| Forfatter |
|
Severin Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 13 Juli 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hurtig,
Nu prøver jeg altså ikke at belære dig noget som helst din kommentar var bare en smule provokerende: (Ja ja.... endnu en hjemmefilosofi!! Læs mit indlæg ovenfor!). Selvfølgelig kender jeg til secondary breakdown jeg kan ved denne lejlighed fortælle at ikke alle transistorer typer har dette problem ( IGBT, D-MOS) og ja Imax påvirkes også ved temperatur udsving som jeg selv var inde på. Nu skal vi jo ikke starte en diskussion, om ret eller uret jeg mener bare at du bør svare ordentligt. I øvrigt kan jeg fortælle at jeg er udannet Elektronik Ingeniør, dog arbejder jeg med Digital Design og Software udvikling.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 13 Juli 2004 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
læse hf...
det gør jeg en gang imellem... det havde jeg da helt glemt....
(@ hurtig)
men jeg var ikke klar over at det kan lade sig gøre ved 1 ohm (eller hf's torturbelastning, 2 ohm) heller ikke ved lave lydstyrker... interessant...
jeg tror jeg vil eksperimentere lidt med et gammelt japaner anlæg der står i kælderen... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 07:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
milund skrev:
|
Hvis forstærkeren lige akurat kan levere strøm nok til at spille 100W i 8 ohm, vil den have et problem hvis impedansen pludselig falder til 4 ohm - forstærken skal nemlig holde det samme spændningssving, men ved 4 ohm giver det den dobbelt strøm - og følgelig den dobbelte effekt. |
|
|
ikke korrekt, samme spænding over en 8 og en 4 ohms belastning giver dobbelt strøm i 4 ohms belastningen, men det giver den 4. dobbelte effekt i 4 ohms belastningen. da U * I = P
|
| Til top |
|
| |
milund Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhhh... prøv lige at regne efter.
Hvis U er konstant og I fordobles, så fordobles P også.
U = I * R <=> I = U/R og P = U * I giver P = U*U/R
Da spændingen er konstant og R ændres vil effekten ændre sig lineært i forhold til R. Fordobler du derimod spændingen og fastholder R, får du 4-dobbelt effekt. 
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med strømkrav til en forstærker, er et ganske interessant emne.  Men man kunne jo også hævde, at det er højttaleren der er defekt, hvis der er skiftende strømkrav, med strøm og spænding, forskudt i tid. Den perfekte forstærker, er altså én der lyder godt, med en defekt højttaler?  Desværre hænger det nok sådan sammen, da mange højttalere, ikke er konstrueret ordentligt, fra start.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
milund Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ene har vel nødvendigvis ikke noget med det andet at gøre?
En ordenligt konstrueret fortærker leverer tilstrækkelig med strøm i en rimelig impedans - hvordan 'tilstrækkelig' og 'rimelig' defineres er så en anden sag.
Som hifi-nød ønsker jeg en forstærker der kan trække de skiftende højtalere, der måtte komme gennem min stue over en årrække. Derfor valgte jeg engang at bygge en LC Audio The End (Mk 3.1 mener jeg), med en 1000VA trafo pr. kanal og parallelle udgangstransistorer nok til at levere 200W i 8ohm, 400W i 4 ohm og 800W i 2 ohm. Desuden skulle forstærkeren ikke have problemer med skæv fase (forskudt spædnign strøm) --> den brænder ikke af.
Forstærkeren spiller stadig forrygende og trækker fint tunge højtalere - men det betyder ikke at den ikke lyder bedst med fornuftige konstruktioner. Jeg mener ikke at fordi den ene komponent er lavet rigtigt, at så kan bare slække på den anden...
|
| Til top |
|
| |
Tusindfryd Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skal sidde noget af et skab af elektrolytter i forstærkeren hvis den kunne lade op til så ekstreme udgangseffekter det må give. men det er ikke muligt at trække det fra nettet da selv mit elskab er slået fra for længst inden 20Ampere.
Køb Marantz, de sminker ikke på noget uden deres hifi-guru...
|
| Til top |
|
| |
Greekstar Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusindfryd skrev:
|
Der skal sidde noget af et skab af elektrolytter i forstærkeren hvis den kunne lade op til så ekstreme udgangseffekter det må give. men det er ikke muligt at trække det fra nettet da selv mit elskab er slået fra for længst inden 20Ampere.
Køb Marantz, de sminker ikke på noget uden deres hifi-guru...
|
|
|
Nu må du tænke på at strømmen på sekundær er en anden end den du trækker på primærsiden. __________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Tusindfryd Lukket konto

|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ti ampere på mit net, det ville jeg aldrig kunne få 100ampere ud af....
Men jeg kunne måske få 1,2...10. Det der med spidsbelastning kan man altså ikke bygge ordentlige anlæg ud fra....men man kan købe sig en pmpo-pod-racer som spiller af hækkenfeldt til, de kommer aldrig ind bag mine mure.
|
| Til top |
|
| |
milund Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er selvfølgelig begrænsninger i el-nettet - men lad os bare sige at det ikke er forstærkeren der er begrænsningen :-)
|
| Til top |
|
| |
Tusindfryd Lukket konto

|
| Sendt: 24 Maj 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Hvis forstærkeren er bygget ordentlig op er der ingen grænser...
|
| Til top |
|
| |
Greekstar Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusindfryd skrev:
|
Jeg har ti ampere på mit net, det ville jeg aldrig kunne få 100ampere ud af....
Men jeg kunne måske få 1,2...10. Det der med spidsbelastning kan man altså ikke bygge ordentlige anlæg ud fra....men man kan købe sig en pmpo-pod-racer som spiller af hækkenfeldt til, de kommer aldrig ind bag mine mure.
|
|
|
Hør nu på hvad jeg siger.. Hvis din forstærker kan smække 30A ud og din strømforsyning leverer 23V, så vil du kun trække 3A ud af nettet, forudsat at din trafo har en effektivitet på 100%..
i virkeligheden har den måske kun en virkningsgrad på 50% og derfor trækker den så 6A fra nettet, men det er jo lang fra max for dine sikringer.. __________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Tusindfryd Lukket konto

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kræver jo så bare din forstærker er på 2300watt.
Det får jeg dælme aldrig brug for....
|
| Til top |
|
| |
Greekstar Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusindfryd skrev:
|
|
|
|
Jeg giver op her.. __________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusindfryd skrev:
|
|
|
|
du kan sagtens trække flere watt med en 13A sikring. altså 2990 watt. Men det er vist ikke det det handler om. Jeg kan sagtens forestille mig at 3kw ikke er nok på et tidspunkt. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vist sådan, at elektrolytterne i strømforsyningen har 2 opgaver:
1. at sørge for, at den 100hZ modulerede spænding fra trafoen+ensretteren bliver glattet ud, da denne udglattede spænding jo føres direkte til forstærkeren, som dens forsyningsspænding. Er den ikke udglattet får vi helvedes med brum (100Hz) ud på højttalere. Det duer ikke.
2. at sørge for, at forstærkerkredsløbet kan trække på en forsyningsspænding som ikke falder selv om forstærkerkredsløbet skal levere en spænding i en meget lav imperans (ude i højttaleren) og dette er meget kortvarrigt. Havde man enorme lytte var det nok, hvis det er virkelig meget kortvarrigt der skal leveres spænding ind i meget lav HT-impedans, men så kortvarrigt er det ikke altid. I de situationer ønsker vi så også en transformator, der kan levere spænding til lytterne, altså genoplade dem,. Dvs. det skal trafoen gøre så hurtigt som muligt når lytterne er afladet, hvilket de er lige efter de har leveret spænding til forstærkeren i den situation.
Det svarer lidt til en batterioplader: en lille skal bruge mange timer - en kæmpe kan gøre det på 30 min. Så hvis trafoen er stor, og lytterne også er store kan:
vi få langt mere effekt ud til højttalerne i ultrakorte spidssituationer, end el-nettets 13 amp max. Fra nettet kan vi igennemsnit få 230x13 = 3 kW, men vi kan kortvarrigt hælde meget mere ud i en vanskelig og ufølsom højttaler. Og her skal man ikke tro at så bliver lydtrykket så højt, at ørerne ikke kan tåle det. Det er bare højttaleren der i de situationer er ekstremt lavimpedantet, og hvis forstærkeren ikke kan klare det, går den i knæ.
Hvis den går i knæ tror jeg ikke, at det lige i det øjeblik gør så meget negativt for lytteindtrykket. Jeg tror at det nok mere er den tid den skal bruge for at komme på højkant igen, som vi hører som manglende kontrol. Den er simpelthen kørt flad. Og det er sådanne lytteindtryk man har svært ved at høre før man har hørt en forstærker, som ikke går i knæ. Men har man hørt det, kan man ikke undvære den muskuløse effektforstærker. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
| Og her skal man ikke tro at så bliver lydtrykket så højt, at ørerne ikke kan tåle det. Det er bare højttaleren der i de situationer er ekstremt lavimpedantet, og hvis forstærkeren ikke kan klare det, går den i knæ. |
|
|
og dog, det er alligevel sjældent en forstærker af nogenlunde kvalitet får de helt store problemer ved meget lav volume. __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |