Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Har jeg brug for en centerhøjtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ralle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

ja du skal bruge en center i et surround anlæg, ligesom din cykel skal bruge hjul for at kan køre.

Rasmus

Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
Til top Vis ralle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ralle

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 August 2004 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Kære Ralle,

Du er helt forkert med din sammenligning med hjul og cykel. Cyklen kan ikke cykle uden hjul.

Dit snurre runft anlæg har kun brug for en center hvis der mange som skal lytte på samme tid eller man har nogle knap så god fronthøjtalere.

Et par gode fronter er i stand til at danne et lydbillede som gør det meget bedre end at have en separat center. Forudsat altså at man kun er en eller maks to som skal lytte og de sidder i sweet spot.

Mvh

Classe

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 August 2004 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Savnet af en centerhøjttaler vil være størst, om ikke udelukkende, når man ikke sidder midtfor.

Det kræver naturligvis at din forstærker/receiver kan sende centersignalet ud til fronthøjttalerne, "phantom mode" eller lign.

Hvis man sidder lidt til en af siderne, vil det for det første ofte føles som om centersignalet (typisk dialogen) vil "følge med" ud til den side, man sidder, fordi signalet fra den nærmeste højttaler kommer først og er kraftigst. Desuden vil monosignalet til centerhøjttaleren blive gengivet af begge fronthøjttalerne med en vis kamfiltereffekt som konsekvens. Det kan typisk opleves som en mere ulden gengivelse af dette signal.

Mine erfaringer siger mig omvendt at man kommer til at mangle mest når man sidder i siderne, da en centerhøjtaler kan trække lydbilledet ind mod midten hvor billedkilden er placeret. Sidder man tæt på fx den venstre fronthøjtaler, vil man bemærke den meget, og den højre fronthøjtaler mindre. Er der samtidig en centerhøjtaler, kan den danne bro mellem de to fronthøjtalere så den der sidder i siden får oplevelsen "trukket" mere ind mod centrum.

Så ja, du skal have en centerhøjtaler. Ellers vil du ikke kunne opnå en ordentlig effekt af at lyden kommer fra billedkilden.

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2004 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

Jep, vi skriver faktisk præcis det samme, men vi er måske ikke helt enige om nødvendigheden af centeren.

Jeg mener, at man sagtens kan klare sig uden, når man vel at mærke sidder præcis midtfor, og at pengene i det tilfælde måske er bedre brugt et andet sted.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 August 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Kvaliteten og homogeniteten er også afgørende. Hvis man eksempelvis har et par Martin Logan Ascent eller Vienna Acoustics Mahler som fronthøjttalere vil det helt klart være bedre at undvære centeren og sætte fronterne til at spille centersignalet end at sætte en Biltax Center 100 til at gøre det.

I det konkrete eksempel med DLS-højttalerne kan jeg ikke udtale mig, da jeg ikke kender dem. Men erfaringen siger mig at det er meget svært at konstruere en "liggende" MTM-konstruktion så den lyder lige som en "stående" konstruktion, medmindre man bruger meget små basenheder. Deres forskellige udstrålingsmønster alene vil give klangforskelle. Spørgsmålet er så om de er værre end savnet af centerhøjttaleren.

Det er et prioriteringsspørgsmål og kan ikke besvares entydigt enkelt.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

kristofferj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 August 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg fået den matchende center højtaler RC55, og jeg må sige at alt tvivl er blevet fejet af banen. Den har kraftigt forbedret surround oplevelsen, og fungerer rigtigt godt sammen med mine fronter og mine R50 baghøjtalere som jeg nu også har fået smækket op. Problemet med at center kanalen flytter sig når man ikke har en centerhøjtaler er virkelig gået op for mig efter jeg har oplevet forskellen.

Tak for de gode råd til jer alle. 

Til top Vis kristofferj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristofferj

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 August 2004 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

bare du er glad, det er jo det vigtigste

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 August 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

Det er ikke lykkedes mig endnu at høre et musikanlæg, hvor centeren ikke har spoleret oplevelsen. Holfi er flinke til, at koble den fra, når der spøregs om det. Med tydelig lydforbedring til følge. Al den grumsede og uklare lyd det giver. En sanger op kan man høre i duet med sig selv, selv om personen er alene på scenen.

Det er vigtigt, at koncentrerer sig om, at få et par ordentlige højttaler, så er der ikke problemer med at personer flytter sig. Men det er selvfølgelig en svær opgave, da det meste er noget skod.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

ja, men nu var anlægget jo mest til film, sådan som jeg forstod det.

men ellers er jeg, i store træk, enig.

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 August 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:

Det er ikke lykkedes mig endnu at høre et musikanlæg, hvor centeren ikke har spoleret oplevelsen. Holfi er flinke til, at koble den fra, når der spøregs om det. Med tydelig lydforbedring til følge. Al den grumsede og uklare lyd det giver. En sanger op kan man høre i duet med sig selv, selv om personen er alene på scenen.

Det er vigtigt, at koncentrerer sig om, at få et par ordentlige højttaler, så er der ikke problemer med at personer flytter sig. Men det er selvfølgelig en svær opgave, da det meste er noget skod.

Så skulle du høre et komplet Revel setup, så kommer du på andre tanker.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

lidt anden prisklasse end dls

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 September 2004 kl. 03:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt ML reference med de matchende Revel højtalere i surround setup med ML videoprocessor enheder en del gange. Og ja det er en anden prisklasse end dls da vi er et stykke over 1,5mill dkk for det setup inkl højtalere og elektronik.

Men sjovt nok så bruger de aldrig en center når jeg har hørt det, men mindre det er til udstillinger hvor der er mange personer på samme tid som lytter.

Og jeg kan fortælle jer det lyder helt kanon godt, men det er kun for bankdirektører og andet godtfolk som i kan se på prislappen.

Efter sådan en lytning er det virkelig lidt nedtur at komme hjem lige efter og høre sit Classe/B&W anlæg. Det lyder ikke helt godt så,

Men heldigvis husker man ikke den anden lyd så længe og så lyder hjemme musikken lige pludselig super igen

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes