|
Hejsa,
jeg har fulgt med på denne side et stykke tid nu, og har efterhånden besluttet mig for at købe et nyt TV og samle mig en HTPC. Som det ser ud nu bliver fjernsynet formentligt et Philips 32PW9509. Jeg vil egentligt gerne have en plasmaskærm, men vil ikke nøjes med en opløsning på 852 x 480, og har p.t. ikke mulighed for at bruge mere end 20.000 på den, og de 2 ting hører vist ikke sammen :( Jeg har i dag et billigt surround system som også skal udskiftes indenfor den nærmeste fremtid, men det står vist bagerst i køen.
Til HTPC'en har jeg et par krav. Den skal stå i stuen, og skal helst ikke lyse langt væk af at være en computer. Der skal være fjernbetjening til, og den skal helst kunne styre så meget som muligt, da jeg ikke er interreseret i at have tastatur/mus stående permanent i stuen. Desuden må den gerne være nogenlunde lydløs.
Den skal bruges som DVD-afspiller, og skal gerne kunne klare at køre ffdshow med dobbelt pal opskalering. Jeg er dog i tvivl om hvor stor forskel jeg kan se på et alm. fjersyn som ovenstående? Der er p.t. ingen planer om at købe en projektor. HTPC'en skal desuden bruges til at vise diverse andre film/filmklip, have adgang til internettet, høre musik på, vise billeder på, og så vil jeg gerne kunne streame TV-signalet så jeg kan se lidt TV fra computeren på mit kontor. Så man kan vel sige at det skal være lidt af et multimedia center.
Af hardware til HTPC'en har jeg fundet frem til følgende:
Kabinet: ASUS Pundit-R med ASUS P4R8L bundkort med onboard 5.1 lyd og ATI Radeon 9100 grafikkort samt netkort Pris: 1.722,- Hvis du har tænkt dig at køre digital lyd over i forstærkeren, så er det nok fint nok, men hvis du vil bruge den analoge udgang, så er det ikke specielt velegnet! Ellers kan jeg varmt anbefalde det lydkort der hedder TerraTec Aureon 7.1 men Envy24 DAC, det er nogenlunde så godt det bliver lige for tiden 
Processor: Pentium 4 3 GHz (Intel Boxed) Pentium 4 / 3 GHz / 800 MHz / 8 KB L1 / 1 MB L2 / Socket 478 Pris: 1.657,- Meget fornuftigt! Måske er In-A-Box køleren ikke så egnet til HTPC, da den godt kan begynde at larme lidt når den bliver varm (temp. styret) Det kan i første omgang løses ved evt. at sætte en lille blæser bag i kabinettet, så temperaturen inden i det, ikke bare akumulere. Evt. en PAPST variofan... (stortset lydløs). Du kan også vælge at skifte køleren helt ud med en mere effektiv kobber model. f.eks. Zalman's 7000-Cu som nok er både den billigste, mest effektive og den nemmeste løsning, ellers så laver Zalman nogle løsninger der er mere støjsvage, f.eks. deres 6500b-Cu, som er særdeles lydløs, men knap så effektiv, bruger den selv i en af mine pc'er, dog med en 120mm. PAPST blæser på istedetfor, og drosslet den ned til omkring 1300rpm. - billeder: http://www.overclocking.dk/billedbrowser.asp?id=7480&pic =7 http://www.overclocking.dk/billedbrowser.asp?id=7480&pic =8
RAM: Kingston 1 stk. 512 MB DDR SDRAM / DIMM 184-PIN / PC3200 / 400 MHz / 2.5 V / CL3 / ECC / Pc / Guld Belægning / Fire hukommelser Pris: 1.173,-
Kingston er ikke de hurtigste ram med de er okay. Jeg ville vælge nogle OCZ, eller Crosair. Det rigtig, men hvis det aligevel ikke skal clockes helt vildt osv. så kan det måske også være lige meget, og det ville nok være en bedre løsning at købe 2 moduler á 256Mb. da du så kan komme til at køre Dual DDR (= dobbelt båndbredde)!
Harddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9 Standard / 3.5" x 1/3H / 200 GB / 7200 rpm / 8 MB / 9.4 ms / DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives / 40-PIN Pris: 895,-
Maxtor er ikke den mest lydløse harddisk, vælg hellere en segate i stedet for. Selvom jeg ikke er så glad for Seagate, var det også sådan en jeg ville anbefale, da det klart er den der er mest lydsvag.
TV-kort: Hauppauge WinTV PVR-250 Pris: 1.027,-
DVD-brænder: LG GSA 4040B Pris: 645,-
Jeg har selv denne brænder, og det er det Arvesete L**T, jeg kender andre der har den der mener det samme. Du skal IKKE købe den. Den dur bare ikke. Vælg hellere en Pioneer. En af disse: Pioneer DVR A07XLB eller Pioneer DVR A07. Der findes også mange patch til pioneer, sådan man kan komme til at brænde hurtigere på billige skiver, selvom de ikke er beregnet til det. Har bygget flere systemer, hvor jeg har brugt netop LG drev, og som udgangspunkt synes jeg de er meget gode, og kvaliteten på lågen osv. er også tiltalende, men det skal også siges at jeg ikke selv har prøvet at bruge dem i mine egne pc'er, så jeg ved ikke om de under overfladen er "det Arvesete L**T" 
Samlet pris: 7119,-
Ud fra hvad jeg har læst vil jeg mene, at det skulle være i stand til at klare de ting, som jeg gerne vil bruge den til. Dog er jeg i tvivl om hvorvidt fjernbetjeningen der hører med til TV-kortet kan styre det hele. Af software regner jeg med at bruge myHTPC med en del af de plugins der findes.
Jeg har leget lidt med beta versionen af myHTPC 2 (Medio) glæd dig til den kommer, der ser bare KANONT ud.
Er ovenstående ikke et udmærket bud på en all-round HTPC?
|