Forfatter |
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan også fåes i 6mm

Hej !
Disse ting er ok så går man IKKE galt i byen, bruger selv disse PHONOSTIK til det hele 
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-):-) skrev:
Kan også fåes i 6mm

Hej !
Disse ting er ok så går man IKKE galt i byen, bruger selv disse PHONOSTIK til det hele 
|
|
|
Nej med disse dele er det muligt at lave et meget fint kabel til under en 50'er. 
/*Rettet*/ prisen på bøsningerne var nok per styk , så prisen ryger nok helt op på omkring 75kr for en meter. /*Rettet slut*/
Hvordan lodder man på bøsningerne ? Det optimale vil være hvis skærmen kan loddes hele vejen rundt. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hvordan lodder man på bøsningerne ? Det optimale vil være hvis skærmen kan loddes hele vejen rundt.
|
|
|
Hej !
Det er heller ikke nødvendig for man skruger stiket så hårt sammen så skærmen bliver spændt fast og det virker OK.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Hvordan lodder man på bøsningerne ? Det optimale vil være hvis skærmen kan loddes hele vejen rundt.
|
|
|
Hej !
Det er heller ikke nødvendig for man skruger stiket så hårt sammen så skærmen bliver spændt fast og det virker OK.
|
|
|
Så kan det jo næsten ikke blive bedre . __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hør hvordan hænger den her sammen. Det vil være svært at lave termineringen præcis med 75ohms i hver ende, - og vi kan derfor gå ud fra, at der vil opstå reflektioner. Hvilken type kabel vil være mindst følsom for disse reflektioner ?
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Hør hvordan hænger den her sammen. Det vil være svært at lave termineringen præcis med 75ohms i hver ende, - og vi kan derfor gå ud fra, at der vil opstå reflektioner. Hvilken type kabel vil være mindst følsom for disse reflektioner ? |
|
|
Hej Kramer !
Jeg tror ikke at man kan opnå 75Om uanset hviket kabel og stik man bruger der er jo også stik og ( kabel ) på di forskelige enheder man bruger.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Hør hvordan hænger den her sammen. Det vil være svært at lave termineringen præcis med 75ohms i hver ende, - og vi kan derfor gå ud fra, at der vil opstå reflektioner. Hvilken type kabel vil være mindst følsom for disse reflektioner ? |
|
|
Netop min tanke, derfor kom jeg tidligere med linket:
http://www.bomarinterconnect.com/
Her tror jeg der er rimelig styr på impendansen. Optimalt skulle man bruge stik ala dem man benytter til parabol. almindelige phono stik er efter min bedste overbevisning ikke beregnet til hf. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups. Tilbage-knappen indrykkede mit indlæg, før jeg var færdig.
Adm.: Må gerne slettes.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
|
|
Det mindst følsomme kabel vil du få med et kabel med en karakteristisk impedans på samme værdi som din indgang- og udgangs-impedans for dine to kredsløb, du vil forbinde. Alt andet vil give reflektioner i kablet. Hvis jeg altså forstod dit spørgsmål rigtigt?
Men intet i denne verden er perfekt - hverken kablets impedans eller indgang- og udgangs-impedanserne. Som hjemmebygger har man dog muligheden for at trimme kredsløbene, hvis man har lidt check på tingene, men kablet . . . ? Tja  Den mindste fejl på kablet vil resultere i reflektioner, så man bør undgå at bøje kablet mere end tilladeligt eller tilføje det skader (slå, hakke, trykke osv.).
Citér:
hvad med de der gamle netværkskabler man brugte tidligere... mener vist det var koaxialkabler men det havde vist en modstand på 75 ohm. |
|
|
Deværre: 50 ohm (RG58). __________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
Dyvel Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 192
|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor skal modstanden være lige præcis 75 ohm?
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyvel skrev:
Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor skal modstanden være lige præcis 75 ohm? |
|
|
Hej !
Det er sku et godt spørgmål, jeg vil tro at det ikke har nogen betydning når det kommer til stykket. De lærdte ( bogorme der læser lyd og og ikke lytter til lyd ) kan jo forklare det så det kan forståes af alle.
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyvel skrev:
|
|
Hej !
Det er sku et godt spørgmål, jeg vil tro at det ikke har nogen betydning når det kommer til stykket. De lærdte ( bogorme der læser lyd og og ikke lytter til lyd ) kan jo forklare det så det kan forståes af alle. |
|
|
Men jeg vil godt prøve alligevel:
Antal ohm er ikke det vigtigste. Det vigtigste er, at senderens impedans, modtagerens impedans og kablets impedans matcher. Ellers kommer der reflektioner i kablet. Eller sagt på en anden måde: Signalet drøner frem og tilbage i kablet, indtil det dør ud. Hvis det sker, vil du få "gamle" signaler blandet sammen med det nyeste (det sidst afsendte), og resultatet af en sådan sammenblanding er et signal, der ikke er magen til det afsendte.
Rent praktisk kan det ses på et fjernsyn, hvor det vil vise sig som skygger og dobbelte billeder.
Er det forklaret godt nok? __________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
Dyvel Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 192
|
Sendt: 20 Juni 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det var da til at forstå
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha, det var godt. __________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener IXOS kablet
Kanonen skrev:
Kjeldsen skrev:
Kanonen skrev:
Kjeldsen:
Det lyder jo rigtig godt! Har du nogen idé om hvor det kan købes herhjemme?
Mvh Kanonen
PS: Nogen der ved om RG59 koaxial kabel? Kan det bruges?
|
|
|
Vi solgte det i hifi klubben i Århus da jeg arbejdede der, tror dog ikke de har det mere. Prøv at ringe rundt til de forskellige butikker og hør om de har mere tilbage. Eller må du købe en hel rulle, så kan du jo prøve om der er penge i at lave kabler.
Du mener triax-kabler, ikke? Jamen jeg må jo ringe land og rige rundt i morgen, og finde ud af hvor det kan fås :) Kan jo godt være jeg vil købe en rulle og lave kabler til vennerne ;) Men vil lige teste først og se om RG-59 er ligeså "godt"
|
|
|
Vil da også lige i den forbindelse sige tak til Jehg (bruger på forummet), som har sendt en pakke med 3 forskellige kabler som jeg kan teste med :)
|
|
|
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Dyvel skrev:
|
|
Hej !
Det er sku et godt spørgmål, jeg vil tro at det ikke har nogen betydning når det kommer til stykket. De lærdte ( bogorme der læser lyd og og ikke lytter til lyd ) kan jo forklare det så det kan forståes af alle.
|
|
|
Men jeg vil godt prøve alligevel: Antal ohm er ikke det vigtigste. Det vigtigste er, at senderens impedans, modtagerens impedans og kablets impedans matcher. Ellers kommer der reflektioner i kablet. Eller sagt på en anden måde: Signalet drøner frem og tilbage i kablet, indtil det dør ud. Hvis det sker, vil du få "gamle" signaler blandet sammen med det nyeste (det sidst afsendte), og resultatet af en sådan sammenblanding er et signal, der ikke er magen til det afsendte.
Rent praktisk kan det ses på et fjernsyn, hvor det vil vise sig som skygger og dobbelte billeder.
Er det forklaret godt nok? |
|
|
Hej Boholm !
En flot udredning, så vil det sige at man ikke skal købe et løbeværk og konverter af forskellige mærker, kun af samme mærke og det kabel der følger med, så for man det optimale ud af det. Det er vad jeg får ud af det.
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boholm !
En flot udredning, så vil det sige at man ikke skal købe et løbeværk og konverter af forskellige mærker, kun af samme mærke og det kabel der følger med, så for man det optimale ud af det. Det er vad jeg får ud af det |
|
|
Du kan købe, hvad du vil, fordi alle producenterne laver det til samme ohm, nemlig 75. __________________ MVH, Bo
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Hej Boholm !
En flot udredning, så vil det sige at man ikke skal købe et løbeværk og konverter af forskellige mærker, kun af samme mærke og det kabel der følger med, så for man det optimale ud af det. Det er vad jeg får ud af det
|
|
|
Du kan købe, hvad du vil, fordi alle producenterne laver det til samme ohm, nemlig 75. |
|
|
Hej Bo !
Så er jeg mere rolig det er da rat at de har lavet tingene så de passer samen 
|
Til top |
|
|
Kanonen Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 99
|
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
|
|
Hej !
|
|
|
Hej :-):-)
Kan du ikke give mig en kort instruktion i hvordan man for monteret de stik på et kabel? Er virkelig ikke haj til den slags...
Mvh Kanonen
|
Til top |
|
|