Emne: Kan det betale sig at lave egne htere? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 31 Juli 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg kan da fortælle dig om mit projekt
Jeg købte et sæt Dali 6006. Jeg troede egentlig at de spille rigtig godt, men den blev hurtigt lavet om, da jeg købe nogen billige peerless diskant enheder og nogen 8" basser. Det lød simpelthelt meget bedre end mine dalier.
Herefter skiftede jeg til et sæt Audiovector M1 Super, som snart bliver udskiftet med en DIY højttalere med bånddiskant.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Krede :) Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 398
|
| Sendt: 31 Juli 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Classe,
Dømt til at mislykkes? Magen til manglende gå-på-mod, skal man da lede længe efter? Det skal siges, at jeg har droppet ideen med at spare penge på dette projekt, men alene gør det af egen interesse. Jeg er klar over, at en hjemmeloddet ZAPpulse forstærker ikke kan måle sig med dit Classe udstyr, som du sikkert har givet kassen for, men det er heller ikke det jeg forventer. Dog forventer jeg en forstærker som lyder af mere end prisen antyder. I den forbindelse synes jeg at LC audios færdigsamlede ZAPpulse forstærker, Predator, er et godt eksempel på at der er penge at spare. Forstærkeren koster 12k, men kan laves til under det halve, hvis man lodder tingene selv. Og i øvrigt var anmeldelsen af Predator her på Hifi4all da heller ikke værst.
Som jeg ser det, er det vigtigste ved et selvbyggerprojekt at man selv er tilfreds med resultatet (skidt eller ej), og at man synes man har skabt noget helt enestående. For hvem andre er det så lige man skal stille tilfredse? Så er man himmelhenrykt over sin hjemmesamlede forstærker (eller højttalere), så ser jeg ikke yderligere problemer.
Mht. højttalere, har jeg ikke tænkt mig at købe en papkasse og smide 2 dyre enheder i, og derefter forvente det lyder godt. Det er jo af samme grund er det jo også, at jeg efterspørger måleudstyr og regneformler.
Jeg håber virkelig på at dette kunne blive et seriøst projekt, og jeg ser frem til at gå i gang. Jeg kunne godt tænke mig at høre forslag på højttalerkonstruktioner, og forslag til enheder samt andre gode råd til selvbyg.
Takker for indlægene ind til videre. Det er meget rart at høre argumenter både for og imod selvbyg. Der er jo altid 2 sider at samme sag.
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Online Indlæg: 1998
|
| Sendt: 31 Juli 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes nu nok, at der er mulighed for, at selvbyg kan måle sig med færdigkøbt grej. Og specielt når det gælder højttalere.
Men - som det er blevet nævnt før i denne tråd, så kommer man absolut ikke sovende til et godt resultat, og målegrej og beregningsprogrammer gør processen uendeligt meget nemmere.
Mine egne selvbyg ht'ere med aktiv bas har vel stået mig i omkring 30k inkl. forstærker og aktivt delefilter til bassen. Lydmæssigt vurderer meget kompentente lyttere i hifi-omgangskredsen (heriblandt en seriøst arbejdende hifi-anmelder), at højttalerne hører til i 100k klassen.
Hvis man skal prøve lykken for første gang, kan det i meget høj grad anbefales at finde et velgennemprøvet kit, f.eks. på nettet, som bugner med gode og fornuftige konstruktioner.
Jeg har selv haft konstrueret en selvbyg højttaler delvist efter en artikel i bladet Speakerbuilder, som vist desværre er gået ind. Denne højttaler spillede aldeles fremragende (gør det stadig hos sin nye, glade ejer) og var med til at give mig blod på tanden med at nå endnu højere op i lydkvalitet.
I øvrigt kan de fleste kit tweakes, f.eks. med bedre komponenter i delefilteret. Dette gælder selvfølgelig også for færdige højttalere. Jeg må ofte korse mig, når jeg ser de skod-komponenter, som selv hundedyre færdighøjttaleres delefiltre er forsynet med. Der er himmelvid forskel på lyden i en almindelig spole med rund tråd og en spole med flad tråd (f.eks. X-coil), men prisforskellen behøver ikke at være ret stor - slet ikke i forhold til den lydmæssige gevinst ved at opgradere komponenterne.
Summa summarum: Et sæt gode, brugte højttalere kan være en hurtig og udmærket løsning, men du vil ofte kunne nå længere med selvbyg, ofte til færre penge - og det er i hvert fald sjovt __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Krede :) Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 398
|
| Sendt: 31 Juli 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa, lige præcis! At det er sjovt og spændende er 50% af det for mig, jeg elsker at rode med den slags. Glemmer aldrig da jeg forsøgte at bygge et køleskab op fra bunden, alene af den grund, at jeg ville se om jeg kunne
Mht. til højttalerkits, kan du så nævne nogle gode? Eller evt. gode enheder?
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det betale sig at lave egne ht’ere?
JA, vis man vil have god lyd og ikke kigger på vad det koster af knaster
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Online Indlæg: 1998
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krede :) skrev:
Aksa, lige præcis! At det er sjovt og spændende er 50% af det for mig, jeg elsker at rode med den slags. Glemmer aldrig da jeg forsøgte at bygge et køleskab op fra bunden, alene af den grund, at jeg ville se om jeg kunne Mht. til højttalerkits, kan du så nævne nogle gode? Eller evt. gode enheder? |
|
|
Som sagt, så findes der rigtigt meget på nettet. Men - da du ikke har prøvet at bygge højttalere før, kan det godt være, at du skal starte med et kit. Både Frequence og Dansk Audio Teknik har gode kits, der bare spiller, når man får dem samlet. Gode eksempler vil nok være Frequence VP-5 og VP-6, Dansk Audio Tekniks Icon etc. (se test i High Fidelity) - men der er mange andre og også andre udbydere.
Der er adskillige tråde omkring dette på forum'et her - prøv at søge lidt. __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
flpdk Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 919
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis ikke man selv har forstand på det eller kender andre som har, kan det ikke betale sig at lave højttalere selv.
Har selv lavet flere højttalere, men blev aldrig helt tilfreds både med lyden og designet . Det var selvom jeg læste en masse om emnet på nette og eksperimenterede på livet løs med delefilter etc. Jeg blev også irriteret over ikke at have de rigtige måleinstrumenter, men blot mit øre til at afgøre om jeg var på rette vej . Jeg har købt et sæt Dynaudio-højttalere og jeg fortryder ikke et sekund .
Som så mange andre her siger, skal det gøres at lyst og ikke for at spare penge.
mvh
Flemming
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo osse de tilfælde, hvor man skal bruge noget specielt - som færdig markedet simpelthen ikke tilbyder. Så ER man jo henvist til at klare det selv...
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Krede,
Det var ikke for at være lyseslukker eller tage modet fra dig, det var mere for at finde grunden til at du vil bygge selv. Nu ser det ud til at du vil prøve at bygge selv fordi du kan lide det og så er det en helt anden sag. Så er det bare med at gå igang.
Start med at læse noget teori på områderne. Det hjælper hvis du har en eller anden baggrundsuddannelse inden for elektronik, ellers skal der læses en hel del mere teori.
Og en ting for man bestemt ved at prøve at bygge noget selv, man lærer en masse ting om hvad man laver og man kommer til at kunne lide det.
Jeg skal nok i den sammenhæng prøve at definere hvad jeg mener med at bygge selv. Med at bygge selv mener jeg virkelig at gøre det selv, dvs ikke kopiere andet end ideen eller et princip. Dvs at bygge selv for mig ikke er at samle en ZAP pulse eller et sæt højtalere hvor andre har valgt komponeneter sammensætning osv.
Nu må man ikke læse dette som om jeg ikke bryder mig om ZAP pulse osv, men det har bare ikke meget med virkelig hjemmebyg at gøre. Det minder mig meget om dengang for mange år siden da man efter folkeskolen havde meldt sig til noget elektronik. Først samlede man sit lysshow og synes det var fedt og derefter byggede man sig en Quad 405 eller en Hiraga classe A forstærker. Det var sjovt, det var lærerrigt, men i bund og grund var det ikke andet en kopiering af noget som andre havde udviklet.
Min Quad nærmer sig idag hurtigt de 20år og den står stadig og driver en par B&W Nautilus 805 i alrummet. Den skal aldrig sælges eller på lossepladsen eller noget. For der er så meget historie i den for mig at den er noget specielt. Det opnår man også ved selvbyg.
God arbejdslyst,
Classe
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|