Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 00:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Batteridrift - generelt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 13 August 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået en Shuro's skærmet trafo (fra deres bedste serie, kan anbefales) og kan nu sammenligne bedre med batteridriften.Vel først da jeg satte batterierne til og fik lavet Rifa lytbanken, (disse kondensatoer imellem rykkede ydelsen op) lød det meget godt syntes jeg og havde svært ved at tro det kunne gøres bedre.

Nu spiller jeg med trafo og Thel strømforsyningsmodul + mit Rifa print og det bliver ikke batteridrift, der er mere tempo på musikken nu. 

Ren batteridrift virker sløv tror de er langsomme til at levere strøm, eks. Rifa lytter efter hjælper væsentligt på dette, dog kan trafoen åbenbart levere varen hurtigere.....har dog ikke den tekniske forklaring.Det virker subjektivt sådan. 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Så vidt jeg ved har Holif eksperimenteret meget med batteridrift i gamle dage...muligt jeg husker forkert!!

SATMIT

Hej, det er korrekt, Holfi har og er stadig i gang med batteri drevet apparater. Jeg kører selv med en batteridrevet forforstærker og har haft en række batteridrevet CD afspillere imellem fignerne. Erfaringer? Jow.... det giver en del, jeg tror dog at man godt kan få lignende resultater med større elektrolyt banker hvor mange hurtig lytter parallel kobles.

Der hvor jeg synes er rigtig interessant er effekt forstærkere, men der skal der bruges mange batterier. Så slipper man for større strøm forsyninger idet man ikke bruger så meget strøm hele tiden og batterierne kan klare spidsbelastninger uden problem. Så slipper man også for alt den støj en kæmpe traffo eller to generer.

Ulempen er, at hvis man kortslutter et eller andet eller piller og få de typisk 150vDC på fignerne er det ikke sjovt....sådan nogle blybatterier kan uden problemer levere 3-400 A og det kan smelte alt elektronik...

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

mediafreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 August 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Jeg synes der var for store driftsudgifter / besværligheder / vedligehold ved batteridrift, men jeg kan varm anbefale forstærker på en sikringsfase, og alt andet udstyr på en anden fase taget direkte fra sikringsskabet. Det vil være optimalt hvis denne fase ikke bruges andre steder i huset. Hvis du synes at musikken lyder dårligere i dagtimerne end kl 3.00 om natten, er det måske fordi der er for meget "støj" i forsyningen. hvis du IKKE kan høre nogen forskel, vil du sikkert heller ikke høre en forskel ved alternative strømforsyninger.
Til top Vis mediafreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mediafreak

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 August 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Jeg kan klart høre forskel på om jeg spiller om natten. Men et stykke hen ad vejen, er det nok også fordi der er mere stille:-) 
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

mediafreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Jeg kan klart høre forskel på om jeg spiller om natten. Men et stykke hen ad vejen, er det nok også fordi der er mere stille:-) 

Du har selvfølgelig ret.

Jeg foreslår at du prøver med et par lukkede hovedtelefoner of god kvalitet. Normalt kan man finde flere "fejl" i anlægget med hovedtelefoner.

prøv evt. at låne/købe (med tilbageleveringsret) et netstøjfilter.

Prøv at tænde/slukke støjende kilder som lysdæmper, boremaskine med hastighedsregulering og mikroovn. lad maskinerne køre langt væk i et andet rum. Prøv at lade dem køre på samme sikringer som anlægget, og senere på en anden sikringsgruppe. så ved du meget mere om dit netstøj. brug evt. en forlængerledning så maskinerne kører udenfor

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 August 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

uha, det tør jeg ikke! At skulle trække nye ledninger fra andre sikringer, ville bliver noget forfærdeligt rod, hvor jeg bor! Har tidligere brugt batteri til min dac, med rigtig rigtig godt resultat, men som du er selv er inde på, bliver det lidt besværligt. leger dog lidt med tanken om at lave en batterikasse, med en oplader indeni, som jeg med en kontakt kan slå til og fra, så den nemt kan lade, når jeg ikke lytter. 
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

mediafreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
uha, det tør jeg ikke! At skulle trække nye ledninger fra andre sikringer, ville bliver noget forfærdeligt rod, hvor jeg bor! Har tidligere brugt batteri til min dac, med rigtig rigtig godt resultat, men som du er selv er inde på, bliver det lidt besværligt. leger dog lidt med tanken om at lave en batterikasse, med en oplader indeni, som jeg med en kontakt kan slå til og fra, så den nemt kan lade, når jeg ikke lytter. 

ææh undskyld, jeg blev vist misforstået. jeg går ud fra at du har flere sikringsgrupper i huset. Find et stik som kører på samme sikring som musikken og lav støj der til test af anlægget. find derefter et andet stik som kører på en anden sikring og lav støjen der.

En forlængerledning fra et andet stik i huset afhjælper evt. støjen til afspilleren. Prøv. f.eks. hifi-klubben om du kan købe et netfilter med tilbagekøbsret.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes