Sendt: 22 Juni 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonnravn skrev:
du skriver at jeg kan minimere strømmene mellem kredsløbene ved at bruge "relativt" større modstande i udgangen. Kan du definere lidt mere præsist hvad du mener med en "relativt" større modstand.
Hvorfor ville det egentligt være bedre at gå efter den brokoblede version hvis mine højtalere er over 8 ohm?
|
|
|
TIl Jonnravn
Du er da lidt af en heldig kartoffel, hvis du får on-line hjælp hver gang du går igang med et nyt DIY-projekt. . Bare det var mig !
Med relativt større modstand mere jeg at de "udgangsmodstand" du bruger i din parallelkobling er med til at bestemme hvor meget strøm der løber mellem dien LM3886'er. Hvis du f.eks. bruger DC-servoer til at minimere DC-offset'et kan du roligt bruge 0R1.
Bruger du ikke DC-servoer skal du til at bestemme dig for hvor meget støm du vil tillade der skal løbe mellem kredsene. (hvis du ikke bruger en DC-servo vil jeg anbefale en kondensater i "nedre" arm af feedbackkredsløbet, så har du kun x1 forstærkning ved DC og dit DC-offset bliver forholdsvis minimalt).
Forestil dig at du har to stk. LM3886 parallelkoblet. Den ene har et offset på +10 mV, den anden et offset på -10 mV. Med to udgangsmodstande på 0R1 har du nu 20mV/0R2 = 100 mA der løber mellem kredsene. Ikke det fedeste vel !!. 
Øger du udgagnsmodstandene til f.eks. 0R22 har du nu 20mV/0R44 =under 25 mA, hvilket jo straks er bedre. Ved at gøre udgagnsmodstandene større taber du en lille bitte smugle effekt og din "dæmpningsfaktor" falder, men jeg mener ikke at der er et problem.
Personligt finder jeg at den øvre grænse for hvor stor man kan gøre udgangsmodstandene er omkring 0R5. (det bruger JR vist også i nogle af deres LM3886-baseret forstærkere)
Ang. 8 ohm og paralllkobling: Hvis dine HTer er på 8 ohm og over, har du brug for mere spænding, men en parallkobling giver dig kun mere strøm og hjælper altså ikke på den "spændingsbegrænsning" der i en LM3886 (køre med max. +/- 42 V). En brokobling giver dig mere spænding, faktisk det dobbelte i forhold til en enkelt LM3886, hvilket igen giver den 4-dobbelte effekt (teoretisk). Hvis du har min artikel har jeg vist også skrevet lidt om det.
Hygge
Thomas
|