Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 06:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: LM3886 forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

AHA TAKKER
Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

tlmadsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hej !

Det er mig der har skrevet "Das Modul" artiklen i HF, så jeg tænkte at jeg lige ville "join the party" med et par kommentarer og spørgsmål. Det er jo altid rart og se hvis nogle griber loddekolben og går igang med noget efter de har læst ens artikel.

Til Jonnravn:

Jeg har ikke oplevet den store forskel i lyden, om det er en prallelkoblet eller brokoblet version. Du burde måske heller kigge på dit "behov".

Har du "4 ohms" HT og derfor brug for meget strøm er det nok mest logisk at vælge den parallkoblet version.

Omvendt, har du "8 ohms" HT er det måske mere logisk at gå efter den brokoblet version.

Vil du bare være dækket ind til det hele kan du gå efter en bro-/parallelkoblet version med 6-8 stk. LM3886 a la to stk "Das Modul" i parallel. Det virker ret godt.

En lille advarsel. Når du parallelkobler, så HUSK at minimere den strøm der løber  mellem kredsene. Det kan gøres ved at minimere DC-offsettet eller gøre udgangsmodstandene store (relativt).

Til Soren

Det lyder til at du har adgang til noget seriøst måleudstyr, nemlig AP.

Rent teoretisk får man en 3 dB forbedring af støjen, når man parallkobler. Det betyder at når man går fra 1 til 4 stk. LM3886 i parallel opnår man en teoretisk forbedring på 6 dB. I praksis når man nok aldrig de 6 dB, men man burde nok kunne nå så meget at det var målbart med et AP-system. Derfor, har du I dine måling oplevet den forbedring af støjen ?? (eller har du måske tænkt på lige at måle det ??)

Mvh.

Thomas

Til top Vis tlmadsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tlmadsen

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Det er sjovt som i folk fra HF altid dukker op som hjælpere nå jeg har gang i et projekt. da jeg var igang med at bygge min aktive subwoofer, var det Knud Sødergaard der solgte mig en subforstærker og enhederne fra hans High Waf subwoofer artikkel!  Det er da alletiders at høre fra jer, når man har brugt jeres artikler som inspiration.

du skriver at jeg kan minimere strømmene mellem kredsløbene ved at bruge "relativt" større modstande i udgangen. Kan du definere lidt mere præsist hvad du mener med en "relativt" større modstand.

Hvorfor ville det egentligt være bedre at gå efter den brokoblede version hvis mine højtalere er over 8 ohm?

P.S. jeg har nu fået lavet PCB layout'et færdigt skal bare lige have kigget det igennem for at se om der er nogle fejl, og det venter jeg lige med til i morgen...det er jo som bekendt lettere at finde fejlene når man har friske øjne.

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

tlmadsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:

du skriver at jeg kan minimere strømmene mellem kredsløbene ved at bruge "relativt" større modstande i udgangen. Kan du definere lidt mere præsist hvad du mener med en "relativt" større modstand.

Hvorfor ville det egentligt være bedre at gå efter den brokoblede version hvis mine højtalere er over 8 ohm?

TIl Jonnravn

Du er da lidt af en heldig kartoffel, hvis du får on-line hjælp hver gang du går igang med et nyt DIY-projekt. . Bare det var mig !

Med relativt større modstand mere jeg at de "udgangsmodstand" du bruger i din parallelkobling er med til at bestemme hvor meget strøm der løber mellem dien LM3886'er. Hvis du f.eks. bruger DC-servoer til at minimere DC-offset'et kan du roligt bruge 0R1.

Bruger du ikke DC-servoer skal du til at bestemme dig for hvor meget støm du vil tillade der skal løbe mellem kredsene. (hvis du ikke bruger en DC-servo vil jeg anbefale en kondensater i "nedre" arm af feedbackkredsløbet, så har du kun x1 forstærkning ved DC og dit DC-offset bliver forholdsvis minimalt).

Forestil dig at du har to stk. LM3886 parallelkoblet. Den ene har et offset på +10 mV, den anden et offset på -10 mV. Med to udgangsmodstande på 0R1 har du nu 20mV/0R2 = 100 mA der løber mellem kredsene. Ikke det fedeste vel !!.

Øger du udgagnsmodstandene til f.eks. 0R22 har du nu 20mV/0R44 =under 25 mA, hvilket jo straks er bedre. Ved at gøre udgagnsmodstandene større taber du en lille bitte smugle effekt og din "dæmpningsfaktor" falder, men jeg mener ikke at der er et problem.

Personligt finder jeg at den øvre grænse for hvor stor man kan gøre udgangsmodstandene er omkring 0R5. (det bruger JR vist også i nogle af deres LM3886-baseret forstærkere)

Ang. 8 ohm og paralllkobling: Hvis dine HTer er på 8 ohm og over, har du brug for mere spænding, men en parallkobling giver dig kun mere strøm og hjælper altså ikke på den "spændingsbegrænsning" der i en LM3886 (køre med max. +/- 42 V). En brokobling giver dig mere spænding, faktisk det dobbelte i forhold til en enkelt LM3886, hvilket igen giver den 4-dobbelte effekt (teoretisk). Hvis du har min artikel har jeg vist også skrevet lidt om det.

Hygge

Thomas

Til top Vis tlmadsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tlmadsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes