| Forfatter |
|
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 18 Juli 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
|
Det har jeg ikke glemt, men "verden" har endnu ikke set noget serieproduceret fra Steen.
|
|
|
Det kommer du nok heller ikke til. Selv de tilsyneladende ens sæt han har lavet er ikke helt ens når man går dem efter i sømmene. Der er tale om "unika-modeller" - det er Duelunds måde at arbejde på
Waal
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 18 Juli 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Dolkin skrev:
Hold da op for en masse ævl og bævl jeg har læst her!
For mig at se er tråden startet af en mand, som mener at han sidder inde med løsningen på, at gengive en lyd som den er spillet/gøet/skudt af......whatever.
Straks kaster folk sig over ham, og begynder bl.a. at tale om forskellig lydopfattelse og lydsmag - hvilket jeg ikke kan se at tråden handler om!
I bund og grund venter jeg på en argumentation for, at alle højttalerfabrikanter har taget fejl i årevis, og på en den rigtige løsning af 'opgaven' - og jeg har tålmodighed lidt endnu....
Du kan jo bruge ventetiden til at læse de artikler der ligger på nettet. Søg Steen Duelund på google og start fra en ende af. Du finder også svaret på ovenstående
betyder det at hvis der er mange hits på noget på google så er det rigtigt ?
søg så venligt på "Asian teen, animal cum, eller ???" der kommer nok flere hits en på Steen Duelund ! er det så rigtigt eller noget vi skal tage for gode vare, eller en godkendelse af det omtalte ?
det er dog tæt på det dårligste argument fra DueL. og de 3 musketere, om at hvad fatter siger er altid det rigtigt 
At en hund lyder ens i hele verden (Vel at mærke hvis det er den samme hund) burde være evident - at vi opfatter den forskelligt ligeså. Hvad har det med løsningen på den korrekte lydgengivelse at gøre??
Jeg håber da også at Hr. Duelund er i stand til at holde sig til teoretiske overvejelser, og IKKE til promovering af egne produkter!!
Denne tråd overvåges i største spænding!!
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Dolkin skrev:
For mig at se er tråden startet af en mand, som mener at han sidder inde med løsningen på, at gengive en lyd som den er spillet/gøet/skudt af......whatever.
Straks kaster folk sig over ham, og begynder bl.a. at tale om forskellig lydopfattelse og lydsmag - hvilket jeg ikke kan se at tråden handler om!
I bund og grund venter jeg på en argumentation for, at alle højttalerfabrikanter har taget fejl i årevis, og på en den rigtige løsning af 'opgaven' - og jeg har tålmodighed lidt endnu....
Du kan jo bruge ventetiden til at læse de artikler der ligger på nettet. Søg Steen Duelund på google og start fra en ende af. Du finder også svaret på ovenstående
At en hund lyder ens i hele verden (Vel at mærke hvis det er den samme hund) burde være evident - at vi opfatter den forskelligt ligeså. Hvad har det med løsningen på den korrekte lydgengivelse at gøre??
det har det med det at gøre, at hvis jeg syntes den siger "vov" når vi taler om den, og du siger den siger "bau". så er det nok lidt svære at tale ret meget om, om den lyder rigtigt af spillet.
hvis vi ikke "taler" samme sprog kan vi jo ikke tale om det.
hvis vi ikke hører de samme ting, kan vi vel ikke tale om det vi har begge har hørt.
Jeg håber da også at Hr. Duelund er i stand til at holde sig til teoretiske overvejelser, og IKKE til promovering af egne produkter!!
det håber jeg også, for det har INTET at gøre med hans højtalre og evt. salg af disse
jep...
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 18 Juli 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
|
Det har jeg ikke glemt, men "verden" har endnu ikke set noget serieproduceret fra Steen.
|
|
|
DCA serieproducerer og har serieproduceret en del komponenter efterhånden, bare ikke færdige højttalere. Rette vedkommende ved hvornår og til hvem
Mvh. Jens/Modifix von DCA og MDF-støvede lokaliteter..*host*
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 18 Juli 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da helt fantastisk det her. I forsøget på at ridse en situation, der skal tjene som udgangspunkt, op, så reageres der voldsomt.
Så jeg må nok hellere prøve at starte på en frisk.
Altså:
Det må være klart, at den lyd, der aktiverer en mikrofons kapsel og dér omdannes til et elektrisk signal, er den lyd højttaleren skal udsende.
Allerede her, møder vi det første problem. Den lyd, der aktiverer mikrofonens kapsel.
Den er om noget vigtig at kende. Det var derfor Richard Heyser foreslog at alle optagelser startede med et håndklap, hvor jeg ville gå ind for noget mere håndfast , f.eks. et pistolskud fra en startpistol.
Det er en transient - velkendt og gentagbar indeholdende alle frekvenser.
Dette skuds lyd er derved referencen hvorudfra, man evt. senere kan rette de fejl, som selve optageudstyret tilfører. man kunne selvfølgelig lukke øjnene for virkeligheden og påstå at optagelse er det første perfekte trin.
Det er blot ikke tilfældet.
At optage lyd er et kapitel helt for sig, som der ikke skal graves dybere i. Blot det holdes for øje, at den akustiske side og det elektriske signal afspejlende denne, ikke er helt den samme.
Som levende deltagere i eller ved en akustisk begivenhed, så er det den virkelige akustiske hændelse vi overværer og selv med vores 2 indbyggede "mikrofoner" mm. som grundlag registrerer. Skal der være nogen relevans imellem det som den elektriske mikrofon og den biologiske kan, kunne det være interessant at vende blikket imod den biologiske. Den er jo vores reference.
Lad mig prøve at ridse det lidt tydeligere op.
Vi har en bredfrekvenset akustisk hændelse på orkestrets plads i en koncertsal. Denne bliver hørt på i en given afstand og optaget på normal måde til sidste udklingning. At genspille det optagne over en højttaler, der er lavet efter normal og kendt fremgangsmåde, kan ikke gengive den hele akustiske hændelse korrekt.
Om optagelsen er binaural, stereo, ambiophonic, eller hvad der måtte vælges, ændrer ikke på det forhold, at især højttaleren ikke magter at omsætte elektrisk til akustisk. Og det er det tråden skal handle om.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 06:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der kan væves mere ud af dette oplæg, mht. lytteafstand, mikrofoner mm. men lad os for nemheds skyld gribe fat om skurken - i dette tilfælde højttaleren.
Det lytteren ved hændelsen hørte og som han senere hjemme kan genhøre over sit anlæg, da det jo blev optaget, skulle gerne være det samme. Dette uanset at han sidder hjemme i vante omgivelser. Vi er så vante til at give alt muligt skylden for, at det ikke er sådan, men synderen i hele dette gengiveståhej er højttaleren og alene den.
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 06:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
|
Vi er så vante til at give alt muligt skylden for, at det ikke er sådan, men synderen i hele dette gengiveståhej er højttaleren og alene den.
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
|
|
= at alt andet i kæden ingen indflydes har ?
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
Duelund skrev:
|
Vi er så vante til at give alt muligt skylden for, at det ikke er sådan, men synderen i hele dette gengiveståhej er højttaleren og alene den.
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Hvis det til dato ikke har været muligt at omsætte et elektrisk signal til bevægelser i luften, kan vi så være sikre på at det er muligt at opfange luftens bevægelser og om sætte dem til et signal ?
Hilsen LAST
PS: Læs og tænk __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
Duelund skrev:
|
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Selvfølgelig har det det, men det er i småtingsafdelingen. Hvad kan gøres dér kan jeg komme tilbaget til senere.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
Duelund skrev:
|
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Hvis højttaleren er "i orden" som tilfældet er ved brug af Duelund synkrone systemer så kommer de fleste til at revidere deres opfattelse af forstærkerens indflydelse
Waal
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:
|
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Selvfølgelig har det det, men det er i småtingsafdelingen. Hvad kan gøres dér kan jeg komme tilbaget til senere.
mvh Steen Duelund
|
|
|
er mikrofonen også ligegyldig ?
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:
|
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Hvis højttaleren er "i orden" som tilfældet er ved brug af Duelund synkrone systemer så kommer de fleste til at revidere deres opfattelse af forstærkerens indflydelse
Waal
|
|
|
er det så er fordi højtaleren har så meget engenlyd at forstærkeren ikke kan "høres" ?
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
waal skrev:
Dolkin skrev:
Det betyder, som jeg tydeligt skrev, at de nævnte Duelund artikler sprogligt og matematisk argumenterer for hvorfor højttalerfabrikanterne er på afveje.
søg så venligt på "Asian teen, animal cum, eller ???" der kommer nok flere hits en på Steen Duelund ! er det så rigtigt eller noget vi skal tage for gode vare, eller en godkendelse af det omtalte ?
det er dog tæt på det dårligste argument fra DueL. og de 3 musketere, om at hvad fatter siger er altid det rigtigt 
Hvad fatter matamatisk påviser er ganske rigtigt rigtigt, men det forudsætter selvfølgelig at dokumentationen forstås hvis ikke reationen skal blive som din
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
waal skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:
|
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Waal
|
|
|
er det så er fordi højtaleren har så meget engenlyd at forstærkeren ikke kan "høres" ?
|
|
|
Det er da én måde at udtrykke det på
Waal
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:
|
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Hvis det til dato ikke har været muligt at omsætte et elektrisk signal til bevægelser i luften, kan vi så være sikre på at det er muligt at opfange luftens bevægelser og om sætte dem til et signal ?
Hilsen LAST
PS: Læs og tænk
|
|
|
Det er der ingen tvivl om at vi kan. Det er korrektheden, der stilles spørgsmål ved. Egentlig for begge transducere. Jeg må tage én ad gangen og har derfor valgt den værste af dem - højttaleren - først. Alle musiknydere har en sådan. Mikrofonen er skam også et problem, vi måske kan vende tilbage til om ikke andet så i teorien.
godt tænkt forøvrigt.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Peter skrev:
waal skrev:
Dolkin skrev:
Det betyder, som jeg tydeligt skrev, at de nævnte Duelund artikler sprogligt og matematisk argumenterer for hvorfor højttalerfabrikanterne er på afveje.
Hvad fatter matamatisk påviser er ganske rigtigt rigtigt, men det forudsætter selvfølgelig at dokumentationen forstås hvis ikke reationen skal blive som din
ja, ja, i er på tynd is igen, og så griber du/i efter " du forstår det alligevel ikke" våbnet.
kan i ikke snart finde på nogen nye argumenter, eller holde jeres sluder for jer selv.
det er næsten som den unævnelige fra Århus... "pis, jeg har ikke tænkt mig om... pyt, du sidder på ørene" -den holder altså ikke.
det bliver ikke en meter mindre sludder, -om jeg så er nok så dum.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Peter skrev:
waal skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:
|
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Waal
|
|
|
|
|
|
Det er da én måde at udtrykke det på
Waal
|
|
|
eller en mulighed !
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
LAST skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:
|
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
Hilsen LAST
PS: Læs og tænk
|
|
|
Det er der ingen tvivl om at vi kan. Det er korrektheden, der stilles spørgsmål ved. Egentlig for begge transducere. Jeg må tage én ad gangen og har derfor valgt den værste af dem - højttaleren - først. Alle musiknydere har en sådan. Mikrofonen er skam også et problem, vi måske kan vende tilbage til om ikke andet så i teorien.
godt tænkt forøvrigt.
mvh Steen Duelund
|
|
|
ja, eller også er det fordi du selv kan klippe klistre med dine højtalere, men ingen indflydelse har på mikrofonen.
men det ændre altså ikke på at hvis der er så store problemer med at gengive, så må der være lige så store problemer med at optage.
de to gør jo mere eller mindre det samme, bare omvendt. men det ænder vel ikke på fysiken bag.
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
Duelund skrev:
Peter skrev:
Duelund skrev:
|
fortsættes.
mvh Steen Duelund
|
|
|
|
|
|
mvh Steen Duelund
|
|
|
er mikrofonen også ligegyldig ?
|
|
|
Nej! bestemt ikke. Kan vi rumme også den? Jeg mener nok at højttaleren er alt rigeligt til at starte med.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |