Forfatter |
|
DKsoulman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1063
|
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, for ca. 5-8 år siden købte jeg forholdsvis meget blues. Det var jo der det hele artede! Men i dag er blevet noget træt af det. Særlig fordi der er meget dårlig blues man(jeg) blev træt af i længden. Der er alle de "gode gamle" Muddy Waters m.m. Men hold kæft hvor er lydkvaliteten dårlig, og musikken utrolig primitiv og kedelig. historisk vigtig, for hvad har de ikke startet ! Men at lytte til det i dag ? Glem det. Man kan selvføgelig købe nye blues plader, hvor lydkvalitet er ok, men ellers utrolig kedelig og forudsigelig. Og jeg synes mange af de hvide blues musikere jeg kender slet ikke har format til det helt store.
Det posivtive er så "moderne" blues med Stevie Ray Vaughan synes jeg er rigtigt godt. Dårlig sanger, men hvilken guitar spiller han var. Roben Ford har også lavet noget rigtigt godt indimellem. Men som med Clapton så vil jeg ikke dem blues, da det kun er noget af det. Den nye Robben Ford Keep On Running er rimelig god, og hans mest bluesagtige plade i nogle år. Dog kan jeg bedst lide hans Tiger Walk fra 1997. Det er dog ikke blues. Men et herligt mix af rock, blues og jazz. Instrumental og elektrisk. HELT I TOP.
Så er der John Lee Hooker og Buddy Guy. Det er mine blues helte af de "gode gamle" Da de har udgivet nye cd'er (fra sidst i 80'erne og frem) og stadigvæk har/havde det der gør blues'en fed. The Healer med Hooker er nævnt. Jeg vil også nævne Chill Out fra 1995. Fed lyd og Hooker's kendetegn hvor hans blues bliver rigtig "dyb" i de stille numre. Der synes jeg Hooker var bedst. Buddy Guy er så mere heavy blues. Heavy Love fra 1998 er altså bare sej. Sweet Tea fra 2001 er lidt mere "svær tilgænglig" men indeholder også interesante ting. Hans seneste, som også er nævnt" Blues Singer fra 2003 er så anderledes. Den er tilegnet John Lee Hooker og er "unplugged" med numre som er meget lig John Lee Hooker's stil. Med bla. Eric Clapton
Det var bare min mening
Torbenst
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Hvis du er til vinyl, så prøv at finde Delta Blues band med Billy Cross "No overdubs" (Desværre ikke udgivet på CD) Der er en helt suveræn udgave af "Key to the highway" på den plade.
Som Holberg også nævner: Muddy Waters "Folk singer" vidunderlig rå og upoleret blues med nerve så det sjasker. Se om du kan finde MoFi guld versionen på nettet. Den er lavet fra det originale masterbånd, og en del bedre kvalitet. Forvent den er dyr....
Mvh,
Karsten
|
|
|
Hej Karsten.
Det er sjovt, at du lige nævner denne skive. Var på besøg hos "de små grå" i går og havde en af de aftener, hvor min fader og jeg bare sidder og lytter til vinylerne.
Nå, men tilbage til den føromtalte skive med Delta Cross Band, så er min gamle fader indehaver af netop denne skive....Og, ja, det er en fed skive.
Har lige været ved at studere mine egne vinyler for at finde nogle blues-udgivelser og faldt bl.a. over en gammel LP fra 1986 "3rd Degree" med Johnny Winter, hvor Dr. John også medvirker. En skam, at jeg ikke kan spille disse LP'er, da jeg mangler en RIAA til min Beat 100.
Mvh. FLEX
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey micjac,
Total griner med den Blues Guide, men der s** lidt om det...
Denne CD passer perfekt med denne beskrivelse:
John Lee Hooker, Mr. Lucky. Et godt nummer herfra: Highway 13 .Der er bil på forsiden. Muligvis en gammel Cadillac.
En anden bedre blues CD:
Pinetop Perkins, Sweet Black Angel. Den rykker og han er over 85 år!!!
mvh, P
|
Til top |
|
|
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
"White men can't dunk", but some of them can play the blues....
Lyt blot til Pat Travers på albummet "Blues Magnet" fra 1994. Et scoop, der pt hamrer ud af mine ht'er. Bland andet "she Gets The Lovin'" er et fantastisk nummer, hvor Pat Travers virkelig viser hvordan en Les Paul skal behandles, og det bliver bestemt ikke dårligere på "Elaine" og "Fall To Pieces".
Fortsat god aften.
Mvh. FLEX
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ppp_dk skrev:
John Lee Hooker, Mr. Lucky. Et godt nummer herfra: Highway 13 .Der er bil på forsiden. Muligvis en gammel Cadillac.
|
|
|
Hehe, kom for en del år tilbage igennem til en Københavnsk natradio med en eller anden pop smart discjockey, og fik ham til at spille "Mississipi" (tror jeg nok nr. hedder) fra ovenstående album. Det spillede ca. 30 sek før han dybt rystet afbrød på grund af kulturchocket
|
Til top |
|
|
Klan Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 229
|
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
bliver nødt til lige at anmelde den bedst bevarede norske hemmelighed: Bjørn Berge. At høre ham håndtere en tolv-strenget, kun akkompagneret af sin højre fods begejstrede stampen i gulvet er bare herligt. De to stykker jeg har er Illustrated Man og St. Slide. Prøv at høre hans version af red hot chili peppers Give it away på Illustrated man. Det rykker
|
Til top |
|
|
Kristjan Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 458
|
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har ingen nævnt Goin'away med Sam Lihgtning Hopkins?
Den er fantastik, bægge lyd og musik

__________________ Hilsen
Kristjan
|
Til top |
|
|
Heinsvik Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 19
|
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gl.jas,
som Dolkin og DKsoulman skrev, så er Stevie Ray Vaughan og Walter Trout værd at stifte bekendtskab med og jeg er enig med DKSoulman i at Walter er blevet lidt for kedlig............så derfor synes jeg, at du skal prøve at lytte til én af hans tidlige album: "Live in the Jungle"
Vedr SRV: prøv albummet: "The sky is crying"
__________________ mvh
Heinsvik
|
Til top |
|
|
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 03:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes netop jeg udtalte at Walter Trout kedede mig - men ok........ __________________ MvH. Dolkin.
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolkin skrev:
Hvis man siger Walter Trout kan man så ikke ligeså godt sige Gary Moore og Stevie Ray Vaughan - og derefter holde op med at sige Walter Trout nogensinde igen?? Jeg synes i hvert fald han er kedelig i længden, og et plagiat af de to andre....
Og for liiiige at nævne bare een plade: 'In step' med Mr. Vaughan er en dejlig plade med masser af følsomhed og skøn sologuitar.... |
|
|
Jeg er enig i at Vaughan er i særklasse, både "In step" og "Couldn´t stand the Weather" (med klassenummeret "tin pan alley") er perler.
Tag dog alligevel lige et lyt på Troutpladen "No more fish jokes" som er live fra Skanderborg-festivalen. "girl from Northern Country" kan stadig få de små hår til at rejse sig på mig.
|
Til top |
|
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne er min yndlings MW som står lidt i skyggen af en berømt Folksinger.

In 1960, when Muddy Waters recorded this album as a tribute to Big Bill Broonzy two years after Broonzy's death, he could be sure of Broonzy's approval. "Oh yeah, Muddy is a real singer for the Blues," Big Bill, the Mississippi foundation stone, was heard to say early on in Muddy Waters' career. Full of confidence after a Best Of compilation released on the Chess label in 1959 and his legendary appearance at the Newport Folk Festival, Muddy set down his own Broonzy songs. It goes almost without saying that such successful numbers as "I Feel So Good" and "Tell Me Baby" are overflowing with a Chicago feeling that gets right under your skin. Muddy's backing band includes Otis Spann, James Cotton and Willie "Big Eyes" Smith.
Denne er en af TELARC's allerbedste - smovs i cd spillen. Og iøvrigt køber vi alt med Terry Evans.

|
Til top |
|
|
HOLBERG Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej SES !
For hunde da, din viden omkring musik er intet mindre end, suplim. Takker endnu engang for lidt inspiration til pladesamlingen !!!    __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en sand fornøjelse med al den "bluesviden" den kommer på podiet !
I den ældre boldgade anbefales : " The Blues Band"
Nyere dato : Baba Blues Band ( svensk - råt - og égentlig beskidt )
Lad endelig tråden vibrere i lang tid................... __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
zaka Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
En efter min mening skammeligt overset perle:
Muddy Waters: The Muddy Waters
Woodstock Album.
http://theband.hiof.no/albums/muddy_waters_woodstock.html
"Recorded in 1975......The album, born
of a unique merger of top-flight talent (Waters' touring band plus the cream of
the musicians then living in and around Woodstock), is one of the loosest,
swingingest records that Waters ever cut, and features such musicians as
blues-harp great Paul Butterfield, Helm and Garth Hudson (of the Band),
guitarist Bob Margolin and keyboardist Willie "Pinetop" Perkins (from Waters'
band), and renowned session players Fred Carter and Howard Johnson."
Den svinger heeeeelt vildt (takket være bl.a. Helm's arbejde bagved
trommerne). En blues plade man bliver glad i låget af at høre  .
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så en svær at finde - kun på vinyl (udgivet efter hårdt pres fra Mr. Analog (Fremer). AnnArbor jazz/bluesfestval 1971-72 på heavy Atlantic. Den meget unge Bonnie Raitt spiller en fed slide til de gamle garvede gutter. Det er en skive.

LP 1 |
1. announcement |
2. Hound Dog Taylor - Kitchen Sink Boogie |
3. Koko Taylor - Wang Dang Doodle |
4. Bobby Blue Bland - Ain't That Loving You |
5. Dr. John - I Walk On Gilded Splinters |
6. Junior Walker - Road Runner/These Things Will Keep |
7. Bonnie Raitt - Fred McDowell Medley |
8. Howlin' Wolf - Highway 49 |
9. Muddy Waters - Honey Bee |
10. CJQ - Form Kinetic |
LP2 |
1. announcement |
2. Lucille Spann/Mighty Joe Young - Dedicated To Otis |
3. Freddie King - Goin' Down |
4. Luther Allison - Please Send Me Someone To Love |
5. Boogie Brothers - My Last Meal |
6. Johnny Shines - Dust My Broom |
7. Otis Rush - Gambler's Blues |
8. Sippie Wallace - Women Be Wise |
9. Sun Ra - Life Is Splendid |
|
Til top |
|
|
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kommer også lige i tanke om Bergen Bluesband!!
Et rigtig godt norsk bluesband. Jeg har desværre ikke hørt mere om dem, siden min pladesamling blev stjålet  for mange år siden (Kostede mig 10 års trods mod AL hi-fi!!)
Hvis nogen har hørt om Bergen Bluesband - og måske endda har noget med dem - vil jeg meget gerne høre om det!! __________________ MvH. Dolkin.
|
Til top |
|
|
Oogie Boogie Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 58
|
Sendt: 01 August 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bliver lige nødt til at nævne denne cd:
Jimmy Rogers - All Stars
Med følgende gæste optræden: Eric Clapton Lowell Fulson Jeff Healey Mick Jagger Taj Mahal Jimmy Page Robert Plant Keith Richards Stephen Stills
En fed cd. Og så gav jeg kun 59,- kr. for den. 
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 12 August 2004 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEPSA
Efter en fornuftig tur til Skanderborg, er det ganske enkelt nødvendigt at gøre opmærksom på den bundsolide bluesrotte: John Mayall.
Han leverede i den grad varen søndag aften. Masser af energi , engagement , og som vanligt medbringende en guitarist der kan sit gebet. Prøv fx:
John Mayall & the bluesbrakers and friends

__________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 12 August 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|