Forfatter |
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus S skrev:
Dolkin skrev:
Jamen så kan det da være at han vil det
Nogle kommentarer til skævheder i gulvet? |
|
|
Du kan evt. kompencere for det ved, at klippe et par stykker karton eller andet passende materiale, og ligge det mellem HT og SD.
|
|
|
Det tror jeg er en rigtig dårlig ide. Formålet med SD fødderne er jo netop afkobling. Jeg kunne godt forestille mig, at pap (eller andre materialer) ophævede noget af den afkoblende effekt.
|
Til top |
|
|
Rasmus S Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 682
|
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har svært ved at forestille mig, at det skulle gøre en forskel. Afkoblingen er vel den samme uanset hvad du næsten ligger imellem. Tror ikke resonanserne når at blive meget ændret gennem et lille stykke karton. Hehe ... "normale" mennesker ville rive håret af sig selv, hvis de læste om vores perfektionisme omkring det  .
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er langt mellem "normale" mennesker i dette forum...
Hvorfor er de fleste købe højttalere stadig med spikes (Audiovector, SA osv.). Har de ikke set lyset eller er der en rimelig stor kamel der skal sluges da de i årevis har fortalt os at HT'erne skal stå urokkeligt fast og nærmest bankes fast i gulvet.
Det kunne være spændende med en kommentar fra denne side.
|
Til top |
|
|
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror nu nok et sæt gode spikes eller Pulsar Points slår SD anytime. Men jeg understreger at jeg tror det kun. Har konkrete erfaringer med SD under CD og forstærker, contra Pulsar Points(PP) og senere Cold Rays(CR). Begge de nævnte er hårde afkoblinger i alu og keramik. SD´erne er en klar fordering i fht standardfødder på ex CDmaskiner, men med PP blev lyden mere klar og timingen mere rigtig. DYnamik blev der også mere af - og stilhed forstærkedes - der blev sort når der skulle være sort. CR´s er dog det vildeste. Idag har jeg MiniCRs under CD og PP under CD, pladespiller, Riaa og højttalere. Ialt 15 Pulsar Points og 3 Cold Rays. Lydbilledet er glasklart og ekstremt levende, alt høres, det er virkelig tæt på live.
Så der er et liv efter SD.. tror altså den hårde afkobling vinder
|
Til top |
|
|
Kenneth K. Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige, nu snakker de mest SD under højtalere og ikke cd-afspilleren, bare lige en bemærkning.
vh.
|
Til top |
|
|
dige Lukket konto

|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Kenneth K: Tror du ikke jeg kan læse og skal have dig til at fortælle hvad jeg må og ikke må skrive?
Jeg gør dig voldsomt meget opmærksom på jeg skriver jeg har SD under mine højttalere! Okay? Og under CD, m.v.
Tsk
|
Til top |
|
|
Pascal Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 861
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Dige:
For det første slap af og fald ned, drik en kop kaffe mindre om morgenen, du bliver tydeligtvis temmelig irretabel af det.
For det andet så gør Kenneth blot opmærksom på, at der bliver snakket om SD fødder til højtalere og ikke til komponenter, som er det du skriver om. Det har da intet som helst at gøre med, hvad du må eller ikke må skrive.
For det tredje skriver du intet om, at du bruger SD under dine højtalere, du skriver tværtimod, at du bruger PP:
dige skrev:
Idag har jeg MiniCRs under CD og PP under CD, pladespiller, Riaa og højttalere. |
|
|
Ha en god dag, og tag tingene med et smil i stedet for. Det her er et forum, hvor folk prøver at hjælpe hinanden.
|
Til top |
|
|
Kenneth K. Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 281
|
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
Til Kenneth K: Tror du ikke jeg kan læse og skal have dig til at fortælle hvad jeg må og ikke må skrive?
Jeg gør dig voldsomt meget opmærksom på jeg skriver jeg har SD under mine højttalere! Okay? Og under CD, m.v.
Tsk
Nej, det tror jeg ikke.
Som Pascal nævner, så skrev du jo netop ikke det. Du skrev en masse om PP og CR var SD overlegne under forstærker og cd-afspiller. Du nævner lige ordet "højttalere" og det overså jeg. Det må du sørme undskylde.
vh.
|
Til top |
|
|
dige Lukket konto

|
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Pascal:
Gider du lige kigge EN gang til på det citat du har klippet ud af mit indlæg?
Kan du se sætningen min ender med ordet højttalere???
Du må hellere selv drikke mere kaffe for at vågne op!
|
Til top |
|
|
Rasmus S Forum Bruger

|
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
Til Pascal:
Gider du lige kigge EN gang til på det citat du har klippet ud af mit indlæg?
Kan du se sætningen min ender med ordet højttalere???
Du må hellere selv drikke mere kaffe for at vågne op!
|
|
|
Ja, der står, at du bruger PP under højttalerne. Fyld lidt ekstra bønner på din egen kaffe . Jeg har lige selv drukket kaffe,og jeg kan stadig ikke se hvor der står, at du bruger SD under HT.
|
Til top |
|
|
Rasmus S Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har netop fået SD'erne her i formiddag. Det er bare for fedt, er du sindssyg der er styr på bassen nu, den "hugger" så dybt  . Alt andet høres også mere tydeligt idet bassen er det mere kontrolleret nu, og gulvet ikke spiller med. Men det er nu stadig vildt dyrt for de fødder synes jeg når man tænker på materialeomkostning, kom af med 911,- pr. efterkrav for et sæt standard og et sæt audiofile. Det er selvfølgelig alle pengene værd, større tweak til pengene er nok ikke muligt. Gad godt lige at regne på kiloprisen for de fødder  .
|
Til top |
|
|
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju har beskrevet en metode til selv at lave disse fødder (silicone+sand fyldes i tomme fyrfadslysholdere)....
Det med audiofil udgave kontra standard ligger åbenbart i afvejningen, altså at hver fod har korrekt antal kg i forhold til tiltænkt.
Dette kan vel løses ved at placere dem asymetrisk under højttaleren, så hver fod får sit specificerede tryk? På den måde kan man få high-end fødder til standard pris...
Det kræver selvfølgelig at højttaleren stadig kan stå stabilt, men i ekstreme tilfælde kan der jo købes standard typer i flere vægtklasser...
Nogen der har prøvet dette?
|
Til top |
|
|
Rasmus S Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man i teorien godt forestille sig. Du kan sikkert godt få højttaleren til at stå i vater, men den præcise vagtafstemte afkobling mht. til hårdheden af materialet i foden vil være anderledes en den audiofile udgave. Det må være her trylleriet ligger, at få den helt rigtige hårdhed.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja man skal ramme en rigtig resonansfrekvens (bestemt sammentrykning) af foden. Dette kunne jo også gøres ved at ligge vægt ind i højttaleren. F.eks typer med sandkammer kan fyldes til rigtig tryk er opnået.
Til test kan en stabel blade på toppen af kabinettet vel bruges til trykket er til stede. Så kan forskellen hurtigt vurderes...
|
Til top |
|
|
Rasmus S Forum Bruger

|
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
Ja man skal ramme en rigtig resonansfrekvens (bestemt sammentrykning) af foden. Dette kunne jo også gøres ved at ligge vægt ind i højttaleren. F.eks typer med sandkammer kan fyldes til rigtig tryk er opnået.
Til test kan en stabel blade på toppen af kabinettet vel bruges til trykket er til stede. Så kan forskellen hurtigt vurderes...
|
|
|
Ja så skal du nærmest også have et sæt audiofile at sammenligne med. Uden det vil du ikke kunne afgøre om det er ligeså godt et resultat. Hvornår ved man at sammentrykningen er den samme på et sæt 28-50kg sd fødder som på de præcis vægtafstemte?, er umuligt. Kan være sammentrykningen er endnu hårdere end på mine nu, hvis din højttaler f.eks vejer 40 kg, så skal du til at hive materiale ud af højttaleren istedet .
|
Til top |
|
|
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor myke er disse føttene? Vil højtaleren fremdeles stå stabilt med disse føttene?
De er virkelig interessante da jeg har et par Audio Pro Avantek Nine hvor basselementet er rettet nedover, og det vet virkelig at sette gulvet i sving. Jeg "hører" faktisk like meget med føttene som ørene :)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved at måle sammentrykning af et sæt "audiofile" fødder korrekt tilspændt burde dette kunne findes.
Er der nogen der har disse tal? Altså højde før og efter belastning...
En metode kunne jo også være at klippe lidt af arealet af eller tilføje lidt (lidt som serie eller parallel forbindelser). Alt efter vægt kunne 2-6 stk. pr. højttaler løse opgaven.
Et gæt på rigtig resonans på en 28-50kg type kunne passende være 39kg (midt i området). Fordelt på 4 fødder er dette 9,75kg pr. stk. Til et højttaler på 19.5kg vil to stk. pr. side (overskåret til halvmåner) være lige i øjet......
|
Til top |
|
|