Emne: Bånd vs. Dome ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Hurtig skrev:
|
Er du nysgerrig for at prøve et par ordentlige bånd-højtalere, kan jeg anbefale Infinity Renaissance 80. Dette er efter min mening en perle. Her benyttes både bånd diskant og mellemtone i transmissionslinje).
|
|
|
Hmm hurtig. Jeg er sgu ikke helt enig med dig. Man kunne jo så passende sammenligne lyden med en snell type E eller A, så ser man hvordan selv en gammel meget billig dome har nogle lydmæssige kvaliteter som et bånd ikke kan nå. Det høres kun med ordentligt high-end udstyr. Det er en kropslighed, nærvær og naturlig vægt i lyden fra diskanten som et bånd har endda meget svært ved at opnå. Det at ansigtet på sangeren træder frem i en fysisk form, - der nærmest kan gribes i luften.
|
|
|
Så vil jeg tage mig den frihed at være uenig med dig Kramer. Når du taler om
vægt og kropslighed= mangel på dynamik ?. Mener jeg ikke det er svært at
opnå med et bånd.Jeg kan ikke se at der skulle findes en gammel billig dome
der når et godt bånd til sokkeholderne. Og din påstand om at det kun kan høres
på highend, syntes jeg lyder lidt søgt.
MVH
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelskn skrev:
JPL eller NDR eller sådan noget. |
|
|
Er det NEO3 PDR du tænker på?
/U.
Link
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
| Der er på en af hf cderne en skæring, hvor der spilles
på glas, her har jeg oplevet med 9300 diskanten, at der opstår et mærkeligt
fænomen ved højt lydtryk. Det lyder simpelthen som om mine trommehinder
begynder at blafre. Dette har jeg ment så at sige var en fejl i ørene .
Efter jeg er gået over til bånd hvor dette fænomen ikke opstår, hælder jeg
mere til det er uliniær forvrægning fra domer. Citat ham selv .
Jeg har fundet den hf cd. Den har nr. 64 skæring 9. Prøv selv og lyt
MVH |
|
|
Hej Andre
Sjovt lille stykke glas-musik, mine bånd har heller ikke nogle problemer med at gengive de særdeles rene toner. Jeg kan forestille mig at det må stille store krav om lav forvrængning at gengive tonerne som tiltænkt.
|
| Til top |
|
| |
Lytteren Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
En bånddiskant kan har oftest en lydkvalitet, på et helt andet niveau end konvertielle diskanter, ganske rigtig, bruges disse, en del, i nogle High end konstruktioner fra bl.a. Dali. også Philips, lavede nogle relative store lukkede 3 vejs systemer med bånddiskant type FB 860. en af mine gode vender, har et sæt af disse, og den diskant, lyder ganske enkelt fantastisk…!
Noget af det bedste jeg nogen sinde har hørt med bånddiskant, var Dalis Skyline 2000 og spec. 1000, model 1000 har jeg haft, en gang for mange års siden, lyden fra denne store bånddiskant (1000mm lang) glemmer jeg aldrig…!
Når der kun findes relative få højttaler systemer med denne type diskant, har det bl.a. at gøre med, særdeles dårlig effektivitet, samt en meget dyr konstruktion pga. Ekstrem store og kraftige magneter, men også det faktum, som hedere båndberede, mange af disse diskanter, kan ikke køre længer ned end 5Khz (!!) dette stiller meget store krav til mellemtonen, denne skal faktisk kunne gengive op til 7-8Khz lineær…!!!!!!!! De i dag meget brugte typer, med en eller anden form for metal menbram, skal ofte, havde meget komplicerede dele filter, pga. kraftige resonanser, og opbrydninger, i membranen ..! etc.
Selvfølgelige findes der undtagelser, altså bånddiskanter, som kan gå længer ned, men disse er stort set ikke for normal ”dødelige”, idet prisen er meget høj. se kopi.
Mvh.
”Lytteren”
Kopi.
(indlæg rettet til af moderator)
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lytteren
Nu ved jeg ikke hvad du opfatter som en meget høj pris, jeg har Carver's ALS III båndhøjttaler hvor båndet er 1,25 m og går ned til 150 Hz disse dejlige højttalere fås for 20 k pr. par., er det kun mig der ikke synes at der er specielt dyrt ?
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lytteren skrev:
|
En bånddiskant kan har oftest en lydkvalitet, på et helt andet niveau end konvertielle diskanter, ganske rigtig, bruges disse, en del, i nogle High end konstruktioner fra bl.a. Dali. også Philips, lavede nogle relative store lukkede 3 vejs systemer med bånddiskant type FB 860. en af mine gode vender, har et sæt af disse, og den diskant, lyder ganske enkelt fantastisk…!
Noget af det bedste jeg nogen sinde har hørt med bånddiskant, var Dalis Skyline 2000 og spec. 1000, model 1000 har jeg haft, en gang for mange års siden, lyden fra denne store bånddiskant (1000mm lang) glemmer jeg aldrig…!
Når der kun findes relative få højttaler systemer med denne type diskant, har det bl.a. at gøre med, særdeles dårlig effektivitet, samt en meget dyr konstruktion pga. Ekstrem store og kraftige magneter, men også det faktum, som hedere båndberede, mange af disse diskanter, kan ikke køre længer ned end 5Khz (!!) dette stiller meget store krav til mellemtonen, denne skal faktisk kunne gengive op til 7-8Khz lineær…!!!!!!!! De i dag meget brugte typer, med en eller anden form for metal menbram, skal ofte, havde meget komplicerede dele filter, pga. kraftige resonanser, og opbrydninger, i membranen ..! etc.
Selvfølgelige findes der undtagelser, altså bånddiskanter, som kan gå længer ned, men disse er stort set ikke for normal ”dødelige”, idet prisen er meget høj. se kopi.
Mvh.
”Lytteren”
Kopi.
(indlæg rettet til af moderator)
|
|
|
Nu er det her jo afdellingen for selvbyg. Det er rigtigt at den viste diskant
koster kassen købt færdig. Men er man bare en smule fingrenem, er den
yderst nem at klone. Man skal bare bruge et par stykker koldtformet u-jern
4 neomagneter , et par hjemme lavet traforer og lidt af det staniol med papir
på den ene side.
MVH
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
kramer71 skrev:
Hurtig skrev:
|
Er du nysgerrig for at prøve et par ordentlige bånd-højtalere, kan jeg anbefale Infinity Renaissance 80. Dette er efter min mening en perle. Her benyttes både bånd diskant og mellemtone i transmissionslinje).
|
|
|
Hmm hurtig. Jeg er sgu ikke helt enig med dig. Man kunne jo så passende sammenligne lyden med en snell type E eller A, så ser man hvordan selv en gammel meget billig dome har nogle lydmæssige kvaliteter som et bånd ikke kan nå. Det høres kun med ordentligt high-end udstyr. Det er en kropslighed, nærvær og naturlig vægt i lyden fra diskanten som et bånd har endda meget svært ved at opnå. Det at ansigtet på sangeren træder frem i en fysisk form, - der nærmest kan gribes i luften.
|
|
|
MVH
|
|
|
Nu var det et meget konkret eksempel hvor man f.eks. kunne sammenligne lyden af Snell type E/A, med et par Infinity ren. 80/90. Sammenligningen er ikke så tosset - pris og aldersmæssigt er de på samme niveau og de var begge high-end af sin tid. Brugen af raketteknologi er ikke altid den bedste vej. I øvrigt har renaissaince ht. den fordel at de spillede godt med frontstof, og jeg må medgive at spredningen i dem var helt ok. (i øvrigt er de fede fordi de fylder så lidt i dybden og kan placeres tæt på bagvægen hvis man er grov :)
Skyline 1000 og 2000 har også været oppe og jeg synes at de ekstremt tydeligt viser problemer med sammenhæng med resten af toneområdet. Det er jo fuldstændigt vildt - men de var billige.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Andre skrev:
kramer71 skrev:
Hurtig skrev:
|
|
|
|
|
|
|
MVH
|
|
|
Nu var det et meget konkret eksempel hvor man f.eks. kunne sammenligne lyden af Snell type E/A, med et par Infinity ren. 80/90. Sammenligningen er ikke så tosset - pris og aldersmæssigt er de på samme niveau og de var begge high-end af sin tid. Brugen af raketteknologi er ikke altid den bedste vej. I øvrigt har renaissaince ht. den fordel at de spillede godt med frontstof, og jeg må medgive at spredningen i dem var helt ok. (i øvrigt er de fede fordi de fylder så lidt i dybden og kan placeres tæt på bagvægen hvis man er grov :)
Skyline 1000 og 2000 har også været oppe og jeg synes at de ekstremt tydeligt viser problemer med sammenhæng med resten af toneområdet. Det er jo fuldstændigt vildt - men de var billige.
|
|
|
Ok kramer så misforstod jeg dig. Jeg læste det som en general beskrivelse af
bånd. Så vi er muligvis ikke så uenige .
Ps. jeg ligger iaften målinger under Andre´ og Erieks båndprojekt, der gerne
skulle vise at spredning ikke er noget problem
MVH
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Unskyld meeen ... Snell A har muligvis været high-end men de andre næææ nej næppe.
Bånd er ligesom elektrostater et princip der har sine fordele ... når man kombinerer principperne... ja så sker der ting og sager ...
Hvis man ser på bånd så er det vel kun Apogee der har prøvet at lave Full-range bånd-højttalere ... Carver går ikke helt ned. Elektrostater ... ja der er det vel Soundlab der har været nærmest Full-range ... resten har prøvet med kombinationer af dynamiske enheder og bånd og elektrostat.
Konklusionen ... dynamiske enheder har åbenlyse fordele i gengivelsen af frekvenser under et hvis niveau .. f.eks. 200-500hz. Bånd og elektrostater har sin force over dette nieau. Hvis bånd skal dække tilstrækkeligt langt ned .. ja så er der behov for den to-deling af båndet ... se f.eks. Apogee. Ellers vil man få for store bevægelser i båndet hvorved præcitionen i diskanten forringes - ihverfald teoretisk set!.
Hvis man lytter til elektrostater + magneplanar så savner man noget dynamik i det vigtige mellemtoneområde ... jeg gør ihvertfald. Hvad skyldes det ... ja enten så har man fået en uvane fra de dynamiske højttalere hjemme i stuen ... eller også så mangler der noget kraft i disse diopole konstruktioner.
Så vidt jeg erindrer manglede Apogee's store bånd ikke denne dynamik .... hvis forstærkeren kunne levere varen. Det samme gælder iøvrigt de gamle infinity top-modeller ... op til omega-sigma-epsilon generationen.
I diskanten er tingene mere lige ... her må man sige .. at bånd og elektrostater er mere på niveau med eller foran de dynamiske enheder. Få har lavet højtalere med elektrostatiske diskanter (Wilson Wamm er et eksempel) men det er en dyr og sikkert også vanskelig vej at gå. Mens flere har lavet bånd diskanter der supplerer dynamiske mellemtoner.
Hvad er så konklusionen ....
Bånd til dyb bas ---- ikke rigtigt set endnu Apogge har lavet Full-range
Bånd til bas ... Apogee og Carver har prøvet ... med god lyd og ringe succes som resultat!
Bånd til mellemtone ... Apogee, Carver og Infinity + Wisdom har prøvet med god lyd til følge ... den kommercielle succes ahr været begrænset!
Diskant ... ja her kan alt lade sig gøre ...
Så er spørgsmålet kun hvor man lææger sin delefrekvens mellem dynamiske enheder og bånd enheder.
SATMIT
__________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bånd til mellemtone ... Apogee, Carver og Infinity + Wisdom har prøvet med god lyd til følge ... den kommercielle succes ahr været begrænset! citat Satmit.
principielt er det kun Apogee, af de nævnte der er et bånd.Forstået på den måde
at det hænger frit mellem 2 rækker af magneter. Dette princip er svært at få til
at gengive bas. Bo bengtsson mener at have løsningen. Det bliver spændende
se om han har ret.
http://www.transmissionaudio.com/pages/738782/index.htm
MVH
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Lytteren Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal man nok passe på med div. Sammenligninger, Snell type A var et meget ekstrem High end system, som kun en lille kræs kunne drømme om, ganske vist, kunne de for en del år siden, købes til en spec. pris ved hi-fi-klubben, men, selv dette in mente, skulle der meget store lokaler til, idet, de var voldsomme i deres plads krav, gerne fra 50 m² og op ellers…!
Bygge et båndsystem selv…? Man skal være i besiddelse af usædvanlige evner, og havde adgang til spec. Værktøj, og kan man regne med et brugbart resultat, eller skal man bygge 10 før en virker…?
Skyline fra Dali, havde ganske store problemer med sammenhæng, særlig den store model 2000 var håbløs, og ikke nok med det, den var også stærk plaget af resonanser, samt en mild sagt, forfærdig mellemtone, denne var nasal/dåset, og meget komprimeret…! netop denne højttaler ”serie” har alle dage, stået som måske, det største mysterium af stort alle højttaler som kom på danske markede…! De havde nogle muligheder som var helt enestående, men de virkede mere som nogle ufærdige prototyper, som alt for tidlig kom ud på markedet, dette var synd, for mulighederne var, som sagt meget store…!
I dag findes der fremragende dom diskanter, fra bl.a. Scan Speak og Vifa samt Seas for nu at nævne nogle få, men, jeg mener forsat, et båndsystem kan noget som de ”normale” ikke kan, spec. den type som kan gengive fra. ca. 800-1000Hz disse minder næsten om ”bredbånds enheder” med alle de store fordele dette kan give.
Mvh.
”Lytteren”
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bygge et båndsystem selv…? Man skal være i besiddelse af usædvanlige evner, og havde adgang til spec. Værktøj, og kan man regne med et brugbart resultat, eller skal man bygge 10 før en virker…citat lytteren
Jeg mener nu ikke jeg er i besiddelse af nogen usædvanlige evner Desværre.Men det
kræver måske en usædvanlig stædighed, at få det til at lykkedes.Hvilket jeg i alt
beskedenhed mener det kan.Jeg syntes heller ikke jeg har brugt nogen specielle
maskiner, udover søjleboremaskine, båndsav og fodhøvlsblade . Og jo 10 for-
skellige bånd har jeg nok bygget i mit liv.Naturligvis skal man kun gå igang hvis man
finder det morsomt.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja selvfølgelig er det svært at lave bånd. Det kræver tålmodighed og som Andre skriver en god del stædighed. I de gode lafolia dage lavede jeg en hel del bånd på magnet bånd. Efter de første 5-6 mislykkedes forsøg lykkedes det endelig.
Til sidst var jeg nede på en fremstillingstid på en time for to sæt.
De nye mindre bånd er lidt svære at lave da materialerne er tyndere end Lafolia diskanterne, men det kan sakkens lade sig gøre.
Tilgengæld for man en mellemtone/diskant som banker det hele, de får en dome til at lyde gjaldende ved siden af. Jeg har pt. et sæt ht. med 30 cm. båndet og en Duelund modificeret 8" Scan-speak bas. Der er 2,60 m mellem de to ht. og der er stadig en rigtig god spredning. Man høre ingen lyde direkte fra ht. men kun mellem dem. Pga. modificeringen er basenheden er den så hurtig at den kan følge båndet. Omkring dynamikken som nogen mener er ikke eksisterende på bånd, må jeg igen sige der er masser af dynamik.
Med dette bånd har jeg haft min sidste dome diskant.
mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eriek,
Hvor deler du så?
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=SATMIT]
Eriek,
Hvor deler du så?
SATMIT
[/QUOTE
Hej SATMIT, Jeg deler ved omkring 1200 Hz.
mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende ...
Jeg tror personligt at man får mest ud af bånd, når man deler et eller andet sted deromkring 700 - 1500 ... hvis man går for langt ned så hænger det ikke så godt sammen synes jeg ... Hvis man går højere op får man ikke fuldt udbytte af båndets evner!
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Hobbes Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 14 November 2005 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan sammenlignes så et ok bånd, med en af de bedste dome diskanter fx R/70000 ?
Står foran et kommende high-end projekt og har set mig lyn på et par ebay enheder til en acceptabel pris, så vil lige høre om jeg skal overveje bånd i stedet. Mht spredning ville jeg umiddelbart erklære mig enig i at det er vigtigt, men der er tilsyneladende uenighed omkring hvorvidt det er et problem for bånd? (dome er jo heller ikke just fri for dårlig spredning problematikken)
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 14 November 2005 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|