Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: sacd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Viper skrev:
Frederik Carøe skrev:
Nu har Porsche jo centermotor i deres hurtigste bil.

Er DVD så bedre en SACD?

Er en kende forvirret...

Det er sandt at Porsche Carrera GT har center motor, men vi taler ikke om fart her. Vi taler om køredynamik. De evner bilen har til handling og så meget andet. Ting hvor vægtfordeling er alfa-omega og ikke mindst noget hvor teorien går så grueligt meget imod at placere motoren helt bagerst.
Men det virker hos Porsche, som er nogle af de mest dynamiske biler der findes. De leverer ofte en sand racer-fornemmelse, på trods af at de i teorien ikke burde være i stand til det.

disclaimer: har aldrig prøvet en Carrera GT

Ikke for at køre det her ud. Men en Carrera GT (boxster ditto) blæser køredynamisk en 911 ud af banen. Porsche laver primært 911 fordi markedet nostalgisk kræver det.

En 911 kører dog stadig bedre, end SACD lyder .

Drille drille.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Viper skrev:

En lille sidebemærkning... Man kan _IKKE_ _lytte_ til musik, hvis man samtidigt ser på video, billeder eller hvad har vi. Ens syn tager 50-70% af ens hjernekapacitet - det fylder faktisk næsten 50% af ens hjerne. Vi er utroligt meget drevet af hvad vi ser, så det vil også være derfor vi mister fokus, hvis vi bliver præsenteret for billeder, mens vi lytter.
Af samme årsag er det mest optimale, og som mange sværger til, at lukke øjnene og dæmpe lyset. Det er der dog også flere årsager til, men en af de beste er netop den med at vores hjerne ikke kan lytte rigtigt, hvis vi samtidigt ser ting.
Hvis nogle folk påstår at de kan lytte lige så godt når de ser ting, som når de har lukkede øjne, så er det kun et bevis på at de ikke mestrer det at rent faktisk kunne _lytte_ rigtigt.

Skulle vi ikke for en gangs skyld forsøge at holde en tråd fri for at fordømme andres måde at gøre tingende på og antyde at man selv kender den endegyldige sandhed? At lytte rigtigt? Arh, så klapper vi hesten...

Jeg ville i stedet formulere det i stil med:

Hvis man vil vie hele sin opmærksomhed til lyden og fokusere på alle de smukke nuancer i optagelserne, gør man bedst dette ved ikke at få visuelle indtryk samtidig.

Ved at få både visuelle og lydmæssige indtryk samtidig, vil man få en helhedsoplevelse. Man lukker forhåbentlig ikke øjnene når man er til koncert - det visuelle er i mange tilfælde med til at forstærke stemningen.

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Jo Viper: Man kan godt lytte samtidigt med at man kan se orkestret, meeen billedet skal F gale mig ikke panorere og zoome, derimod skal det bare vise orkestret for enden af koncertsalen som i virkeligheden, intet andet!!! Så må man bruge zoom og angle, hvis man vil have et nærbillede eller et billede af "backstage-party"!!!

Et menneske bruger ca. 5-10% af den totale hjernekapacitet, resten er bare varm grød. En hamrende klog astro-fysikker med hjernesvind og en IQ på 150+ lod videnskaben åbne hans hjerne, selvfølgelig efter hans død, og de fandt at der stort set kun var hjerne ude ved hovedskallen, men snesevis pandelaps-overgange!!! Bare som kuriosum!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2003
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:

Ikke for at køre det her ud. Men en Carrera GT (boxster ditto) blæser køredynamisk en 911 ud af banen. Porsche laver primært 911 fordi markedet nostalgisk kræver det.

Drille drille.

Har aldrig prøvet nogen Porsche overhovedet - den fornøjelse har jeg stadig til gode. Så skal da ikke kunne sige om en Boxster er bedre end en 911 rent køredynamisk (kan ikke lige huske nogle konkrete tests). Jeg ved dog at mange omtaler 911 modellerne særdeles fremragende - og bedre end så mange andre biler, med center motor, til trods for at det teoretisk ikke burde være tilfældet.
Og det er sådan set det der er min pointe. Ikke altid teori kan bevise alt, åbenbart. Problemer kan løses, endda med fremragende resultater :)

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Viper skrev:
Frederik Carøe skrev:

Drille drille.

Har aldrig prøvet nogen Porsche overhovedet - den fornøjelse har jeg stadig til gode. Så skal da ikke kunne sige om en Boxster er bedre end en 911 rent køredynamisk (kan ikke lige huske nogle konkrete tests). Jeg ved dog at mange omtaler 911 modellerne særdeles fremragende - og bedre end så mange andre biler, med center motor, til trods for at det teoretisk ikke burde være tilfældet.
Og det er sådan set det der er min pointe. Ikke altid teori kan bevise alt, åbenbart. Problemer kan løses, endda med fremragende resultater :)

Hej

Vi er enige, jeg ville bare skyde lidt til din analogi.

Angående tests er det vel lidt som indenfor hifi, det er bare en persons opfattelse.

Forsat god aften.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

anderspj skrev:
Skulle vi ikke for en gangs skyld forsøge at holde en tråd fri for at fordømme andres måde at gøre tingende på og antyde at man selv kender den endegyldige sandhed? At lytte rigtigt? Arh, så klapper vi hesten...

Jeg ville i stedet formulere det i stil med:

Hvis man vil vie hele sin opmærksomhed til lyden og fokusere på alle de smukke nuancer i optagelserne, gør man bedst dette ved ikke at få visuelle indtryk samtidig.

Ved at få både visuelle og lydmæssige indtryk samtidig, vil man få en helhedsoplevelse. Man lukker forhåbentlig ikke øjnene når man er til koncert - det visuelle er i mange tilfælde med til at forstærke stemningen.

Du giver mig sådan set ret. Naturligvis skal det forstås sådan at når jeg skriver _lytte_, så er det det, det handler om; altså at lytte med maksimalt udbytte.

Vil man have alt det andet gøgl, så fred være med det. Men faktum er at man ikke samtidigt kan opfatte lige så meget lydmæssigt, når man samtidigt bliver stimuleret visuelt.
Hvis folk vil have det, så skal de have lov til det. Jeg klandrer bestemt ingen for at ville have det. Det eneste jeg siger, er dog at man ikke kan _lytte_, når det er den figur de følger. Og det vil videnskaben give mig ret i. Du kan endda selv prøve det, hvis du behersker det at virkelig kunne lytte. Selv de mindste ting, fjerner fuldstændig din evne til ordentligt at kunne _lytte_.

Til top Vis Viper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Viper Besøg Viper's Websted

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Jo Viper: Man kan godt lytte samtidigt med at man kan se orkestret, meeen billedet skal F gale mig ikke panorere og zoome, derimod skal det bare vise orkestret for enden af koncertsalen som i virkeligheden, intet andet!!! Så må man bruge zoom og angle, hvis man vil have et nærbillede eller et billede af "backstage-party"!!!

Et menneske bruger ca. 5-10% af den totale hjernekapacitet, resten er bare varm grød. En hamrende klog astro-fysikker med hjernesvind og en IQ på 150+ lod videnskaben åbne hans hjerne, selvfølgelig efter hans død, og de fandt at der stort set kun var hjerne ude ved hovedskallen, men snesevis pandelaps-overgange!!! Bare som kuriosum!!!  

Hvis du læser det jeg lige har skrevet til Anders, så kan det være at jeg ikke bliver misforstået :)
For naturligvis kan du godt lytte til ting, mens du ser noget. Men du kan ikke gøre det så intenst, som hvis du lukkede af for dine visuelle sanser.

Er der ikke nogle som anfægter det med de 5-10%? Jeg har naturligvis selv hørt det med de 5-10% (mener faktisk at det er 8%, man har påstået, helt konkret). Men synes også jeg kan mindes, at det vist i virkeligheden er lidt noget fis, er det senere bevist. Kan naturligvis være mig der husker galt og blander nogle ting sammen :)
Men når jeg siger 50-70%, skal det naturligvis relateres tilbage til de 5-10%, i tilfælde af at det hænger sådan sammen, det er jo klart :)

Viper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Hej

Vi er enige, jeg ville bare skyde lidt til din analogi.

Angående tests er det vel lidt som indenfor hifi, det er bare en persons opfattelse.

Forsat god aften.

Heh, det er så i orden :)

Men ja, tests er jo stadig subjektive et eller andet sted, når det kommer til sådanne ting. Jeg ville heller ikke påstå det, hvis jeg havde modstridende tests af f.eks. 911 modeller. Men man hører til folk rose dem, for netop deres køreegenskaber, teoretiske problemer til trods (teori som de fleste testere også er bekendt med).

Tak, og i lige måde.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Ja Viper; det var også kun et angreb på de dersens musikvideo´er, hvor man det ene øjeblik ser hele orkestret, det andet øjeblik næsehårene på solisten!!!

Det er antallet af pandelapsovergange, som definerer hvormange "bolde" man kan have i luften ad gangen.  En PC som jo typisk er serielt virkende har altså kun een pandelap (bussen)!!! Et PC-rom/ram register med dets snørklede veje og genveje, bruger heller ikke registret fuldt ud!!! Pandelappen overfører information fra venstre hjernehalvdel til højre og vice versa!!! Meeen dette forum er vist ikke til neurofysiologi, eller???  Og NEJ; jeg er IKKE neurolog og har nok også misforstået et eller andet!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes