Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 21:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DAC projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

hey tillykke !

Din dac burde spille lige ud af kassen. Tilspilning hjælper kun en lille smule og mest på at du bliver vant til lyden. Så stol bare på din umidelbare fornemmelse.

De opamps skal skiftes til bedre/ andre typer.

2. prøv evt. de forbedringstiltag jeg har beskrevet angående anden pll funktion på recieweren.

3. Skift selve konverteren. Det er en l**te sag, og de nye typer fra bb som også lgrau har i sigte lyder sikkert markant bedre.
PCM1730E er en Burr-Brown? Og det er umiddelbart den der har de bedste specs. inde på TI's hjemmeside. Mener du ikke istedet den digitale modtager (CS8414) så...

Store lytter og bedre strømforsyning vil ikke hjælpe noget (og det kan jeg med sindsro sige da min dac har en strømforsyning der ikke matches af ret meget andet på denne planet). Man skal forbedre så tæt på, eller i signalvejen først. Det der ikke er synligt :) - så skrot også den afskærmning og koncentrer dig om det væsentlige.
De "store" trafoer var sådanset bare fordi jeg havde dem liggende, og så ser det jo også lidt blæret ud med ringkerner... Men nu omkring strømforsyningen, kan man ikke også bare bruge en LM78xx eller en LM317, hvis det skulle laves nemt?

Vi glæder os til at høre mere.

Kramer

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 02:24 | IP-adresse registreret  

lækkert ser det ud, håber det lyder ligesådan...

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 02:58 | IP-adresse registreret  

Har lige hurtigt prøvet at sætte de tre forskellige opamps i jeg havde, for at høre forskellen! Og jeg må sige at lars har fundet de helt rigtige ord for deres forskellige egenskaber på http://diyhifi.230v.dk/projekt2_update1.html 

Men jeg syntes umiddelbart at 227P var den der lød bedst... men det er måske både fordi jeg godt kan lide en god bund, og fordi jeg lytter på mine små B&W DM601S3

Men nu har jeg sat 228P i, som jeg lige vil prøve at køre med et par dage ;-)
Men jeg må da nok sige at der er kommet en del ting frem som man ellers aldrig havde hørt på det samme stykke musik før

Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Hej Micma

Lækkert at se at der stadig er gang i mit gamle dac projekt!

Jeg kan nævne at PCM1730 er meget følsom overfor diverse overbelastninger m.m, og det er ikke utænkeligt at den kan brænde af, bare ved at man måler på den...

Du skriver at den ikke lyder helt optimalt endnu... Jeg vil foreslå at du skifter dine ringkerner til alm. e-kerne trafoer, så kan der muligvis ske noget, og ikke mindst få monteret OPA627, den er de andre meget overlegen. Du kan også prøve at sætte en 2sc2412 i udgangen, så er jeg helt sikker på at der sker noget positivt.

MVH

Lars

Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
... Men nu omkring strømforsyningen, kan man ikke også bare bruge en LM78xx eller en LM317, hvis det skulle laves nemt?

Det kan man sagtens, men IMHO vil du også vinde meget ved at lave en dedikeret forsyning, der har lav udgangsimpedans og lav støj over et bredere frekvensområde end de to nævnte.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej micma18

Jeg er glad for du har fået hul igennem, det kunne jo have været en fejl på fotoprintet, men det var det jo heldigvis ikke (havde også dobbelt tjekket).

Jeg syntes OPA134'eren er en meget overvurderet opamp, jeg syntes lyden fra denne er (KKK) klinisk, kold og kedelig. Hvorimod OPA627, OPA228 og OPA604 fra BB/TI er yderst vellydende. Og NE5534 fra Philips er også en vellydende opamp, jeg vil faktisk kalde denne for musikalsk, med en rigtig god bund. Og LT1115, LT1028 og LT1128 er også et par gode opamps fra Linear Technology. Sidst og ikke mindst de vellydende AD823, AD843, AD845 og AD797 fra Analog Devices.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
Jeg kan nævne at PCM1730 er meget følsom overfor diverse overbelastninger m.m, og det er ikke utænkeligt at den kan brænde af, bare ved at man måler på den...
Ok... det kan self. være  

Du skriver at den ikke lyder helt optimalt endnu... Jeg vil foreslå at du skifter dine ringkerner til alm. e-kerne trafoer, så kan der muligvis ske noget,
Nu er der to der siger at E kerner lyder bedst? Jeg synes da altid at man høre at det er ringkerner der er de mest optimale...? Men hvilke egenskaber er det man skal kigge på i den sammenhæng?
og ikke mindst få monteret OPA627, den er de andre meget overlegen. Du kan også prøve at sætte en 2sc2412 i udgangen, så er jeg helt sikker på at der sker noget positivt.
Ok, OPA627 er bestilt ;-) Og skifte udgangs transistoren er jo også meget simpel at skifte, hvis det skulle være.

Gorm skrev:
Jeg er glad for du har fået hul igennem, det kunne jo have været en fejl på fotoprintet, men det var det jo heldigvis ikke (havde også dobbelt tjekket).
Det var helt perfekt , men du skal være lidt påpasselig omkring banerne ved 1730'eren for de er overordentlig tynde, og hvis du som mig også skal til at skifte kredsen, så beskader man meget let selve banen!!!

Jeg syntes OPA134'eren er en meget overvurderet opamp, jeg syntes lyden fra denne er (KKK) klinisk, kold og kedelig. Hvorimod OPA627, OPA228 og OPA604 fra BB/TI er yderst vellydende. Og NE5534 fra Philips er også en vellydende opamp, jeg vil faktisk kalde denne for musikalsk, med en rigtig god bund. Og LT1115, LT1028 og LT1128 er også et par gode opamps fra Linear Technology. Sidst og ikke mindst de vellydende AD823, AD843, AD845 og AD797 fra Analog Devices.
Det lyder jo fristende at lave nogle tests med de forskellige! ;-) Men hvis vi snakker priser som på OPA627, så bliver det ikke lige foreløbig...
Men er de kompatible med ben forbindelserne?

En anden ting: Hvis jeg vil lave den switch der skifter indgangen med en AND gate... så tænkte jeg på, S/PDIF signalet er jo kun omkring 1v. (5v. fra mit creative lydkort) men det er da ikke nok til at åbne en smith triggered indgang?
Nogen der har en ide til hvordan det evt. kunne laves?

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

2. prøv evt. de forbedringstiltag jeg har beskrevet angående anden pll funktion på recieweren.

3. Skift selve konverteren. Det er en l**te sag, og de nye typer fra bb som også lgrau har i sigte lyder sikkert markant bedre.

Hejsa. Jeg er også i gang med at bygge denne DAC, kan du fortælle lidt om receiveren og hvilken burr brown converter du ville bruge i stedet?

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

JBL Ti-5000 skrev:
kramer71 skrev:

Hejsa. Jeg er også i gang med at bygge denne DAC, kan du fortælle lidt om receiveren og hvilken burr brown converter du ville bruge i stedet?

Hej.

Jeg er ikke sikker på at Kramer har ret i at PCM1730 er det rene skrammel.

Jeg forventer at bruge PCM1798, som på papiret ser bedre ud..

http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/pcm1798.pdf

PCM1794 er topmodellen Pt.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Vi har også bestilt et par 1798 for at prøve...

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Er Lars Nielsens udgangstrin godt nok som det er, og passer det lydmæssigt til f.eks. pcm1798?

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

JBL Ti-5000 skrev:

Er Lars Nielsens udgangstrin godt nok som det er, og passer det lydmæssigt til f.eks. pcm1798?

Jeg har ikke et diagram over lars' DAC.

Men mange sværger til diskret udgangstrin. Prøv at finde lidt inspiration på www.diyaudio.com 

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
forresten! er der nogen der ved om man kan få den TORX173 i Danmark?
De har den oppe ved elfa.se til ca. 55kr. men de vil jo ha en million-millard for at sende den...

Hej Micma18.

Hvorfor vil du gerne have optisk indgang ? Optisk forbindelse er den ringeste løsning til digital overførsel.

Jeg har ikke læst tråden ordentligt igennem så måske har jeg misset noget.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

micma18 skrev:

forresten! er der nogen der ved om man kan få den TORX173 i Danmark?
De har den oppe ved elfa.se til ca. 55kr. men de vil jo ha en million-millard for at sende den...

Hej Micma18.

Hvorfor vil du gerne have optisk indgang ? Optisk forbindelse er den ringeste løsning til digital overførsel.

Jeg har ikke læst tråden ordentligt igennem så måske har jeg misset noget.

Min ene computer har ingen elektrisk udgang, men kun optisk...

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Nej. Du må søge lidt selv  - søg på brugernavn - optimeringer på dac/drev etc.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
JBL Ti-5000 skrev:
kramer71 skrev:

Hej.

Jeg er ikke sikker på at Kramer har ret i at PCM1730 er det rene skrammel.

he-he overdrivelse fremmer forståelsen. Jeg er ret sikker på at den dac du har valgt er langt 1730 overlegen - jeg synes den serie er lavet ud fra nogle fede principper. Det bliver spændende at høre forskellen til en 1798 også :)

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
JBL Ti-5000 skrev:

Jeg har ikke et diagram over lars' DAC.

Men mange sværger til diskret udgangstrin. Prøv at finde lidt inspiration på www.diyaudio.com 

Prøv evt. at læse lidt i den diydac tråd på selvbyg som Lgrau startede for knap ½ års tid siden.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hvorfor vælger du at bruge 1798 hvis 1794 er topmodellen? Bare nysgerrig...

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

1794 har højere Dynamic Range og lavere THD end 1798, så vidt jeg kan forstå. Er det dette der gør den til "topmodellen"?

Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

micma18 ring til Århus Radio lager og hør dem eller shop ved RS og køb lidt ekstra guf med i hatten :).

eventuelt snak med brinck om de ikke vil skaffe en hjem til dig.

Til top Vis Whistler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Whistler Besøg Whistler's Websted

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes