Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 16:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Optisk kabler: Forskel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Sinan_Tamer skrev:
Så du siger altså at bithastigheden varier ?? og det er variationen der er den analoge del ?? Det var da godt nok en dårlig løsning... anyway, efter som du er den eneste jeg har hørt det her fra, vil jeg gerne lige høre hvor du har det fra.

Eftersom standarden ikke er lavet til lange kabeltræk i specielt støjfyldte miljøer er det faktisk ikke en helt dårlig løsning. Min egen erfaring med undertrykkelse af jitter (erfaringerne er ikke draget fra hifi-verdenen) siger at de simpleste løsninger ofte er de mest effektive. Skulle clocken genereres på modtager-maskinen (hvilken alligevel skulle synkroniseres med det modtagne digitale signal) ville dette introducere andre kilder til jitter, og samtidig en vis fordyrrelse af apparatet (kræver mere elektronik).

/Søren R

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Sinan_Tamer skrev:
Så du siger altså at bithastigheden varier ?? og det er variationen der er den analoge del ?? Det var da godt nok en dårlig løsning... anyway, efter som du er den eneste jeg har hørt det her fra, vil jeg gerne lige høre hvor du har det fra.

Nej, bithastigheden som sådan varierer ikke - over lang tid er den konstant (2.822Mbit/s, mener jeg, for et 44.1kHz S/PDIF sinal fra en CD for eksempel). Modtagerkredsløbet "låser" sig populært sagt til skiftene i bitstrømmen (når der skiftes fra 0 til 1 og omvendt - igen: populært sagt), og målingen af clockfrekvensen bliver således direkte forbundet til den tidslige varighed af de enkelte bits (dvs. en meget kort tid). Men denne varighed kan jo godt variere lidt, f.eks. hvis en smule støj gør at signalet "flakser lidt" eller pulsforvrængning gør at pulsen får en uhensigtsmæssig form, og det er i den forstand at det at overføre clocken via S/PDIF bliver et problem af analog karakter. Clocken kan variere en lille smule om en middelværdi, dermed varierer den målte clockfrekvens en smule, og det er dette fænomen der kaldes jitter.

Hvor jeg har det fra? Lad os bare sige at jeg har beskæftiget mig en del med problematikken, så jeg mener selv jeg har en god fornemmelse for hvad det er der foregår. Om det er en dårlig løsning - tjah, det kommer jo an på hvad man vil. Løsningen er jo god nok, hvis målet er at lave et simpelt interface, der kan "bæres" af en enkelt coax-leder eller en optisk fiber, og - det må vi jo heller ikke glemme - der er rent faktisk lavet fremragende drev/dac kombinationer, der benytter sig af S/PDIF som interface. Omvendt så findes der da mere "robuste" metoder til at løse problemstillingen med...

Hvis du vil vide lidt mere om fænomenet jitter kan du f.eks. starte her:

http://www.nanophon.com/audio/

http://www.jitter.de/pdfextern/vecjitter.pdf

...eller søg på Google. Der findes masser af information out there. Også i den tråd Kyhn henviser til ovenfor.

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Sinan_Tamer skrev:

Eftersom standarden ikke er lavet til lange kabeltræk i specielt støjfyldte miljøer er det faktisk ikke en helt dårlig løsning. Min egen erfaring med undertrykkelse af jitter (erfaringerne er ikke draget fra hifi-verdenen) siger at de simpleste løsninger ofte er de mest effektive. Skulle clocken genereres på modtager-maskinen (hvilken alligevel skulle synkroniseres med det modtagne digitale signal) ville dette introducere andre kilder til jitter, og samtidig en vis fordyrrelse af apparatet (kræver mere elektronik).

/Søren R

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes