Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 10:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Mere varme/bass (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Jo, det betyder rigtigt meget. Når apparatet ikke er jordforbundet - det er apparater ikke i DK - kan forkert netpolaritet sætte forskelligt spændingspotentiale på kabinetterne. Det er en ud af flere grunde til, at næsten alle apparater spiller bedre/rigtigere med netstikket vendt korrekt.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 02:55 | IP-adresse registreret  

Nej, Q har ikke noget med kvinder at gøre i denne smhæng. Q har rigtig nok ngt med enhedernes opførsel at gøre. Ved øget Q i kabinet får du et lavere 3 db punkt, men ved Q over 0.7 et løft i bunden. En stram hurtig bas er ofte et kabinet med et samlet Q under 0.7, måske så lavt som 0.5, hvor din enhed falder meget blødt med 6 db per oktav. Prøv for sjov skyld at køre forbi Brinck og køb et par 1-2 ohms modstande på ca. 10 watt til at starte med og sæt en af hver i serie med dit signal til ht. Ved rørforstærkere har du ofte en udgangsimp. på ca. 3 ohm, hvilket får næsten alle basenheder til at gå amok. Prøv bare at høre en Snell E med rør og uden. Der er kolonorm forskel. Med solid state passer pengene med ca. 0.7 på 55 liter. Med rør skal kabinettet være 3 gange så stort!!!!!

Hvis dit kabinet er lukket, ville jeg prøve modellen med modstanden og senere rør....

Tadman

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Juli 2004 kl. 03:41 | IP-adresse registreret  

marvel skrev:

Hej med jer

Jeg har erhvervet mig lidt nyt grej men synes det mangler lidt varme og fylde. Kunne I kloge hoveder ikke komme med forslag til andre kabler (højtaler, phono), der kunne forbedre lyden?

Jeg har selv kig på en sæt Nordost Solar Wind phono, + nogle billige Tera Labs Prism 11 & QED Silver Aniversay Bi-wire.
Jeg har p.t. Nordost Cinemaflex bi-wire HT-kabler og Tech-link phono
Anlæget kan ses her

Hey marvel....jeg kan lige komme med en enkelt vending - Du skriver (på det link du pastede) at vil ha lagt guldtæppe, men ønsker du mere bas, så vil gulvtæppe ikke være at foretrække, for det æder bassen rimelig voldsomt, ligesom med møbleringen såsom sofaer, polstrede stole, madrasser mm. Men dog vil lyden blive ændret til måske en bedre klang.
Men tvivler på du får mere bas af at få gulvtæppe, det siger mine erfaringer i hvertfald, for jeg har selv haft det problem

Måske en lille aktiv sub ville være at foretrække!
Og prøv så vidt muligt at få front højtalerne så langt ind i hjørnerne som muligt, men selvfølgelig med 20-30cm. til side og bagvæg.

Hilsen herfra
Til top Vis m0tZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m0tZ

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2003
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

m0tZ skrev:

Og prøv så vidt muligt at få front højtalerne så langt ind i hjørnerne som muligt, men selvfølgelig med 20-30cm. til side og bagvæg.

Hilsen herfra

Som sagt som gjort
Jeg har nu bikset rundt med placeringen af højtalerne og er kommet til den konklusion at jeg ikke  BÅDE kan få klarhed og bas (i noget der minder om mit tidligere setup - ikke at jeg havde ventet det.. Men alligevel).
Jeg synes lyden bliver for unuanceret og lettere mudret når de kommer for tæt på bagvæggen.
Måske er det bare mig der er enfoldig men jeg tror desværre ikke min Copland kan samarbejde med en aktiv sub..

Til top Vis marvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marvel Besøg marvel's Websted

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale et komplet sæt Supra; fra elledninger til I-connectors til højttalerkabel.

Jeg har gradvist prøvet mig frem med Supra contra andet. Først deres Powercords - købt hos Expert i Varde til 125,- kr meteren + specialstik, så et Powercord koster 300,- kr tror jeg det blev. Dernæst en kabelholder/stikdåse fra Medlyd der importerer Rega, der også er kendt for blød harmonisk lyd.

Supra PC leverer en del krop til musikken, det er godt hvis man som jeg har små HT´ere (Sonus Faber Signum) og giver en behagelig varme over hele spektret.

Grundet udefrakommende årsager var jeg her i ugen nødt til at sælge mine fine Nordost SPM HT-kabler og I-connectors, jeg skulle bruge penge til udbetalingen på en bil!! Så jeg solgte dem og fik istedet nye Supra Ply 3.4 for de fik fine tests overalt. Se HIFIChoise. De kostede latterlige 100,- kr meteren og har givet i tråd med Powercordet en blød og varm lyd. Med m,ere fokus på basområdet. Mere output der og generelt en behagelig lyd. Naturligvis slet ikke så opløst som Nordost og klarheden som NO mestrer er da også gone. Men ellers ville det da også være slemt hvis et kabel til 50 gange prisen ikke var markant bedre.

Nå, men blødt og varmt er det, meget god lyd kunne man sige for ekstremt lav investering. Jeg vil imorgen bestille deres I-connector og regner med den kører samme linie som de andre Supra kabler.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

m0tZ skrev:

Hey marvel....jeg kan lige komme med en enkelt vending - Du skriver (på det link du pastede) at vil ha lagt guldtæppe, men ønsker du mere bas, så vil gulvtæppe ikke være at foretrække, for det æder bassen rimelig voldsomt, ligesom med møbleringen såsom sofaer, polstrede stole, madrasser mm. Men dog vil lyden blive ændret til måske en bedre klang.
Men tvivler på du får mere bas af at få gulvtæppe, det siger mine erfaringer i hvertfald, for jeg har selv haft det problem

Hilsen herfra

Jeg blandede vist begreberne en smule. Jeg mangler bas, men har heller ikke oplevet yderligere bas af gulvtæppe. Nærmere mere vellyd og det er jo også værd at gå efter. 

Til top Vis marvel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marvel Besøg marvel's Websted

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

marvel skrev:

Jeg har erhvervet mig lidt nyt grej men synes det mangler lidt varme og fylde. Kunne I kloge hoveder ikke komme med forslag til andre kabler (højtaler, phono), der kunne forbedre lyden?

Nu vil jeg ikke kalde mig selv for et klogt hoved, men vil da prøve at give et bidrag.
Har selv haft et problem med lidt aggresiv diskant, der var svær at lytte til over længere tid. Det afhjalp mine nye TMC-kabler. Lækker kontrolleret bas og detaljeret diskant og mellemtone, som man dog aldrig bliver træt af at lytte på.

Ved ikke om det er samme problem vi har. TMC-kablerne skruer nok ikke op for bassen da de er ganske neutrale men lyden fylder godt i rummet.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2004 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

marvel skrev:

Jeg blandede vist begreberne en smule. Jeg mangler bas, men har heller ikke oplevet yderligere bas af gulvtæppe. Nærmere mere vellyd og det er jo også værd at gå efter. 

Ja det er rigtigt, helt sikkert. Men selvfølgelig er det rart selv at kunne vælge om man vil ha meget eller lidt bas samtidig med at lyden er go

Men ved faktisk ikke hvad du mere kan gøre, end det de andre er kommet med af forslag.
Jeg ville nok skifte højtalere, til nogle højtalere med en større bas enhed, og måske med en højere følsomhed, derefter at smide gulvtæppe på, og et par spikes/høtalerfødder under højtalerne. Det har jeg gode erfaringer med. Men det er en dyr løsning, især når du har højtalere i forvejen

Men ellers ved jeg ikke hvad du kan gøre, håber nogle andre brugere har flere forslag til dig

/m0tZ

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Kabler kan godt ændre lyden, men det er efter min mening kun nuanceforskelle vi taler om her.

Mit bedste bud er at du skal prøve at gå rundt i stuen for at høre hvor der er mest bas. I alle rum er der steder hvor bassen er meget svag og andre steder hvor den er fyldig og kraftig. Højttalerplacering er ekstremt vigtigt, og selv har jeg måttet anbringe mine møbler helt anderledes end jeg havde tænkt mig

Og ja, det er sagt før. Dine SA højttalere har ikke ligefrem jordskælvsbas, så en mulighed er at skifte dem ud eller supplere dem med en god og hurtig subwoofer.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Juli 2004 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Man kan give en højttaler mere varme og fylde ved at sætte en modstand på højttalerkablerne. Nu lyder de fleste modstande forskelligt, så der kan ødelægges meget her. Mindre åbenhed osv.

En modstand der ikke skulle have nogen egenlyd er Duelunds grafitmodstande. Grafitmodstanden sidder i et pertinaksrør. Jeg bruger dem selv, dog ikke som her foreslået, men som modstande i delefiltret.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Hej

Man kan give en højttaler mere varme og fylde ved at sætte en modstand på højttalerkablerne. Nu lyder de fleste modstande forskelligt, så der kan ødelægges meget her. Mindre åbenhed osv.

En modstand der ikke skulle have nogen egenlyd er Duelunds grafitmodstande. Grafitmodstanden sidder i et pertinaksrør. Jeg bruger dem selv, dog ikke som her foreslået, men som modstande i delefiltret.

´

Jeg kan sagtens forstå at man ved at ændre en modstand i et delefilter kan få mere fylde (bund, bas), for her indgår modstanden jo som en del af et filter. Til gengæld kan jeg ikke se hvordan en serie-modstand i et højttalerkabel kan have nogen som helst effekt på klangbalancen. En modstand har jo samme modstand overfor alle frekvenser, så det eneste man vil opnå er at få et svagere signal til højttalerne. Og som du siger har Duelunds modstande ingen egenlyd. Det mener jeg nu heller ikke andre modstande har, men jeg må så også indrømme at jeg kun sjældent bevæger mig ind i Woodoo-land

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2004 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

En seriemodstand kan ændre klangbalancen ved at få bassen til at stoppe langsommere end, hvis den ikke sad i serie med signalet. Derfor spiller bassen efter hver impuls lidt længere tid - populært forklaret - og det vil opleves som et øget basniveau.

Samtidig kan man så prale med, at ens højttalere kan tåle mere effekt. En billig måde at få 200 w. højttalere på. (Det sidste er sandt, men selvfølgelig ment som en joke)

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

donkeyshark skrev:

En seriemodstand kan ændre klangbalancen ved at få bassen til at stoppe langsommere end, hvis den ikke sad i serie med signalet. Derfor spiller bassen efter hver impuls lidt længere tid - populært forklaret - og det vil opleves som et øget basniveau.

Samtidig kan man så prale med, at ens højttalere kan tåle mere effekt. En billig måde at få 200 w. højttalere på. (Det sidste er sandt, men selvfølgelig ment som en joke)

Det sidste du skriver - det med 200 watt højttaleren - er jeg helt med på

Det med at ændre klangbalancen ved hjælp af en modstand er stadig woodoo efter min mening. Men hvis marvel har lyst kan han da indkøbe 2 effektmodstande og prøve. Under alle omstændigheder er det jo et billigt tweak.

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Jamen, det er da så enkelt. Du ændrer Q faktoren. Det svarer til at du bruger en mindre dæmpende støddæmper på en bil. Lad os se på det i sin ekstreme konsekvens. Fjerner du støddæmperne på en bil fuldstændigt, vil bilen gynge meget længe efter stødet, som fik hjulet til at bevæge sig op og ned, er væk. Tilsvarende vil en bashøjttalerenhed svinge meget længe efter den elektriske impuls = bastonen fra et instrument - er holdt op. Når bassen svinger, hører du lyd. Når du hører baslyd i længere tid, vil niveauet i stuen opleves kraftigere. Impulsrespons vil selvfølgelig blive dårligere, men klangbalancen vil have ændret sig. Højere oppe i frekvensområdet spiller denne effekt nemlig ikke så stor rolle, derfor tilsyneladende mere bas.

Håber, jeg kunne forklare det anstændigt.

m0tZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Marvel vil gerne have mere varme og bedre klang, så tvivler på det med modstandene og langsom bas er det der tiltaler ham. For klangen vil umuligt blive bedre med en bas der ikke passer til det man høre.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Marvel vil gerne have mere varme og fylde. Det er det der står, og hertil er en modstand særdeles enkel og måden at gøre det på. Fin beskrivelse af Donkeyshark.

De fleste højttaler er konstrueret efter at de skal lyde godt fremfor virkeligt. Der er et løft i bassen. Måske et løft i diskanten ved 11 khz for mere "luft". Langsom bas som du negativt omtaler, m0tZ, har de fleste højttaler. Generalt for små magneter. Forkert princip, basrefleks. Enhederne er ikke monteret på en kurve, hvilke betyder, at du ikke hører hver enhed samtidig.

Jo modstanden er sikkert det rigtige i Marvels tilfælde. Og den kan fjernes senere og koster ikke alverden.

En anden ting som Marvel kunne gøre er, at gøre noget ved rummet.  Det er vigtigt at dæmpe bag højttalerne. Så meget som muligt. Samt de første refleksions punkter.

donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Nemlig! Men ligesom i eksemplet med støddæmperen skal man selvfølgelig eksperimentere sig frem til den rette modstand. Det skal jo netop ikke være som i mit ekstreme tilfælde. Jeg brugte det kun efter devisen: overdrivelse fremmer forståelsen. Her gælder det jo netop om at finde det rette kompromis mellem hurtighed og basfylde. Og det er helt sikkert, at modstandstypen/kvaliteten vil have indflydelse på klarheden i lyden efter monteringen.

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2004 kl. 02:37 | IP-adresse registreret  

Uha den her tråd blev pludseligt lidt langhåret .

Ganske interessant at læse om, og jeg overvejer lidt at lege med det sammen med en kammerat en dag. Det er jo alt sammen billige løsningsforslag, der skal prøves.
Målet må jo være at få så meget ud af det hardware jeg har. Viser det sig, at jeg ikke kan leve med det, må jeg jo sælge det.

P.t. er det lidt tidligt at skifte SA'erne ud. De spiller jo glimrende og er dekorative, så jeg tror fremtiden må stå på udskiftning af divese kabler, indkøb af stødabsorberende fødder, tæppe(r) og andre dimser. 

marvel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg spekulerede på om I ikke kunne smide en ordentlig bunke links til forhandlere af ht+ phono kabler - gerne danske men EU går jo nok også. Hvis I samtidigt har links til anmeldelser, ville det hele jo være bingo bongo

C0bra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2004
Sendt: 03 August 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Har selv NORDOST Cinema Flex 144(bi-wire). Leste i går at man kunne få bra kabler av netverkskabler. Tok da og kutta opp 4lengder til hver høyttaler, kjører bi-wire med dobble ledninger.

Jeg fikk mye bedre lyd over hele registeret, også mer bass! Er veldig fornøyd!

Jeg mener dette er mye bedre, også er det MYE billigere. Jeg betalte over 200nkr per meter for nordost kablene mine og ca 300kr for 2*10meter netverkabler som gikk med.

Har du noe nettverkskabler liggende så vil jeg absolutt anbefale det!
Til top Vis C0bra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C0bra

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes