| Forfatter |
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er flot, Dytti! Og du skal nok få det til at lyde godt, men selvfølgelig vil der sikkert skulle tweakes noget - ikke noget problem, det er en del af processen .
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 495
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har den fået lidt tøj på. JEg må indrømme at jeg har snydt lidt, for ham der skulle levere den rigtige finer, kunne ikke levere den alligevel. Så indtil jeg har forliget mig med tanken om en anden finer, eller til han kan levere det jeg vil have, har jeg brugt selvklæbende plast folie. Jeg hader at indrømme det, men det ser sg. godt ud, og det tog kun 3½ time (og der er ingen blister)

__________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 2½ vejs højttaler, er det ikke en hvor 1 eller flere diskantenheder tager sig af diskantområdet, 1 eller flere mellemtoneenheder tager sig af både mellemtone OG basområdet og 1 eller flere basenenheder tager sig af bas områdeta alene?
Det er i hvert fald hvad jeg tænker når jeg hører 2½vejs...
Men ellers en virkelig lækker højttaler, måske lidt for høj i mine øjne - den måtte dog godt stå i min stue :) __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
SRS, du har fat i noget - jeg tror den almindelige opfattelse er at 2½-vejs betyder at der er mindst 2 enheder der deles om bassen, derefter deles den ene lavt, så kun den anden 'når' diskanten . Ideen er at opnå et større membranareal til bassen, uden at skulle ud og slås med 3- eller flere veje.
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay - det er efterhånden lykkedes jer at overtale mig
Jeg har lavet en prøveopstilling med et 2½ vejs, som jeg vil prøve i morgen, og bagefter prøver jeg at "flikke" et 3 vejs sammen. Så må jeg se hvad det siger.
Jeg vender tilbage mandag med nye bullentiner. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon det er en jungle, intet under vi er forvirrede :D __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
for dælen hvor er det en flot højttaler!! Det er du sluppet godt fra. spændende med DIY projekter, med billeder, som vi kan følge med i..
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
glæder mig til mandag...  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Juli 2004 kl. 03:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jup! Det er en jungle, & det er derfor jeg blir' hjemme!
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel>> Jeg går ud fra at du peger på det jeg saksede fra Monacor. Jeg tænkte ikke på om der var copyright - Beklager.
peter>>
dav
det er forfærdelige plast folie du har bruget, hvor har du købt det ?
-bare så jeg ikke selv køber noget, og sætter på 
Svar: Jeg har stor respekt for folks meninger, men du behøves da ikke skrive det som en privat besked.
Nå - Men jeg fik sat strøm til højtaleren i lørdags, og jeg blev positivt overrasket. Det skal med det samme siges, at jeg ikke er begyndt at lege med dæmpemateriale endnu, så det var bare den "rå" højtaler der spillede.
2½ vejs kopnstruktionen virkede efter hensigten, og selv uden dæmpematerialer var lyden meget varm og ren.
Diskanten må siges at være en positiv overraskelse. Den sprede fænomenalt, og har en ren åben, uanstrengt lyd - som selvom det er en diskant, er varm og uden hårde "SSS" lyde.
Eftersom forsøget kun gjaldt en højtaler, kan jeg ikke sige noget om dybde og persektiv, men der er en utrolig god spredning, og jeg skulle således gå op til 2-3 m. til siden, før lyden ændrede sig væsenligt.
Tilbage til problematikken om 2½ - 3 vejs. Så er der flere plusser der taler for 2½vejs: 1. Man slipper for at skære mellemtonen nedre frekvens (som er meget kritisk for lyden). 2: Man undgår store komponeter i mellemtonen, som desuden kan give faseproblemer. 3. Man behøves ikke at tage hensyn til baffeldrop/hæv, som sænker følsomheden (hvis man deler ca. 1 oktav fra det punkt hvor mellemtonen er 6dB nede).
Og så lige et par ord om min filterkonstruktion (der følger billeder om et par dage) Som sagt er det 2½ vejs Anden orden L-R filter, Som er impedans korigeret til 3,9 ohm i hele systemet. Der er delt mellem bas og mid ved 220 Hz og mellem mid og diskant ved 2,3 kHz.
Hov - jeg skal på arbejde, men jeg vender tilbage med mere. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil også mene at du skal lave et 3-vejs filter. Langt den største energi i musikken ligge i de lave frekvenser, og da mellemtone og bas får tilført samme signal i dette område, vil du risikere at brænde mellemtonerne af inden basserne overhovedet kommer til sin ret. Mellemtonerne klarer jo kun 50watt mens bassen klarer 120 watt så vidt jeg husker. Alene at tro det er smart at lade en 5¨ spille dybbas paralellt med en 8¨er helt hen i vejret!
Men du har ret i, at det er lettere at lave en 2½-vejs konstruktion.... men så benytter man typisk to ens basser (eller i det mindste samme størelse) og en diskant. Ikke en stor og en lille bas. Så er det netop den lille brænder af.
Men ellers må jeg sige, at du faktisk har valgt nogle fine enheder. Monacor er primært kendt for at lave billige enheder til bilstereo, med rædsom lydkvalitet. Men netop disse enheder (specielt mellemtonen med phaseplug) er af fremragende kvalitet! Og netop derfor mener jeg det er synd at ødelægge det hele, ved at lade en lille 5¨mellemtone spille dybbas! Dog mener jeg nok du burde overveje en anden diskant.... den er i mine øjne langt fra på niveau med resten af enhederne. Prøv evt en DT-252. Den kan spille musik! Eller måske noget scan-speak.
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
I har fået mig overtalt til at forsøge med et 3 vejs. Men er der nogen gode ideer til delefrekvenserne? Monacor er ikke gode til at levere datablade hvor man kan læse om spredning ved forskellige frekvenser, så her er jeg ude i gætværk.
Med hensyn til diskant, så spøger scan speak 99000 i baghovedet, men der skal jeg lige ha lov af finansministeren først, så Monacor får chancen lidt endnu. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
dytti skrev:
|
witzel>> Jeg går ud fra at du peger på det jeg saksede fra Monacor. Jeg tænkte ikke på om der var copyright - Beklager.
|
|
|
nej der var ingen hentydninger til copyright, jeg skrev bla. til det sidst billede af den færdige ht.. den er sgu flot.
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der nye billeder.
Denne gang er det en "prototype" så man kan få en fornemmelse af hvordan det endelige resultat bliver.
Komponenterne er nogle billige fra Monacor, som senere skal skiftes ud med sølv i folie kondensatorer og film spoler.

|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var sq da en genial måde at lave en "opgrader-bar" højttaler!
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan ikke sige andet end.. flot.. meget! flot
syntes de er utrolig lækre både i form og finish
og så en ret smart lille kasse der bagpå
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de pæne ord.
Jeg havde i lang tid gået og funderet over hvordan filteret kunne laves, så jeg ikke skulle pille en af enhederne ud hver gang jeg ville "fifle" med det.
Så den eneste mulighed jeg kunne se, var at lave en kasse som kunne sidde på bagsiden, og da jeg havde et par acrylplader stående, kunne jeg hurtigt se "drengerøvsværdien" i at man kunne se komponenterne.
Kassen er lavet af 6 mm. MDF – Låget er 4 mm. acryl, og de skruer som holder låget fast, er 3 mm. gevindstang. Kassen sidder fast med et par vinkelbeslag, og som mellemlag mellem kasse og HT er der brugt isoleringsliste til vinduer. __________________ Må vellyden dale over jer
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også lidt nysgerrig ang. det laminat. (plastic folie) Hvor tykt er det?
Jeg købte på et tidspunkt noget i silvan, men det var så tyndt at man kunne se den mindste fejl, og det var meget svært at gøre noget ved, uden at det blev grimt.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
dytti Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Folien er ikke ret tyk. jeg vil tro omkring ½ mm. så som du selv siger: Så kan man se den mindste fejl.
Jeg har ikke selv brugt skruer eller andet, men jeg vil tro at uanset hvor meget man har spartlet ud, så vil det kunne ses.
|
| Til top |
|
| |
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
| Sendt: 11 Oktober 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad blev der af alle de billeder? Jeg kan ikke se dem mere, desværre!
- BR
|
| Til top |
|
| |