|
Da jeg gik i skole tilbage i 70´ne blev der da også brugt ord som røvpuler, pikslikker, møgluder, bøsserøv, og andet ganske stygt!! og nedsættende!...
Jeg gik også selv i skole tilbage i 70`ne! Og lærte/brugte nok de samme ord, Jeg fornægter ikke, at det grimme sprog findes og de nok skal lære det, men jeg har bare et problem, hvis det allerede kommer ind fra børnehave alder.
Det når man skulle svine hinanden til eller bestemt ikke kunne lide hinanden!!!!!
Forklar lige en 5årig! at ham der får skåret hovedt af er fordi de kan lide ham?
Det er så noget lidt andet!!
Nej, jeg ved godt hvad du mener. "men brug de ord overfor mig! Og du får en på kajen " Det finder jeg mig ikke i.
Så er er der IKKE! noget nyt under solen!!
Næhh! Og der har altid været sult og krig i verden, så der er ingen grund til at lave om på det .
Dog er der idag den forskel at disse ord nu har mistet sin egentlige betydning som bandeord og nedsættende bemærkninger og er blevet slang og almen tiltale.. og ting man kan sige til folk / venner uden at det mellem disse virker fornærmende eller anstødende!..
Når en pige kaldes HO.. hvilket er kort for hore / luder.. så er det bare alm. tiltale i "de" kredse.. og tøserne bliver ikke engeng sure over det!..
Jeg skal gøre mit for at mine piger, ikke vil finde sig i at blive kaldt for disse ting! Det vel et spørsmål om at give dem en tro på sig selv, og kræve respekt.
Det er også det bedste og enetse der er at gøre!!...
Kalder en fyr en anden stodder eller motherf**ker, er det bare en venskablig lidt hard core tiltale form der intet betyder!!...
Prøv:
nej tak!! 
Og det er nok DET! den "eædre" generation der nu stødes over dette ikke har fuld indsigt i... og med den baggrund lyder det da også ganske grimt!!
Nu færdes jeg blandt unge trods snart 40... arbejder som DJ. mm... og er oppe på "beatet" hvad angår musik og den kultur der her omkring ligger og blandt de unge hip hoppere & skatere ( det er primert her blandt disse dette sprog brug florere og er socialt aceptabelt)
Jeg færdes også næsten hver weekend, rundt på div. natklubber "navligt Kbh" men jeg tror ikke at jeg kommer på nogle af de klubber hvor du er DJ.
Well det er nok fordi jeg spiller ikke i KBH. mere!.. det er mere end 10 år siden jeg spillede på div. klubber. Inn - eller The Station som det også hed, Q. Dadys som det hed!, -Stardust - U-matic- Axels- On the Rox- mf...( en del eksistere sgu ik engang mere eller hedder nu noget andet!!.. samt rundt i landet...
Nu spiller jeg hvor jeg bor og det er på Bornholm.. her er det Den Røde baron, OG DJ Jazz..
Sådan er sproget blevet og dette stammer fra den sorte rap fra USA. hvor tonen er hård og grum i gettoerne og blandt de home boys og gangstas mm.. dette smitter af på de der ser op til dette og finder facination af dette milijø ( der dog efter min mening ikke ligefrem er noget posetivt at stræbe efter!! og dette har jeg altid ment og ikke bare fordi jeg har den alder jeg har!!) vi har i mange år i danmark haft en lokal hiphop sene og undergrund startende helt tilbage i mid 80`ne.. her er sproget langsomt blevet fordansket fra de amerikanske fraser,, Ho, motherf**ker, f**k, og andet... til mere danske og kendte udtyrk.. og når dette sker! bliver man pluselig opmærksom på det!...
Det har du da ganske ret i, men nettop fordi det er Dansk kan de små børn forstå, og som børn er flest, spør de ind til det de ikke forstår. "bien og blomsten, kan jeg godt klare at forklare , men den orale måde, må vente"
Siger man f**k! ligger ingen mærke til det!... råber man KNÆP!! vil det ganske sikkert blive bemærket!...
Som dj. har jeg nu og da underholdt over mic. på engelsk.. og her kan man faktisk sige hvad som helst til folk og nærmest svine folk til for sjov!! slår man over og gør det på danske!.. går det slet ikke og der vil blive stor fornærmelse og forargelse!!
Så det vi nu oplever er noget af det samme.. de danske rappere rapper helt og hollent på dansk og bruger danske ord.. også kraft udtryk og de mindre pæne fraser oversat fra engelsk til dansk eller tilsvarende på danske..
Og først nu virker det anstødeligt på mange udenforstående..
Hvordan skal man så forholde sig til det?? tjaaa.. man kan klage ( samme effekt som at pisse i havet og håbe på at forårsage oversvømmelse i kina!) for tåget er kørt!... tonen er sat og den kultur har det sprog den har!.. det står ikke at ændre på!..
Der kan da ikke ændres noget! hvis man kaster håndklædet, og sætter sig og accepterer?
Men på et tidspunkt vil dette også "brænde" ud og normaliseres som alle andre "trender" med tiden.. og dette pjat ( sprog ) vil gå i sig selv igen.. ( for de fleste!!) og at tale pænt vil blive norman igen!!... sådan går det altid..
Hvad der er in lige nu og for tiden er yt i morgen!!!
Det er altså ikke noget der får mit blodtryk til at stige! ( også selv om jeg selv er familie far!!)
Jeg skal ikke på nogen måde gøre mig til en bedre familie far, en andre! men jeg syntes ikke at der er nogen grund til at lære dem at de skal accepterer den type ord fra barns ben, eller for den sags skyld se DR`s "snuff" film lige efter børne tv.
mvh.
|