| Forfatter |
|
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Et godt tip, beskrevet i andre tråde (søg selv ):
Sæt subwooferen dér, hvor du primært skal sidde og lytte. Gå så rundt i værelset/stuen/lokalet og lyt efter hvor bassen er kraftigst. Lige dér skal subben stå. |
|
|
Prøvede dit råd og lånte min brors subwoofer og det lader til at jeg bliver nød til at flytte sweetspot, for der er kun et sted bassen er tilstede når jeg subwooferen på spottet og det er i det lille indhak med vinduerne ;(
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desværre har ikke så meget tid, så jeg kunne nå at reagere. I mellemtiden har fået masser af andre muligheder, men faktum er, at toner, der har længere bølgelængde end lokalets dimensioner, er meget svære at få til at makke ret. Sådan er naturen indrettet - "take it or leave it".
Jeg ville ellers foreslå, at du brugte dine højttalere, men at låne en sub var også en god ide. Jeg håber, du finder dig tilrette.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Olsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 884
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv koble alle højttalere fra på nær én og lyt så efter om bassen er bedre end når allesammen spiller på samme tid. Prøv også at finde ud af hvilken af højttalerne der giver mest bas når den spiller alene.
Højttalere der peger ind mod hinanden kan godt udligne hinandens bølger og dermed kan man miste plads. Lidt det samme problem, som hvis man bytter om på rød og sort (+ / -). __________________ Venlig hilsen
Olsen
|
| Til top |
|
| |
proac Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen lorx.
måske du skal gå helt anderledes til værks mht dit anlæg.
sådan som jeg kan se dine problemer.
kunne det være du skal skifte dine højtalere ud til en anden model,hvor bassen er anderledes afstemt.
de højtalere jeg har er med basrefleksporten i bunden af kabinettet.og der er en rigtig god løsning på et typisk problem.
så som stående bølger og basdomineret områder.
dit rum er desværre ret dårligt egnet til hifi brug fordi edet har den udformning som det har.
med den vinkel.
det område hvor du har 4mtr i bredden er det sted jeg vil anbefale dig at stille begge højtalere og få dem 50til80cm væk fra hjørnet.måske 50cm fra siden så har du stadigvæk 3mtr imellem dine højtalere.
du kan købe nogle gardiner og hænge dem bagved dine højtalere.så tager de en stor del af den bulder som der ofte vil opstå i det hjørne bagved.
er det sådan at lyden ligesom slår i ørene og du glibber med øjene når du spiller højt?
og du får lyst til at skrue ned igen.
mvh kenn
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK; din tegning er så ikke helt målfast!  Jeg vil godt advare om, at placere anlægget i det nederste venstre hjørne, du vil så sidde med ryggen til et udadvendt hjørne og det vil du med garanti ikke bryde dig om!!! (Det er noget med feng shui, men prøv selv!!!) Mit forslag er; at du stiller anlægget på den højre 4 meter væg, 3/4 meter ude fra front- og sidevæg (helt præcist 2/11.dele af 4 meter er lig 0,727272 meter, men 0,75 meter kan da gøre det!!!). Det giver 2,5 meters højttalerafstand og placerer du så din lyttestol/sofa yderligere 2,5-3 meter fra denne 3/4 meter linie, så tror jeg at meget er nået!!! Selv om jeg har gjort en del ud af akustikken ved at flytte om efter brøker, så må jeg sande, at det perfekte lytterum ikke findes; rummet skal nok finde en eller anden frekvens i musikken, som den kan slå en resonans af, jubiii!!!
|
| Til top |
|
| |
bøje Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet at tjekke dine indstillinger på Yamaha'en. Tjek om den står til Large speaker, og om subwoofer er slået fra, den har sikkert også nogle indstillinger for frekvens område o.lign. rumkorigering.
Mvh. Crede
|
| Til top |
|
| |
lorx Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 700
|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
OK; din tegning er så ikke helt målfast! Jeg vil godt advare om, at placere anlægget i det nederste venstre hjørne, du vil så sidde med ryggen til et udadvendt hjørne og det vil du med garanti ikke bryde dig om!!! (Det er noget med feng shui, men prøv selv!!!) Mit forslag er; at du stiller anlægget på den højre 4 meter væg, 3/4 meter ude fra front- og sidevæg (helt præcist 2/11.dele af 4 meter er lig 0,727272 meter, men 0,75 meter kan da gøre det!!!). Det giver 2,5 meters højttalerafstand og placerer du så din lyttestol/sofa yderligere 2,5-3 meter fra denne 3/4 meter linie, så tror jeg at meget er nået!!! Selv om jeg har gjort en del ud af akustikken ved at flytte om efter brøker, så må jeg sande, at det perfekte lytterum ikke findes; rummet skal nok finde en eller anden frekvens i musikken, som den kan slå en resonans af, jubiii!!! |
|
|
Hej, lige præcis den væg er den eneste hvor anlægget ikke kan stå,., ;(
bøje skrev:
Har du prøvet at tjekke dine indstillinger på Yamaha'en. Tjek om den står til Large speaker, og om subwoofer er slået fra, den har sikkert også nogle indstillinger for frekvens område o.lign. rumkorigering.
Alt er sat op som det skal med Large og subwoofer off og den gamle frækkert har ingen rum korrigering eller frekvens område.
Mvh. Crede
|
|
|
Olsen skrev:
Prøv koble alle højttalere fra på nær én og lyt så efter om bassen er bedre end når allesammen spiller på samme tid. Prøv også at finde ud af hvilken af højttalerne der giver mest bas når den spiller alene.
Samme problem, begge 2 er totalt tamme.
Højttalere der peger ind mod hinanden kan godt udligne hinandens bølger og dermed kan man miste plads. Lidt det samme problem, som hvis man bytter om på rød og sort (+ / -).
|
|
|
Jeg har prøvet det råd med subwooferen og stillet den i det spot hvor jeg sidder, giver jeg den fuld kanin og går jeg så bare 1.5m væk fra den, kan den ikke høres.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juli 2004 kl. 06:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du går ind på www.hunecke.de , vælger english og calculator, så finder du et nogenlunde omtrentligt rumsimuleringsprogram fra Fast-audio, prøv om det kan være dig til hjælp!!!
|
| Til top |
|
| |
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 12 Juli 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik vi egenligt en konklution på dette emen?
Jeg har også samme problem. Jeg har bare en Sub.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Juli 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi må vel "bare" konkludere, at rumtilpasning også er en videnskab og at man må prøve sig frem!!! Igen og igen!!!
|
| Til top |
|
| |
iceage Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 13 Juli 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg har yamaha RX-V22095 surround forstærker og på den kan jeg vælge at kun bruge fronthøjtalerne som en form for sub hvis man ikke har en sub, men jeg kan også køre med både højtalerne og sub på en gang og det sparker bare røv, så er der bas for alle pengene,
men klart du har fået mange gåde råd og de er værd at lytte til, men hvis det kunne hjælpe dig ,
Mvh H.Hansen
|
| Til top |
|
| |