Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 23:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC VS. DVD (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Sandi skrev:

Oligru: hvor var den humoristiske sans?

Whistler:

Altså interrupts og timing har du også i et embedded system, jeg kender ikke super meget til andre end til 80x86, men bare fordi der kommer interrupts giver det ikke indfyldelse på billedet eller lyd det søger buffere for. Du skriver, at der sker massere af fejl i store CPU's fremfor små det har jeg ikke set før men hvis du har noget litteratur på emnet må du meget gerne skrive et link.

Kender du til basal HF teknik?, jeg vil meget gerne tage diskusionen op, men det kræver du har en fornemmelse for eks. bølge længter, samt lidt microbølge teknik vil hellere ikke skade, hele problemet i nye 3GHz )og en del andre) CPUér ligger nemlig i længten af en bølge og det PCB design man laver i CPUén det er ret så simpelt umuligt, derfor må man gå på kompremi med designet.

Du skriver selv at vi skal se på istedet Xbox, som er en 80x86 med et nivida grafikkort.

korekt, men den er billig :) derfor, og så kan den afspille DivX så kan pengene bruges på en ordenlig stand alone DVD afspiller samt en dedikeret CD afspiller.

Læsefejl er ikke et problem når den kan læse med 16x det ryger udenom CPUen og direkte ind i memorien så her er ingen probs.

tjahh, SATA eller IDE passer alle sammen igennem CPUén før det kommer til RAM (se developer.intel.com eller de generelle RFC)

GPUen alene er på de nye kort kraftigere end dit embedded systems CPU. Især med hyperthreading kan man sparke noget ekstra ydelse ud på de beregninger der foretages i postprocessing.

har du nogensinde prøvet at lave en PC styret AD konverter?, eks. Picolog produkter, de kan angivligt sample med 100KHz det er dog en løgn for nu og da smider PCén et interrupt hvilket medfører at hele systemet hænger noget tid.  derfor bruger man externe timere, med deres egen clock, og en god stor FIFO, på den måde kan man opretholde et konstant og præcist sample rate.

Til top Vis Whistler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Whistler Besøg Whistler's Websted

Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Angående støj og frekvenser, så er det ganske korrekt at en pc'er som UDGANGSPUNKT er et støjhelvede. Men ved bla. at lave en galvanisk adskillelse mellem bus og lydkort via hurtige optokoblere, så er det så godt som eliminieret.

Hvor har du elemineret problemet?, du har stadig stor indstråling.

Flytte PSU'en udenfor og anvende den lidt specielle Pentium M processor for at få styr på effekforbrug og derned også det meget omtalte støjniveeu (elektrisk).

PSUén er lagt i kabinettede for at sørge for at den kan overholde de EMC krav man har.

Billige optiske drev er ikke meget værd sammenholdt med et "rigtigt" drev fra f.eks. Philips, Pioneer eller Sony.

Sony og phillips får lavet de fleste af deres drev på licens, jeg har haft fat i flere drev hvor, der er andre fabrikanters indmad i bla. mitsumi.

En stor del af problemet skyldes at hastigheden er skruet voldsomt op til hurtige dataoverførelser, som ikke er nødvendige til at læse audio/video fra en optisk skive. En firmwareændring der begrænser hastigheden til det absolut nødvendige, fjerner mange af de fejlaftastninger som billige drev altid vil have. Optik er så en helt anden historie, men også meget relevant, men nok alt for kompleks at forstå for mening mand.

hvis du ikke har en god optik, så kan du hellere ikke aftaste discén ordenlig og få det fulde spectra af lyden med, det bedste er jo at have en aftastning der ligeftrem kan afgive den "støj" der kan være på en CD.

I mit eget projekt, anvender jeg IKKE at stanard drev fra pc-verden, men et custom made med licens fra Panasonic og fabrikeret i Kina. Ja Kina var det billigste sted at få dem fremstillet i, spec. og performance er også 100% identiske med dem der fremstilles i Japan, der er bare en stor prisforskel!

så har du vel nogle spec´s på det? (optik, komponenter generalt).

Og her kommer vi ind på noget andet interessant. PC-verden sprøjter komponenter ud i stride strømme, derfor er indkøbspriserne på teknologier herfra væsentlige billigere end fra den embeddede verden. Ene og alene pga. volume! Der er stor forskel på at lave en serie på 50.000 chips til en forforstærker og så fremstille 10.000.000.

det er stadig low-budget komponenter, der bliver brugt, du bliver fyret som ingenør hvis du bruger for mange unødvendige og dyre komponenter. det er set før selv i danmark.

Det er korrekt at IRQ'erne kan tage pippet fra selv den mest kraftige P4'er, men venner, der findes altså embeddede platforme de kan afvikles i, også OS'er. XPe er godt nok ikke at 100% ægte embedded platform, men der findes 3. parts extentions så den kan blive det. Og så er CE 5.0 jo lige rundt om hjørnet.

hvad har dit OS at gøre med det?, dit OS ændrer ikke på hvordan CPUét opfører sig når der sker en software overheat. x86 er generalt dårligt designet, og burde revurderes.

Jeg kan se at der stadig er mange myter om hvad man kan og ikke kan. Hvad man forventer og tror. Men at sammenligne en htpc med en afspiller til 500,- det er der kun et ord for. USERIØST.

Du har et problem, du vil gerne sælge dit produkt senere, og derfor skal du jo sige at produktet sparker røv (no fence).

Og ja, jeg bruger meget tid inde på AVS og der foregår også store sværdslag, men heldigvis skal man lede længe efter så tåbelige indslag som dem man læser herinde. Jeg er selv ekstremt kritisk og høre altid hvad dem jeg fremviser for har at sige, og der kan jeg kun sige så meget at jeg har fat i noget helt rigtigt.

Venligst,

hovrdan tester du dit produkt?, frem med noget filosofi. laver du test hvor man indsætter systsmet i et kendt system?, hvordan lytte tester du det?, hvem får du til at tjecke dit arbejde, skifter du komponenter ud under testen?, hvordan er du kommet frem til at bruge de komponenter du bruger? etc. sådan ting skal der jo ligge sammen med produketet en såkaldt filosofi.

Til top Vis Whistler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Whistler Besøg Whistler's Websted

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Whistler:

Når der først er requested et område fra HD/DVD læses vha. DMA (Direct Memory Access) (ved ikke om det hedder DMA for SATA, men det gør det for IDE) direkte ind i memorien.

Du skriver at med dårlig giver ringe lyd fordi den ikke kan læse det fulde spectra... lyden ligger digitalt lagret så jeg kan ikke se hvordan man skulle kunne miste noget ?

Mht. billige komponenter så er det som har størst indfyldelse om ingeniørne anvender komponenter fra samme producent i tilfælde kan det betyde besparelser på 50% for store virksomheder

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Whistler,

Det her handler ikke om hvorvidt mit produkt er godt eller skidt, men om en htpc kan hamle om med en highend dvd-afspiller. Og der er mit argument, det kan den. Testmetodik m.m. holder jeg for mig selv, men det er ihvertfald ikke en der læser til elektronik mekaniker, det er gamle hårdhudede AV folk. Når folk anvender en LCD-projektor som sammenligningsgrundlag, så kan jeg desværre kun sige: "sikke meget de går glip af"

Du skriver:

Du har et problem, du vil gerne sælge dit produkt senere, og derfor skal du jo sige at produktet sparker røv (no fence)

Og så tror jeg at vi stopper her, desværre, for uanset hvad jeg ville fortælle og oplyse (dokumentere), så vil du jo nok skyde tingene i sænk med det argument, så derfor trækker jeg mig, tid er ikke ligefrem noget der hænger på træerne her hvor jeg sidder.

God fornøjelse!

Venligst,

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Hvis det er min projektor du hentyder til vil jeg lige sige at det ikke er en LCD men en DLP med mustang hd2+ chip

Oliver

PS ikke for at være perfid, men det er nu interessant at studere din debat form rundt omkring på nettet CTACTA

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Oligru skrev:

Hvis det er min projektor du hentyder til vil jeg lige sige at det ikke er en LCD men en DLP med mustang hd2+ chip

Oliver

PS ikke for at være perfid, men det er nu interessant at studere din debat form rundt omkring på nettet CTACTA

DLP eller LCD (selvom første er klart bedre hvis det er en 3-chip løsning) så er det ikke på højde med en Barco Cinema 8. Og da der er tale om mindre forskele med det blotte øje, så skal man sammenligne med det ypperste man kan få fat i. Af samme årsag købte jeg omtalte Barco.

Hvad mener du med debat form?

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Du har vel sandsynligvis ( forhåbentligt ) foretaget en del markedsundersøglser i forbindelse med lanceringen af dit produkt så du ved vel allerede nu at der findes en køberskare. Jeg håber ikke dit produkt bliver sublimt i samme stil som de fantastiske CRT projektorer. Der er ingen tvivl om at de giver det bedste billede, men det er også et faktum, at dengang der kun eksisterede CRT maskiner var det endog meget eksotisk ting at eje som privat person. De var (og er) for store, for komplicerede og for dyre. Nu da DLP og LCD maskinerne er blevet af en OK kvalitet, samt billige og plug'n play, bliver de solgt i massevis. Hvis dit produkt, som jeg ikke er i tvivl om gør det bedre end en billlig dvd med dvi, bliver tilsvarende "tungt" ser det sort ud, især hvis det kun er i stand til at udkonkurrere sine billlige modstandere på en CRT projektor.

MHT min sidste udtalelse: Når man støder ind i et projekt som dit bliver man nysgærrig og søger jo straks på det kære net. Her falder man jo over mangt og meget, og jeg må nok sige at jeg er af den opfattelse at du er noget aggressiv og nedladende i dine indlæg. Tænk hvis jef som arkitekt skulle hovere over at du kan finde på at kalde dine plantegninger perspektiver og dine opstalter for forside og bagside.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

LeGrandCinema
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2004
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar... Jeg tror jeg hopper på htpc vognen...
Til top Vis LeGrandCinema's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LeGrandCinema

Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2004 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

cacta:

Nej jeg synes vi skla forsætte, men somsagt vil jeg gerne se nogle specs, hvor kan jeg såfremt finde dem?, jeg har kun kunne finde design layoùt.

Whistler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2004 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Sandi skrev:

Whistler:

Når der først er requested et område fra HD/DVD læses vha. DMA (Direct Memory Access) (ved ikke om det hedder DMA for SATA, men det gør det for IDE) direkte ind i memorien.

Praktisk hardware mæssigt skal du have CPUén med, du skal jo have adresseret nogle adresser, det interne RAM lager på en DVD afspiler, styrer den selv (vil jeg tro).

Du skriver at med dårlig giver ringe lyd fordi den ikke kan læse det fulde spectra... lyden ligger digitalt lagret så jeg kan ikke se hvordan man skulle kunne miste noget ?

Det er jo ikke 1ér og 0ér ligsom vi aflæser på en harddisk, men derimod en bitstrøm der sker, hvor du har lagret, din data som forhøjninger i et matriale, hvis du ikke kan aflæser de forhøjninger ordenligt vil du få forkerte bit ind og med de forkerte bit vil du få forkert afspilning, så skal fejlkorektions kredsløbet jo arbejde mere eller mindre, og derfor vil du aldtid, få fejl for slet ikke at tale om tidstøj.

Mht. billige komponenter så er det som har størst indfyldelse om ingeniørne anvender komponenter fra samme producent i tilfælde kan det betyde besparelser på 50% for store virksomheder

det er begrænset hvor meget rabat man får, selv når man omsætter for flere milliarder, det ved jeg alt for godt selv.

Snippermanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2003
Sendt: 06 September 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Der er p.t. ikke noget, der tyder på at 3-chip'er er væsentligt bedre end 1-chip'er. Firkantede påstande om at CRT projektorer er markant bedre end Digitale projektorer er misvisende. EMC og støj har ikke noget at sige så længe data er i digitalt domæne. OpenGL er et API til håndtering af computergrafik. Sådan kunne man blive ved med at finde tåbeligheder i denne tråd.

Set-top vs HTPC er et interessant emne, men hverken whistler eller Ctacta bringer relevant (for ikke at sige korrekt) information om emnet.

Til top Vis Snippermanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snippermanden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes