Forfatter |
|
Kedde Forum Bruger


Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da der er en Pre-out funktion på IA60, kan denne udgang måske "spores" til "forforstærker" printet, for at være sikker.
Men Hvis "forforstærker" printet og Effektdelen deler strømforsyning bliver det måske lidt sværere. Men Kan du måle hvor meget forsyningsspændingen til "forforstærker" printet er ? For så er det vel bare at "slagte" effektprintet bygge zappen og forforstærkerprintet sammen, derefter sætte den rigtige spænding på forforstærkerprintet fra den fælles forsyning.
Jeg har tidligere haft en Zap der var opbygget af dele fra en gammel PA-100, den spillede super.
Hvis jeg kender Thule ret er Trafoen på 500VA så i forhold til de 33V er der rigeligt med strøm.
Go fornøjelse, det kan kun blive en succes
__________________ Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
|
Til top |
|
|
Fasen Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 452
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ifølge Thule's hjemmeside er trafoen i en IA60 350VA  Held og lykke med byggeriet, det lyder spændende.
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
ej, der er ikke håb for en Porsche 911 og det ved du også, men måske en Folkevogn. Projektet kræver dog mere end jeg lige kan læse Thule-ejeren har forstand på.
Budskabet er vel, at jeg ikke forstår nogen vil bruge tid på gør-det-selv, når man kan købe både nyt og gammelt for billigere priser med bedre performance end gør-det-selv projekter (fordi det KAN man).
|
|
|
Generalt har du ret Peter, dog taler vi her om at manden har en afbrændt for-
stærker. Her skal der bare ryddes op, og færdig loddet moduler isættes. Det
kan ikke tage mere end 5 timer. Så har han en køre klar forstærker, der vel
har kostet 4 kilo ink. arbejdsløn.Så i dette tilfælde mener jeg du tager fejl.
MVH
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forforstærkeren virker som den skal. Jeg har haft den sluttet til som forforstærker og det spiller fint. Vil lige prøve at følge pre-out - det var en go ide til at finde den rigtige udgang. Nødløsning kan jo være at tilslutte Zap-modulerne pre-out - men det er selvfølge langt fra optimalt 
Jeg skal se om jeg kan få taget nogle billeder af maskineriet i eftermiddag. Er der er ikke nogen der ved hvordan man tryller vol. knappen af - ellers bliver det ikke let at få forforstærkerprintet afmonteret.
Trafoen er som tidligere nævnt "kun" 350VA, 2x33V. Den har jeg tænkt mig at genbruge til at starte med, så kan der jo altid opgraderes __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med at sende en mail til dem?
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sket. Det er en 1,27mm (1/20") unbraco skrue der sidder i hullet... ikke så mærkeligt at man ikke kan få fat i den med en almindelig nølgesæt 
Til andre med nysgerrige fingre: Har erfaret, at den kan tages med en 1,2mm ligekærv skruetrækker hvilket er en standardstørrelse (ofte i miniskruetrækkersæt i rodekassen i byggemarkedet) i modsætning til unbraco'er i tommemål. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede
Lyder som et spændende projekt du der har gang i . God ide at genbruge thule stumper til at starte med. Har selv zap, og er godt tilfreds, håber også at den kommer til at leve op til dine forventninger....
Held og lykke med projektet
mvh
|
Til top |
|
|
HPH Man Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 297
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede.
Det er et meget interessant projekt du har. Jeg har selv et kommende projekt med ZAP Pulse 2.2SE + eAR Pre Two forforstærker som jeg vil integrere når jeg har fået modulerne som p.t. desværre er udsolgt, og kommer ikke på lager før medio juli iflg. LC Audio.
Mit integreret forstærkerprojekt komponenter:
Forforstærker: eAR Pre Two
Effektforstærker: ZAP Pulse 2.2SE
Intern forkabling: Analysis Plus Golden Oval interconnectkabel
Modifikationskomponenter / Tweak: Bybee Quantum Purifiers
Som jeg kan se det, kommer jeg til at spare 2 terminalsamlinger ( + kortere signalvej + bedre lyd)
ZAP Pulse 2.2SE sammen med eAR Pre Two leverer den bedste lyd jeg nogensinde har hørt til dato; Meget meget musikalsk (når eAR Pre Two´s egen standard-forkabling er udskiftet til bedre kabler og efter at diverse tweaks er foretaget på denne).
__________________ Med audio-venlig hilsen
HPH Man
|
Til top |
|
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frede1977
Der er lige et par ting du skal have på plads før du går i gang..
1: Til en start så må du aldrig montere en 2*42 V trafo i en standard IA60.
2*42 V fra en trafo er jo en RMS sinus spænding... Når du ensretter den gennem diodebroen og lader på et par elektrolytter, så lader du lytterne op til PEAK spændingen af RMS`en.. Peak spændingen er kvardratrod 2 (1,41) gange større end RMS spændingen.. Det vil sige: 42 * 1,41 = 59,2 V DC
Minus 1,2 volt (diodestrækningerne) så havner vi på +/- 58 V DC
Og netspændingen kan nå op på 240 V visse steder / tidspunkter.. Så er der 43,8 V RMS ud af trafoen.. Og så er vi på +/- 60,55 V DC
Endvidere kan en trafo godt give en lidt højere spænding end den er opgivet til, ved moderat belastning..
Så du skal i hvert fald have 63 V lytter, hvis du skal have sådan en trafo i.
2: Så er der jo også andre ting i sådan en forstærker...
Når du hæver forsyningen så meget, så afsætter du jo også meget mere effekt i de regulatore som levere spænding til forforstærkeren. Her skal du sætte formodstandene op i værdi, for at undgå at afsætte mere effekt (læs: varme) i regulatorene.. Og evt. forbedre afkoblingerne med nogle tantaler på udgangene af reg`erne, for at undgå sving.
3: Hvorfor vil du egentlig afmontere display printet..? Det har faktisk ikke noget med forforstærkeren at gøre.. Displayet er et digitalt print, som indeholder en microcontroller, en enkoder (volumen reguleríng) og nogle andre logik kredse.. Og så nogle lysdioder.. Der er ikke nogen analoge signaler den vej.. Jeg kan da godt forstå at du synes at forforstærkeren virkede dårlig hvis du troede at signalvejen gik hele vejen ud gennem fladkablet, og tilbage igen. Du ved, nye digitale tider..
Forforstærker delen sidder faktisk på hoved printet.. Er opbygget af en National LM 1972 (Digitalt styret attenuator, med laser trimmet modstande) og en Burr Brown OPA2134 op amp. som buffer.. Den direkte udgang fra forforstærkeren i sådan en fætter er ben 1 (Left) og ben 7 (right) på OPA2134.
Venlig hilsen
Kim
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 02:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim: Se det er sku' da konkret rådgivning man kan bruge til noget - tak for det 
Interessant betragtning med spændingen på Thule printet. Havde godt nok tænkt mig at smidde det hele over højre skulder (på nær displaydelen), men det er da værd at huske på.
I LC-Audio's byggebog er vist hvordan man tilslutter passiv volumenkontrol (pot. meter), i signalvejen. Troede det var sådan en fætter (eller noget tilsvarende) der sad bag volument-kontrollen og at den kunne tilsluttes som vist der 
Hvilken løsning vil være at anbefale?
Løsningsforslag 1.: Tilslutte Zappulse til udgangen på forforstærkeren som Kim nævner og holde mig til omkring 33V (min PA100 37V på identisk print, så det er vel også en mulighed).
Alternativ løsning 2.: Fjerner ALT indmad fra IA60. Monterer et potmeter bag volumenkontrollen og bygger en Zappulse lige efter bogen. Billig og fleksible, men uden display og fjernbetjening.
Alternativ løsning 3.: Jeg har kigget grundigt på min PR100 som bruger fuldstændig identiske print. Printet fra IA60 kunne forholdsvis let modificeres til at være identisk med PR100 ved at fjerne de overskydende komponenter (og tjekke resten selvfølgelig). Så kunne man finde en lille (25V) trafo som den i PR100 som man tilslutter IA60 delen og lader den store trække Zap-delen som så "bare" bygges ind efter udgangen.
Alternativ løsning 4.: Bygger en ren effektforstærker i kassen og finder en frontplade fra en Thule-effekt!
De koster ca. det samme at udføre, men ikke alle løsninger giver mulighed for at udnytte Zap'ens fulde poteniale. Løsning 3 er meget tidskrævende... men tid er jo gratis  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke altid går projekter som man håber.
Den defekte IA60 er væsentlig mere defekt end først antaget. Burde nok have lugtet lunten da jeg første gang så de forholdsvis markante misfarvninger af printets underside.
Den bliver helt utrolig varm omkrng udgangstransistorne, i et område hvor der sidder en masse meget små komponenter (to steder). Se billede __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld formatet.
Det ender nok med at alt indmaden bliver smidt så langt væk som min kagearm tillader det 
Hvis man skal montere et potentiometer i signalvejen, er der så nogle bestemte modeller/fabrikater som kan anbefales? __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger


Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan da stadig sagtens bruge IA60 forforstærkeren.. Og printet til strømforsyning..
Efter som udgangen er brændt af, og forsyningen enten er trukket helt positivt, eller negativt, så er det jo ikke så mærkeligt at der er noget som bliver varmt..
Fjern alle de komponenter som ikke sidder i PR100.
Det er nemt og hurtigt med en varme pistol.. Bare varm, og skrab alle komponenterne i effekt trinnet af.. Og rens printet for overlodningerne med noget sugetråd bagefter.
Hvis du vil sætte en 2*42V trafo i, så skal du sætte foreffektmodstandene til regulatorene et par hundrede ohm op. Med hensyn til at PA100 køre med 2*37V, så vil du nok også se at effekt modstandene i den, er en højere værdi end IA60.
Lytterne skal skiftes til 63V, og der er jo plads til 4 stk. i printet.. Brug evt, nogle gode 10.000uF Rifa Low ESR (Meget vigtigt med PWM forstærkere..)
At bruge en passiv forforstærker kan ikke anbefales.. Udgangs impedansen variere jo med volumenen og er ret høj.. Det gør at det kommer til at lyde lyst, tyndt, og fladt... Der mangler simpelt hen bas, også selvom du kan måle, at der niveau mæssigt ikke skulle mangle noget...
Venlig hilsen
Kim
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil jeg gøre. 
Var faktisk gået i gang, men med en loddekolbe - det kræver tålmodighed  __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige én ting: Hvad er "Main in".
Det er navnet på en indgang samt noget man kan koble til/fra med en switch bagpå forstærkeren!
Hvad adskiller den fra de andre indgange? __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
omegasteffy Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 482
|
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke sikker, men det kunne jo være at det var en switch så man kan anvende den som ren effekt forstærker i forbindelse med surround setup. Uden om alt volumekontrol osv.
edit: Der står også noget om Theather Throughput på thules site
|
Til top |
|
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Main in er en direkte indgang til effektforstærkeren..
Således at du kan bruge for og effekt forstærkerne hver for sig.. Eller skyde noget ind imellem for og effekt..
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK Tak
__________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|