpes på deres cahsis.. dette eventuelt med både bitumen og filt...
Alt dette sikre REN! lyd og gengivelse...
Dette er bare nogle få ting jeg kan nævne og anvender mig af selv udfra de erfaringer og den lærdom jeg har samlet!...
Der er sikkert mere og flers gode ideer og tiltag...
Men disse er nogle af de vigtigste! ( for selve konstruktionen!)
Hvad man så ellers skal gøre ved enheden for at opnå den rette opførsel samt delefiltre mm. er en anden historie mindst lige så lang eller længere!!!
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal
fair nok.... har været inde på duelunds side en del gange, men havde ikke lige opfanget den med "syge" membraner, eller hvor du nu har læst/lært om denslags. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med et rør-formet kabinet, her ville være en meget begrænset baffel og en god stabilitet samt ingen rette flader ?
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 10 Juli 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
|
Når reflektionen danner en (eller flere) 'skygger' af det oprindelige signal. |
|
|
AV! Dér rammer du et problem af de større, uden at du nok selv ved det.
En generel regel er det, at lyd og dens korttidsrefleksioner <1ms danner et hele for os at høre. En cirkel med radius ca 30 cm. Prøv at lave en sådan og hold den op imod sig selv. Hovede, skuldre og brystkasse er samlet deri. Så den mangel, om man så kan sige, har nok noget med vores taleforståelighed at gøre. Store sangere er næsten altid tykke, der er nok en forbindelse dér. Hørbart er det ihvertfald. Alt andet lige så er vores hørelse sådan indrettet.
Men! og der er et stort men, for vi taler højttalere og ikke originale lydgivere. Så ret har du, blot på en anden måde. Ved en refleksion sendes der lyd tilbage og ved visse frekvenser forårsager det med-/modkobling ved f,eks, svingspolen, der "føler" en anden mekanisk modstand (en resonans er opstået?) og da svingspolen befinder sig i et kraftigt magnetfelt induceres der strøm, som tydeligt afspejler sig i impedansforløbet, og dermed også i enhedens frekvens-/fasegang. Dér ligger problemet, såvidt jeg kan se sådan lige.
Den med skyggebilleder, må du have fra fjernsynets ungdom, hvor et fodboldhold let kunne have 22 ja sågar 33 medlemmer.
Dog har jeg været ude for at lytterum var inficeret med vægophængte ting og sager, samt klingende hyldevarer, der ikke skulle være der. Det kunne være sådanne, du har i tankerne.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 10 Juli 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
| Hvad med et rør-formet kabinet, her ville være en meget begrænset baffel og en god stabilitet samt ingen rette flader ? |
|
|
Pudsigt som dette indlæg. satte en prop i hullet for gode idéer. Nu fanatismen er gået over til problemsøgning og -løsning.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 10 Juli 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Reflektioner, difraktion og resonanser er alt noget der skal undertrykkes ien god højtaler og så vidt muligt undgås eller elimineres...
Derfor bør materialet højtalerne bygges af være kraftigt og dødt... eks. MDF. eller blandinger..
Jeg bruger selv HDF. yderst med 4 mm. bitumen imellem og så MDF. inderst.. og igen bitumen på indersiden.. gerne i så kraftige tykkelser som praktisk muligt!..
Eks. mine top højtalere er lavet med 6mm. krydsfiner yderst, så 12 mm. HDF. efterfulgt af 4 mm. bitumen og derefter 12 mm. MDF. og atter 12 mm. bitumen på indersiderne af kabinettet.. en samlet godstykkelse på ialt 46 mm. og så en matrix a`la den B&W bruger i deres høhtalere...
Dette sikre en så tung & død kabinet konstruktion som muligt!... hvor alle resonanser tvinges op i frekvens af matrixen der gør side arealet der kan svinge med mindre.. den tunge og bløde bitumen dræber alle resonsnser længere oppe i frekvens..
Samtidig bruger jeg mellem frobt baffl og den inderste front plade også bitumen samt Sobotane gummi plader og silikone gummi.. ligeledes silikone gummi mellem enheder og baffl.. alt noget der absorbere og dræber viberationer og resonanser..
Ligeledes skal matrixen og den inderste del af kabinetterne limes med viskose elastisk lim der ligeledes stopper og dræber viberationer og resonanser..
Dette sikre en helt stabil og total død platform for enhederne.. så DE! og ikke kabinettet bevæger sig og eller spiller!..
Ligeledes bør fronterne være så smalle som muligt gerne ikke bredere end enhederne selv!.. og er baflen bredere end diskanten ( hvad den som regel er!) bør denne placeres off axis da dette er med til at reducere og udfase diffraktioner her!...
En smal baffel sikre også god sprædning og at lyden kommer godt fri af højtalerne!..
Diskant og mellemtone samt bas enheden bør adskilles fra hinanden.. et to delt system er en god ide!.. herved genere bassen ikke mellemtonen med viberationer og det bliver nemmere at hver i sær for de forskellige enheder at dræbe resonanser og viberationer og få så lille Interferens mellem alle enhederne som muligt.. ( JMLabs Utopia højtalere gør noget ganske resolut ved dette!.. hvilket man kan lære af!!)
Altså det er en god ide at bygge hele højtaleren op i moduler!... individuelt dæmpet og isolerede fra hinanden!...
Kabinetterns demmensioner bør også nøje beregnes for at undgå stående bølger og optimale arbejdes volumen for enhederne samt en optimal placering for enhederne i forhold til hinanden..
Enheder bør også resonans dæmpes på deres cahsis.. dette eventuelt med både bitumen og filt...
Dette er bare nogle få ting jeg kan nævne og anvender mig af selv udfra de erfaringer og den lærdom jeg har samlet!...
Hvad man så ellers skal gøre ved enheden for at opnå den rette opførsel samt delefiltre mm. er en anden historie mindst lige så lang eller længere!!!
mvh.
|
|
|
Der kan man bare se, at vi i jagten på det samme, når helt forskellige løsninger. Helle for ikke at skulle flytte dem.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 10 Juli 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til EM i 92 var der 69 trøjer og 3 bolde på banen af gangen - rodede med en ældre 'disko-kanon' (projektor) 
Alt i alt lyder det jo slet ikke så slemt med hensyn til reflektioner  Har vi kun skrabet overfladen? Ellers skulle vi måske skifte fokus til mere problematiske parametre?
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 10 Juli 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
waal
fair nok.... har været inde på duelunds side en del gange, men havde ikke lige opfanget den med "syge" membraner, eller hvor du nu har læst/lært om denslags.
|
|
|
Det er ikke noget "jeg har læst" og det er ikke kun membranerne der er "syge". Til gengæld er andelen af "syge enheder" større end tidligere og de få brugbare enheder der er tilbage lever livet farligt
Waal
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 10 Juli 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
|
Til EM i 92 var der 69 trøjer og 3 bolde på banen af gangen - rodede med en ældre 'disko-kanon' (projektor) 
Alt i alt lyder det jo slet ikke så slemt med hensyn til reflektioner  Har vi kun skrabet overfladen? Ellers skulle vi måske skifte fokus til mere problematiske parametre?
|
|
|
Refleksioner er da problematiske nok, men kan forholdsvis let bekæmpes, hvor de af mig nævnte (i enheden) frembyder nogen, der ikke sådan lige er til at gå til og langt sværere at gøre noget rigtigt ved. Man kan lappe meget, men kurere helt? - vi får se. Der er andre og større ting, der kan gøres noget ved. Filterkomponenter f.eks. og deres himmelråbende fravær.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 10 Juli 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
miju skrev:
|
Jeg burde slæbe franskmændene i retten for forsøg på at kopiere mine højttalere. Heldigvis dårlig efterligning - så pyt - det er kun et "forsøg på"
mvh.
|
|
|
Der kan man bare se, at vi i jagten på det samme, når helt forskellige løsninger. Helle for ikke at skulle flytte dem.
mvh Steen Duelund |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 10 Juli 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
kim olsen skrev:
|
waal
fair nok.... har været inde på duelunds side en del gange, men havde ikke lige opfanget den med "syge" membraner, eller hvor du nu har læst/lært om denslags.
|
|
|
Det er ikke noget "jeg har læst" og det er ikke kun membranerne der er "syge". Til gengæld er andelen af "syge enheder" større end tidligere og de få brugbare enheder der er tilbage lever livet farligt
Waal
|
|
|
ok.... er det noget du gider at uddybe? det vil jeg da gerne høre mere om. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 10 Juli 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
waal skrev:
kim olsen skrev:
|
waal
|
|
|
Waal
|
|
|
ok.... er det noget du gider at uddybe? det vil jeg da gerne høre mere om.
|
|
|
Kik på en enheds impedanskurve. er der mærkelige knaster her, så kan du
også se det på frekvensgangen. Kik på de nyeste fra Scan-speak, det ser
ud som om nogle af dem har to resonansfrekvenser.
ps deres nye wooooooooofere
MVH
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 10 Juli 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med enheder er langt større end det. Men denne tråd næppe den rette til at dykke ned i de problemer. Der er forøvrigt næppe nogen, der egentlig gider gøre noget ved det. De fleste er tilfredse med det de har. De få gnavpotter, der er tilbage må så hjælpe hinanden - om det er muligt for sådanne vrissenpinde.
mvh Supergnavpotten
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 11 Juli 2004 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Duelund][
mvh Steen Duelund
De vejer "kun" "små" 125 kg. stk... 
Baflerne er af 25 mm. granit...

For mere info se iøvrigt :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10408&P N=1
Bortset fra det så!....
Hvilke løsninger bruger du????
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 11 Juli 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=miju][ QUOTE=Duelund][
mvh Steen Duelund
De vejer "kun" "små" 125 kg. stk... 
Baflerne er af 25 mm. granit...
Dér kan man selvfølgelig godt anbringe stor reaktionsmasse, men var den ikke bedre anbragt, hvor reaktionen er? - på bagsiden af magneten. Du anbringer den på chassis'et.
For mere info se iøvrigt :
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10408&P N=1
Bortset fra det så!....
Hvilke løsninger bruger du????
Matrix - som du - men jeg overlader en del mere til den at tage sig af.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
denon avr-1804 Forum Bruger

Konto lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 01 Juli 2004 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 205
|
| Sendt: 11 Juli 2004 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg mener at det er okay at bruge mange penge på et anlæg hvis det er hifi man går op i.
jeg syntes også er det er forkert at køde et Surround sound anlæg til 2000 kr. i bilka det har jeg selv gjordt og jeg blev træt af den "dårlige" lyd efter et halvt år(så derfor har jeg nu købt et lidt bedre et til cirka 10000 kr)
så det jeg siger er bare at man skal tæmke sig godt om før man køber et "billig" anlæg i bilka så vil man nok finde ud af at det er vær at bruge lidt flere penge på det.
og det er MEGA forkert at brænde cd'er og dvd'er!!! det er fordi at der er nogle snyder der gør det så vi ander skal betale meget mere for vores musik og film!!!!
|
| Til top |
|
| |