Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 20:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: Blues-input (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Hej, for ca. 5-8 år siden købte jeg forholdsvis meget blues. Det var jo der det hele artede! Men i dag er blevet noget træt af det. Særlig fordi der er meget dårlig blues man(jeg) blev træt af i længden. Der er alle de "gode gamle" Muddy Waters m.m. Men hold kæft hvor er lydkvaliteten dårlig, og musikken utrolig primitiv og kedelig. historisk vigtig, for hvad har de ikke startet ! Men at lytte til det i dag ? Glem det. Man kan selvføgelig købe nye blues plader, hvor lydkvalitet er ok, men ellers utrolig kedelig og forudsigelig. Og jeg synes mange af de hvide blues musikere jeg kender slet ikke har format til det helt store.

Det posivtive er så "moderne" blues med Stevie Ray Vaughan synes jeg er rigtigt godt. Dårlig sanger, men hvilken guitar spiller han var. Roben Ford har også lavet noget rigtigt godt indimellem. Men som med Clapton så vil jeg ikke dem blues, da det kun er noget af det. Den nye Robben Ford Keep On Running er rimelig god, og hans mest bluesagtige plade i nogle år. Dog kan jeg bedst lide hans Tiger Walk fra 1997. Det er dog ikke blues. Men et herligt mix af rock, blues og jazz. Instrumental og elektrisk. HELT I TOP.

Så er der John Lee Hooker og Buddy Guy. Det er mine blues helte af de "gode gamle" Da de har udgivet nye cd'er (fra sidst i 80'erne og frem) og stadigvæk har/havde det der gør blues'en fed. The Healer med Hooker er nævnt. Jeg vil også nævne Chill Out fra 1995. Fed lyd og Hooker's kendetegn hvor hans blues bliver rigtig "dyb" i de stille numre. Der synes jeg Hooker var bedst. Buddy Guy er så mere heavy blues. Heavy Love fra 1998 er altså bare sej. Sweet Tea fra 2001 er lidt mere "svær tilgænglig" men indeholder også interesante ting. Hans seneste, som også er nævnt" Blues Singer fra 2003 er så anderledes. Den er tilegnet John Lee Hooker og er "unplugged" med numre som er meget lig John Lee Hooker's stil. Med bla. Eric Clapton

Det var bare min mening

Torbenst 

Til top Vis DKsoulman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKsoulman

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Hvis du er til vinyl, så prøv at finde Delta Blues band med Billy Cross "No overdubs" (Desværre ikke udgivet på CD) Der er en helt suveræn udgave af "Key to the highway" på den plade.

Som Holberg også nævner: Muddy Waters "Folk singer" vidunderlig rå og upoleret blues med nerve så det sjasker. Se om du kan finde MoFi guld versionen på nettet. Den er lavet fra det originale masterbånd, og en del bedre kvalitet. Forvent den er dyr....

Mvh,

Karsten

Hej Karsten.

Det er sjovt, at du lige nævner denne skive. Var på besøg hos "de små grå" i går og havde en af de aftener, hvor min fader og jeg bare sidder og lytter til vinylerne.

Nå, men tilbage til den føromtalte skive med Delta Cross Band, så er min gamle fader indehaver af netop denne skive....Og, ja, det er en fed skive.

Har lige været ved at studere mine egne vinyler for at finde nogle blues-udgivelser og faldt bl.a. over en gammel LP fra 1986 "3rd Degree" med Johnny Winter, hvor Dr. John også medvirker. En skam, at jeg ikke kan spille disse LP'er, da jeg mangler en RIAA til min Beat 100.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

Hey micjac,

Total griner med den Blues Guide, men der s** lidt om det...

Denne CD passer perfekt med denne beskrivelse:

John Lee Hooker, Mr. Lucky. Et godt nummer herfra: Highway 13 .Der er bil på forsiden. Muligvis en gammel Cadillac.

En anden bedre blues CD:

Pinetop Perkins, Sweet Black Angel. Den rykker og han er over 85 år!!!

mvh, P

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

"White men can't dunk", but some of them can play the blues....

Lyt blot til Pat Travers på albummet "Blues Magnet" fra 1994. Et scoop, der pt hamrer ud af mine ht'er. Bland andet "she Gets The Lovin'" er et fantastisk nummer, hvor Pat Travers virkelig viser hvordan en Les Paul skal behandles, og det bliver bestemt ikke dårligere på "Elaine" og "Fall To Pieces".

Fortsat god aften.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

John Lee Hooker, Mr. Lucky. Et godt nummer herfra: Highway 13 .Der er bil på forsiden. Muligvis en gammel Cadillac.

Hehe, kom for en del år tilbage igennem til en Københavnsk natradio med en eller anden pop smart discjockey, og fik ham til at spille "Mississipi" (tror jeg nok nr. hedder) fra ovenstående album. Det spillede ca. 30 sek før han dybt rystet afbrød på grund af kulturchocket

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Klan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

bliver nødt til lige at anmelde den bedst bevarede norske hemmelighed: Bjørn Berge. At høre ham håndtere en tolv-strenget, kun akkompagneret af sin højre fods begejstrede stampen i gulvet er bare herligt. De to stykker jeg har er Illustrated Man og St. Slide. Prøv at høre hans version af red hot chili peppers Give it away på Illustrated man. Det rykker
Til top Vis Klan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Klan

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Har ingen nævnt Goin'away med Sam Lihgtning Hopkins?

Den er fantastik, bægge lyd og musik 

Heinsvik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hej Gl.jas,

som Dolkin og DKsoulman skrev, så er Stevie Ray Vaughan og Walter Trout værd at stifte bekendtskab med og jeg er enig med DKSoulman i at Walter er blevet lidt for kedlig............så derfor synes jeg, at du skal prøve at lytte til én af hans tidlige album: "Live in the Jungle"

Vedr SRV: prøv albummet: "The sky is crying"

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Juli 2004 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Halløj...

..Skal det være rigtig beskidt? - prøv John Campbell http://www.oafb.net/once255.html:

John Campbell

"One Believer" er vel den bedste rent musikalsk og nok en sikker starter. "Howlin´Mercy" rummer dog den lede "Down In The Hole", hvor der bl.a. rasles med dyreknogler...!!

http://shopping.yahoo.com/p:Howlin%27%20Mercy:1921095493;_yl t=AscBIHmG5zBG.m.a3qIkCphUvQcF;_ylu=X3oDMTBzZTVhM3RqBF9zAzk1 OTUxMTEzBGx0AzQEc2VjA2FydHByb2Q -

Også guf rent lyd-mæssigt...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 03:42 | IP-adresse registreret  

Synes netop jeg udtalte at Walter Trout kedede mig - men ok........

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Dolkin skrev:
Hvis man siger Walter Trout kan man så ikke ligeså godt sige Gary Moore og Stevie Ray Vaughan - og derefter holde op med at sige Walter Trout nogensinde igen?? Jeg synes i hvert fald han er kedelig i længden, og et plagiat af de to andre....

Og for liiiige at nævne bare een plade: 'In step' med Mr. Vaughan er en dejlig plade med masser af følsomhed og skøn sologuitar....

Jeg er enig i at Vaughan er i særklasse, både "In step" og "Couldn´t stand the Weather" (med klassenummeret "tin pan alley") er perler.

Tag dog alligevel lige et lyt på Troutpladen "No more fish jokes" som er live fra Skanderborg-festivalen. "girl from Northern Country" kan stadig få de små hår til at rejse sig på mig.
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Denne er min yndlings MW som står lidt i skyggen af en berømt Folksinger.

In 1960, when Muddy Waters recorded this album as a tribute to Big Bill Broonzy two years after Broonzy's death, he could be sure of Broonzy's approval. "Oh yeah, Muddy is a real singer for the Blues," Big Bill, the Mississippi foundation stone, was heard to say early on in Muddy Waters' career. Full of confidence after a Best Of compilation released on the Chess label in 1959 and his legendary appearance at the Newport Folk Festival, Muddy set down his own Broonzy songs. It goes almost without saying that such successful numbers as "I Feel So Good" and "Tell Me Baby" are overflowing with a Chicago feeling that gets right under your skin. Muddy's backing band includes Otis Spann, James Cotton and Willie "Big Eyes" Smith.

Denne er en af TELARC's allerbedste - smovs i cd spillen. Og iøvrigt køber vi alt med Terry Evans.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

HOLBERG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej SES !

For hunde da, din viden omkring musik er intet mindre end, suplim. Takker endnu engang for lidt inspiration til pladesamlingen !!!

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Det er en sand fornøjelse med al den "bluesviden" den kommer på podiet !

I den ældre boldgade anbefales : " The Blues Band"

Nyere dato : Baba Blues Band ( svensk - råt - og égentlig beskidt )

Lad endelig tråden vibrere i lang tid...................

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

En efter min mening skammeligt overset perle:

Muddy Waters: The Muddy Waters Woodstock Album.

http://theband.hiof.no/albums/muddy_waters_woodstock.html

"Recorded in 1975......The album, born of a unique merger of top-flight talent (Waters' touring band plus the cream of the musicians then living in and around Woodstock), is one of the loosest, swingingest records that Waters ever cut, and features such musicians as blues-harp great Paul Butterfield, Helm and Garth Hudson (of the Band), guitarist Bob Margolin and keyboardist Willie "Pinetop" Perkins (from Waters' band), and renowned session players Fred Carter and Howard Johnson."

Den svinger heeeeelt vildt (takket være bl.a. Helm's arbejde bagved trommerne). En blues plade man bliver glad i låget af at høre .

Med venlig hilsen

Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juli 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Og så en svær at finde - kun på vinyl (udgivet efter hårdt pres fra Mr. Analog (Fremer). AnnArbor jazz/bluesfestval 1971-72 på heavy Atlantic. Den meget unge Bonnie Raitt spiller en fed slide til de gamle garvede gutter. Det er en  skive.

LP 1
1. announcement
2. Hound Dog Taylor - Kitchen Sink Boogie
3. Koko Taylor - Wang Dang Doodle
4. Bobby Blue Bland - Ain't That Loving You
5. Dr. John - I Walk On Gilded Splinters
6. Junior Walker - Road Runner/These Things Will Keep
7. Bonnie Raitt - Fred McDowell Medley
8. Howlin' Wolf - Highway 49
9. Muddy Waters - Honey Bee
10. CJQ - Form Kinetic
LP2
1. announcement
2. Lucille Spann/Mighty Joe Young - Dedicated To Otis
3. Freddie King - Goin' Down
4. Luther Allison - Please Send Me Someone To Love
5. Boogie Brothers - My Last Meal
6. Johnny Shines - Dust My Broom
7. Otis Rush - Gambler's Blues
8. Sippie Wallace - Women Be Wise
9. Sun Ra - Life Is Splendid

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 30 Juli 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Kommer også lige i tanke om Bergen Bluesband!!

Et rigtig godt norsk bluesband. Jeg har desværre ikke hørt mere om dem, siden min pladesamling blev stjålet for mange år siden (Kostede mig 10 års trods mod AL hi-fi!!)

Hvis nogen har hørt om Bergen Bluesband - og måske endda har noget med dem - vil jeg meget gerne høre om det!!

Oogie Boogie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 August 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Jeg bliver lige nødt til at nævne denne cd:

Jimmy Rogers - All Stars

Med følgende gæste optræden:
Eric Clapton
Lowell Fulson
Jeff Healey
Mick Jagger
Taj Mahal
Jimmy Page
Robert Plant
Keith Richards
Stephen Stills

En fed cd. Og så gav jeg kun 59,- kr. for den.

Til top Vis Oogie Boogie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oogie Boogie Besøg Oogie Boogie's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 August 2004 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

HEPSA

Efter en fornuftig tur til Skanderborg, er det ganske enkelt nødvendigt at gøre opmærksom på den bundsolide bluesrotte:  John Mayall.

Han leverede i den grad varen søndag aften. Masser af energi , engagement , og som vanligt medbringende en guitarist der kan sit gebet. Prøv fx:

John Mayall & the bluesbrakers and friends

John Mayall & The Bluesbreakers – 70th Birthday Concert

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 12 August 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:

Halløj...

http://www.oafb.net/once255.html:

"One Believer" er vel den bedste rent musikalsk og nok en sikker starter. "Howlin´Mercy" rummer dog den lede "Down In The Hole", hvor der bl.a. rasles med dyreknogler...!!

http://shopping.yahoo.com/p:Howlin%27%20Mercy:1921095493;_yl t=AscBIHmG5zBG.m.a3qIkCphUvQcF;_ylu=X3oDMTBzZTVhM3RqBF9zAzk1 OTUxMTEzBGx0AzQEc2VjA2FydHByb2Q -

Også guf rent lyd-mæssigt...

Ja føj det er godt tro jeg har 3 stk med ham
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum