Emne: klarsyn ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
mens diskussionen går, vil jeg gerne minde jer om en lille tråd, der blev oprettet for et stykke tid siden.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11962&P N=1
Sagt med andre ord, tal ordentligt til hinanden. Det kan godt være det ikke er så slemt lige nu, men af erfaring ved vi, at det har det med at udvikle sig meget hurtigt.
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Waal: Dokumentationen ligger på nettet, frit tilgængeligt. Hvis du ikke gider søge efter oplysningerne så er du dum. Har du læst men ikke forstået så må du jo vente til Duelund kommer ud af startblokkene.
Har du læst og forstået står det dig frit for at tilbagevise dokumentationen
Waal tror du har taget fejl af tråden, det er duelund der skal vise at alle andre end han tager fejl !!! præcis som han har lagt op til !!!!!
Svært at tilbagevise noget han ikke er kommet med endnu !!! Denne tråd handler vel ik om hans allerede producerede Højttaler ??? for så er oplægget jo intet værd !! hvis det er hans nye HT, du er så glad for, og at ingen andre virker efter hensigten så skulle den vel ha været under nyheder (stærkt censureret) ??
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Nu har denne tråd allerede strakt sig over 5 sider, og jeg tror der er almen enighed om at den ikke er kommet ud af stedet efter det første indlæg.
Da Steen Duelund samtidig har klaget over at der stilles spørgsmål da dette forstyrrer tråden, vil jeg foreslå at Steen Duelund skriver hele hans argumentationsrække ned, og indrykker det hele på een gang. Som jeg læser Steen Duelunds første indlæg, er dette endnu ikke på plads, og istedet for at Steen Duelund bruger Hifi4All som en avanceret form for kladdehæfte, var det vel lettere for alle parter hvis vi venter de dage det tager, og så ser et færdigt indlæg der dækker det hele. Så ville der være basis for en konstruktiv debat med udgangspunkt i Steen Duelunds oplæg.
Med venlig hilsen. __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
|
Hej SATMIT og Karsten
Jeg er skam interesseret i teknikken og bygge selv højttalere !
Jeg ville bare prøve at se det lidt fra musikken side. Det kan da godt være at Hr. Duelund kan bygge en højttaler som er teoretisk perfekt, men hvordan kan vi vide at den er det i praksis når vi VED at optagelserne ikke er det ?
Jeg har IKKE noget imod udvikling, men at én mand kan sige at have set lyset (og at vi andre går rundt med hvid stok og gult armbind) og også siger at han kan genskabe musikken UDEN at den er optaget perfekt......
Der er efter min mening at for mange ubekendte led i kæden til at det er muligt at bygge den perfekte højttaler (dermed ikke sagt at vi ikke skal prøve). Hvis vi VED at det optagede signal ikke er perfekt kan vi IKKE vide om højttaleren er det!
Prøv at stille jer selv spørgsmålet: Hvordan kan vi vide hvornår gengivelsen er perfekt, når vi IKKE var tilstede ved optaglsen ???
Hilsen LAST
|
|
|
Det var dog nogle begavede spørgsmål du stiller. Til det sidste - så kan vi ikke vide det sikkert - men spørgsmålet er om den sikkerhed nu også er så nødvendig. Den afgørende dommer er i sidste ende lytteren og det han/hun får ud af det. Hunner hører tilsyneladende bedre end hanner, så det sidste ord er hendes både ud fra demokratiske som praktiske regler. Men der er altså også mænd, der bliver irriteret over gengivelsen og ikke når musikken af samme årsag.
Det, at lytteren er den endelige dommer, er faktisk redningplanken for, at det kan lykkes at lave en gengivelse, der kan opleves som at være tilstede. Man får ikke aktørerne på skødet, men det gør man heldigvis heller ikke i virkeligheden, man får dem heller ikke ind i sin stue, men man kan opnå at få sig selv i sin stue flyttet til dér, den akustiske hændelse foregår. Dér kan man så nyde musikken i fuldt flor og fuldt forstå, hvad foregår.
Den fulde virkelighed er ikke nødvendig. En karikatur kan gøre det, men den fulde involverende oplevelse nås kun, når enhver lyd forstås fuldt og helt. Om det er det man vil, ja det hviler tungt på hvad den enkelte vil nøjes med. Om valget overhovedet er kendt som mulighed.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Macwerk Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 738
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Manden har noget der ligner 40 års erfaring og så vil i have at han skal pakke tingende pænt ind i "efter min bedste overbevisning".
waal skrev:
| ......... så omfattende at det kan bruges til at konstruere en "Duelundhøjttaler" hvis det fornødne håndelag er tilstede |
|
|
Næsten (jeg kunne måske have misset det sidste somewhere?)
Ville man lave en 3 vejs, så er man vist stadig på herrens mark mht. mellemtonen.
Siden køkken-højttaleren synes jeg ikke jeg kan få øje på "den kontrollerede utæthed". Den omtales igen og igen, men ingen forslag til dennes udformning i praksis.
Når man som jeg roder med diy-bånd, kunne man godt bruge lidt mere info om udformning af fronten. Ved 2-vejs bruges fasealignment ud til bassen og ved 3-vejs bruges fasealignment ud til mellemtonen og et 'step' ud til bassen. Hvornår bør man bruge henholdsvis 'step' og fasealignment?
Dimensionering af bassystemet (størrelse og gørelse) var måske noget af det jeg havde håbet at høre mere om da jeg oprettede polaritets-tråden, men det kan jo være det kommer her istedet.
Det værste er dog denne bombe Steen smider ud under ens projekt:
Duelund skrev:
Den højttalerløsning, det oprindelig var mit ønske at bringe her på hifi4all, er nu endelig færdigudviklet - ja! noget sådant tager tid - og er endt med at rumme så mange nye og overraskende løsninger på "uløselige problemer", at det ikke vil være muligt, at bringe den som en fri bygge-konstruktion. Der er så mange tilsyneladende "småting", der skal udføres på en særlig måde, og med særlige komponenter, at jeg ikke kan overlade det til den individuelle selv. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Hej,
Nu har denne tråd allerede strakt sig over 5 sider, og jeg tror der er almen enighed om at den ikke er kommet ud af stedet efter det første indlæg.
Da Steen Duelund samtidig har klaget over at der stilles spørgsmål da dette forstyrrer tråden, vil jeg foreslå at Steen Duelund skriver hele hans argumentationsrække ned, og indrykker det hele på een gang. Som jeg læser Steen Duelunds første indlæg, er dette endnu ikke på plads, og istedet for at Steen Duelund bruger Hifi4All som en avanceret form for kladdehæfte, var det vel lettere for alle parter hvis vi venter de dage det tager, og så ser et færdigt indlæg der dækker det hele. Så ville der være basis for en konstruktiv debat med udgangspunkt i Steen Duelunds oplæg.
Med venlig hilsen. |
|
|
God ide, hvis mit forslag ikke kan bruges.
Waal husk lige sprogbrugen, det er ikke alle som er lige inde i Duelunds teorier, og som du sikkert også selv lige skulle fordøje, men for mange år siden.
mvh. Eriek
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Peter skrev:
waal skrev:
Peter skrev:
waal skrev:
Dolkin skrev:
Hold da op for en masse ævl og bævl jeg har læst her!
For mig at se er tråden startet af en mand, som mener at han sidder inde med løsningen på, at gengive en lyd som den er spillet/gøet/skudt af......whatever.
Straks kaster folk sig over ham, og begynder bl.a. at tale om forskellig lydopfattelse og lydsmag - hvilket jeg ikke kan se at tråden handler om!
I bund og grund venter jeg på en argumentation for, at alle højttalerfabrikanter har taget fejl i årevis, og på en den rigtige løsning af 'opgaven' - og jeg har tålmodighed lidt endnu....
Du kan jo bruge ventetiden til at læse de artikler der ligger på nettet. Søg Steen Duelund på google og start fra en ende af. Du finder også svaret på ovenstående
betyder det at hvis der er mange hits på noget på google så er det rigtigt ?
Det betyder, som jeg tydeligt skrev, at de nævnte Duelund artikler sprogligt og matematisk argumenterer for hvorfor højttalerfabrikanterne er på afveje.
søg så venligt på "Asian teen, animal cum, eller ???" der kommer nok flere hits en på Steen Duelund ! er det så rigtigt eller noget vi skal tage for gode vare, eller en godkendelse af det omtalte ?
det er dog tæt på det dårligste argument fra DueL. og de 3 musketere, om at hvad fatter siger er altid det rigtigt 
Hvad fatter matamatisk påviser er ganske rigtigt rigtigt, men det forudsætter selvfølgelig at dokumentationen forstås hvis ikke reationen skal blive som din
ja, ja, i er på tynd is igen, og så griber du/i efter " du forstår det alligevel ikke" våbnet.
kan i ikke snart finde på nogen nye argumenter, eller holde jeres sluder for jer selv.
det er næsten som den unævnelige fra Århus... "pis, jeg har ikke tænkt mig om... pyt, du sidder på ørene" -den holder altså ikke.
det bliver ikke en meter mindre sludder, -om jeg så er nok så dum.
At en hund lyder ens i hele verden (Vel at mærke hvis det er den samme hund) burde være evident - at vi opfatter den forskelligt ligeså. Hvad har det med løsningen på den korrekte lydgengivelse at gøre??
Jeg håber da også at Hr. Duelund er i stand til at holde sig til teoretiske overvejelser, og IKKE til promovering af egne produkter!!
Denne tråd overvåges i største spænding!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dokumentationen ligger på nettet, frit tilgængeligt. Hvis du ikke gider søge efter oplysningerne så er du dum. Har du læst men ikke forstået så må du jo vente til Duelund kommer ud af startblokkene.
Waal
|
|
|
ja, men der er jo så mange hits på google at man ikke ved hvor man skal starte og slutte 
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis nu der bare ét sted i kæden laves ged i den.
det kunne f.eks. være for ham der mixer pladen IKKE bruge duelunds ht'er. hvad så. er det så noget en duel. ht'er kan rette op på senere eller hvad ?
den stakkeles mixer aner jo ikke hvad han laver, når han ikke har en rigtig ht'er. risikere man så ikke han mixer på et forkert grundlag, og ødelægger det hele.
...duelund og drengene, -den holder ikke, i har ikke tænk det igennem, men valgt den behagelige nemme løsning... hvad tro ikke kan flytte
om duelund så bruge de næste 40 år på, at lave det ingen andre kan finde på. har forstand til, er for dumme og højtuddannede til at fatte, så bliver i altså ikke til mere den hvad det er.
kom nu med guldkornen, i stedet for bare at bliver ved (nu over 5 sider) at påstår i/han har løsningen,
(redigeret af red pga dårlig tone)
jeg er stadig åben og nysgærig, men der mangler lidt facts. frem for ord ord, og påstande om det ene og det andet.

|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
|
Waal: Dokumentationen ligger på nettet, frit tilgængeligt. Hvis du ikke gider søge efter oplysningerne så er du dum. Har du læst men ikke forstået så må du jo vente til Duelund kommer ud af startblokkene.
Waal tror du har taget fejl af tråden, det er duelund der skal vise at alle andre end han tager fejl !!! præcis som han har lagt op til !!!!!
Svært at tilbagevise noget han ikke er kommet med endnu !!! Denne tråd handler vel ik om hans allerede producerede Højttaler ??? for så er oplægget jo intet værd !! hvis det er hans nye HT, du er så glad for, og at ingen andre virker efter hensigten så skulle den vel ha været under nyheder (stærkt censureret) ??
|
|
|
Jeg tror Duelund og deciblene, går ind for omvendt bevisførelse 
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
|
Manden har noget der ligner 40 års erfaring og så vil i have at han skal pakke tingende pænt ind i "efter min bedste overbevisning".
waal skrev:
| ......... så omfattende at det kan bruges til at konstruere en "Duelundhøjttaler" hvis det fornødne håndelag er tilstede |
|
|
Næsten (jeg kunne måske have misset det sidste somewhere?)
Ville man lave en 3 vejs, så er man vist stadig på herrens mark mht. mellemtonen.
Siden køkken-højttaleren synes jeg ikke jeg kan få øje på "den kontrollerede utæthed". Den omtales igen og igen, men ingen forslag til dennes udformning i praksis.
Når man som jeg roder med diy-bånd, kunne man godt bruge lidt mere info om udformning af fronten. Ved 2-vejs bruges fasealignment ud til bassen og ved 3-vejs bruges fasealignment ud til mellemtonen og et 'step' ud til bassen. Hvornår bør man bruge henholdsvis 'step' og fasealignment?
Dimensionering af bassystemet (størrelse og gørelse) var måske noget af det jeg havde håbet at høre mere om da jeg oprettede polaritets-tråden, men det kan jo være det kommer her istedet.
Det værste er dog denne bombe Steen smider ud under ens projekt:
Duelund skrev:
Den højttalerløsning, det oprindelig var mit ønske at bringe her på hifi4all, er nu endelig færdigudviklet - ja! noget sådant tager tid - og er endt med at rumme så mange nye og overraskende løsninger på "uløselige problemer", at det ikke vil være muligt, at bringe den som en fri bygge-konstruktion. Der er så mange tilsyneladende "småting", der skal udføres på en særlig måde, og med særlige komponenter, at jeg ikke kan overlade det til den individuelle selv. |
|
|
|
|
|
ja, så slap du jo for at vise noget, med en begrundelse om at det kan vi alligevel ikke finde ud af 
hvorfor så komme ind på det i første om gang ?
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
|
mens diskussionen går, vil jeg gerne minde jer om en lille tråd, der blev oprettet for et stykke tid siden.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11962&P N=1
Sagt med andre ord, tal ordentligt til hinanden. Det kan godt være det ikke er så slemt lige nu, men af erfaring ved vi, at det har det med at udvikle sig meget hurtigt.
|
|
|
ja, det skal man måske lige huske på mens påstande og provokationer gjalder og keyborded gløder...
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
|
kom nu med guldkornen, i stedet for bare at bliver ved (nu over 5 sider) at påstår i/han har løsningen,
KOM MED DEN, ELLER HOLDKÆFT.
|
|
|
Er dette et udtryk for entusiastisk debattering? 
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skal det altid være så svært for Steen Duelund at komme igang med at fortælle. Man skulle tro, at der er folk der ikke ønsker, at hans viden skal komme frem. Lad nu manden få fred til at fortælle.
Jeg er selv indehaver af et par Duelund højttalere, og kan fortælle, at det ikke er muligt at købe normale købehøjttalere, der kan det samme. Selv det dyre dyre anlæg på Viborg Super træf faldt igennem, med Morten Design højttalere, Bladelius multispiller, Ear rørforstærker på 150 watt, og Jorma kabler kunne ikke adskille nok af de forskellige horn på den berømte Dissing cd, som Modifix havde med. Det var klart udstillings bedste, men burde være bedre!
Så tag nu og klap hesten, og lad manden fortælle. Steen brænder jo efter at give sin viden videre. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har duelund en hjemmeside?
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
| Har duelund en hjemmeside? |
|
|
www.steenduelund.dk
Disclaimer, dette site har intet kommercielt sigte, det er lavet af en af Steens venner.
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er spændende hvad der ligger ud i "fremtiden" - hvorledes Steen har valgt at angribe velkendte problemer på, men jeg kan ikke lade være med at undres over trådens overskrift "Klarsyn" - det er alt andet lige "Klarsyn" som denne tråd lider af.
Måske bør du (Steen) vælge tid og sted med større omhu, end du har formået denne gang ?
|
| Til top |
|
| |
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter det hjælper jo ikke at du skriver at Duelund skal komme med guldkorn sådan som du hele tiden kæfter op. Manden har jo ingen mulighed for at skrive noget for dig. Det svare til at sige noget men konstant afbrydes, på den måde kan ingen kommunikere. Det er fint nok ikke at være enig, men du ved jo ingen gang hvad du skal være uenig i, fordi du ikke giver manden tid til at fortælle hvad han vil sige. Der sidder nok andre skæptikkere der ude, men de har måske lige tålmodigheden til at vente til Duelund har talt færdigt eller i hvert fået sagt mere end en indledning.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
|
Hej,
Med venlig hilsen.
|
|
|
En god argumentation fortjener en gentagelse. Jeg er enig !
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
problemerne med højttalere er mange. Først og fremmest må man blive enige om, hvad de egentlig skal kunne.
1. De skal kunne gengive det hav af transienter, tale såvel som musik består af. Det lydfelt, der ankommer direkte til en lytter, og som rummer de informationer, der angiver retning/sted for den enkelte lydgiver.
2. De skal kunne gengive udklingningen af det enkelte instrument sammen med den udklingning, som sker i rummet for den akustiske hændelse samtidig med, at nyt toner frem.
3. De skal gengive uden resonanser, som vi lyttere er temmelig følsomme for.
Den helt afgørende lydtype er transienten. Den kræver ret frekvensgang, frekvenskonstant delay og et frekvensområde principielt fra DC til meget højt op, hvis det ikke lige var fordi luften er mediet for lyds transport, så afstand til transientgiveren har indflydelse opadtil i frekvens, men ikke nedadtil.
Det må være klart, at den lyd, der rammer mikrofonkapslen, og den lyd, der forlader højttaleren - i lyttepositionen skal være den samme. Eneste afvigelse bestemt af mængden af luft (og dens fugtighed). Jeg taler her den direkte lyd, velvidende at hurtige refleksioner fra enheders nære omgivelser kan gribe forstyrrende ind og blive opfattet som direkte.
For at undgå det, må forpladers kanter og huller tildækkes/skjules -vigtigere des tættere på lydgivende membraner.
fortsættes
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
|
Det er spændende hvad der ligger ud i "fremtiden" - hvorledes Steen har valgt at angribe velkendte problemer på, men jeg kan ikke lade være med at undres over trådens overskrift "Klarsyn" - det er alt andet lige "Klarsyn" som denne tråd lider af.
Måske bør du (Steen) vælge tid og sted med større omhu, end du har formået denne gang ?
|
|
|
Navnet er valgt med omhu. Det manglende klarsyn er ikke mit. Jeg er ganske klar over stoffets sværhedsgrad. Det omfatter så mange ting på én gang, at jeg bevæger mig fremad i små skridt. Jeg er ikke ude på at genere nogen, selv om reaktionerne kunne antyde andet. Man kunne anlægge et andet synspunkt - at hvad nytter det?. Dog tror jeg på at det nytter lidt og det lidet må jeg så stille mig tilfreds med. Tid og sted? jah! de er nu valgte, så med lidt tålmodighed og sund debat skal vi nok komme i mål. Jeg er en meget tålmodig mand og ønsker at det jeg fremlægger også bliver forstået. Ellers er det så som så med klarsynet.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|