Inspireret af Kings DIY-pladespiller tråd synes jeg det er på sin plads med lidt opdatering på min eget projekt.
Der er sket en del siden ovenstående billeder.
Først konstaterede jeg at
- det er skidehamrende svært at få en normal søjleboremaskine til at bore fuldstændig lige gennem 60 mm plint
- hovedparten af de 8 mm bolte jeg kan finde er pløkskæve
Jeg byggede en ny af bøgetræ og MDF. Den blev rigtig flot:
Jeg prøvede et hav af bolte. Sammen med en knap så tyk og iøvrigt temmelig minimal plint, lykkedes det egentlig meget godt.
Lydmæssigt var den dog ikke et hit. Let banken på plinten resulterede i hule dunk i højtalerne. Der er ingen præmie for at gætte at den var et nemt offer for akustisk tilbagekobling.
På den igen!
Jeg fandt en Micro Seiki arm, og måtte jo så bygge noget til den:
Denne gang med Pulsar Points fremfor spikes.
Læg mærke til de udsøgte materialer i armbasen
Jeg blev træt af glashylderne. De var for upraktiske i det daglige. Forstærken kunne dårligt være der, og kablerne var altid et umuligt rod af en kæmpeknude.
Hylderne blev solgt og jeg satte to krydsfinershylder op i stedet.
Efter et par uger kunne jeg ikke undertrykke det længere: Pladespilleren lød ad helvede til! Rædselsfuldt og forfærdeligt. Indbygget vibrato på keyboards og akustisk guitar.
Tilgengæld lød CD-afspilleren meget bedre end da den stod på glas.
Så det var tid til konsultation i Kibriland. Et par beskeder frem og tilbage og lidt test med de forhåndenværende materialer:
Det stod ganske klart at pladespillere skal have en form for blød afkobling. Spikes og den slags er ikke nok.
Jeg grundede lidt over det. Og især over at der er så stor forskel på glas og træ som underlag. Jeg kunne simpelt hen ikke høre fejlen da jeg havde glashylder. På træhylderne var der ingen tvivl.
Imens spillede jeg på udgaven til venstre herover. Enten med Rega armen, men mere og mere med Micro armen. Igen: Læg mærke til armbasen:
Fødderne er maskindæmpefødder. For at få lidt blødere ophæng satte jeg under hver fod yderlige JJAZ-fødder med en påmonteret 5-krone.
Så dukkede Gorm op med sin hjemmebyggede spille.
Det var lige det der skulle til for at få mig på rette spor igen. Gorm hjalp med at finde fødder, der endda også er rigtig flotte.
Jeg viste Elvira billedet af Gorms værk, og til min store overraskelse blev jeg så pænt det nu kan siges uden at sige det direkte, påbudt at sådan en tingest ikke skulle ind i stuen.
Efter lidt parlamenteren frem og tilbage viste det sig at pladespillere ikke skal have firkantet plint!
Så havde jeg nu en undskyldning for at købe en overfræser med en ordentlig masse fræsejern til.
Med den kan man med lidt øvelse lave sådan noget her:
Og man kan lave en pæn cirkel der kan flydes med blyhagl:
Plinten er af finsk birkekrydsfiner. Efter samling er den bejdset og lakeret:
Jeg mangler at lave en pæn armbase og et motorhus:
Tilgengæld lyder den bedre end nogensinde. God fast bund. Fremragende stereoperspektiv, når optagelsen byder det. Jeg bryder mig ikke om udtrykket "sort baggrund", men egentlig er det nok det mest dækkende for det jeg oplever.
Her er et billede mere:
Vi undskylder den forringede billedkvalitet.
Rega- og Bluenote-armene er nu solgt. Rega'en fordi Micro'en lyder bedre og er nemmere at arbejde med. Bluenote'en fordi jeg aldrig brugte den. Det var komplet umuligt at montere min Dynavector 10X5 i den. Hullerne til de små bolte passede ganske enkelt ikke.
Udover motorhus og armbase, byder fremtiden på en ældre Nottingham Spacearm og udskiftning af kablet på Micro-armen.
Jeg regner ikke med at bygge ny plint lige med det første igen.
Never Say Die!
/vilmann