| Forfatter |
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aksa skrev:
Det interessante ved den 9300 er velsagtens, at den er med neodymium magnet, hvilket ikke er tilfældet for den gængse version af 9300.
I øvrigt er det ikke sikkert, at der er olie i denne specialudgave af 9300. Alt kan ændres, når vi taler om OEM-enheder.
Men hvorfor ikke bare spørge importøren, hvad forskellen er på standardudgaven og VA's udgave?
Det værste, der kan ske, er at du ikke kan få det oplyst ... |
|
|
Du kan få et svar her
Dear Jensen,
Scan Speak is producing this type of tweeter especially for us; it is a
special variation of a standard tweeter they produce.
thats it
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
guitarplayer skrev:
Det skal jeg sige dig hvorfor det er vigtigt
for mig, ville aldrig købe noget af en som har haft skruet noget fra
hinanden for lige at se hvorfor det nu virker som det gør.... , mine
tanker ledes hen på at det nok ikke kun er disk. der har været taget
et syn på når det kommer til stykket...... |
|
|
Hvorfor dog det?
guitarplayer skrev:
Og eftersom det kan læses på nettet at
disk. har været ude kan det da være ligegyldigt om skruerne er nok
så pæne.... det er bare dumt at poste det... så vienna er faktisk i
deres gode ret til ikke at ydre garanti mere |
|
|
Njaa, det er de faktiskt ikke rigtigt. Kun hvis de kan bevise at
enheden er gået i stykker fordi du har haft den ude og se mærkaten
bagpå - og det er nok ikke sandsynligt. Det samme gælder i øvrigt
alt andet udstyr.
/U.
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Asbjørn skrev:
Rasmus S skrev:
| Nu jeg har erfaret, at der sider en 9300 diskant med neodymium magnet i mine Beethoven er jeg blevet nysgerrig for, i hvilke andre højttalere man finder den diskant. 9700'eren kender alle, deres mest berømte, men har ikke før set højttalere med 9300'eren. |
|
|
9300 sidder bl.a. i Gryphon Cantana. 9500 og 9300 er begge olie kølede versioner af 9700. Hvad forskellen ellers er udover at de vist har forskelligt bagkammer ved jeg ikke. Men det er jo så noget andet når vi snakker modificeret magnetsystem. Duelund kan godt lide 9300, og det er nok herigennem konstruktøren hos Gryphon er blevet indspireret.
MVH Asbjørn
|
|
|
D29/9300 er efterfølgeren til den oprindelige D29/9000 og en hel del ældre end 95-97-9900 modellerne. Problemet med de "dyre" modeller er nogle udfræsninger i den forreste polplade som danner nogle resonanskamre med en uheldig indflydelse på frekvensgangen (og lyden)
Fordelen med 9300 er at den med simple midler kan bibringes en næsten perfekt frekvensgang. I forhold til f.eks.9700 spares både penge og et par sugekredse der alligevel ikke bringer den op på det niveau hvor 9300 er fra fødslen. Rationelt betragtet er det den bedste dome diskant på markedet i det hele taget.
Waal
|
| Til top |
|
| |
guitarplayer Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 138
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
guitarplayer skrev:
|
Det skal jeg sige dig hvorfor det er vigtigt for mig, ville aldrig købe noget af en som har haft skruet noget fra hinanden for lige at se hvorfor det nu virker som det gør.... , mine tanker ledes hen på at det nok ikke kun er disk. der har været taget et syn på når det kommer til stykket...... |
|
|
Hvorfor dog det?
guitarplayer skrev:
|
Og eftersom det kan læses på nettet at disk. har været ude kan det da være ligegyldigt om skruerne er nok så pæne.... det er bare dumt at poste det... så vienna er faktisk i deres gode ret til ikke at ydre garanti mere
|
|
|
Njaa, det er de faktiskt ikke rigtigt. Kun hvis de kan bevise at enheden er gået i stykker fordi du har haft den ude og se mærkaten bagpå - og det er nok ikke sandsynligt. Det samme gælder i øvrigt alt andet udstyr.
/U. |
|
|
du er da velkommen til at købe noget andre folk har skruet på......
jeg vil bare IKKE ha det 
Rent faktisk behøver de stadig ikk dække noget garanti.....
og som skrevet står har den været ude......
|
| Til top |
|
| |
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
guitarplayer skrev:
CarrotMan skrev:
guitarplayer skrev:
|
Det skal jeg sige dig hvorfor det er vigtigt for mig, ville aldrig købe noget af en som har haft skruet noget fra hinanden for lige at se hvorfor det nu virker som det gør.... , mine tanker ledes hen på at det nok ikke kun er disk. der har været taget et syn på når det kommer til stykket...... |
|
|
Hvorfor dog det?
guitarplayer skrev:
|
Og eftersom det kan læses på nettet at disk. har været ude kan det da være ligegyldigt om skruerne er nok så pæne.... det er bare dumt at poste det... så vienna er faktisk i deres gode ret til ikke at ydre garanti mere
|
|
|
Njaa, det er de faktiskt ikke rigtigt. Kun hvis de kan bevise at enheden er gået i stykker fordi du har haft den ude og se mærkaten bagpå - og det er nok ikke sandsynligt. Det samme gælder i øvrigt alt andet udstyr.
/U. |
|
|
du er da velkommen til at købe noget andre folk har skruet på......
jeg vil bare IKKE ha det 
Rent faktisk behøver de stadig ikk dække noget garanti.....
og som skrevet står har den været ude......
|
|
|
Det eneste der i sidste ende har betydning er købelovens reklamtionsbestemmelse da det er den sælger skal efterleve.
Waal
|
| Til top |
|
| |
Rasmus S Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 682
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, er du tosset du er kritisk. Den har været ude i den forstand, at den er løsnet og vippet ud, uden at tage kablerne af. Hvis det skal være helt præcist, har den faktisk ikke været helt ude af hullet, kun lige så jeg kunne se SS-labelen  .
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rasmus S skrev:
Hehe, er du tosset du er kritisk. Den har været ude i den forstand, at den er løsnet og vippet ud, uden at tage kablerne af. Hvis det skal være helt præcist, har den faktisk ikke været helt ude af hullet, kun lige så jeg kunne se SS-labelen . |
|
|
JAAA... jeg er kritisk... jeg kan enda se de ridser på ting jeg køber inden de er kommet 
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
guitarplayer skrev:
Det skal jeg sige dig hvorfor det er vigtigt
for mig, ville aldrig købe noget af en som har haft skruet noget fra
hinanden for lige at se hvorfor det nu virker som det gør.... , mine
tanker ledes hen på at det nok ikke kun er disk. der har været taget
et syn på når det kommer til stykket...... |
|
|
Hvorfor dog det?
guitarplayer skrev:
Og eftersom det kan læses på nettet at
disk. har været ude kan det da være ligegyldigt om skruerne er nok
så pæne.... det er bare dumt at poste det... så vienna er faktisk i
deres gode ret til ikke at ydre garanti mere |
|
|
Njaa, det er de faktiskt ikke rigtigt. Kun hvis de kan bevise at
enheden er gået i stykker fordi du har haft den ude og se mærkaten
bagpå - og det er nok ikke sandsynligt. Det samme gælder i øvrigt
alt andet udstyr.
/U. |
|
|
passer ikke helt .
Men må så også sige jeg tage det med ro .
Men en anden ting , du skulle næsten se de demo jeg har til at stå hvordan de ser ud efter en del udlån , ja nolge har selv haft de basser ude også med skuetrækker så der er kommer mærker i finis .
Hm men hvad jeg er ikke den der tage sådan noget ilde op , men jeg forstå så ikke at nolge kan finde på det på noget der er lånt .
og er ikke meget for at smide lige dem ud mere til demo sådan som de ser ud , de må stå her og øffe til ders død
Men sådan er vi nok forskelige ikke
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
guitarplayer skrev:
Ronin skrev:
guitarplayer skrev:
Rasmus S skrev:
guitarplayer skrev:
|
Er du så naiv at du tror det er den samme som du kan købe i en alm.
selvbyg forretning:-)
------------------------------------------------------------ ---------------------
Og hvad med din garanti ? , tror du stadig vienna dækker når nu du
lige skulle se hvordan de var lavet
|
|
|
Næ det er jeg som ikke, ved godt den er speciel lavet til Vienna, derfor er det nu interessant nok at høre om andre der bruger den, modificeret eller ej.
At løsne fire skruer og tage et kig på den skader ikke meget garanti.
|
|
|
nå... jeg vil anslå der ikke er mere garanti på de højt.
|
|
|
Hvis ikke det kan ses at skruerne har været løsnet er det ikke noget problem, og hvorfor er det også så vigtigt for dig?
I mange tilfælde af reparationer på enheder, anmoder producenten faktisk om at få enheden(rne) tilsendt fordi det koster en brækket arm i forsendelse pr. højttaler og fordi at folk i langt de fleste tilfælde ikke gemmer de store kasser til deres højttalere.
Og skulle vi så ikke hoppe tilbage til trådens emne??
|
|
|
Det skal jeg sige dig hvorfor det er vigtigt for mig, ville aldrig købe noget af en som har haft skruet noget fra hinanden for lige at se hvorfor det nu virker som det gør.... , mine tanker ledes hen på at det nok ikke kun er disk. der har været taget et syn på når det kommer til stykket......
Det er skam fair nok - sådan er vi så forskellige. Så længe højttalerne ikke fejler det fjerneste betyder det absolut intet, og du skal jo heller ikke købe dem alligevel, så ingen problemer der!
Det er da korrekt, men det forholder sig dog stadigvæk sådan at de fleste producenter rent faktisk foretrækker at få enhederne til sendt - det er overhovedet ikke unormalt. Og så længe der ikke står noget i garanti-reglerne fra de givne producenter, er der faktisk intet at komme efter!
vh.
|
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 01 August 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
guitarplayer skrev:
Rasmus S skrev:
Hehe, er du tosset du er kritisk. Den har været ude i den forstand, at den er løsnet og vippet ud, uden at tage kablerne af. Hvis det skal være helt præcist, har den faktisk ikke været helt ude af hullet, kun lige så jeg kunne se SS-labelen . |
|
|
JAAA... jeg er kritisk... jeg kan enda se de ridser på ting jeg køber inden de er kommet 
|
|
|
Wow, kan du ikke lige tjekke mit næste grej - så er jeg sikker på at det ser ordentligt ud når posten kommer med det!  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 August 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
guitarplayer skrev:
Rasmus S skrev:
|
|
|
|
|
Wow, kan du ikke lige tjekke mit næste grej - så er jeg sikker på at det ser ordentligt ud når posten kommer med det! 
|
|
|
jaja... du kommer bare med det
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 02 August 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Lige et par ord om 9300 - og olie kontra ikke olie.
Efter min mening er der absolut fornuft i at vælge en 9300 fremfor en 9700 eller 9900. Specielt set i forhold til to ting ved Vienna Acoustics: De bruger forholdsvis store mellemtoner (hvilke giver god dynamik) og højere ordens filtre.
Se på afrulningen nedad på en 9300 og en 9700.
Hvis du skal lave en 24 db afrulning ved ca. 2000 Hz - så kan du se, at 9300 hjælper rigtig meget til selv. Samtidig er impedanskurven relativ flad pga. oilen.
Begge ting betyder, at man sikkert kan nøjes med et anden ordens filter i stedet for et 3. ordens filter til f.eks. 9700. Altså én kondensator i serie i stedet for to ! - hvad giver mest hul igennem ingen olie og to kondensatorer - eller olie og én kondensator !?
Desuden "virker" de nye typer olier kun under ca. 2500 Hz.
Mange der har prøvet et fjerne olie fra en diskant - hører at der er mere "hul" igennem. Men i langt de fleste tilfælde er det fordi, at delefilteret sættes lidt ud af kraft - med et højere niveau i den nedre del af diskanten som følge - og vow mere hul igennem.
Desuden - alle højttalere er et kompromis - nogle bedre end andre 
Og - mange veje fører til det samme mål - med lidt åbent sind og tålmodighed.
Jeg skulle da være præst 
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 August 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delefilter ser iøvrigt sådan ud i beethoven.....
http://www1.webbyen.dk/billed.asp?PrivatBilled=4091551
Det anvendes spoler med en tol. indenfor 0,7% , induktionsfrie metalfilms modstande 2% tol. og MKP kondensator.... alt sammen mont. på en 8mm akrylplade som er isoleret fra kab. via en gummiagtig fugemasse...
vh.
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
|
| Sendt: 02 August 2004 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skulle da være præst 
Hilsen
Nørd [/QUOTE]
Bliv det så kommer jeg i din kirke
|
| Til top |
|
| |
hansen Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 520
|
| Sendt: 02 August 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
guitarplayer skrev:
|
|
|
Nice, har du mere af den slags?
|
| Til top |
|
| |
mikp Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 348
|
| Sendt: 02 August 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
faktisk er det en god ide at stramme skruerne efter, på højttalerenhedne engang imellem. synes nok guitarplayer er lidt ude på et sidespor her.hvad nu hvis du køber en ht, hvor en af skruerne er løse, vil du så kræve at forhandleren kommer ud og strammer den ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 August 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansen skrev:
guitarplayer skrev:
|
|
|
Nice, har du mere af den slags? |
|
|
desværre nej
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 August 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
mikp skrev:
faktisk er det en god ide at stramme skruerne efter, på højttalerenhedne engang imellem. synes nok guitarplayer er lidt ude på et sidespor her.hvad nu hvis du køber en ht, hvor en af skruerne er løse, vil du så kræve at forhandleren kommer ud og strammer den ? |
|
|
nu er det ligesom at de ikke har været skruet I men ÚD...... hvis du ellers har læst hele tråden gik min tanke på at det nok ikke er det eneste der har været
interessant at se på ....du kan for min skyld også komme med i denne skrueklub.... jeg køber bare nyt
vh.
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 02 August 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hansen skrev:
guitarplayer skrev:
|
|
|
Nice, har du mere af den slags? |
|
|
Jamen dog! ej godt.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 02 August 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
guitarplayer: Delefilter ser i øvrigt sådan ud i beethoven.....
Spændende.. Bitte små spoler med tynd tråd (høj seriemodstand) og små jernkerner som går i mætning... Er i overhovedet klar over hvilket crap der er i sidder og kigger på..? Det giver høj dynamisk forvrængning, og kan i værste tilfælde lyde som om enheden skraber på i spolegabet ved høje niveauer i mellemtone området.. Og alle spolerne er placeret vertikalt, side om side med hinanden.. Det er helt sikkert at magnet felterne påvirker hinanden.. Hvorfor er de ikke vendt horisontalt/vertikalt i forhold til hinanden..?
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |