Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 04:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: H/K Vs. Yamaha (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Det er selvfølgelig en betydelig klasseforskjell, men det forandrer ikke mitt poeng som er at jeg og mange andre ikke bruker våre watt og ampere til at spille høyt. Jeg forsøger altså ikke å ramme et bestemt antall db, men å få det til å lyde godt ved et behagelig volum.

Og jeg har absolutt intet i mot Yamaha. sist jeg kjøpte receiver stod en RXV 1400 høyt på min ønskeliste, men den var utsolgt rundt om det ganske land så jeg fikk desverre aldri muligheten for å prøve den opp i mot Nad T753, Pioneer AX3 og HK 430 som jeg hadde som kandidater.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

ManicMiner: Nu forstår jeg hvad du mener men det var svært at udlede af overstående post. Absolut har watt noget at sige i det omfang at forstærkeren har svært ved at levere de nødvendige rene watt. Men det tror jeg ikke man vil opleve i de lidt større modeller med højtalere af moderat effekt. Desuden er der preout på alle kanaler på de overstående modeller så man kan smide nogle effekt forstærkere på.

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

dtomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Bjørn B skrev:

Hej.

Jeg vil klar anbefale dig at købe H/K det er sgu noget der dur, har en hammerende god surround del og spiller og helt OK i Stereo, jeg har dog ikke lyttet de nye modeller, men har selv en AVR7500, som jeg er yderst tilfreds med i surround sammenhæng, jeg har lyttet til en del Surround Receivere/forstærkere fra både Denon/NAD/Yamaha/Marantz og jeg syns stadigvæk at AVR7500 bankede dem alle, dog vil jeg også godt varmt anbefale dig at lytte til både NAD og Marantz´s Surround modeller, med hensyn til Yamaha..ja så...neeej...

Nu er en H/K AVR7500 jo en temmelig stor og dyr krabat, som er uendelig meget bedre end f.eks. en H/K AVR1550, så ville det ikke være bedre at anbefale lige den model fremfor alle H/K-modeller? En Yamaha RX-V440 gør jo f.eks. heller ingen Yamaha RX-V2400

Til top Vis dtomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dtomsen

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Yamaha kan da godt være med i den dyre ende også mht. effekt:
http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/Yamaha_ RX-Z9p1.php

Testeren har selv en Denon 5803 og et pænt vildt setup.

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

Bjørn B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

dtomsen skrev:
Bjørn B skrev:

Hej.

Jeg vil klar anbefale dig at købe H/K det er sgu noget der dur, har en hammerende god surround del og spiller og helt OK i Stereo, jeg har dog ikke lyttet de nye modeller, men har selv en AVR7500, som jeg er yderst tilfreds med i surround sammenhæng, jeg har lyttet til en del Surround Receivere/forstærkere fra både Denon/NAD/Yamaha/Marantz og jeg syns stadigvæk at AVR7500 bankede dem alle, dog vil jeg også godt varmt anbefale dig at lytte til både NAD og Marantz´s Surround modeller, med hensyn til Yamaha..ja så...neeej...

Nu er en H/K AVR7500 jo en temmelig stor og dyr krabat, som er uendelig meget bedre end f.eks. en H/K AVR1550, så ville det ikke være bedre at anbefale lige den model fremfor alle H/K-modeller? En Yamaha RX-V440 gør jo f.eks. heller ingen Yamaha RX-V2400

Hej.

Nu anbefalde jeg heller ikke direkte AVR7500 men generalt H/K, som jeg mener er blandt de bedste til at lave surround receivere, ikke kun fordi jeg selv har H/K men fordi jeg var igennem en stor lyttesession da jeg i sin tid kiggede efter nyt surround udstyr, men ja self. har du ret man skal/kan ikke sammenligne de store modeller med dem der er mindre/billigere, det er faktisk også en dårlig ide at lytte større/dyrer modeller end man har penge til, men bliver så forfærdelig fristet til at overtrække kontoén

Med hensyn til Yamaha, kan jeg da fortælle at jeg både havde RXV1400 og EXV2400 hjemme og Denon 3803 og AVCA11 og Marantz SR5400 og SR7400 og NAD T753, hvor det kun var NAD og Marantz der faldt i min smag...

Til top Vis Bjørn B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjørn B

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke kunne udtale mig om yamaha, men har selv en Harman Kardon HK650 og den leverer 2*80 watt og trækker maks 410 watt fra lysnettet, så jeg er overbevist om at den leverer varen! bruger den til at trække 2 CV DC-15 og den gør det med stor magt og ingen slap bass eller lign, er selv meget glad for den! bare mine 10 cent...
Til top Vis Sheiken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sheiken

kisyla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2003
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Sezuan skrev:

"Formelen for at regne udgangseffekten ser sådan ud:

Udgangseffekt pr. kanal = (Effekt fra lysnettet * virkningsgrad) / antal kanaler 

hvor finder man virkningsgrad ? Jeg synes det her er rimelig interresant  så jeg ville gerne prøve at regne lidt på min egen receiver  som er en Sony *GG* snyderi eller ej den spiller sku godt,

og har jeg forstået rigtigt at effekt fra lysnettet er de watt der er opgivet i forbrug i manualen og skal man være opmærksom på noget ,skal de være i en bestemt enhed for at de passer ind i formlen .

hilsen

kristian

Til top Vis kisyla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kisyla

mrygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er fedt folk er gået så meget op i denne her tråd, for det har givet nogle gode disskusioner. Til dem der har foreslået mig at kigge på andre mærker er det så nemt. Jeg er fuldstændig tosset med H/K's avr serie og især 430'ern. Den passer til min pengepung, og så er den så flot og stilet at det gør helt ondt. Jeg synes også denon og marantz er fede, men kan bare bedre lide designet på H/K. Personligt har jeg da også været meget glad for min Yamaha (rxv 540 rds) men vil bare gerne prøve noget andet og noget som har noget mere effekt. Derfor ser jeg også frem til at høre den(H/K avr430) i stereo da de er blevet rost til skyerne, for jeg hører meget musik og håber at opleve flere detaljer i musikken.

Mange tak for jeres meninger.

Martin

Til top Vis mrygaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mrygaard

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

H/K spiller musik....Yamaha spiller rent og klinisk som en fødegang . Bevares, Yamaha gør det da anstændigt men deres gengivelse mangler sjæl,  varme og rytme. Spillestilen kan betegnes som "japanerlyd".....  
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

kisyla; hvor finder man virkningsgrad ?

bare regn med en 60% (alm klasse b?), altså 0,6 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Godt så; det må da være lydidealet som er vigtigst!!! Klart at Yamaha overdriver watt-angivelsen og udregningen der når frem til 32 watt er ikke helt ude i skoven. Meeen hvad med H/K´s ampere-tal på 50-100 ampere, ahr gå hjem, det holder ikke en meter om I så vrider ohm´s lov gennem superstrengsteorien!!! Luft og salgsgas!!!  Næh, hvordan lyder det??? Yamaha er japansk lyd og de sætter en udstrakt diskant i højsædet, er lig en lys lyd. H/K er amerikansk-westcoast lyd, altså fuld smadder på bassen og ja tak til loudness-effekt!!! Det er de 2 lydidealer man så skal vælge imellem eller vælge fra, for der findes også amerikansk-eastcoast (DC-100Mhz +/- 0,01dB og hamrende dyrt), engelsk lyd (70-20.000hz med et svagt fald mod diskanten, ca. 1dB), tysk lyd som er mellemtoneorienteret (anti-loudness) og ja, man kan også tale om skandinavisk lyd, som ligger op af den amerikanske-eastcoast lyd, bare billigere!!! Og ja, det er kun en generel opdeling, i virkeligheden er lydidealer mere sammenblandet; apparaterne skal jo kunne sælges kloden rundt, helst!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
H/K er amerikansk-westcoast lyd, altså fuld smadder på bassen og ja tak til loudness-effekt!!!

Ja, og det er skøøøønt ......  . Jeg er stjerneglad  for min AVR 8500, men det der med "fuld smadder på bassen" kan jeg ikke helt følge. Min bas er blevet strammet betydeligt op og langt mere nuanceret end da jeg spillede på konens infame lille Denon reciever  med udpræget boom-boom effekt. Den hygger sig nu med edderkopperne ude i skuret......  

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Acer, det var da heller ikke et angreb på H/K, men som en GROV rettesnor er H/K altså US-westcoastlyd og jeg nævnte ikke et ord om, at det skulle være en dårlig lyd med mudret bas, igen smag og behag!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Vil det sige at da Yamaha er den rene og kliniske lyd, så er det også det mærke som leverer mest virkelighedstro lyd?

For hvis en receiver ikke leverer så naturtro lyd som muligt, så kan det ikke være HIFI. Det er i hvert fald noget som jeg har erfaret at mange herinde mener!

Dermed kan H/K ikke være HIFI???

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Sezuan skrev:

Vil det sige at da Yamaha er den rene og kliniske lyd, så er det også det mærke som leverer mest virkelighedstro lyd?

For hvis en receiver ikke leverer så naturtro lyd som muligt, så kan det ikke være HIFI. Det er i hvert fald noget som jeg har erfaret at mange herinde mener!

Ja eller noget !

Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Acer, det var da heller ikke et angreb på H/K, men som en GROV rettesnor er H/K altså US-westcoastlyd og jeg nævnte ikke et ord om, at det skulle være en dårlig lyd med mudret bas, igen smag og behag!!!  

Godt ord igen, og egentlig en god geografisk rundtur i lydopfattelse. Men du har da langt hen ad vejen ret....jeg faldt da for H/K for blandt andet den kontante bas....man er vel lidt bas freak ?

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Sezuan skrev:

Er du nu på skovtur igen ???...man vender en sten og vupti.... Jeg tror alle herinde er enige om, at både Yamaha og H/K er Hi-Fi....men om de begge kan spille musik er en smagssag . F.Christians indlæg om forskellig lydopfattelse og lydfilosofi er god......prøv at studere den lidt og dan dig dine egne indtryk så du kan indgå i en konstruktiv dialog istedet for hele tiden at sætte tingene på en spids  

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Sezuan skrev:

Er du nu på skovtur igen ???...man vender en sten og vupti.... Jeg tror alle herinde er enige om, at både Yamaha og H/K er Hi-Fi....men om de begge kan spille musik er en smagssag . F.Christians indlæg om forskellig lydopfattelse og lydfilosofi er god......prøv at studere den lidt og dan dig dine egne indtryk så du kan indgå i en konstruktiv dialog istedet for hele tiden at sætte tingene på en spids  

Debatten om hvad der er HIFI og hvad der ikke er, har været oppe at vende så mange gange herinde at det er ved at være trættende. Under alle omstændigheder har jeg fået af vide at HIFI = HIGH FIDELITY = HØJ TROVÆRDIGHED.

Hvis et produkt ikke er med til at levere en naturtro/troværdig lyd, så kan det derfor ikke betegnes som værende HIFI! 

Personligt syntes jeg også at H/K og Yamaha er HIFI, da jeg bruger ordet i den betydning at HIFI = God kvalitet!

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Sezuan, yamaha, denon, cv, B&W osv er ikk HIFI fordi de lyder skingert !! lys lyd er ikke altid = virklighedstro !! at analytisk lyd har tendens til at lyde lyst betyder absolut ikke at alt der er lyst er rigtigt, CV er feks utroligt skingert/lyst, men absolut ikke HIFI
Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
Sezuan, yamaha, denon, cv, B&W osv er ikk HIFI fordi de lyder skingert !! lys lyd er ikke altid = virklighedstro !! at analytisk lyd har tendens til at lyde lyst betyder absolut ikke at alt der er lyst er rigtigt, CV er feks utroligt skingert/lyst, men absolut ikke HIFI

Cerwin Vega har efter min mening mange gode egenskaber, men at levere en lyd med høj troværdighed er ikke én af dem. Derfor kan det ikke kaldes HIFI i ordets oprindelige defination.

Jeg er ikke god til at høre små detaljer, men jeg kan høre at min Yamaha ikke helt har samme feeling med bassen som H/K - Så at Yamaha lyder klinisk og skingert skal nok passe nogenlunde.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes