Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: System Audio 1280 Mk II (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

hahaha, det er sgu' da første gang at en debat omhandlenede SA bliver interessant.......ganske vist er postmandens sammenligning ikke videre "politisk korrekt" i dette forum...men interessant

- og Mullefar; ME TOO

mvh.

Jesper/Som foretrækker at gå til bageren fremfor at lytte til SA

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

hahaha, det er sgu' da første gang at en debat omhandlenede SA bliver interessant.......ganske vist er postmandens sammenligning ikke videre "politisk korrekt" i dette forum...men interessant

- og Mullefar; ME TOO

mvh.

Jesper/Som foretrækker at gå til bageren fremfor at lytte til SA

Sært at det er første gang SA er et interessant emne. Kig på de andre tråde, for hvis ikke der er interesse dér, så er der ingen interesse NOGEN steder.

Anyway, folk har forskellige opfattelser af hvordan bas skal lyde og derfor er der osse et hav af modeller at vælge mellem.

Personligt tror jeg nok man bliver hurtigere træt af en højttaler der spiller fyldig bas, end en SA der spiller fint og præcist... Men igen, det er jo blot MIN mening.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hej "hvemSkærerOsten"...er lidt ked af at du ikke læser mit "skriv" i samme ånd som det er skrevet; med et glimt i øjet....og det var skrevet primært som et svar til Postmandens sammenligning ml. bager(indens) store Pxxxxx og SA.

- Men måske at din sidste ostehaps var lige syrlig/muggen nok 

( åhhh, må hellere lige "forklare"; ovenstående er også skrevet m. et glimt i øjet )

Dette her er derimod skrevet i "ramme alvor" ; JEG syntes IKKE at SA spiller godt - faktisk tværtimod - men kan skam sagtens respektere dem som ææææælsker dem, blot de ikke siger at de spiller bas - for det gør de ikke

- Men vi - alle SA elskere & ikke-SA elskere - kan da sagtens nyde musiken alligevel........................God aften

mvh.

Jesper /Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

schrez
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

- Men vi - alle SA elskere & ikke-SA elskere - kan da sagtens nyde musiken alligevel........................God aften

mvh.

Jesper /Oldhifinut

Er da for alvor også igang med Diana Krall - på SA 1280.

tilbage til oprindelige spørgsmål.

Det er nok lidt uretfærdigt at sammenligne sa 1280 og dali 1.7, der skal du nok op i storebroderen (hmm lyder det ikke lidt forkert...) Dali 2.7 eller er det 2.8 den hedder, i hvertfald prismæssigt. men som sagt er der også BogW 603s3 til ca 10000 fra ny, samt audiovector m3 til 10000. Til de 6000 er sa 1280 et godt bud. et frækt bud kunne være klipsch rf25 på tilbud hos www.audioconcept.dk, dette er en lidt anderledes ht end sa'en

god jagt

Til top Vis schrez's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schrez

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

"blot de ikke siger at de spiller bas - for det gør de ikke"

Det er jo ellers noget af en påstand. De spiller ikke bas efter DIN mening. Men efter andres mening gør de måske ?? Har du tænkt over dét ?

Så må man osse køre over for rødt lys hver gang, fordi du siger det.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Ok det er vel efterhånden ved at gå op for folk, at vi aldrig bliver enige, når spørgsmålet går på om SA kan spille bas.

Skal vi ikke vende tilbage trådens første indlæg, og besvare de spørgsmål.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hvod'en kan bas være en smagssag?

Enten er der bas eller også er der ikke!

Det har været disket før, men man skal vel op i en 8" eller derover før der bliver flyttet ordentlig luft til de nedre toner...

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

SA spiller bas eller ej. Det er vist det store debat emne på HIFI4All. Jeg vil ikke gøre mig til ekspert. Kender ikke ret mange højtalere. Men min bror har lige købt SA1280 og han har ALT FOR MEGET BAS. Sub'en (eller hvad man kalder det) vender jo bag ud mod væggen (imodsætning til feks. Dynadio) Det giver ihvertfald i min brors stue så meget bas at han kommer viskestykker i for at dæmpe bassen !!

Hvis nogen vil have mere bas så velbekommen.

Til top Vis DKsoulman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKsoulman

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Sendt: 22 Juli 2004 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

SA spiller bas eller ej. Det er vist det store debat emne på HIFI4All. Jeg vil ikke gøre mig til ekspert. Kender ikke ret mange højtalere. Men min bror har lige købt SA1280 og han har ALT FOR MEGET BAS. Sub'en (eller hvad man kalder det) vender jo bag ud mod væggen (imodsætning til feks. Dynadio) Det giver ihvertfald i min brors stue så meget bas at han kommer viskestykker i for at dæmpe bassen !!

jeg tror det er "basrefleksporten" (svjh)

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Der er generelt for mange herinde der har en for mangelfuld viden om forskellige produkter til at de burde udtale sig om dem. System Audio kan med en aktiv subwoofer levere udemærket bas, som burde være nok i alle henseender.

Cerwin Vega er også en mulighed, de er forholdsvise billige og de leverer en bas som du ikke finder ret mange andre steder. De kan, i modsætning til hvad mange herinde mener, godt levere end fornuftig og endda god lyd fra mellemtonen og diskanten. TapeConnection mener dog at man skal holde sig til Classic serien, da komponenterne deri skulle være væsentlig bedre.... måske er avancen på Classic serien større end V-serien og dermed har vi grunden til deres anbefaling ... måske er Classic serien bare bedre.

Sand har, af hvad jeg ved af, ingen effekt på bassen, eller bunden af lyd-spektret, men tjener kun det formål at stramme alle lydene op. Ret mig gerne hvis jeg tager fejl, for jeg har aldrig selv prøvet tricket!

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at System Audio 1270 / 1280 har mange gode egenskaber, men dyb bas er altså ikke en af dens dyder. Jeg har fundet 2 frekvensmålinger fra det tyske blad "Stereoplay" som beviser dette. Den øverste måling viser frekvensforløbet på en SA 1270, og den nederste viser det tilsvarende forløb på en Dali Evidence 470. Sidstnævnte har jo været foreslået som et brugtkøb tidligere i tråden.

Personligt kunne jeg ikke leve med et sæt SA 1270 / 1280 uden en subwoofer. Uden en sub mangler disse højttalere autoritet og tyngde.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Som det fremgår af frekvenskurven i mit tidligere indlæg, så er der ingen dyb bas. Til gengæld er der en pukkel omkring 125 Hz, som i visse lytterum sikkert kan være meget uheldig og trættende at høre på.

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Sezuan skrev:
Cerwin Vega er også en mulighed, de er forholdsvise billige og de leverer en bas som du ikke finder ret mange andre steder. De kan, i modsætning til hvad mange herinde mener, godt levere end fornuftig og endda god lyd fra mellemtonen og diskanten. TapeConnection mener dog at man skal holde sig til Classic serien, da komponenterne deri skulle være væsentlig bedre.... måske er avancen på Classic serien større end V-serien og dermed har vi grunden til deres anbefaling ... måske er Classic serien bare bedre.

Jeg er temmelig sikker på at Tape Connection ikke mener noget om hvilken Cerwin Vega højttaler man skal købe...

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Sezuan skrev:

Jeg er temmelig sikker på at Tape Connection ikke mener noget om hvilken Cerwin Vega højttaler man skal købe...

Du har så inderligt ret, det var selvfølgelig HFK! - undskyld!

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Trist at danne sin mening om en højttalers formåen ved at kigge på frekvenskurve. Hvis du derimod har HØRT den, så er din begrundelse meget mere realistisk.

Og igen :

Det er jo ikke alle der mener man skal op i en 8´er for at få ordentlig/rigtig bas, eller hvad man kalde det. Hvis Hr. Nielsen mener han får rigtig bas ud af en 5´er, så er har han ret. Men Hr. Olsen, der mener han får rigtig bas ud af en 10´er, har sjovt nok osse ret. For det hele handler om hvad personen selv mener er det rigtige.

Så jeg mener det er forkert at komme med disse påstande om at SA ikke spiller bas. Derimod respekterer jeg hvis folk har en anden opfattelse end jeg. En påstand kan være oprigtig, hvis den kan bevises. Men man kan jo lissom ikke bevise hvad andre mennesker skal synes om.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

WhoCutTheCheese skrev:

Trist at danne sin mening om en højttalers formåen ved at kigge på frekvenskurve. Hvis du derimod har HØRT den, så er din begrundelse meget mere realistisk.

Og igen :

Det er jo ikke alle der mener man skal op i en 8´er for at få ordentlig/rigtig bas, eller hvad man kalde det. Hvis Hr. Nielsen mener han får rigtig bas ud af en 5´er, så er har han ret. Men Hr. Olsen, der mener han får rigtig bas ud af en 10´er, har sjovt nok osse ret. For det hele handler om hvad personen selv mener er det rigtige.

Så jeg mener det er forkert at komme med disse påstande om at SA ikke spiller bas. Derimod respekterer jeg hvis folk har en anden opfattelse end jeg. En påstand kan være oprigtig, hvis den kan bevises. Men man kan jo lissom ikke bevise hvad andre mennesker skal synes om.

Jamen jeg har skam da lyttet på SA! Og som jeg også siger så har den mange gode egenskaber. Det jeg synes om ved den er at den har en høj opløsning og en meget detaljeret lyd. Rigtigt placeret, d.v.s. væk fra bag- og sidevægge, kan den give et meget flot lydbillede. Dog savner jeg den dybe bas, som også er med til at give atmosfære og "rum" ved f.eks. liveoptagelser. At kunne gengive dyb bas er også nødvendig for at visse instrumenter gengives realistisk i forhold til resten af lydbilledet.

Og ja, vi kan diskutere fra nu af og indtil vi bliver gråhårede om hvad der er rigtigt eller forkert rent lydmæssigt. Derimod synes jeg det er indiskutabelt at SA 1270 / 1280 har en svag dybbas. Hvis man lytter til den afsløres manglen på dybbas hurtigt.

En frekvenskurve er perfekt til at afsløre manglen på dybbas! Derimod har du selvfølgeligt ret i at den ikke siger noget om højttalerens opløsning m.v. Men i denne diskution omkring dybbas mener jeg det er 100% relevant at kigge på frekvenskurven.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jeg håber da at madse er blevet lidt mindre vildledt...

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Til den pris man kan skaffe sig et sæt SA1280MKII for i disse dage, tror jeg at man skal være mere end almindelig heldig for at finde noget som lyder bedre. Den helt dybe bas vil nok ikke være til stede i et rum på 30 kvm og over, men i mindre rum, og korrekt placeret, tror jeg ikke på at der vil være nogen problemer. Til gengæld er jeg meget uenig med jer som mener at en højtaler mindst skal have en 8" bas for at kunne spille ordentlig bas, det er faktisk temmelig forkert. Hvis en 8" basenhed skal opføre sig korrekt og ikke kun gengive 40-80hz med boost og uden kontrol, så kræver det både en kraftig forstærker og et passende rum, ellers vil den dominere for voldsomt og gøre lydbilledet skævt. Ja man kan endda nemt rende ind i problemer med bulderbas, hvilket jeg til enhver tid på enhver given indspilning kan garantere for ikke er meningen. At nogen så foretrækker det alligevel, frem for en hurtig, kontrolleret og præcis bas, det er så en anden snak og ikke mindst en smags sag.

Som der blev foreslået tidligere, så prøv at låne et sæt med hjem og hør hvordan de lyder i dine omgivelser, om DU synes de spiller godt, og nok bas til dig, for det er i sidste ende det eneste som betyder noget.

MVH

Jacob V.

Til top Vis Jacob V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob V

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jacob V skrev:

Til den pris man kan skaffe sig et sæt SA1280MKII for i disse dage, tror jeg at man skal være mere end almindelig heldig for at finde noget som lyder bedre. Den helt dybe bas vil nok ikke være til stede i et rum på 30 kvm og over, men i mindre rum, og korrekt placeret, tror jeg ikke på at der vil være nogen problemer. Til gengæld er jeg meget uenig med jer som mener at en højtaler mindst skal have en 8" bas for at kunne spille ordentlig bas, det er faktisk temmelig forkert. Hvis en 8" basenhed skal opføre sig korrekt og ikke kun gengive 40-80hz med boost og uden kontrol, så kræver det både en kraftig forstærker og et passende rum, ellers vil den dominere for voldsomt og gøre lydbilledet skævt. Ja man kan endda nemt rende ind i problemer med bulderbas, hvilket jeg til enhver tid på enhver given indspilning kan garantere for ikke er meningen. At nogen så foretrækker det alligevel, frem for en hurtig, kontrolleret og præcis bas, det er så en anden snak og ikke mindst en smags sag.

Som der blev foreslået tidligere, så prøv at låne et sæt med hjem og hør hvordan de lyder i dine omgivelser, om DU synes de spiller godt, og nok bas til dig, for det er i sidste ende det eneste som betyder noget.

MVH

Jacob V.

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes