Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Delefilter og Non-induktiv modstand hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 20 December 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
bjørn skrev:
kramer71 skrev:
bjørn skrev:
kramer71 skrev:

Arr. Du betragter jo heller ikke dit strømkabel fra stikkontakten som en del af signalvejen. Et sted skal man jo spare. Og det er jo bedre at spare på dem som ikke sidder i serie i første omgang. Ville du f.eks. køre med Jensen olie kondensatorer i dit impedanskorrektionsfilter ?

1) jo da, det er kæden direkte fra strømforsyningen der driver højttalerne via den "vandhane" (deraf det gode engelske udtryk valve) som udgangstrinnet reelt er.

2) jeg bruger papir/voks alle steder undtagen impedanskorrektionen nedefter (pga.størrelse) men det er prøvet, så har man plads - vy not

1) Det er jo begrebsmæssigt noget rod, vi adskiller de forskellige dele med forskellige ord. Men stopper du ved den elektriske del ? - det er måske sådan at når nogle peger på dit anlæg og spørger hvad det er så svarer du bare "signalvejen". Eller dit hus ?, vindmøllen ? Vinden ? Ozonlaget ? Den førte klimapolitik ? - Signalvejen

Giv mig et eneste eksempel på en komponent der ikke "indgår i signalvejen" og hvad helt præcist er noget "begrebsmæssigt rod" ?

2) 3 vejs med 4 ordens og fuld impedanskorrektion hele vejen ? - billigt

Nu er mine højttalere 3 vejs, med 4.ordens filtre og med fuld impedanskorrektion, men pladshensyn gør at filterkondensatoren på bassen er metaliseret papir/voks (106uF) og kondensatoren i LCR-leddet er et lyt-par (1900uF), et par lytter i mellemtonens LCR-led (1170uF) og diskantens ditto (81uF) resten er den ægte var (folie/papir/voks)

Det med pengene er jo et spørgsmål om gode forbindelser osv. så det var først og fremmest plads/vægt der der traf valget

Du forplumrer den vigtigste pointe: At komponenterne i serie er de vigtigste og at kondensatoren her er den vigtigste - frem for modstanden.

Jeg forplumrer ikke noget, men din "vigtighedsvurdering" giver ingen mening

Sikken en stor...delefilter du har !

Slet ikke, selve filteret er ganske simpelt - korrektionen bør rettelig regnes til enhederne

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 21 December 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

OK hvis "vigtigt" ikke er det rette ord så lad os sige prioritering. Prioriter komponenter i signalvejen over dem i parallel. Prioriter gode kondensatorer før modstande.

Eksempelvis: Hvis der er bipolare kondensatorer i serie til diskanten. Ville du så prioritere nogle propylene typer, eller vishay modstande ? - eller ville du måske prioritere polypropylene typer til parallel først ?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

OK hvis "vigtigt" ikke er det rette ord så lad os sige prioritering. Prioriter komponenter i signalvejen over dem i parallel. Prioriter gode kondensatorer før modstande.

De enkelte komponenter skal da "vurderes og vejes" efter deres funktion og ikke om det er en modtand, kondensator eller spole, eller om den/de har ry for det ene eller andet. Både parallel og serie komponenter vurderer jeg på samme måde

Eksempel: en kondensator der er aktiv hvor signalet er dæmpet f.eks 50dB ofrer jeg mindre "opmærksomhed" end en der er aktiv i enhedens åbne/ufiltrerede arbejdsområde. (el-lyt i basenhedens nedre impedanskreds (LCR) kontra en ægte folie/papir/voks i diskantens øvre impedanskreds) alle filterkondensatorer er (hos mig) folie/papir/voks undtaget parallel- og seriekondensatoren til henholdsvis bas og mellemtone, dér tvinger størrelsen mig til at bruge metaliseret papir i stedet for ægte folie og begge steder dæmpes enhederne opefter

Eksempelvis: Hvis der er bipolare kondensatorer i serie til diskanten. Ville du så prioritere nogle propylene typer, eller vishay modstande ? - eller ville du måske prioritere polypropylene typer til parallel først ?

Bortset fra at jeg ikke kunne drømme om at bruge plast-kondensatorer så dækker ovenstående eksempel vel udmærket. Ved modstande vægter jeg manglende egenlyd og temperaturkoefficiet (+/-). Et eksempel er spændingsdelere der gerne skulle holde en stabil impedans selv om de bliver varme, også selv om dæmpningen skulle falde et par tiendedele når der bliver "lukket op". Det er en af årsagerne til de afklædte cementmodstande og grafitmodstandene som "par"

Jeg ku' jo skrive et par sider eller tre, men måske er mine afvejninger et nummer for aparte set med sædvanlige hifi-briller. Jeg fortrækker så afgjort en Wicon glatfolie i serie med diskanten frem for en polypytkondensator hvis det var dét jeg skulle vælge imellem 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
kramer71 skrev:

Hej, jeg går lige lidt til den :)

De enkelte komponenter skal da "vurderes og vejes" efter deres funktion og ikke om det er en modtand, kondensator eller spole, eller om den/de har ry for det ene eller andet. Både parallel og serie komponenter vurderer jeg på samme måde

Snak. Hvis du var ingeniør for en højtaler producent af bilhøjtalere ville du kende til hvad prioritering betyder. Ambitionsniveauet skal svare til spørgeren. Det er fint at du ved at parellel betyder noget for lyden, men en kondensator i serie har altså større betydning end i parallel. Det kan alt muligt snak ikke ændre. Uanset om det bliver gentaget.

Eksempel: en kondensator der er aktiv hvor signalet er dæmpet f.eks 50dB ofrer jeg mindre "opmærksomhed" end en der er aktiv i enhedens åbne/ufiltrerede arbejdsområde. (el-lyt i basenhedens nedre impedanskreds (LCR) kontra en ægte folie/papir/voks i diskantens øvre impedanskreds)

Selvfølgeligt. Og hvad så ? - arbejder du for Metax og JP ?

alle filterkondensatorer er (hos mig) folie/papir/voks undtaget parallel- og seriekondensatoren til henholdsvis bas og mellemtone, dér tvinger størrelsen mig til at bruge metaliseret papir i stedet for ægte folie og begge steder dæmpes enhederne opefter

Jammen det har du skrevet før. Hvad vil du så anbefale til den person, der startede tråden ?

Bortset fra at jeg ikke kunne drømme om at bruge plast-kondensatorer

Sekten mod plast, med de lange uforståelige uvidenskabelige udredninger. Drømmer i dårligt om natten alle sammen ?

så dækker ovenstående eksempel vel udmærket. Ved modstande vægter jeg manglende egenlyd

ok, hvem vil ikke det, hvad betyder det "egenlyd" ?

og temperaturkoefficiet (+/-). Et eksempel er spændingsdelere der gerne skulle holde en stabil impedans selv om de bliver varme, også selv om dæmpningen skulle falde et par tiendedele når der bliver "lukket op". Det er en af årsagerne til de afklædte cementmodstande og grafitmodstandene som "par"

Den kan godkendes teoretisk i mine øjne. Om det har en skid betydning i praksis har jeg ikke prøvet. Er der andre erfaringer her ? Hvad "lukket op" betyder her er nok mere på de meget, meget små decimaler.

Jeg ku' jo skrive et par sider eller tre, men måske er mine afvejninger et nummer for aparte set med sædvanlige hifi-briller.

Jammen det vil da gerne høre. Lad os tage en anden tråd om det !

Jeg fortrækker så afgjort en Wicon glatfolie i serie med diskanten frem for en polypytkondensator hvis det var dét jeg skulle vælge imellem 

Polyprut argumentet, - som mest består af ord, mere leak..., og ikke noget andet. Jeg foretrækker polyprut frem for wicon glatfolie i parallel i bassen. Og jeg kan da se at det er der også andre, fabrikanter, der gør. Hvis de har pladsen og pengene.

De gamle B&W matrix 801 blev bygget på jernkerner og bipolare. Hele vejen igennem - nærmest gyseligt. De har sikkert skadet lyden betragteligt, men elendige højtalere er det nu alligevel ikke. De har prioriteret. Og delefiltret blev her prioriteret ned. Senere har de brugt polyprut i de nye nautilus polyprut modeller.

Der skal prioriteres hvor der bruges penge i en højtaler.

Skide dyre løsninger hele vejen igennem giver jeg principielt ikke noget for.

Brug først pengene på gode kondensatorer i serie signalet til diskanten, frem for vishay modstande. Brug gode spoler til bas / mellemtone i serie med signalet.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

bjørn skrev:
kramer71 skrev:

Hej, jeg går lige lidt til den :)

Snak. Hvis du var ingeniør for en højtaler producent af bilhøjtalere ville du kende til hvad prioritering betyder. Ambitionsniveauet skal svare til spørgeren. Det er fint at du ved at parellel betyder noget for lyden, men en kondensator i serie har altså større betydning end i parallel. Det kan alt muligt snak ikke ændre. Uanset om det bliver gentaget.

Eksempel: en kondensator der er aktiv hvor signalet er dæmpet f.eks 50dB ofrer jeg mindre "opmærksomhed" end en der er aktiv i enhedens åbne/ufiltrerede arbejdsområde. (el-lyt i basenhedens nedre impedanskreds (LCR) kontra en ægte folie/papir/voks i diskantens øvre impedanskreds)

Selvfølgeligt. Og hvad så ? - arbejder du for Metax og JP ?

alle filterkondensatorer er (hos mig) folie/papir/voks undtaget parallel- og seriekondensatoren til henholdsvis bas og mellemtone, dér tvinger størrelsen mig til at bruge metaliseret papir i stedet for ægte folie og begge steder dæmpes enhederne opefter

Jammen det har du skrevet før. Hvad vil du så anbefale til den person, der startede tråden ?

Bortset fra at jeg ikke kunne drømme om at bruge plast-kondensatorer

Sekten mod plast, med de lange uforståelige uvidenskabelige udredninger. Drømmer i dårligt om natten alle sammen ?

så dækker ovenstående eksempel vel udmærket. Ved modstande vægter jeg manglende egenlyd

ok, hvem vil ikke det, hvad betyder det "egenlyd" ?

og temperaturkoefficiet (+/-). Et eksempel er spændingsdelere der gerne skulle holde en stabil impedans selv om de bliver varme, også selv om dæmpningen skulle falde et par tiendedele når der bliver "lukket op". Det er en af årsagerne til de afklædte cementmodstande og grafitmodstandene som "par"

Den kan godkendes teoretisk i mine øjne. Om det har en skid betydning i praksis har jeg ikke prøvet. Er der andre erfaringer her ? Hvad "lukket op" betyder her er nok mere på de meget, meget små decimaler.

Jeg ku' jo skrive et par sider eller tre, men måske er mine afvejninger et nummer for aparte set med sædvanlige hifi-briller.

Jammen det vil da gerne høre. Lad os tage en anden tråd om det !

Jeg fortrækker så afgjort en Wicon glatfolie i serie med diskanten frem for en polypytkondensator hvis det var dét jeg skulle vælge imellem 

Polyprut argumentet, - som mest består af ord, mere leak..., og ikke noget andet. Jeg foretrækker polyprut frem for wicon glatfolie i parallel i bassen. Og jeg kan da se at det er der også andre, fabrikanter, der gør. Hvis de har pladsen og pengene.

De gamle B&W matrix 801 blev bygget på jernkerner og bipolare. Hele vejen igennem - nærmest gyseligt. De har sikkert skadet lyden betragteligt, men elendige højtalere er det nu alligevel ikke. De har prioriteret. Og delefiltret blev her prioriteret ned. Senere har de brugt polyprut i de nye nautilus polyprut modeller.

Der skal prioriteres hvor der bruges penge i en højtaler.

Skide dyre løsninger hele vejen igennem giver jeg principielt ikke noget for.

Brug først pengene på gode kondensatorer i serie signalet til diskanten, frem for vishay modstande. Brug gode spoler til bas / mellemtone i serie med signalet.

Du stiller et spørgsmål - jeg svarer pænt og ordenligt - du viser med dit sprogbrug at være ualmindelig trængende - find dog et toilet inden det går galt

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg ved godt jeg var streng - og det kan godt være det er for meget - men der er ingen grund til at blive personlig fornærmet eller blive nærtagen. Jeg startede med at påpege i starten af indlæget at der ville blive gået til den. Tonen er besk, men det er jo også et debatforum, hvor vi skal flytte noget, og indlægene skal gøre en forskel. Det er jo vilkår for at deltage. Jeg synes også der var grund til at gå til den, for at give starteren af tråden en information der kunne flytte noget for ham.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Ja, jeg ved godt jeg var streng - og det kan godt være det er for meget - men der er ingen grund til at blive personlig fornærmet eller blive nærtagen. Jeg startede med at påpege i starten af indlæget at der ville blive gået til den. Tonen er besk, men det er jo også et debatforum, hvor vi skal flytte noget, og indlægene skal gøre en forskel. Det er jo vilkår for at deltage. Jeg synes også der var grund til at gå til den, for at give starteren af tråden en information der kunne flytte noget for ham.

Der jo tidligere flere der er blevet kastet på porten grundet uhøvisk sprogbrug så det er ikke nærtagenhed der holder mig tilbage. Din lokumstrang kommer du nok til at besørge i andet selskab

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 December 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Minus ind________________________________Minus ud
                                                   /
                                                    \
                                                    / L=?mH   Diskant HT ml Minus og Plus ud
                                                    \
Plus ind___R=0,47Ohm__||______ /____||______Plus ud
                                      4,7uF/100V  10uF7100V

Ovenstående er fra delefilteret i en B&W CM2 højttaler.

Minus ind går direkte til Minus ud=neg. pol på diskantht.
Plus ind går først gennem en hvid keramikmodstand på 0,47Ohm, dernæst gennem en gul kondensator på 4,7uF, så gennem en anden tilsv. kondensator på 10uF før den ender i diskanthøjttalerens plus pol. Kondensatorerne er firkantede gule plastikfiduser på ca. 4x3x1,5 cm (den på 4,7uF, den anden er lidtr større).
Mellem de to C sidder en lille spole op til Minus lederen uden angiven værdi.

Bassen sidder blot i serie med en spole, nothing else! Derfor ikke tegnet her.

Det er således to separate 8biwiring) systemer på samme print.

Hvad vil I foreslå for at opgradere fra de anvendte komponenter, især kondensatorerne? Spændt på eksperternes forslag!

Til top Vis klitgt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klitgt

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jammen jeg ville ikke ændre noget.  - det er jo et fint delefilter.

Jeg går ud fra, at det er de nye mere simple delefiltre, med bedre komponenter (polypropylene typer), end de ældre B&W serier. Jeg tror de er lyttet fint ind - hvis du skal have bedre typer, som der virkeligt kan høres, kan det let blive uforholdsmæssigt dyrt i forhold til gevinsten.

Hvad vil du ofre ?

Kan du læse lidt mere, hvad der står på kondensatoren ?

Kramer

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2004 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Det er en af de nyere serier, rigtigt. Kondensatorerne er nogle B&W selv laver eller får lavet, for der står B&W på dem. Og så noget med 3 bogstaver, som jeg ikke lige kan huske, men ser på det senere.

Havde tænkt på Mundorf MCap Supreme. De skulle være viklet med induktionsfrihed for øje. Én kondensator består af to seriekondensatorer forbundet, så den enes induktivitet udligner den andens (fabrikantens forklaring).

Se her

http://www.mundorf.com/english/bauteile/frkondensator.htm

Samme princip bruges angiveligt af AudynCap og auriCap, men så vidt jeg har set anbefalet er Mundorf de bedste af de nævnte.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Du kan godt stoppe med at hælde slam i min private postkasse

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:

Det er en af de nyere serier, rigtigt. Kondensatorerne er nogle B&W selv laver eller får lavet, for der står B&W på dem. Og så noget med 3 bogstaver, som jeg ikke lige kan huske, men ser på det senere.

Havde tænkt på Mundorf MCap Supreme. De skulle være viklet med induktionsfrihed for øje. Én kondensator består af to seriekondensatorer forbundet, så den enes induktivitet udligner den andens (fabrikantens forklaring).

Se her

http://www.mundorf.com/english/bauteile/frkondensator.htm

Samme princip bruges angiveligt af AudynCap og auriCap, men så vidt jeg har set anbefalet er Mundorf de bedste af de nævnte.

Jeg ved at der er tyske sites der sælger mundorf rigtigt billigt. Du kan være heldig at finde nogle på tilbud. Det har været i de tidligere tråde. Jeg kender jo ikke kvaliteten af B&W kondensatorer, men du skal vel op i de dyre polyprop serier, - som du også nævner, eller måske endda bruge olie. Du kan evt. også efterlyse nogle du kan låne brugt. Evt. i selvbyg forummet - og bare betale for fragten. Evt. til at starte med den lille. Så kan du jo se, om det er noget du vil ofre mere på.

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jammen jeg ville ikke ændre noget.  - det er jo et fint delefilter.

Jeg går ud fra, at det er de nye mere simple delefiltre, med bedre komponenter (polypropylene typer), end de ældre B&W serier. Jeg tror de er lyttet fint ind - hvis du skal have bedre typer, som der virkeligt kan høres, kan det let blive uforholdsmæssigt dyrt i forhold til gevinsten.

Hvad vil du ofre ?

Kan du læse lidt mere, hvad der står på kondensatoren ?

Kramer

Der står B&W 10,0 uF 100V MEB (og samme på den anden blot 4,7uF i stedet)
MEB siger mig intet, der står som regel MKT på polyester, MKP på polypropylene, MKS på -styrene samt MKC på -carbonat.

De er jo små i forhold til Mundorf Supreme i samme capacitansværdi, det er nok bl.a. fordi Mundorf og andre polypropylene er på flere 100V, det fylder!

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Kramer skrev i starten at han ikke kunne høre forskel da han skiftede modstandene til ikke induktive, jeg har en anden oplevelse og det var ikke cementmodstande i forvejen.Stor var min overaskelse da mine Infinity'er blev klarer i lyden.Jeg ved ikke om båndiskanter er specielt afslørende men kunne godt tro det.

Overvejer om delefilteret skal laves om med bedre komponenter og sættes uden for højtaleren og hardwires i stedet.

Til besvarelse af tråden kan man sige at din højtalere ændre sig i lyden i forhold til konstruktørens oprindelige tanke.Hvor meget potentiale der er i en sådan højtaler er svær at vide, kan det betale sig?

Der er jo også en måde at få erfaring med tingene ved at prøve.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Kramer skrev i starten at han ikke kunne høre forskel da han skiftede modstandene til ikke induktive, jeg har en anden oplevelse og det var ikke cementmodstande i forvejen.Stor var min overaskelse da mine Infinity'er blev klarer i lyden.Jeg ved ikke om båndiskanter er specielt afslørende men kunne godt tro det.

Overvejer om delefilteret skal laves om med bedre komponenter og sættes uden for højtaleren og hardwires i stedet.

Til besvarelse af tråden kan man sige at din højtalere ændre sig i lyden i forhold til konstruktørens oprindelige tanke.Hvor meget potentiale der er i en sådan højtaler er svær at vide, kan det betale sig?

Der er jo også en måde at få erfaring med tingene ved at prøve.

Det var da godt der kom liv i tråden igem, havde helt glemt den, faktisk!

Ja, komponenterne skal pilles af printpladen og der skal hardwires, helt klart, i eller uden for kabinettet. Det er sagt af erfarne folk, at højttalerkomponenterne ikke betyder så meget, det er filterkomponenterne, der afgør om det spiller eller ikke.

Men i mellemtiden har jeg gjort følgende erfaringer baseret på venlige menneskers udlån (=køb med returret) af komponenter. Det er mine B&W CM2 det er gået ud over (se længere oppe på denne side). De bliver assisteret under 100Hz af et par passive subwoofere af compound typen (to højttalere i elektrisk parallel, akustisk serie, så den bageste enhed sparker den forreste bagi. Fast og bundløs dyb bas fordi systemet ikke kender sin egen resonansfrekvens. Der deles aktiv med filter og der er selvfølgelig biamping med 2 stk Sirius (Gamut) DM100.

Først blev seriemodstanden (0,47Ohm trådviklet) udskiftet med Duelund typen. Det gav en klarere og mere finkornet diskant. Det gav også en mindre maskering af hvad der foregår længere nede i frekvensspekteret, alt i alt en bedre luft og et større og roligere rum omkring musikken. Mere lyd fra rummet og mindre fra højttalerne. Og sjovt nok en bedre opløst bas også, så psykoakustisk kan snask i diskanten maskere billedet helt ned i den dybeste bas!

Så kom turen til kondensatorerne. De blev skiftet til Mundorf Mcap Supreme. Hvad der blev sagt ovenfor om Duelund modstandens indvirking blev bare udviklet yderligere. Endnu mindre "krads" lyd og mere ro og naturlighed.

Så kom Mundorferne ud og nogle relavtivt billige papir/olie ind. Det var ikke lige så godt, men de fik lov at blive spillet til i ca. 50 timer. Og så kom der efter råd fra en erfaren mand 100nF sølvglimmerkondensatorer i parallel hen over. Det gav lidt i den rigtige retning, men ikke noget, der var væsentligt bedre end Mundorferne, som kom tilbage. Først alene og derefter også parallel med de store sølvglimmerbasser. I det store og hele 1-1 til Mundorf og billige papir/olie i parallel med sølvglimmer.

Næste step var udskiftning af spolen i serie med bas/mellemtoneenheden til kobberfolie luftspoler. Det gav straks en fremhævelse af varmen i musikken. Mere slagkraft og nærvær i øvre bas/hele mellemtoneområdet. Men nu stod diskantområdet lidt for sig selv med mindre god integration.

Hvad skulle der til for at få det til at passe sammen??
Løsningen har vist sig at være papir/olie kondensatorer med kobberfolie! Nu er der en sammenhæng i lyden uden lige. Og diskanten er bare så naturlig, at det er uden sammenligning med de oprindelige CM2 med standardkomponenter. Hele lydbilledet er meget mere naturligt med en ro og dermed detaljering, der skyldes sammenhæng i lybilledet og ikke pseudodetaljering ved hjælp af fremhævelse af øvre mellemtone/nedre diskant. Det er ellers tilfældet for mange højtalere, der umiddelbart lyder imponerende og besnærende, men som hurtigt giver lyttetræthed og lyst til at skrue ned.

Nu kan jeg lytte med et niveau, der giver en naturlig præsentation af de svageste partier og som serverer de kraftige partier i musikken med en skræmmende autoritet, slagkraft og dynamik, men det hele hænger fint sammen og er velopløst og lyttevenligt uden at man tænker "jeg må vist skrue ned for at det ikke skal lyde for højt". Musikken kommer fra rummet, ikke fra højttalerne, og "lever" i rummet og sådan oplever man det jo ogå i koncertsalen, og sådan kan jeg nu nyde det i stuen.

Og så siger nogle: Hvad har det kostet?

Mine CM2 er købt brugt. Så alt ialt mindre end hvad det havde kostet at skifte CM2'erne ud med f. eks. B&W serie 7 eller 8, som jeg ikke er imponeret af i forhold til prisen.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Tja det med hvad det koster, jeg har smidt flere tusinde i hver højtaler og standard er det ikke længere.Havde man så købt en dyrer/opgraderet som nogle gør så er man tilbage ved noget a det samme delefiltermæssigt de sætter sjældent det bedste i da det bliver for dyrt.

Så hvorfor ikke gå denne vej istedet hvis højtalerne har de kvaliteter som man ønsker.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

klitgt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Tja det med hvad det koster, jeg har smidt flere tusinde i hver højtaler og standard er det ikke længere.Havde man så købt en dyrer/opgraderet som nogle gør så er man tilbage ved noget a det samme delefiltermæssigt de sætter sjældent det bedste i da det bliver for dyrt.

Så hvorfor ikke gå denne vej istedet hvis højtalerne har de kvaliteter som man ønsker.

Det er fantastisk at se, hvor mange designdetaljer og andre påståede ting til fordel for lydkvaliteten, højttalere bliver forsynet med. Også af seriøse højttalerfabrikanter.

Men glor man ind i dem, sidder der ofte nogle biligere komponenter, der godt kunne erstattes af nogle dyrere og bedre og så skrue lidt ned for designet og så til samme pris ende med bedre og mere korrekt lydende højttalere.

Det er jo åbenbart en prioriteringssag for fabrikanterne. Enten et godt design eller en god lyd. Samme pris, men der er mere omsætning i flot design.

Se nu B&W's nyeste megahøjttalere med diamant diskant osv. Her er "kun" Mundorf kondensatorer i. Det er da ikke godt nok i en kasse til den pris?!?

Jeg har aldrig kunnet forstå, hvordan folk kan holde ud at lytte til udstyr fremstillet af en nordjysk "hifi"fabrikant (som skal forblive navnløs) og som sælger stort i hele verden. Men flot er det da!

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

klitgt skrev:
Se nu B&W's nyeste megahøjttalere med diamant diskant osv. Her er "kun" Mundorf kondensatorer i. Det er da ikke godt nok i en kasse til den pris?!?

Jamen hvorfor er det ikke godt nok, komponenterne er nøje udmålt og højttaleren er udviklet til at spille med de komponenter.

Hvilket jeg syntes at den gør ganske hæderligt!

B&W´s dyere højttaler er der mange der har prøvet at skifte delfilter komponenter i, men ikke mange har fået et resultat der er bedre end standarden.

http://www.northcreekmusic.com/801web.html

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

Hej  !

Der vor du finder mest ud af hvilken modstand der er bedst til dine højttaler er at tage den modstand der sider til diskanten og skifter den, men så skal du flytte den modstand helt op til diskanten så den sider til sidst i signalvejen det giver den bedste lyd da signalet får ful paver i gennem delefiltret, for når en modstand er monteret på delefilteret  er det som om signalet bliver stanset der, men sætter man modstanden oppe ved diskanten så  kan signalet frit passere op til diskanten uden hindringer, så er det også nemmer at til passe nivuet på din enhed, jeg bruger 2 keramisk modstand ved siden af hinanden og det giver bonus.

Hvis du flytter modstandens placering fra før filteret (C-L) til efter, ændrer du også filter karakteristikken! Der er ikke en rigtig og en forkert metode, men hvis højttalere er konstrueret på den ene måde og du ændrer den til den anden vil du helt sikkert høre forskel!

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Oktober 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Angående vigtigheden af serie kontra parallel komponenter er der jo ikke en teknisk/matematisk begrundelse for at en shunt komponent er mindre betydende end en serie komponent. Man kan argumentere for værdien (signalandelen over komponenten), men ikke shunt/serie efter min mening.

Jeg tror det er en gammel "overtro" fra de diagrammer der viser signalvejen med fed...glem det, signalvejen er både shunt og serie!

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes