Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: alu+træ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Modifix skrev:

Peter spørger bla.:

hvordan er spånen ?

Den er helt bestemt underholdende, du får brug for en spånkrog

er det en lang elastik, der pisker rundet og hængerfast i alt fra klo, til skydelæer, eller er det små bløde perler, der gør gulvet til en kuglebane ?

Den førstnævnte beskrivelse er nok den bedst dækkende, en lang syret,tung og raspet elastik!

og hvilken slags stål bruger man ?

Jeg har mest brugt toolbits. Skæredata er yderst svære at opdrive for dette/disse materialer, men start med værktøj beregnet for bløde plasticarter såsom PVC og PET.

jeg er bare nysgærig

Nysgerrig? Så er http://www.fagteori.dk sikkert din ven.

Mvh. Jens/Modifix von DCA  -der meget hellere vil ud at fiske!

med Gitte ?

men Gitte ?

tro du ikke Power-bait eller en Wobler er bedre

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Essoxfly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Lige et par små bemærkninger.

Alu og træ kan gå helt fint sammen. Mit nuværende pladespiller bord, en Luxman L525 har denne kombi samt en sort rist i toppen hvor varmen kan slippe ud.

Og så vil jeg lige indskyde, PVC er ikke en blød plastic art medmindre der tilsættes ptalater.

Mvh. Essoxfly, der ville foretrække et majskorn 6 cm over naphaglet, eller et bundt af de flossede.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

tak til mofix for links(ne)!

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hmmm, det vil altså sige at aluminium ikke er diamagnetisk. Så var det jo desværre mig der kom med en påstand, og ikke dig Frederik.

Men jeg mener stadigvæk at, f.eks. aluminium har mange fordele, når vi snakker kabinet, her snakker jeg pris, bearbejdning, skærmning og udseende.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Hmmm, det vil altså sige at aluminium ikke er diamagnetisk. Så var det jo desværre mig der kom med en påstand, og ikke dig Frederik.

Men jeg mener stadigvæk at, f.eks. aluminium har mange fordele, når vi snakker kabinet, her snakker jeg pris, bearbejdning, skærmning og udseende.

mvh Gorm

Hej Gorm

Helt i orden, sker i selv de bedste familier.

Jeg er helt enig med dig angående de fordele, som du remser op.

Jeg ville bare pointere, at alu ikke skal vælges udfra lydmæssige kriterier.

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Juni 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Gammel tråd .. ved det men et par spørgsmål!

Kobber som materiale for et kabinet kan der tales meget godt om. Særligt den skærmende virkning. At det så er noget skidt at arbejde med er en anden sag.

Til sagen - hvis man nu bygger et kabinet i kobber (på alle sider), hvordan monterer man så bedst stik og kontakter (volumenkontrol og omskifter).

Jeg har set løsninger, hvor man ikke har monteret disse stik i den yderste kobberplade - men lavet huller hvor stikket kan tilgå, og disse er så monteret inde i bag den yderste kobberplade. Er der en elektrisk/teoretisk årsag til dette.

Eller sagt på en anden måde - er der et problem i at montere rca/xlr stik samt omskiftere i selv kobber kabinettet.

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 10 Juni 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:

Gammel tråd .. ved det men et par spørgsmål!

Kobber som materiale for et kabinet kan der tales meget godt om. Særligt den skærmende virkning. At det så er noget skidt at arbejde med er en anden sag.

Til sagen - hvis man nu bygger et kabinet i kobber (på alle sider), hvordan monterer man så bedst stik og kontakter (volumenkontrol og omskifter).

Jeg har set løsninger, hvor man ikke har monteret disse stik i den yderste kobberplade - men lavet huller hvor stikket kan tilgå, og disse er så monteret inde i bag den yderste kobberplade. Er der en elektrisk/teoretisk årsag til dette.

Eller sagt på en anden måde - er der et problem i at montere rca/xlr stik samt omskiftere i selv kobber kabinettet.

Bundy

Montagen afviger ikke fra andre ledende kabinetmaterialer, til gengæld er det forbandet svært at få et kobberkabinet pænt, og holde det pænt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 11 Juni 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hej Bjørn,

Jeg er enig mht. af få kabinettet pænt - og holde det pænt.

Når du siger montagen afviger ikke fra andre ledende kabinetmaterialer hvad mener du så helt specifikt. Nu er jeg ikke den store elektronik nørd så skal have det grundigt forklaret ... beklager!

Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Juni 2007 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Den her er god til bagplade til stik, TUFNOL

http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/rswww/searchBrowseAction.d o?Nr=avl%3adk&N=4294635500&name=SiteStandard&for wardingPage=line&R=1941132&callingPage=/jsp/browse/b rowse.jsp&BV_SessionID=@@@@1607703079.1181559422@@@@& ; ; ; ;BV_EngineID=ccceaddlegmleigcefeceeldgondhgh.0&cacheID=d kie

Ægte hårdtrå træ til sider og krydsfiner til bund - tyk ALU til front og kobber til topplade giver et flot "look"

Meeen, det er ikke billigt hvis man skal købe alle dele på normal vis, og stort og svært arbejde - til gengæld kan det blive rigtig flot

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

martin41
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Sendt: 15 November 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Aluminium er paramagnetisk (det betyder, at atomets yderste to elektroner har samme spin-retning)

Af andre materialer, som kan være værd at foretrække er kobber, bly eller zink (alle DIAmagnetiske). Hvad angår forarbejdelighed og udseende er bly og zink til at forkaste, så derfor står vi tilbage med kobber. Men bly kan bruges til at lukke en ringkerne inde, men det er selvfølgelig forbudt. Fuldstændig latterligt! Efter min mening er folk selv ude om det, hvis de ikke husker at vaske hænder efter berøring eller giver sig til at æde det.

Gå derfor en tur hos en skrothandler. Der kan man få det.

Jeg kan ikke forstå, hvorfor nogle siger, at kobber er dårligt at arbejde med. En modningshærdet legering er slet ikke så blød endda, men materialets overflade forandres gennem tiden pga. svovlholdige gasser i luften. Samme patina kan opnås ved at røre på det med fugtige hænder og så lægge det i en bageovn i en time. Svovl fra proteinerne på huden aflejres på kobberet, og nu er det lidt hen imod gamle bronceskulpturer. Ik så ringe, eller hvad?

Men hvis i gerne vil have et alternativ, så brug bronze. Det består af ca. 80 % kobber og resten tin. Tin er paramagnetisk, men kobber er dia. Så nu skærmer vi 80 % diamagnetisk og betaler de 20 % til et hamrende flot udseende.

Til top Vis martin41's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martin41

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes