| Forfatter |
|
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 06:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luc_DK skrev:
Hejsa alle
Jeg har en Barco Data 801s 3 rørs projector som jeg har haft glæde af i mange år..
men efter jeg kom hjem fra KT messen (for nogen tid siden), er jeg blevet lidt træt af at se på scanlinier osv :(. De viste noget HDTV med en infocus 5700, jeg så jay leno i super skarp kvalli.. og det så hammer godt ud.
så er jeg lidt i tvivl om jeg skal købe en linedoubler eller en ny projector!!!
har fundet 2 Linedoubler fra DVDO som hedder IScan Ultra og IScan HD.
http://www.dvdo.com/pro/index.html
nogen der har erfaringer med dem ?
kan en 801s komme op i nærheden af nye DLP projectore med en liniedoubler ?
jeg har selv set IScan Ultra'en på en Barco Data 800 og det så ret godt ud, selvom den ikke var indstillet 100%.
Men jeg er også lidt lun på at købe en ny "nem" projector i ca. 30k klassen, det er jo dejligt med lidt nyt legetøj :-)
har kigget lidt på NEC HT-1100 og Infocus 5700.
er der andre modeller i dette prisleje jeg skal holde øje med ?
Hvad med HDTV.. det ser jo hammergodt ud... men kan det bruges til noget herovre ?
Kan man købe film i HDTV eller er det kun via sat ?
MVH
Peter Bo Nielsen |
|
|
Har ud overvejet en HTPC? __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Luc_DK Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 77
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Webmonkey
hehe sjov du spørger.... er faktisk lige ved at samle en :-)
Har købt et CoolerMaster alu kabinet i sort (desktop) så det ligner faktisk et alm. 43 cm Hifi produkt..
har lige fået lidt info fra HTPC forum'et her på siden..
det lyder jo meget godt og billigt, da jeg har næsten alle stumperne liggende.
men derfor vil jeg dog stadig have smidt en linidoubler eller scaler på min Barco.
MVH
Peter
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har tænkt dig at bruge HTPC'en som afspiller, har du vel ikke noget at bruge en linedoubler til? Du er jo nødt til at vælge om det er kilden der skal smide et progressivt signal ud, eller om det er projektoren/linedoubleren der skal omdanne det interlacede signal til progressivt. Det første må da være at foretrække.
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luc_DK skrev:
|
men derfor vil jeg dog stadig have smidt en linidoubler eller scaler på min Barco.
|
|
|
En linedoubler og en scaler er jo to vidt forskellige ting. Men igen, med en HTPC, har du jo heller ikke brug for en scaler.
|
| Til top |
|
| |
Luc_DK Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa tranum1
joo det har du ret i..
men jeg har jo meget mere sat til end bare en DVD afspiller.
Jeg har en Laserdisk afspiller, PS2, XBOX og en selector.
og det kan jeg vel ikke køre igennem min kommende htpc...
jeg skal jo også først se om jeg "gider" bøvle med HTPC.
skal have fundet ud af noget IR til den osv..
og så kører de kære PC'er jo somregel med Windows...kræver jo også en del opsætning vedligehold. OSV.. men det skal da prøves.
jeg har da et TV kort liggende, så burde jeg jo kunne bruge HTPC som Tuner også ? (Terratec Cinergy 400)
Peter
|
| Til top |
|
| |
tranum1 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det med en HTPC, skal man lige have temperament til . Men du kan da sagtens køre alle dine ting igennem HTPC'en, og efter sigende også med bedre kvalitet end en scaler/linedoubler til mange tusinde kroner.
Prøv at tjekke dette kort: http://www.pluggedin.tv/sweetspot/. Jeg har skrevet om det før her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=4765&KW =sweetspot. Det har både RGB, svhs og composite indgang. Prøv at sende din laserdisc eller satbox igennem HTPC'en via RGB, og lad DScaler softwaren om at deinterlace og et ATI Radeon kort om at scale, så skal du bare se. Hvis du ikke kender DScaler, kan jeg sige, at der tales om at dette gratis software er i klasse med hardware op til 60000 kr.
|
| Til top |
|
| |
moviedude Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oligru skrev:
|
Ja jeg må også indrømme at CRT brugere nogen gange minder mig om MAC brugere der stdig mener PC'ere er ubrugelige - sidste gang de sag ved en var det windows 3.1
|
|
|
Det er nok et af de mest ignorante indlæg jeg nogensinde har læst herinde.
De bedste CRT'er har stadig bedre billede end de bedste LCD/DLP'er. Det er alle der ved noget om projektorer enige om. At gøre billedet det til en smagssag om hvad man bedst kan li' er noget værre vås som det er nu. Når forskellen på billedekvaliteten bliver mindre kan man så starte på at diskutere de små ting, men slet ikke som det ligger nu.
|
| Til top |
|
| |
Luc_DK Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tranum1
Det ser jo ud til at være et lille dejlig PCI kort 
det lyder næsten for godt til at være sandt...
det vil jeg da lige overveje...
skal lige have samlet HTPC'en først.
Peter
|
| Til top |
|
| |
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
moviedude skrev:
Oligru skrev:
|
Ja jeg må også indrømme at CRT brugere nogen gange minder mig om MAC brugere der stdig mener PC'ere er ubrugelige - sidste gang de sag ved en var det windows 3.1
|
|
|
Det er nok et af de mest ignorante indlæg jeg nogensinde har læst herinde.
De bedste CRT'er har stadig bedre billede end de bedste LCD/DLP'er. Det er alle der ved noget om projektorer enige om. At gøre billedet det til en smagssag om hvad man bedst kan li' er noget værre vås som det er nu. Når forskellen på billedekvaliteten bliver mindre kan man så starte på at diskutere de små ting, men slet ikke som det ligger nu.
|
|
|
Så er der også lige det at en pære til en dlp koster måske 4000 kr., og denne holder måske bare 2-3000 timer, hvis man er heldig. En godt behandlet crt kan vare 10 gange længere, men så koster det så også med nye rør. Man får dog en del rør for mellemlægget ! Uanset, jeg vil anbefale dig at installere et windows XP system på din maskine, tror det fungerer bedre, ellers held og lykke...
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
moviedude skrev:
| De bedste CRT'er har stadig bedre billede end de bedste LCD/DLP'er. Det er alle der ved noget om projektorer enige om. At gøre billedet det til en smagssag om hvad man bedst kan li' er noget værre vås som det er nu. |
|
|
Hmmm...selv om man så er enig i dit udsagn, så koster de bedste CRT'ere også 2-3-4 gange så meget som de bedste DLP'ere i anskaffelse og vedligeholdelse.(nypriser)
moviedude skrev:
| Når forskellen på billedekvaliteten bliver mindre kan man så starte på at diskutere de små ting, men slet ikke som det ligger nu. |
|
|
Det er et argument jeg har læst siden 2001, hvor jeg begyndte at bevæge mig rundt i diverse AVforums. Well, CRT har ikke bevæget sig meget i den mellemliggende periode, mens DLP/LCD har taget kvantespring fremad. I 2001 passede udsagnet meget godt men ikke rigtigt længere. Mon ikke udviklingen nu er derhenne, at den næste generation af DLP'ere (xHD3/2005) vil udfordre CRT'erne direkte på kontrastratio og sortniveau?(ikke på specs, men i real life)
vh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
moviedude Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
Hmmm...selv om man så er enig i dit udsagn, så koster de bedste CRT'ere også 2-3-4 gange så meget som de bedste DLP'ere i anskaffelse og vedligeholdelse.(nypriser)
|
|
|
Jeg vil da mene DLP'ere er dyrere i vedligeholdelse end CRT'ere blandt andet pga. pære udskiftning. Man kan godt forvente en CRT køre 10.000 timer efter fremstilling uden at skulle bruge en kr. på vedligeholdelse.
Agent Cooper skrev:
|
Det er et argument jeg har læst siden 2001, hvor jeg begyndte at bevæge mig rundt i diverse AVforums. Well, CRT har ikke bevæget sig meget i den mellemliggende periode, mens DLP/LCD har taget kvantespring fremad. I 2001 passede udsagnet meget godt men ikke rigtigt længere. Mon ikke udviklingen nu er derhenne, at den næste generation af DLP'ere (xHD3/2005) vil udfordre CRT'erne direkte på kontrastratio og sortniveau?(ikke på specs, men i real life)
|
|
|
Vi kan godt blive enige om at billedkvaliteten på DLP/LCD er blevet bedre, men desværre langt fra nok til at kunne matche CRT. Den ENESTE "bulp" projektor der NÆSTEN kan sannemlignes med en high-end CRT er Sony Qualia-004 (til $27000), men den er lige så stor og vejer lige så meget som en CRT, plus en ekstra pære koster $3000. Så er pointen ligesom væk. Som alle anmelderne skriver om den, den er næsten lige så god som en CRT, men når den nu er lige så stor og dyrere i drift er en CRT stadig et bedre køb.
Jeg ville personligt ønske de små var mindst lige så gode som CRT'er. Det drejer sig ikke om teknologien, men om billedkvaliteten for mig.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tråden sporer af, men du har helt ret, dlp specielt, som du skrev i en anden tråd, kommer sig gevaldigt nu. Benq sin 8700 og 7800 bl.a. er jo helt kanon til prisen, nu taler vi meget god kvalitet det faktisk går an at betale. Hvordan folk kan bruge xx antal kroner på et 60 kgs 36 tommer tv istedet for en plasma eller projektor går over min forstand ! Som jeg ser det er prisen ikke den afgørende faktor her egentlig, enten vil man have det, eller også vil man ikke. Skulle jeg vælge idag til min stue, så ville jeg helt sikkert hellere have spyttet en del flere kroner i et fint plasma tv istedet for en 32-36 tommer. Sony´en jeg har nu betalte jeg 16.000 kr for i 2001 !! Dengang kostet en plasma 70.000 kr, men nu har udviklingen jo totalt overhalet de store skrumler af tv´er. Det handler om hvad du kan få netop idag. Agent Cooper, jeg er helt enig, fra ny koster en crt jo det hvide ud af øjnene, check de nye Barco´er, men i og med at jeg for de samme penge jeg har givet for min Sony D50 kunne have fået en Benq 7800, så er der for mig en del mere fremtidssikring i en Sony D50 med 600 timer på bagen, end i en ny Benq 7800. Men, som vi har sagt flere gange, klæder skaber folk, og det er individuelt hvad man vælger, ikke mindst den bedre halvdel har det med at sætte foden ned.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
moviedude skrev:
| Jeg vil da mene DLP'ere er dyrere i vedligeholdelse end CRT'ere blandt andet pga. pære udskiftning. Man kan godt forvente en CRT køre 10.000 timer efter fremstilling uden at skulle bruge en kr. på vedligeholdelse. |
|
|
En ny lampe (3000timer) til en DLP kan anskaffes for ca. 3.500 kr i DK (dyreste løsning) - anskaffer man lamper til LCD/DLP fra udlandet kan det gøres til ca. det halve + dansk moms og fragt (ca. 75-80% af købsprisen i DK).
3 nye rør(10.000timer) til f.eks. en Barco 801s koster i omegenen af 20.000-25.000 kr - ret mig hvis jeg tager fejl, da jeg selvsagt ikke er CRT ekspert..
Med de beregninger får jeg følgende tal: 1,17 kr/time for DLP og 2-2,5 kr/time for CRT - dvs. et forhold i omegnen af 1:2 i driftsomkostninger mht lampe/rør.
Desuden er CRT mere strømkrævende end DLP, så elregningen får også lige et lille nøk opad.
Citér:
Vi kan godt blive enige om at billedkvaliteten på DLP/LCD er blevet bedre, men desværre langt fra nok til at kunne matche CRT. Den ENESTE "bulp" projektor der NÆSTEN kan sannemlignes med en high-end CRT er Sony Qualia-004 (til $27000), men den er lige så stor og vejer lige så meget som en CRT, plus en ekstra pære koster $3000. Så er pointen ligesom væk. Som alle anmelderne skriver om den, den er næsten lige så god som en CRT, men når den nu er lige så stor og dyrere i drift er en CRT stadig et bedre køb.Jeg ville personligt ønske de små var mindst lige så gode som CRT'er. Det drejer sig ikke om teknologien, men om billedkvaliteten for mig. |
|
|
Her er vi så fundementalt uenige, men det skyldes vel det sæt øjne vi hver især er udstyret med, så der er ingen grund til at starte (endnu) en diskussion ang. DLP <-> CRT.
Sony's Qualia 004 har knapt nok fravristet sig betegnelsen "prototype" før Sony har frigivet den til de "alm." forbrugere, presset af netop udviklingen indenfor DLP og D-ILA. Sony har nok indset, at DLP indenfor 1-2 år har overhalet Qualia 004 og derfor skal den lanceres nu til den ublu (prototype-)pris du selv nævner. Sagen er jo den, at Sony ikke pt har nogle DLP projektorer på markedet og står derfor til at miste betydelige markedsandele på pj-markedet, medmindre Qualia bliver en succes.
Så sætter jeg min lid til DLP'erne som uden tvivl også snart kommer op i Qualia's 1080 HD native opløsning til væsentligt lavere priser.
Vil lige understrege, at jeg er helt enig med dig i, at 8"-9"CRT maskiner kan se fantaskiske ud - hvis man altså er "til" CRT.
vh Thomas
__________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels Nielsen skrev:
| Agent Cooper, jeg er helt enig, fra ny koster en crt jo det hvide ud af øjnene, check de nye Barco´er, men i og med at jeg for de samme penge jeg har givet for min Sony D50 kunne have fået en Benq 7800, så er der for mig en del mere fremtidssikring i en Sony D50 med 600 timer på bagen, end i en ny Benq 7800. Men, som vi har sagt flere gange, klæder skaber folk, og det er individuelt hvad man vælger, ikke mindst den bedre halvdel har det med at sætte foden ned. |
|
|
Klart, at hvis man finder en High-End CRT til en rigtig god brugt-pris, så kan det være en rigtig fornuftig løsning (hvis man har taget højde for opsætning, rørenes resttid, den bedre halvdel osv.)
vh Thomas __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
moviedude Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
Med de beregninger får jeg følgende tal: 1,17 kr/time for DLP og 2-2,5 kr/time for CRT - dvs. et forhold i omegnen af 1:2 i driftsomkostninger mht lampe/rør.
|
|
|
Det var overhoved ikke min mening at starte en CRT vs. DLP diskussion, jeg ville blot kommenterede det ignorante indlæg tidligere. 
Dit lampe regnestykke passer ikke helt. CRT rør koster ca. 3000,- stk. og så lider man ikke under at kvaliteten falder støt fra første dag som med DLP'er.
Agent Cooper skrev:
|
Så sætter jeg min lid til DLP'erne som uden tvivl også snart kommer op i Qualia's 1080 HD native opløsning til væsentligt lavere priser.
|
|
|
Jo, men fordi DLP'er kan vise højere opløsning bliver billeder ikke nødvendigvis bedre kvalitet.
Jeg ville gerne selv have en "lille" projektor hvis kvaliteten kunne leve op til min CRT (Marquee 8500 Ultra), men selv en BenQ 8700+ som jeg kiggede på i USA under optimale forhold var så langt fra, at jeg ikke ville kunne leve med det.
|
| Til top |
|
| |
moviedude Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
moviedude skrev:
Agent Cooper skrev:
|
|
|
|
Det var overhoved ikke min mening at starte en CRT vs. DLP diskussion, jeg ville blot kommenterede det ignorante indlæg tidligere. 
Dit lampe regnestykke passer ikke helt. CRT rør koster ca. 3000,- stk. og så lider man ikke under at kvaliteten falder støt fra første dag som med DLP'er.
Agent Cooper skrev:
|
|
|
|
Jo, men fordi DLP'er kan vise højere opløsning i fremtiden end nu, bliver billeder ikke nødvendigvis bedre kvalitet.
Jeg ville gerne selv have en "lille" projektor hvis kvaliteten kunne leve op til min CRT (Marquee 8500 Ultra), men selv en BenQ 8700+ som jeg kiggede på i USA under optimale forhold var så langt fra, at jeg ikke ville kunne leve med det.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Juni 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
moviedude skrev:
Agent Cooper skrev:
| Med de beregninger får jeg følgende tal: 1,17 kr/time for DLP og 2-2,5 kr/time for CRT - dvs. et forhold i omegnen af 1:2 i driftsomkostninger mht lampe/rør. |
|
|
Dit lampe regnestykke passer ikke helt. CRT rør koster ca. 3000,- stk. og så lider man ikke under at kvaliteten falder støt fra første dag som med DLP'er. |
|
|
Fint nok - jeg har så aldrig set nye rør til en Barco 801s sat til den pris, men jeg tager dit ord for det.
PS. De lamper som bruges pt i DLP-og LCD-projektorer, taber kun ca. 10-15% af ydelsen over de første ca. 90% af levetiden. Derefter vil tabsraten forøges betragteligt. Sandt er det, at de tidligere generationer af lamper til digitale projektorer, tabte styrke meget tidligere, men disse lampetyper er helt udfaset.
moviedude skrev:
Agent Cooper skrev:
|
|
|
|
Jo, men fordi DLP'er kan vise højere opløsning bliver billeder ikke nødvendigvis bedre kvalitet. |
|
|
Helt enig - kontrastforhold, sortniveau + mm. er mindst ligeså væsentligt, men den Qualia 004 som du nævner er blevet meget hypet bl.a. ikraft af dens evne til at gengive ægte 1080HD, så jeg reflekterede lige over opløsningen.
Når det så er sagt, kan man spørge hvorvidt Sony med Qualia er for sent ude med en "afløser" for LCD-teknologien - ihvertifalde til det brede (og langt største)marked. Jeg har også svært ved at tro, at D-ILA og LCOS kan røre DLP i et stykke tid fremover. Når TI lancerer xHD3 chippen til DLP frontprojektorer, som ifølge iagtagere er istand til at vise fremragende 1080p (hvad HD2/HD2+ har haft problemer med) + kontrastforhold på den anden side af 4500:1, så skal man nok være optimistisk for at tro, at Qualia med det prisleje kan erobre markedsandele for Sony...
Trist, da Sony har lavet de bedste LCD projektorer pt og har knowhow, penge og indstillingen til at lave kvalitetsprodukter...
Nå - det var lidt off-topic og det undskylder jeg på forhånd.
vh Thomas
[/QUOTE] __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
luis figo Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 456
|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske er dette kort noget værd:
http://www.immersiveinc.com/products_holo3d.html
Jeg må tilstå at jeg ikke helt er indne i scan linier, progressive scan, interlacing o.s.v. men håber alligevel du kan bruge det. Det ser ud til at kortet kan bruges til noget af det du søger.
|
| Til top |
|
| |
luis figo Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 456
|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ikke set på linken dog, men det HOLO 3 kortet. Dette har jeg hørt nogen gange skaber tisforsinkelse imellem billede og lyd, så for at være sikker må man have en processor der kan tage højde for dette med justering, mener ikke Primare´s har dette ihvertfald. Så check det ud før køb...
|
| Til top |
|
| |