Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 11:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: klarsyn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:

Jeg skrev:

Det må være klart, at den lyd, der aktiverer en mikrofons kapsel og dér omdannes til et elektrisk signal, er den lyd højttaleren skal udsende.

Allerede her, møder vi det første problem. Den lyd, der aktiverer mikrofonens kapsel.

Den er om noget vigtig at kende. Det var derfor Richard Heyser foreslog at alle optagelser startede med et håndklap, hvor jeg ville gå ind for noget mere håndfast , f.eks. et pistolskud fra en startpistol.

Det er en transient - velkendt og gentagbar indeholdende alle frekvenser.

mvh  Steen Duelund

det betyder så at du antager at alle hører en startpistol ens. hvad hvis nu ikke alle hører en start pistol ens, eller som dig. så er der jo allerede her en forskel på hvordan det skulle ha' lydt.

det er jo også tankevækkenden at en hund ikke siger vov vov, i hele verden, i asien siger den bau bau ... det er ment alvorligt.... en hunds gøen opfattes ikke som vov lyde i hele verden. det må jo betyde at hvad vi/i/du/jeg anser som en lyd der ikke er til at tolke, faktisk opfattes meget individuelt.

og det er vel netop derfor, er er lige så mange løsninger og kombinationer, som der er menesker til at lave dem.

Startpistolen lyder ens, uanset hvem der hører den. Det samme gælder iøvrigt hunden.

Den individuelle opfattelse er en and

Waal

det er netop derfor der går kuk i den for jer Duelundister. I stiller = tegn mellem lyder ens, og opfattes ens.

den lyder ens, men opfattes individuelt. derfor kan Duel. ikke løse andre end hans egen problemer 100%. hvor rat det end ville være at den var universel.

hunden... lyder vov i dk, bau, i Vietnam... en hund gør som en hund gør. den lyder ens i de to lande, men den lyder altså ikke ens hos den der lytter til den.

en startpistol heller ikke bare en startpistol. selv om den nok er mere standard opfattet end en hund

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

jeg er nu enig med alex, som indlægget startes med, så er der strengt taget ingen "rigtig" løsning, men måske en løsning eller to flertallet kan blive eninge om kan virke som den bedste.

med hensyn til sproget, så er det mildest talt svært at simplicificere uden at meningen går tabt.

bare kør på duelund, det her trækker op til en lang, men også spændende debat, hvor jeg dog kun vil deltage sporadisk grundet mit mangelende tekniske kendskab.

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:
waal skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:

Jeg skrev:

Det må være klart, at den lyd, der aktiverer en mikrofons kapsel og dér omdannes til et elektrisk signal, er den lyd højttaleren skal udsende.

Allerede her, møder vi det første problem. Den lyd, der aktiverer mikrofonens kapsel.

Den er om noget vigtig at kende. Det var derfor Richard Heyser foreslog at alle optagelser startede med et håndklap, hvor jeg ville gå ind for noget mere håndfast , f.eks. et pistolskud fra en startpistol.

mvh  Steen Duelund

det betyder så at du antager at alle hører en startpistol ens. hvad hvis nu ikke alle hører en start pistol ens, eller som dig. så er der jo allerede her en forskel på hvordan det skulle ha' lydt.

det er jo også tankevækkenden at en hund ikke siger vov vov, i hele verden, i asien siger den bau bau ... det er ment alvorligt.... en hunds gøen opfattes ikke som vov lyde i hele verden. det må jo betyde at hvad vi/i/du/jeg anser som en lyd der ikke er til at tolke, faktisk opfattes meget individuelt.

og det er vel netop derfor, er er lige så mange løsninger og kombinationer, som der er menesker til at lave dem.

Startpistolen lyder ens, uanset hvem der hører den. Det samme gælder iøvrigt hunden.

Waal

det er netop derfor der går kuk i den for jer Duelundister. I stiller = tegn mellem lyder ens, og opfattes ens.

den lyder ens, men opfattes individuelt. derfor kan Duel. ikke løse andre end hans egen problemer 100%. hvor rat det end ville være at den var universel.

hunden... lyder vov i dk, bau, i Vietnam... en hund gør som en hund gør. den lyder ens i de to lande, men den lyder altså ikke ens hos den der lytter til den.

en startpistol heller ikke bare en startpistol. selv om den nok er mere standard opfattet end en hund

Det passer altså ikke helt. En hund siger ens over hele verden og opfattes desuden også ens. Ændringen sker udelukkende når hundens gøen skal beskrives sprogligt.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Når jeg læser oplæget til denne tråd, så oplever jeg mere at Steen ligger op til en "brainstorm" mere end færdige løsninger, om det så skal ende op med et løsningsforslag er nok for meget at håbe på.

De løsninger vi kender idag, har efterhånden snart 100 års jubilæeum - derfor skal der nytænkning til og ikke fastholdelse i gamle dogmer, store ord, ja ! - vi skal nok helt ud i sci-fi-tanker hvis vi skal revolutionere de gammle systemer.

Så en "brainstorm" om hvorledes en ny "gengiver" skal udformes, tekninsk og visuelt vil være mere end spændende -og alle "gale" - "skæve" foreslag vil sikkert være mere end velkommen, således findes nye veje til den "perfekte" gengiver.

Jeg forestiller mig et sci-fi system som har evnen til at sættet luften i bevægelse uden at bruge traditionelle enheder, en slags holografisk gengiver som kan tilpasses til hvilket som helst lytterum, denne holografiske gengiver skal ikke have en kassen og ej helle et bånd, men et frit svævende lydtæppe som man kan flytte rundt på af elektronisk vej, både i størrelse, dybde, højde eller frem og tilbage - et system som kan sættet dig lige midt i begivenhederne hvis dette ønskes.

Duelund har løsningen, det troede jeg var alment kendt. Et enkelt opslag på google og den hopper lige ud i smasken på den syndige

Waal

Det kan du ikke mene alvorligt ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

nej, det er vist sarkastisk... især det med google... eller hvad waal?

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Hej !

At bruge et pistolskud lyder måske umiddelbart fristende, men der er desværre flere faktorer der gør at det ikke er særligt ønskværdigt.

a) For det første er signalet i sig selv ikke komplekst nok. Pistolskud opstår kun i et punkt, hvorimod musik, sjældent kun er et instrument, men derimod flere instrumenter der er placeret forskelligt i et rum. Deraf følger at musik er langt mere komplekst end et pistolskud nogensinde bliver (reflektioner fra vægge, forskellige afstande til de enkelte instrumenter, dobler effekt når signaler overlappes etc)

b) Mikrofonen (er der tale om stereo eller mono ?!?) ER der tale om monomikrofon, er det signal der opfanges anderledes end det man hører med 2 ører (der er ikke den samme form for retningsorientering mv)

c) Referencematerialet. Startpistoler lyder ikke ens. Jeg har selv i en årrække gået til skydning , og det er således let at høre forskel på de forskellige pistoler, og hvor de affyres.... Jeg er ikke klar over om Duelund, selv har stået for optagelsen af den startpistol der åbenbart bruges som reference, men selv hvis dette er tilfældet, vil der næppe være tale om at han har haft øret placeret på nøjagtigt samme sted som mikrofonen, og derfor vil en genskabelse af signalet ikke være det samme som at afspille kæden er perfekt, men bare udtryk for at der tilføres farvninger for at ændre på fejl tidligere i kæden.

Jeg vil godt pointere at ovenstående ikke er udtryk for at jeg er afvisende overfor Duelunds højttalere, jeg har aldrig hørt disse, men udelukkende er et forsøg på at tilføre debatten nogle flere dimensioner.

Iøvrigt til Waal:

Jeg tog den ønskede søgning på Google, men må indrømme jeg blev ikke klogere, måske jeg gjorde noget forkert ? her er søgningen til din orientering:

http://www.google.dk/search?hl=da&ie=UTF-8&q=duelund +har+l%C3%B8sningen&meta=

Med venlig hilsen

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Duelund:Jeg vil bruge de næste dage til at planlægge en vinkel for det lange angreb på de eksisterende løsningsmodeller, der jo så samtidig skal bane vejen for en ny og dybere forståelse af det grundlag, hvorfra rigtigere højttalerløsninger skal sætte af fra. Det gøres forkert fra ende til anden - om jeg skal kunne ændre på det? - jeg tror det ikke, men "klarsyn" kunne måske forhindre, at de samme fejl gøres igen og igen, og at købere af sådanne sager, har lidt bedre indsigt i hvad der skal være der.

Du kan jo evt starte med jeres nye højttaler, som jo skulle være bedre end alle købehøjttalere, hvad er anderledes der og er den et skridt i den rigtige retning ? måske ligefrem målet for denne tråd ? den indsigt du gerne ser de skal få vil jo belejligt ligge der hvor dit koncept for dine produkter ligger ?

At du er ligeglad med musikken den skal spille er i mine øjne den første fejl, men som du er indepå er det sammenhængen/helheden der skal ses på stemmer/instrumenter/rum/rytme skal gengives korrekt kan man det fra enheder i et kabinet ? eller skal man som alex er inde på over i en løsning uden faste punkter for afgivelsen af lydkilderne ? dvs sci-fi uden relevans for nutiden ?

Ser du på en udvikling af allerede eksisterende løsninger ? eller skal man helt væk fra den gængse HT ?

At lyd bliver opfattet forskelligt kan der vel ik være tvivl om ?

og Waal, glad for at se du har set lyset, håber selv at kunne en dag

Edit:

Milu:Så skal du nok ikke drikke så meget! Det virkede jo som der var gået et eller andet i morges...

Ja kan da være det er mig der ser spøgelser  men nej vil ik se det lys visse produkter står i !! men idoler er en god ting !! og disciple endnu bedre

At waal så begynder på at duelund har løsningen, gør denne tråd til en ren kommerciel en af slagsen omhandlende hans højttaler, og så mister tråden alt relavans !! så det håber og tror jeg bestemt ik er tilfældet..

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Duelund:Jeg vil bruge de næste dage til at planlægge en vinkel for det lange angreb på de eksisterende løsningsmodeller, der jo så samtidig skal bane vejen for en ny og dybere forståelse af det grundlag, hvorfra rigtigere højttalerløsninger skal sætte af fra. Det gøres forkert fra ende til anden - om jeg skal kunne ændre på det? - jeg tror det ikke, men "klarsyn" kunne måske forhindre, at de samme fejl gøres igen og igen, og at købere af sådanne sager, har lidt bedre indsigt i hvad der skal være der.

Du kan jo evt starte med jeres nye højttaler, som jo skulle være bedre end alle købehøjttalere, hvad er anderledes der og er den et skridt i den rigtige retning ? måske ligefrem målet for denne tråd ? den indsigt du gerne ser de skal få vil jo belejligt ligge der hvor dit koncept for dine produkter ligger ?

At du er ligeglad med musikken den skal spille er i mine øjne den første fejl, men som du er indepå er det sammenhængen/helheden der skal ses på stemmer/instrumenter/rum/rytme skal gengives korrekt kan man det fra enheder i et kabinet ? eller skal man som alex er inde på over i en løsning uden faste punkter for afgivelsen af lydkilderne ? dvs sci-fi uden relevans for nutiden ?

Ser du på en udvikling af allerede eksisterende løsninger ? eller skal man helt væk fra den gængse HT ?

At lyd bliver opfattet forskelligt kan der vel ik være tvivl om ?

og Waal, glad for at se du har set lyset, håber selv at kunne en dag

Så skal du nok ikke drikke så meget! Det virkede jo som der var gået et eller andet i morges...

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

kimhvid skrev:
Peter skrev:
waal skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:

Jeg skrev:

mvh  Steen Duelund

Waal

Det passer altså ikke helt. En hund siger ens over hele verden og opfattes desuden også ens. Ændringen sker udelukkende når hundens gøen skal beskrives sprogligt.

jep, den måde vi skal forklare det opfattede er forskelig. hvordan vil du så forklare/ diskutere/tale om, eller hvad du nu vil, om noget der opfattes så forskeligt. "V" lyden findes jo opså på deres sprog, men de opfatter den/ beksriver den "B"

den siger det samme, men da kan da være total ligegyldigt hvis dem der taler om den, tolker det som i øst og vest.

det samme gælder for den musik/ lyd vi/ DueL. her prøver at give et rigtigt og forkert på,.

det kan kun være for ham selv.

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

at tro man har løsningn, siger vist det hele om den der tro det.

tro, kan man gøre i kirken om søndagen

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

jep, den måde vi skal forklare det opfattede er forskelig. hvordan vil du så forklare/ diskutere/tale om, eller hvad du nu vil, om noget der opfattes så forskeligt. "V" lyden findes jo opså på deres sprog, men de opfatter den/ beksriver den "B"

den siger det samme, men da kan da være total ligegyldigt hvis dem der taler om den, tolker det som i øst og vest.

det samme gælder for den musik/ lyd vi/ DueL. her prøver at give et rigtigt og forkert på,.

det kan kun være for ham selv.

[/QUOTE]

Nu er en hunds gøen en langt mere kompleks størelse end du forsøger at gøre den til. Et lydord er til for at beskrive en lyd lyd ikke for at gengive den. Det er jo ikke fonetisk. Bau er vel ligeså rigtig som vou, ingen af dem kommer nær en hunds gøen.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Når jeg læser oplæget til denne tråd, så oplever jeg mere at Steen ligger op til en "brainstorm" mere end færdige løsninger, om det så skal ende op med et løsningsforslag er nok for meget at håbe på.

De løsninger vi kender idag, har efterhånden snart 100 års jubilæeum - derfor skal der nytænkning til og ikke fastholdelse i gamle dogmer, store ord, ja ! - vi skal nok helt ud i sci-fi-tanker hvis vi skal revolutionere de gammle systemer.

Så en "brainstorm" om hvorledes en ny "gengiver" skal udformes, tekninsk og visuelt vil være mere end spændende -og alle "gale" - "skæve" foreslag vil sikkert være mere end velkommen, således findes nye veje til den "perfekte" gengiver.

Jeg forestiller mig et sci-fi system som har evnen til at sættet luften i bevægelse uden at bruge traditionelle enheder, en slags holografisk gengiver som kan tilpasses til hvilket som helst lytterum, denne holografiske gengiver skal ikke have en kassen og ej helle et bånd, men et frit svævende lydtæppe som man kan flytte rundt på af elektronisk vej, både i størrelse, dybde, højde eller frem og tilbage - et system som kan sættet dig lige midt i begivenhederne hvis dette ønskes.

Duelund har løsningen, det troede jeg var alment kendt. Et enkelt opslag på google og den hopper lige ud i smasken på den syndige

Waal

Alment kendt? Nej, det er der vist mange der ikke er klar over - er man så syndig fordi man ikke er hoppet på vognen?  Der er ingen grund til at bruge den nedgørede tone, fordi folk faldt af i svinget - så skulle i hellere tage at åbne op for godteposen og komme igang med at forklare hvad missionen i denne tråd er!

Duelunds løsning er iøvrigt kun én ud af et helt marked fyldt med såkaldte løsninger, så kom med "kødet" til benet! Jeg er slet ikke i tvivl om at han har noget at byde på, så giv lige folk en chance, ik´?

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hold da op for en masse ævl og bævl jeg har læst her!

For mig at se er tråden startet af en mand, som mener at han sidder inde med løsningen på, at gengive en lyd som den er spillet/gøet/skudt af......whatever.

Straks kaster folk sig over ham, og begynder bl.a. at tale om forskellig lydopfattelse og lydsmag - hvilket jeg ikke kan se at tråden handler om!

I bund og grund venter jeg på en argumentation for, at alle højttalerfabrikanter har taget fejl i årevis, og på en den rigtige løsning af 'opgaven' - og jeg har tålmodighed lidt endnu....

At en hund lyder ens i hele verden (Vel at mærke hvis det er den samme hund) burde være evident - at vi opfatter den forskelligt ligeså. Hvad har det med løsningen på den korrekte lydgengivelse at gøre??

Jeg håber da også at Hr. Duelund er i stand til at holde sig til teoretiske overvejelser, og IKKE til promovering af egne produkter!!

Denne tråd overvåges i største spænding!!

Demo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Er det kun mig der ikke aner hvilket højtalermærke Hr. Duelund har med at gøre?
Til top Vis Demo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demo

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Demo skrev:
Er det kun mig der ikke aner hvilket højtalermærke Hr. Duelund har med at gøre?

Duelund er ikke repræsenteret med noget mærke, han er inkarneret selvbygger.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hov hov, husk lige DCA

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

kimhvid skrev:
Hov hov, husk lige DCA

Det har jeg ikke glemt, men "verden" har endnu ikke set noget serieproduceret fra Steen.

kimhvid
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Mkay, fair nok.

Men det glæder vi os så da helt ustyrligt til, ikke sandt.....

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
waal skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Waal

Alment kendt? Nej, det er der vist mange der ikke er klar over - er man så syndig fordi man ikke er hoppet på vognen?

Duelund har nærmes overskyllet hifi4all og dk.teknik.lyd med sine højttalerløsninger så selvbyggere m.fl. (bortset fra rene nybegyndere) kan ikke undgå at kende til eller at have hørt om manden og hans højttalere

Der er ingen grund til at bruge den nedgørede tone, fordi folk faldt af i svinget - så skulle i hellere tage at åbne op for godteposen og komme igang med at forklare hvad missionen i denne tråd er!

Det er i et eller andet omfang en gentagelse af tidligere tråde og både Duelund og undertegnede forventer en hvis langtidshukommelse fra vores omgivelser. Der er i talrige tråde blevet henvist til Torbens HiFi side og på det seneste Duelunds egen ligesom et opslag på google giver en syndflod af links til Duelund og hans højttalere

Duelunds løsning er iøvrigt kun én ud af et helt marked fyldt med såkaldte løsninger, så kom med "kødet" til benet! Jeg er slet ikke i tvivl om at han har noget at byde på, så giv lige folk en chance, ik´?

Se ovenstående

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Dolkin skrev:
Hold da op for en masse ævl og bævl jeg har læst her!

For mig at se er tråden startet af en mand, som mener at han sidder inde med løsningen på, at gengive en lyd som den er spillet/gøet/skudt af......whatever.

Straks kaster folk sig over ham, og begynder bl.a. at tale om forskellig lydopfattelse og lydsmag - hvilket jeg ikke kan se at tråden handler om!

I bund og grund venter jeg på en argumentation for, at alle højttalerfabrikanter har taget fejl i årevis, og på en den rigtige løsning af 'opgaven' - og jeg har tålmodighed lidt endnu....

Du kan jo bruge ventetiden til at læse de artikler der ligger på nettet. Søg Steen Duelund på google og start fra en ende af. Du finder også svaret på ovenstående

At en hund lyder ens i hele verden (Vel at mærke hvis det er den samme hund) burde være evident - at vi opfatter den forskelligt ligeså. Hvad har det med løsningen på den korrekte lydgengivelse at gøre??

Jeg håber da også at Hr. Duelund er i stand til at holde sig til teoretiske overvejelser, og IKKE til promovering af egne produkter!!

Denne tråd overvåges i største spænding!!

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes