Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 22:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY Vienna Acoustics Mahler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

jensen skrev: strauss 30mm...

Det kan sku godt være du har ret.. Så lige nær billedet af diskanten i strauss på din hjemmeside.. Plastik ringen uden om kantophænget mangler! Den er på alle D29 fra Scan Speak..

Det ligner mistænkeligt meget en ligic dome (billigste DST) enhed.. Samme som System Audio bruger i SA205 til omkring en tusse.. Spiller i øvrigt glimrende i forhold til de 30 kroner den koster. Det kan sagtens være at vienna har fået lov til at kalde den for en Scan Speak diskant.. Den er nemlig lidt mindre..!

Lige som i Dali Helicon.. Der er et peerless projekt som aldrig blev til noget der sidder i den.. Den hedder Scan Speak officielt..

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Øhhhhh - var der nogen der læste hvad Brorlille skrev ???

Det er ellers det eneste fornuftige indlæg på det her emne....

Godnat

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

jensen skrev: strauss 30mm...

Det kan sku godt være du har ret.. Så lige nær billedet af diskanten i strauss på din hjemmeside.. Plastik ringen uden om kantophænget mangler! Den er på alle D29 fra Scan Speak..

Det ligner mistænkeligt meget en ligic dome (billigste DST) enhed.. Samme som System Audio bruger i SA205 til omkring en tusse.. Spiller i øvrigt glimrende i forhold til de 30 kroner den koster. Det kan sagtens være at vienna har fået lov til at kalde den for en Scan Speak diskant.. Den er nemlig lidt mindre..!

Lige som i Dali Helicon.. Der er et peerless projekt som aldrig blev til noget der sidder i den.. Den hedder Scan Speak officielt..

ja men det er en SP ville meget gerne poste fotos af dem , men må jeg ikke .

mere kan jeg ikke sige

Men må så også sige om så de lavet af gammel øldåser så var jeg ligeglad bare det spiller .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

guitarplayer skrev:

der er jo af en eller anden grund altid nogle der mener man kan bygge det hele

til det halve..... gi mig bare 1 eks. på en clon til spiller 80% af den orig.

selv proac 2.5 clon spiller slet ikke som den orig.

2.5 Clonen spiller muligvis ikke 100% som originalen. Om den er 80, 90 eller 95% fra skal jeg lade være usagt. MEN: Hvorom alting er, så er "pris/ydelses" forholdet så ihvertfald 10 gange bedre end på originalen. Det er vel netop dette optimerede prisforhold der gør clonen interessant, og ikke hvorvidt den spiller 100% som den original der koster 25.000 kr. mere. Jeg kan ihvertfald godt undvære de sidste 10%'s ydelse, hvis de skal koste mig 25.000.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

brorlille skrev:
hej
Jeg kan ikke tage stilling til debatten om det er en 9300 eller ej. En ting ved jeg da og det er at delefilter og baffel er af afgørende betydning. Hvis en Vienna lyder godt er det s'gu da lige meget, hvilken diskant der sidder deri. Desuden kan diskanter være enddog meget forskellige på punkter, som du ikke kan se eller måle med en skydelære. Hvad med magnetstørrelse, svingspole, -gabets højde, olie/ikke olie + meget mere.
Tænk i øvrigt lige på at Snell Allli og Dali 104 brugte samme diskant (vifa d26tg05). Ingen, som har hørt begge, er vel i tvivl om, hvilken højttaler der spiller den bedste top.
sov godt (til alle som ikke har sovet, da de skrev indlæg)

Ja sådan et par snell kan noget som andre ikke kan .

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Vil lige tilføje til den oprindelige tråd, at der er helt umuligt at lave en klon som spiller i nærheden af originalen.. Med mindre man har originalen så man kan kopiere delefilteret 100 %. Og enhederne spiller også meget anderledes end standard, bare med små ændringer, så som en anden forplade som er flydene ophængt.. 

Man kan måske lave en højttaler som spiller godt, men ikke på samme måde som originalen.. Bare man ændre den delefrekvens, eller afrulningen det mindste, ændres lyden drastisk..

Ingen tvivl om at en Mahler er en overordenligt velspillende højttaler.. Bedre end det meste i prislejet.. Så det skal vi ikke blive uvenner om...

Diskutionen gik jo bare på 1" SS og 1,2" SS Vienna som jeg ved er den samme størrelse.. Alle D29 er 36 mm total diameter.. Også den i Mahler  

Mvh

Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Utdrag fra testen i Stereophile:

The tweeter is a variant of Scan-Speak's D-29 1.2" silk dome, well-known for its smoothness and "silkiness." To ensure that the tweeter is not disturbed by vibrations from the cabinet, it's mounted with silicone gel injected into the cabinet recess. This effectively floats the tweeter, with no rigid mechanical connection to the cabinet—a clever bit of engineering.

Hele testen kan leses her:

http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/296/index.html

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

Jehg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt logikken, hvorfor lave en kopi af en højttaler hvor du ikke kan identificere enhederne 100%, eller for den sags skyld købe dem, hvorfor ikke finde nogle enheder som du kender og ved spiller godt, købe dem og lave DIN højttaler. Dit delefilter vil aldrig blive det samme som det du ønsker at kopiere, medmindre du har det originale at kikke efter, og hvis enhederne ikke er 100% ens vil du ikke engang kunne bruge det originale delefilter til noget. Vellyd er et personligt begreb, og det kunne jo være du er i stand til at lave en højttaler der, efter din mening lyder bedre end den højttaler du oprindeligt ønskede at kopiere. Mit indlæg er ikke negativt overfor DIY, jeg laver selv højttalere, og syntes det er meget interessandt at læse om andres projekter.

Jehg 

Til top Vis Jehg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jehg

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Skruerne i diskanten i mahler, er sjovt nok precis magen til dem som sidder i 9300.. De kan ikke købes i normal handel.. Det eneste sted man kan få dem, er i 9300.. Og der er en dårligere løsning end de flade undersænket i 9500 og 9700..

Jeg har en 9300 liggende her, og de skruer der er i den er ganske almindelige button-head torx. De kan købes i almindelig handel, dog måske ikke lige i Bauhaus eller Harald Nyborg.

Ergo: Det er den billigste Scan Speak diskokant (9300) som sidder i den dyreste Vienna..

Det ved jeg intet om, men 9300 er også en god diskant. Det er de fleste vel enige om. Jeg synes egentlig også der skal lidt mere info på bordet inden du kommer med de antagelser, ud fra et par skruer og membranens størrelse kan du konkludere typen? det er lidt tyndt synes jeg. Lad os se nogle målinger inden der begyndes at danne rygter. Jeg er ikke selv Vienna ejer eller har nogen speciel interesse i den sag, men jeg synes at dine antagelser er urimelige, set ud fra den betragning at du kan sige det pga et par skruer og membranens størrelse.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 06:38 | IP-adresse registreret  

guffi skrev:

Tag dog og få et stavekursus JENSENDRENG, du er jo helt til grin.

Man kan jo hverken finde hoved eller hale, på det du skriver.

Så så så godt ord igen, du kan jo ikke gøre for, du kun har gået 3 år i folkeskolen.

Hvad forstår du ikke ???

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

"Hver fugl synger met sit næb"

Guffi
Een ting har jeg lært på dette forum; at respektere folks meninger og holdninger - uanset hvordan de udtrykker sig. Jeg har ikke problemer med at forstå Jensens indlæg. Synes du vi skal udelukke folk fra forummet, hvis de ikke 100% følger den danske grammatik og retskrivning?
Et indlæg som dit viser, at selv om man skriver korrekt, kan man godt være temmelig underfrankeret i den øverste etage.

Og for lige at komme tilbage til tråden. Jeg har et rimeligt godt kendskab til Mahler. Det er nok den mest komplekse og komplicerede højttaler jeg har mødt. Det er nok lige så let at clone den, som at bygge sit eget privatfly. Lav hellere end baby, det er meget nemmere.

¨MVH

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Mine ord, Jãrven.....

Fordomme er de uvidenendes lov!

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

guffi skrev:

Så så så godt ord igen, du kan jo ikke gøre for, du kun har gået 3 år i folkeskolen.

Det her indlæg vil du se tilbage på med stor stolthed om 2 måneder. Hvilken præstation.

Jeg foretrækker lyden af 9700 frem for 9300, men det er også et spørgsmål om smag og ikke mindst den sammenhæng enheden skal anvendes i. Vienna har brugt den enhed der passede bedst til opgaven, og ikke skelet til prisen her. Der er jo ikke mange basører til forskel. Det der med specialenheder må jeg nu også tilstå at jeg ikke giver meget for - det er meget marketing fis.

Hvis der skal klones ville jeg nu også vælge noget mere konventionelt. Det er jo ikke til at håndtere den konstruktion. Desuden sælges højtaleren i øvrigt billigt efter min mening 

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

guffi skrev:

Guffi - læs lige dette her een gang til:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3897&PN =1&FID=1&PR=3

og hold dig så til tråden !

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Mullefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

lur mig om der ikke sidder en hr.Jensen der har økonomisk interesse i at  forsvare disse højttaler hudløst.

der er gået lidt luder i det.

Til top Vis Mullefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mullefar

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Mullefar skrev:

lur mig om der ikke sidder en hr.Jensen der har økonomisk interesse i at  forsvare disse højttaler hudløst.

Det er da noget fis og luk ud - selvfølgelig forsvarer han sit produkt.

Men han skriver også, at det hamrende ligegyldig om det er en 9300, 9700 eller en Ford T - bare det spiller.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Mullefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

hmmm.
Til top Vis Mullefar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mullefar

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Mullefar skrev:

Jensen er da ikke den eneste der forsvarer dem. jeg forstår udmærket han gør det, eftersom der ikke er kommet nogle facts på bordet, andet end en der har påpeget at den er samlet med de samme skruer som en 9300, og derved konkluderet det er den samme. Flot!

Åbenbart også ignorance, kan jeg se.

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

KingOS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2004
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Damm sikke en masse OT...Og så diskuterer I stadig kun diskantenheden
Hvis han vil lave en klon så lad ham...det står ham da frit for ik?
Så lad dog vær med at flame tråden

Personligt hænger jeg mest til samme anskuelse som Nørd fremfører:

"...Min holdning er, at man ikke skal bygge selv for at lave en clone af noget, der allerede er lavet - det er da også kedeligt.

Man skal bygge selv for at lave noget man ikke kan købe - for at få en lyd der passer lige dig og det musik du lytter til (gerne "alt" - hvis det kan lade sig gøre)...."

Men igen...folks indgangsvinkel til DYI er jo forskellig

PS: Jeg forstod heller ik at afkode [edit]guitarplayer's[/edit] indlæg før hans 3 indlæg

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

I teorien kan alt klones også VA, det er før set at medarbejder fra en kendt Dansk højttalerproducent har taget idéer med hjem og hvorfor skulle dette ikke også lade sig gøre hos VA.

Et konkret eksempel er Gryphon Antilion Signature effektforstærker som er blevet klonet i den grad at kun Flemming kan se forskel, efter sigende så skal den Antilion om blev fremvist i High Fidelity være en kopi, dette udsagn er fra Flemmings egen mund.

mht. hvilke enheder der bliver brugt i Mahler, så er jeg meget enig med René ! det er fløjtende ligegyldigt om den er specielt lavet til VA eller om det er en standartenhed, pointen er at det virker efter hensigten.

Iøvrigt synes jeg at den nedgørelse af produkter -og denne gang af VA, er i den grad smageløse -specielt når de facts som kommer på bordet er af en sådan tynd karakter, det vil klæ flere i denne tråd at tænke sig om inden de poster deres indlæg.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes