Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 22:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC VS. DVD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

@legrandcinema

Hvis du kigger en 4 - 5 indlæg oppe skriver han altså selv at han har en CRT!

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Plasma, LCD, LCD projektor og CRT-projektor, og på den sidste som er en Barco, der løber htpc'en fra alt andet, ikke vildt, men det er synligt, større farverum, bedre mætning og ikke mindst opskalering.

Men det er også bare min personlige mening, dem der har oplevet det hos mig, siger det samme (de blev ikke presset til at udtale dette)

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Oligru,

Fordi en afspiller har DVI er det ikke ensbetydende med at signalet er godt. DVI er en transportflade og er baseret på T.M.D.S. bussen. Det der er AFGØRENDE for billedekvaliteten er decoderen og skaleren (hvis en sådan ikke er indbygget i samme chip) og her er der himmelvid forskel.

Dem der mener at at DVD-afspiller i prisklassen 1-2.000 er god fordi da har en DVI udgang, har enten et fedt lag leverpostej på solbrillerne eller en meget dårlig skærm/projektor.

Når vi snakker highend på htpc, så er der heller ingen tvivl om at et dedikeret OpenGL baseret kort i 7-10.000 klassen slår alle spillekortene af banen. Spec på chip er bedre og driverne er klasser bedre hvad stabilitet og farvegengivelse angår. Husk lige på at de fleste kort "kun" arbejder i sRGB farverum og det er som bekendt ikke særlig stort sammenholdt med f.eks. Adobe RGB (1998).

Men igen, hvis ikke man aner noget om denne teori og har afprøvet den i praksis på highend udstyr til billedgengivelse, så aner man stort set heller ikke hvad man udtaler sig om. Og det kan jeg så konstatere at du desværre heller ikke gør.

Hvis du nu havde været lidt mere kvalificeret i dine udtalelser og sober i observationerne, så havde jeg helt sikkert inviteret dig til fremvisning af det ultimative i min demo-biograf her i Struer, men det får jeg vist ikke noget ud af.

Kiss skulle vist også være på vej med noget DVI, men alel og enhver ved at chipsæt fra Sigma Designs (som er medejer af Kiss og producent) ikke dur til noget seriøst. At farverne er kedelige, kunstige, og at der arbejdes i et begrænset farverum.

16,8 millioner farver på spec. har intet at sige. Farverum er når du spørg hardcore fotografer, instruktører m.m. en helt videnskab. Men du er måske selvudnævnt professor? Kom igen når du har noget seriøst at berette, så vil jeg gerne lægge øre til.

Venligst,

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hvornår bliver vi andre der prøver at være en lille bitte smule kvalificeret i vores udtaelser (om det lykkedes er en anden sag) inviteret til sådan en fremvisning af det ultimative?

/Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jo jeg må snart se at varme op til en fremvisning af kaliber, men jeg må også erkende at jeg har lidt travlt med at samle de første 500 enheder. Idag nåede vi 53, så nu mangler der kun lidt over 400

Og så skal jeg holde lidt ferie og så må jeg have overskud til fremvisning. Lige nu sidder jeg og besvare gamle emails og henvendelser, og skejer lidt ud herinde, en god måde at slappe af på.

Stay tuned...

Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

hvor finde i lige et PC med et lydkort/drev som kan levere en bedre lyd end eks. en billig NAD 542i ?.

En simpel Denon dvd til 7k er da løsningen hele vejen igennem i forhold til en HTPC.

Vi kan bruge en del basal elektronik viden, en PC er typisk opbygget af ret billige komponenter (lav kost pris), udover det er der utrolig mange forstyrende elementer i en PC, i form af diverse frekvenser og deres blandings produkter igennem PCén (harmoniske og ikke harmoniske.

hvis man endlig vil sænke ned til det nivaue vil jeg da forslå at man bruger en Xbox hvilket er en god løsning, hvis man villle kunne spille, se DivX etc.

DVI på eks. dyrt hifi produkter er typisk af en noget bedre kvalitet end det du finder på selv meget dyre, PC GFX kort, de eneste folk der har formået ta lave noget brugbart på PC markede er nok Matrox, men de lever også af at lave kort med utrolig stort farve spectrum.

Til top Vis Whistler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Whistler Besøg Whistler's Websted

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Prøv nu abre at læse ctacta's indlæg igen. Jeg mener at han gør det rimelig klart hvorfor en HTPC nu er så gode som de er.

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

@CTACTA

Er du så klog at du har mistet din humoristiske sans, eller er det bare så vigtigt for dig at virke klogest muligt, at du må lægge den til side?

Jeg har en BenQ 8700+ som er en ret god projektor, det er den mine observationer er basseret på. Jeg er ikke så optaget af dette emne som du øjensynligt er, men jeg har set mange demonstrationer af div. projektorer og DVD / HTPC afspillere og det er nu stadigt min subjektive mening at en meget billig DVD er overraskende tæt på at være lige så god som en HTPC. Med hensyn til din beskrivelse af HTPC komponenter til mange tusinde kr.: Er det ikke meget få der bruger sådanne. Det virker som om de fleste forestiller sig at bruge ret små beløb på HTPC maskiner.

Jeg arbejder til dagligt i den grafike branche og kender godt til videnskaben omkring, ikke mindst, overgangen fra additiv til substraktive farver ( RGB til CMYK). Jeg sidder til dagligt foran en hardware kalibreret skærm i 20000kr klassen.

Det er en meget underlig tone du bruger her i dette forum. Forumet er et debat forum hvor man frit kan komme med sine kommentare. Der er ingen der kræver at man skal være ekspert. Min 18 årige uddannelse omhandler ikke emner her på sitet, så jeg er ikke i stand til at blamere mig.

Oliver

Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jannik, med din attityde synker du jo ned på børnehave klasse sprog.

prøv istedetfor at se tingene lidt mere klart :)

nu har jeg snart arbejdet med elektronik de sidste 6år.

så jeg vil mene at jeg har en vis erfaring med støj og emc problemer, og du får meget svært ved at overbevise mig om at de kan lave en PC som ikke lider under de standart problemer som alle PCér lider under, nemlig støj fra bussen og CPUén.

interne komponenter vil ligge i et støj helvede, når vi snakker en PC, du har multi mange forskellige frekvenser, som bulder rundt i kabinettede.

jeg tror som oligru selv siger at det er meget få der bruger den mængte penge på det som du snakker om, udover det vil du stadig have generalle problemer med blandings produkter, i maskinen, fra PSUén, CPUén og diverse busser etc.

udover det tror jeg ikke du finder ret mange, cdrom/dvd drev som realt kan overgå en bilka dvd til 500Kr.

så medmindre du selv laver drevet, så skal du ligge noget konret bevis ud som giver mening.

Til top Vis Whistler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Whistler Besøg Whistler's Websted

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Whistler skrev:

Jannik, med din attityde synker du jo ned på børnehave klasse sprog.

prøv istedetfor at se tingene lidt mere klart :)

nu har jeg snart arbejdet med elektronik de sidste 6år.

så jeg vil mene at jeg har en vis erfaring med støj og emc problemer, og du får meget svært ved at overbevise mig om at de kan lave en PC som ikke lider under de standart problemer som alle PCér lider under, nemlig støj fra bussen og CPUén.

interne komponenter vil ligge i et støj helvede, når vi snakker en PC, du har multi mange forskellige frekvenser, som bulder rundt i kabinettede.

jeg tror som oligru selv siger at det er meget få der bruger den mængte penge på det som du snakker om, udover det vil du stadig have generalle problemer med blandings produkter, i maskinen, fra PSUén, CPUén og diverse busser etc.

udover det tror jeg ikke du finder ret mange, cdrom/dvd drev som realt kan overgå en bilka dvd til 500Kr.

så medmindre du selv laver drevet, så skal du ligge noget konret bevis ud som giver mening.

Det kommer jo så sandelig an på hvordan man vil læse det ovenstående indlæg. Måske skulle jeg bare indsætte smileys for at vise hvilken tone det skulle have været skrevet i?

Men ok! Du kommer med argumenter mod HPTC (støj og emc problemer) og ctacta kommer med argumenter for HTPC. Begge argumenter synes jeg selv er overbevisende. MEN synes nu at du skal tage ctacta op på hans ord om, at du kan se en smagsprøve på forskellene.

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Whistler, jeg kan se ikke hvor dvd-drevet kommer ind i billedet, der er jo ingen problemer med overførsel i  DVD playback på nutidens DVD-dreve. Der er metoder i hardwaren, som sikre at dataen er korrekt læst ind i memorien uden fejl. Så billedesiden bør der ikke herske tvivl om, men nærmere grafikkortet og især kabler ved DVI. Lyden, som de fleste af os bruger er jo digitalt SPDIF ind til en forstærker her er støjen fra computeren måske lidt større men jeg kan ikke høre forskel så jeg er ligeglad.

Desuden tror jeg, der er væsentlig større konkurrence på computer hardware fremfor radio/tv. Forhandlerne på hardware tjener ihvertfald meget mindre pr salg end radio/tv-forhandlere. Et hardware produkt, isamme prisklasse som et radio/tv produkt, er af bedre kvalitet.

En DVD har vel typisk en 300-500 mhz processor (slag på tasken) af ældre model imod en HTPC med 3ghz. De har begge hardware mpeg2 dekodere (gennem grafikkortet)

Regnekraften på et format så ringe som mpeg2 (ihvertfald i dvd rates) er hvad der gør HTPC så meget bedre. Teoretisk set ville en optimal PAL frame i 24 bit fylde ca 1mb... for 25 fps giver det ca 25mb/s dvs. omkring 200 mbps imod en alm dvd med 4-8 mbps VBR, selvom der bliver påført DCT til kompremeringen så er det jo umuligt at repræsenterer 25 mb/s med 1mb/s derfor har vi brug for den voldsomme regnekraft til at genskabe så meget så muligt at det oprindelige billede! 

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Sandi:

hvis du kigger på det hardware man bruger på selv et meeget dyrt GFX kort så, er det stadig noget billigt skidt som er kørt ud på overkanten, på hvad specs er for komponenterne.

nye processore idag støjer som bare fanden, især fordi man ikke har så meget styr på hvad man egenlig laver, en 3GHz processer yder jo ikke hvad en teoretisk 3GHz CPU burde kunne yde, eftersom der sker så mange fejl i CPUén som den konstant skal redegøre for.

det bedste output fra en computer jeg har set var med et dedikeret mpeg2 dekoder kort, hvor man havde brugt hovedet da man lavede kortede, det var til noget proff, redigering som man bruger, til reklame film etc. men det kort kostede også i den anden ende af 200k.

fra dit DVD drev til dit GFX kort er der en meget stor software behandling, som bestemt ikke gør det hele meget bedre, i en stasionær DVD vil du have en meget mindre CPU, men da denne CPU er dedikeret til en opgave og ikke 200 ligsom i en PC, så vil man kunne snakke om ren ydelse i forhold til en CPU som ikke en gang kan holde en timer bare en smule korekt (software overheat).

En pc får konstant en masse interrupt som gør at den skal bruge sin ydelser på, alt muligt andet skidt, eks. windows update, netværk etc.

udover det er DVD drev idag, til PCér stadig ikke af samme kvali som man bruger, i eks.  i en denon dvd afspiller til små 7k, da man satser på noget andet når man kigger på drev til PCér, her snakker vi om at man bare vil læse dataén rimlig fejlfrit, det vil man ikke i en stasionær, der vil man læse den 100% rigtig hver gang.

jeg vil til hver en tid forslå folk at bruge en Xbox til "lege" maskine hvis de har brug for en PC på deres tv, den har fordelen at den ikke koster en skid mere eller mindre.

udover det har du ikke støj problemer med en stasionær DVD/CD afspiller som du har med en computer hvor du kan høre harddisken, CPU blæseren, PSUén. selvom man laver det støjsvagt vil du aldtid kunne høre den så snart det begynder at være en smule slidt.

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Oligru skrev:

Det er en meget underlig tone du bruger her i dette forum. Forumet er et debat forum hvor man frit kan komme med sine kommentare. Der er ingen der kræver at man skal være ekspert. Min 18 årige uddannelse omhandler ikke emner her på sitet, så jeg er ikke i stand til at blamere mig.

18år... du har da fået nogle dispensationer fra dronningen var?

Hehe kunne ikke modstå

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

gym 3 år

konstruktør 3år

Cand Arch 7år

Byggeøkonom 2år

MBA 3 år

Oliver

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Angående støj og frekvenser, så er det ganske korrekt at en pc'er som UDGANGSPUNKT er et støjhelvede. Men ved bla. at lave en galvanisk adskillelse mellem bus og lydkort via hurtige optokoblere, så er det så godt som eliminieret. Flytte PSU'en udenfor og anvende den lidt specielle Pentium M processor for at få styr på effekforbrug og derned også det meget omtalte støjniveeu (elektrisk).

Billige optiske drev er ikke meget værd sammenholdt med et "rigtigt" drev fra f.eks. Philips, Pioneer eller Sony. En stor del af problemet skyldes at hastigheden er skruet voldsomt op til hurtige dataoverførelser, som ikke er nødvendige til at læse audio/video fra en optisk skive. En firmwareændring der begrænser hastigheden til det absolut nødvendige, fjerner mange af de fejlaftastninger som billige drev altid vil have. Optik er så en helt anden historie, men også meget relevant, men nok alt for kompleks at forstå for mening mand.

I mit eget projekt, anvender jeg IKKE at stanard drev fra pc-verden, men et custom made med licens fra Panasonic og fabrikeret i Kina. Ja Kina var det billigste sted at få dem fremstillet i, spec. og performance er også 100% identiske med dem der fremstilles i Japan, der er bare en stor prisforskel!

Og her kommer vi ind på noget andet interessant. PC-verden sprøjter komponenter ud i stride strømme, derfor er indkøbspriserne på teknologier herfra væsentlige billigere end fra den embeddede verden. Ene og alene pga. volume! Der er stor forskel på at lave en serie på 50.000 chips til en forforstærker og så fremstille 10.000.000.

Det er korrekt at IRQ'erne kan tage pippet fra selv den mest kraftige P4'er, men venner, der findes altså embeddede platforme de kan afvikles i, også OS'er. XPe er godt nok ikke at 100% ægte embedded platform, men der findes 3. parts extentions så den kan blive det. Og så er CE 5.0 jo lige rundt om hjørnet.

Jeg kan se at der stadig er mange myter om hvad man kan og ikke kan. Hvad man forventer og tror. Men at sammenligne en htpc med en afspiller til 500,- det er der kun et ord for. USERIØST.

Og ja, jeg bruger meget tid inde på AVS og der foregår også store sværdslag, men heldigvis skal man lede længe efter så tåbelige indslag som dem man læser herinde. Jeg er selv ekstremt kritisk og høre altid hvad dem jeg fremviser for har at sige, og der kan jeg kun sige så meget at jeg har fat i noget helt rigtigt.

Venligst,

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

@ctacta

Hvad er din beskæftigelse ?

Er du branchemand ?

Oliver

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Oligru skrev:

@ctacta

Hvad er din beskæftigelse ?

Er du branchemand ?

Oliver

Stud. jur. og opstartende A/V udvikler og snart producent.

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Oligru: hvor var den humoristiske sans?

Whistler:

Altså interrupts og timing har du også i et embedded system, jeg kender ikke super meget til andre end til 80x86, men bare fordi der kommer interrupts giver det ikke indfyldelse på billedet eller lyd det søger buffere for. Du skriver, at der sker massere af fejl i store CPU's fremfor små det har jeg ikke set før men hvis du har noget litteratur på emnet må du meget gerne skrive et link.

Du skriver selv at vi skal se på istedet Xbox, som er en 80x86 med et nivida grafikkort.

Læsefejl er ikke et problem når den kan læse med 16x det ryger udenom CPUen og direkte ind i memorien så her er ingen probs.

GPUen alene er på de nye kort kraftigere end dit embedded systems CPU. Især med hyperthreading kan man sparke noget ekstra ydelse ud på de beregninger der foretages i postprocessing.  

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Det ser godt nok ud til at være en seriøs maskine du har gang i CTACTA. Jeg kan godt forestille mig at den må kunne noget.  Men bevæger den sig ikke væk fra at være en HTPC til at være noget helt andet?

Har du iøvrigt hørt denne udsendelse fra P1 Harddisken:

http://www.dr.dk/Videnskab/Harddisken/Programmer/2004/06/fut arque.htm

Han taler en del for at gå i den anden retning; altså væk fra computerbaserede systemer.

Oliver, nu uden humor

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum