Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 9300 diskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 August 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg altså hørt Strauss, hvilket er en fin højttaler. Så jeg mener faktisk, at jeg har et grundlag for at udtale mig, eftersom jeg har hørt det meste af, hvad der er værd at høre på på markedet i dag.
Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 August 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

guitarplayer skrev:
Nørd skrev:

Hej

Jeg synes generelt, at der er utrolig fokus på hvilke komponenter der anvendes - både i højttalere, forstærkere og CD-spillere - og ikke hvordan de anvendes.

Jeg mener helt seriøst, at de eneste højttalere jeg har hørt hvor de udnytter de anvendte enheders potentiale er nogle af de gamle Snell (K og A - E spiller masser af musik, men kabinettet snakker for meget til at enhederne udnytttes helt), Avalon, VonSchweikert og Revel (F50). Måske er VA med - har ikke hørt dem endnu.

Alle andre sovser rundt i tilfældige afrulninger og dårlig spredning - sorry.
(Og jeg har hørt Wilson og JM Lab)

Så - om der anvendes en 9300 eller en 990000000 - er p..... ligegyldigt !!!
Udnyttes den ordenlig så vil der være masser af detaljer.
Detaljer i diskanten er 80% samspil med mellemtonen - 20% enhed.

Der er andre gode højttalere end VA - og jeg er sikker på, at hvis nogen af de ovenstående fik lige så megen eksponering - ville de også blive solgt i større antal.

Hilsen

Nørd

Du ved faktisk ikke om der er andre gode højt. end vienna eftersom du ikke har hørt dem , vel???

vh.

Hej

Har du aldrig hørt en Avalon - så har aldrig hørt en god højttaler

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 August 2004 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

guitarplayer skrev:
Ronin skrev:
guitarplayer skrev:
Skorpio skrev:
guitarplayer skrev:

en ting er teori noget helt andet praksis......

nogen der har set delefilter i sa2k!?!?!?! ..... hvem sagde små spoler....

billedet snyder , spolerne er faktisk relativt store....

Ja, hvis SA bruger middelmådige komponenter SÅ er det jo ok her også

De vender vel også rigtigt i forhold til minumums udstråling? Det er bare billedet der snyder, prøv at se det på en 32" skærm

vh.

AOF afholder div. læse/dansk kurser jeg kan sikkert godt finde et link, hvis det er en problem

Neeper skrev at spolerne var ret små, hvorpå jeg skrev.... det er billedet der snyder , de er RELATIVT store.....

Hvilke komp. skulle efter din mening være dårlige!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!

Det sjove er bare at stort set alle vienna lyder ens om man spiller højt el. lavt....

find en anden højt. der kan det

vh.

Det er intet problem at finde andre højttalere der kan det - til information er Vienna Acoustics faktisk ikke de eneste der laver glimrende højttalere.....

Hvis man kun har hørt vienna kort på en pathos er der sikkert rigtig mange andre gode højt. på markedet..... hvor imod hvis man har hørt dem med det rette udstyr er nogle af deres modeller bare svær at slå til prisen.....

Mozart kører måske rimeligt på pathos... som den eneste fra VA

Der er jo en grund til der er solgt relativt mange på så kort tid...

vh.

Hvis snakken skal gå på hvad du tror jeg har hørt, så er du helt galt på den, og med mindre du selv har hørt noget på Pathos´en med Strauss - som iøvrigt lød fremragende sammen - så er det vist heller ikke det rigtige at udtale sig om, men uden gode anbefalinger i de rette kredse, er den vel heller ikke en god forstærker?

At tro at de er de eneste der evner det du beskriver er måske en smule naivt og fortæller måske mere at du ikke har hørt nok gode højttalere rundt omkring i det ganske danske land. At lyde ens ved højt og lavt niveau er trods alt kun en ud af mange ting som en god højttaler skal kunne.

Men det er din mening og den skal du naturligvis have lov at have

Skægt, som folk ynder at overse at jeg faktisk roste Strauss til skyerne som en fremragende musikformidler - gad vist om evnen til også at kunne lide andre højttalere er kriminaliteten bag den manglende forståelse?

Desuden så jeg gerne at der stod et sæt Strauss ved siden af mine egne, men finansministeren er lidt tung at danse med - hun synes det er en dyr hobby???

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 August 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

guitarplayer skrev:

Er du så naiv at du tror det er den samme som du kan købe i en alm.

selvbyg forretning:-)

------------------------------------------------------------ ---------------------

Og hvad med din garanti ? , tror du stadig vienna dækker når nu du

lige skulle se hvordan de var lavet

Det er næsten altid en helt og aldeles uændret enhed, der sidder i de fleste HTér.
Enkelte får bygget efter helt egne specs, men de kan typisk tælles på et par fingre.
Resten bruger f.eks. at der står et mærke på fronten af enheden til at anføre, at der er tale om en "custom made driver".
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

guitarplayer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 August 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
guitarplayer skrev:
Ronin skrev:
guitarplayer skrev:
Skorpio skrev:
guitarplayer skrev:

en ting er teori noget helt andet praksis......

nogen der har set delefilter i sa2k!?!?!?! ..... hvem sagde små spoler....

billedet snyder , spolerne er faktisk relativt store....

Ja, hvis SA bruger middelmådige komponenter SÅ er det jo ok her også

De vender vel også rigtigt i forhold til minumums udstråling? Det er bare billedet der snyder, prøv at se det på en 32" skærm

vh.

AOF afholder div. læse/dansk kurser jeg kan sikkert godt finde et link, hvis det er en problem

Neeper skrev at spolerne var ret små, hvorpå jeg skrev.... det er billedet der snyder , de er RELATIVT store.....

Hvilke komp. skulle efter din mening være dårlige!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!

Det sjove er bare at stort set alle vienna lyder ens om man spiller højt el. lavt....

find en anden højt. der kan det

vh.

Det er intet problem at finde andre højttalere der kan det - til information er Vienna Acoustics faktisk ikke de eneste der laver glimrende højttalere.....

Hvis man kun har hørt vienna kort på en pathos er der sikkert rigtig mange andre gode højt. på markedet..... hvor imod hvis man har hørt dem med det rette udstyr er nogle af deres modeller bare svær at slå til prisen.....

Mozart kører måske rimeligt på pathos... som den eneste fra VA

Der er jo en grund til der er solgt relativt mange på så kort tid...

vh.

Hvis snakken skal gå på hvad du tror jeg har hørt, så er du helt galt på den, og med mindre du selv har hørt noget på Pathos´en med Strauss - som iøvrigt lød fremragende sammen - så er det vist heller ikke det rigtige at udtale sig om, men uden gode anbefalinger i de rette kredse, er den vel heller ikke en god forstærker?

At tro at de er de eneste der evner det du beskriver er måske en smule naivt og fortæller måske mere at du ikke har hørt nok gode højttalere rundt omkring i det ganske danske land. At lyde ens ved højt og lavt niveau er trods alt kun en ud af mange ting som en god højttaler skal kunne.

Men det er din mening og den skal du naturligvis have lov at have

Skægt, som folk ynder at overse at jeg faktisk roste Strauss til skyerne som en fremragende musikformidler - gad vist om evnen til også at kunne lide andre højttalere er kriminaliteten bag den manglende forståelse?

Desuden så jeg gerne at der stod et sæt Strauss ved siden af mine egne, men finansministeren er lidt tung at danse med - hun synes det er en dyr hobby???

Det var skam ikke sådan ment... alt lyder som altid godt indtil man har hørt noget der lyder bedre:-)

JEG mener bare ikke der er nogle højt. der slår strauss i 50K klassen... og JEG lever finr vidre i min uvidenhed

Det kan være vi kan få en hvis Hr. Jensen til at komme med et sæt mod evt.

dali

vh.

Til top Vis guitarplayer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guitarplayer

guitarplayer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
guitarplayer skrev:

Er du så naiv at du tror det er den samme som du kan købe i en alm.

selvbyg forretning:-)

------------------------------------------------------------ ---------------------

Og hvad med din garanti ? , tror du stadig vienna dækker når nu du

lige skulle se hvordan de var lavet

Det er næsten altid en helt og aldeles uændret enhed, der sidder i de fleste HTér.
Enkelte får bygget efter helt egne specs, men de kan typisk tælles på et par fingre.
Resten bruger f.eks. at der står et mærke på fronten af enheden til at anføre, at der er tale om en "custom made driver".

JA, nogle gør det for pengenes skyld..... andre fordi de mener det:-)

Til top Vis guitarplayer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af guitarplayer

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 06 August 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hvis en højttaler lyder "ens" ved både lave og høje niveauer er det noget helt specielt.

Dem der kender ørets følsomhed ved forskellige niveauer vil forstå dette. Der kan være 15-20dB forskel specielt i bas og diskantområdet når referenceniveauet ved 1kHz ændres fra 70-100dB.

En højttaler der IKKE afslører dette må have en meget niveauafhængig overføringskarakteristik ...

Men i en digitalt korrigeret signalvej kunne denne funktion faktisk være guld værd

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 06 August 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Til Skorpio: Ja.. det lyder lidt som om at hvis man trykker loudness kanppen (hvis man havde en) ind, på forstærkeren, kan få alle højttalere til at lyde som Vienna!!!

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 August 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

dr. jeep skrev:

Til Skorpio: Ja.. det lyder lidt som om at hvis man trykker loudness kanppen (hvis man havde en) ind, på forstærkeren, kan få alle højttalere til at lyde som Vienna!!!

Jeg tro han mener at selvom du spiller højt eller lavet stå stemmer og instrumenter samme sted i lydbilled .

Mange speaker spiller top og lige lidt mellemtone ved lavt lydstyrke , men det er noget man finder udaf når man høre nogle forskelligt højtaler som nogle gør og bruger tid på .

Når det skal være sagt er der også mange andre speaker det kan det , men der også mange der ikke kan .

Karma kan ikke
Logan kan ikke
wilson kan ikke
kan blive ved

Proac kan
sonus kan
De små JmLap kan
de små B&w kan
Kef kan .
Snell

Kan blive ved nolge lytter andre øffer

Lyt og du bliver klogere , ladvære og du kan leve i troen .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

guitarplayer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Rigtig god sommer til alle... om man så er til det ene eller andet....

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 August 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Det er beklageligt at vejret er blevet så godt nu. Ferien er forbi og arbejdet kalder. Men det gør mine nye højttalere også. Og jeg er egentlig ligeglad med om diskanten hedder 9300 eller hvad den ellers skulle hedde. Hovedsagen er at lyden er helt fantastisk, både når jeg spiller højt og når jeg spiller lavt. Eva Dahlgren står eksakt på samme sted i min stue uanset lytteniveau. Det samme gør Oleg Marshevs klaver.

Det er vel definitionen på en god højttaler

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes