| Forfatter |
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg værdsætter meget trommespillet i rytmisk musik, og synes derfor trådens emne er godt. Det kunne dog være mere læseværdigt hvis dem der bringer et navn på bane udtrykte hvorfor de bringer det på bane, fremfor bare at nævne et navn. Det drejer sig vel ikke om bare at lave en liste over verdenens trommeslagere, for det kunne man vel sætte en robot til. Og der er rimeligt mange trommeslagere i verdenen. Så: fortæl hvorfor DIN tromeslager er værd at lægge øre til.
Jeg har mange som jeg synes er værd at lytte til. De fleste er nævnt.
En af jazz-spillerne var (desværre) Svend Erik Nørregaard, som var i Aalborg med Jesper Thilo - han kunne spille med en variation og drive samtidig med et ret simpelt spil.
En af de senere jeg er stødt på er Keith Carlock, som vel på dansk kan oversættes til Kurt Billås, men det skal det nok ikke. Se under "video" på denne side, men se ikke koncerten med Sting, men Oz Noy fra The Bitter End. Ikke den bedste optagelse, det virker som om en ven har villet tage et shot til hjemmesiden, men det går - og spillet er godt: www.keithcarlock.com __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
|
Jeg værdsætter meget trommespillet i rytmisk musik, og synes derfor trådens emne er godt. Det kunne dog være mere læseværdigt hvis dem der bringer et navn på bane udtrykte hvorfor de bringer det på bane, fremfor bare at nævne et navn. Det drejer sig vel ikke om bare at lave en liste over verdenens trommeslagere, for det kunne man vel sætte en robot til. Og der er rimeligt mange trommeslagere i verdenen. Så: fortæl hvorfor DIN tromeslager er værd at lægge øre til.
Jeg har mange som jeg synes er værd at lytte til. De fleste er nævnt.
En af jazz-spillerne var (desværre) Svend Erik Nørregaard, som var i Aalborg med Jesper Thilo - han kunne spille med en variation og drive samtidig med et ret simpelt spil.
En af de senere jeg er stødt på er Keith Carlock, som vel på dansk kan oversættes til Kurt Billås, men det skal det nok ikke. Se under "video" på denne side, men se ikke koncerten med Sting, men Oz Noy fra The Bitter End. Ikke den bedste optagelse, det virker som om en ven har villet tage et shot til hjemmesiden, men det går - og spillet er godt: www.keithcarlock.com
|
|
|
Hvorfor!!!! Fortæl hvorfor du bringer ham på bane.
Jo, han spiller, skriver SPILLER fremfor bare at slå, men der er også slag i. Han varierer meget, og har et tæt spil uden at det flyder over hinanden. Han mestrer også at drive det lille band til at lyde meget mere end bare 3. Bassisten er en kendt en, men det mærkes at han trives i selskab med Kurt Billås, og derfor svinger det flot. Bare jeg kunne være til den koncert! __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
MathiasLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 586
|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rene skrev:
Lad os tale trommeslagere...
Jeg kan ikke komme uden om at mene, at Mike Portnoy er den bedste trommeslager jeg har set/hørt. Bliver ved med at sige til mig selv, at
der garanteret findes en eller anden progressiv jazz-trommeslager som kan en hel masse, som Portnoy ikke kan...men nej, er ikke stødt på
nogle endnu. Hans arme og ben kan simpelthen køre helt uafhængigt af hinanden. Han kan spille langsomt, hurtigt, skævt og lige...og det hele
virker så let.
Af andre interessante skikkelser mener jeg kan nævnes Scott Columbus fra Manowar. Han er hverken den hurtigste, den mest progressive
eller andre spændende ting, men for pokker han er tight. En trommemaskine, intet mindre. På live-optagelser høres, hvor uhørt præcist hans spil
er.
Nick Mason fra Pink Floyd er også voldsomt tight, men på en lidt mere forsigtig facon. Der bliver ikke tæsket til skindet på samme måde,
tilgengæld ind imellem komplekse rytmer.
Ja, jeg har en forkærlighed for (heavy)rock og den symfoniske rock, måske andre har nogle bud uden for den genre? |
|
|
Jeg er enig, han er virkelig dygtig!!! Også et voldsomt trommesæt han har. jeg ville få stress alene af at finde den rigtige tromme og slå på..
Se ham her
|
| Til top |
|
| |
offroad32 Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
. Thomas Blackman
__________________ analog er det nye digital...
|
| Til top |
|
| |
offroad32 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
safri duo
phil collins
__________________ analog er det nye digital...
|
| Til top |
|
| |
750es Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
frost fra satyricon og hellhammer fra dimmu borgir
| |
mn1974 Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3519
|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
offroad32 skrev:
.
Thomas Blackman 
|
|
|
forstår ikke dit valg af ikon - hr. Thomas Blackman er en superfed trommeslager. __________________ mvh
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Macwerk skrev:
SATMIT skrev:
Marilyn Mazur er vel mere percussion .. eller er det mig der har fået definitionerne galt i
halsen. |
|
|
Nej, du sikkert fuldstændig ret 
Men under mit livs største koncertoplevelse var hun både og  |
|
|
Marilyn Mazur er en fantastisk trommeslager. Jeg har hende både i koncerterindring og på LP bag trommesættet. Og klaver ka hun osse spille!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
så er jeg p***ed over at ingen har nævnt JOEY BARON som bl.a har spillet med Bill Frisell. Helt unik original stil.
ellers enig i: Jan Sivertsen (fabelagtig teknik)
Phil Collins (hør fx Brian Eno: Before and after Science)
og i jazzgaden: BILLY HIGGINS og vor egen OLE STREENBERG fra Secret Oyster.
|
| Til top |
|
| |
offroad32 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
mn1974 skrev:
offroad32 skrev:
.
Thomas Blackman 
|
|
|
forst�r ikke dit valg af ikon - hr. Thomas Blackman er en superfed trommeslager.
|
|
|
he he ja super selvfed  __________________ analog er det nye digital...
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 08 Februar 2009 kl. 03:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
4 af de nævnte trommeslagere på denne tråd har spillet med Frank Zappa. Har de det, er de i orden - ellers havde de nemlig ikke fået lov! 
At skelne mellem trommeslager & slagtøjsspiller (percussionist) bliver vel lidt af en akademisk øvelse? Desuden bør musikerne (trommeslagere er jo trods alt en slags mennesker, og musikere) osse bedømmes på den kontekst, de indgår i - en given en af slagsen kan fungere fint i nogle sammenhænge, og ikke i andre.
Hva' med Carl Palmer, for øvrigt?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 10 Februar 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
nemlig. Nogle percussionister kan slå på tromme (Mazur, Evelyn Glennie), andre skal holde sig til køkkenskuffen.
Carl Palmer...oh, en svær en. Manden har jo en helt overnaturlig teknik. Bare hør ham i et klassisk bluesnummer som "jeremy bender" fra Tarkus
(den er på mindst en gang om året, jeg købte den i 1974!). Det fjedrer, bobler og swinger...men jeg savner noget nerve og fantasi....
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 10 Februar 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke hvordan jeg har kunnet overse denne tråd...
Men langt de fleste fede er nævnt:
Terry Bozzio (Et teknisk vidunder, der dog nogle gange sætter blær og teknik over musik)
Virgil Donati (swinger fantastisk og er så super hurtig at man kun kan være misundelig)
Dave Weckl (kreativ og fantastisk)
Buddy Rich (Sammen med Krupa er han hele grundlaget for moderne trommespil)
Men lad os ikke glemme de danske. 
Laust Sonne (Er så supertight og spiller jazz lige så fedt som rock, og gør det med stor showman-stil. (DK´s bedste i min bog))
Thomas Blachmann (selvfed, måske. men det er helt ok når man har noget at ligge det i, og der har han!)
Ed Thightpen (Ved ikke om han tæller som dansker, men har da boet her i over 30 år. Mesteren med whiskers)
Morten Lund (Spiller de fedeste jazztrommer)
Peter Düring (gør at man kan holde ud at se en hel Nik & Jay koncert)
og Alex Riel (50 år på toppen, hvad mere er der at sige?)
Der er helt sikker nogle jeg har glemt, men den har lå lige først for...
__________________ www.headgear.dk
Et rent høretelefon-site
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tossi Branchemedlem

Produktions tekniker, Lyngdorf Audio A/S
Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 501
|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
winding Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 20 Februar 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
har lige skimmet tråden og med fare for gentagelser vil jeg da nævne f.eks.
bill bruford, sly dunbar, charly antolini, bernard purdie, brian blade, mike fleetwood, gavin harrison m.m.fl __________________ Overdrivelsens kunst er den sværeste !
|
| Til top |
|
| |
diamondduck Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1321
|
| Sendt: 20 Februar 2009 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Keith Moon -No More,No Less
__________________ -etwas Kultur muß sein
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 20 Februar 2009 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
For rock/metal folket er Steve Shelton fra Confessor ikke helt uinterresant at lytte til. Der kan peges på mange trommeslagere som teknisk giver meget mere på deres spil, men hans kreativitet og evne til at holde hele numre kørende med et helt fantastisk drive må man tage hatten af for. Se evt. linket i signaturen.
Linket er til et nummer fra sidst i 80'erne, de var langt foran deres tid da deres debut udkom. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |