Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 02:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Harritz’ DIY Speakers (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 06 December 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Ja det begynder at ligne noget.

Jeg har faktisk i samme omgang måske fundet en Densen B200 og B300 med Gizmo, som jeg overvejer kraftigt at købe, istedet for min HK AVR7000.

Meeenn nu skal julen lige overståes, så må vi se hvad der er i overskud af penge. :)

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 13 December 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Så er der lidt flere billeder..

Sådan kommer de til at se ud.

Hvad syntes i?

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 December 2004 kl. 09:21 | IP-adresse registreret  

Hvordan spiller de ?

Det ser rigtig, rigtig godt ud.

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 13 December 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

TJa.. hvordan spiller de...

Godt spørgsmål
Jeg har haft dem sat til en gang, og de lød meget bedre end mine Audiovector M1 Super. Basser er ikke særlig dyb, men da jeg har en Peerless slave konstruktion til det, spiller de helt fint.

Jeg er utrolig positivt overrasket over diskanten. Den er meget åben, og har en hel anden lyd end jeg troede.

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 13 December 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hvilket program har du brugt til at regne bas portens længde ud ?

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 13 December 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Det ser jo meget godt ud - forstår godt din overraskelse over lyden fra bånd, hvis du førhen har været vant til dome'er! Det er en helt anden lyd. Hvis båndet er konstrueret nogenlunde, skal du nok regne med at dykke lidt længere ned i Hifi-Sygdommen..

Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 13 December 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Bas porten er regnet ud vha. WinISD Pro version. (Rigtig godt program!)

Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Sendt: 13 December 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:
Bas porten er regnet ud vha. WinISD Pro version. (Rigtig godt program!)

Hvor kan man finde dette ?

Er det et gratis program ?

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 13 December 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Ja det er gratis

google er din ven.

http://www.linearteam.dk/

Mvh Michael

BjarkeNR
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 December 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

De ser rigtig fine ud! De spiller forhåbenligt bedre end den sækkepibe der ligger i baggrunden på sengen 

- BR
Til top Vis BjarkeNR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeNR

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 December 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

jeg er overrasket over hvor flotte de er blevet, det er virkelig en lækker finish.

jeg håber ikke du bliver smidt ud/væk for at spille sækkepibe, brave matilda for fuld hammer er da en menneskeret

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 13 December 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er også selv blevet ret imponeret over hvordan finish'et er blevet. Det er jo kun noget Østern finer til 185kr pr plade (4mm).

Jeg må sige at naboerne ikke var så glade for det til at starte med, men nu er der slet ingenting. Jeg øver selvfølgelig vær dag ca. kl 5, og igen om aftenen ved 22 tiden. Det hele foregår selvfølgelig udenfor, så er lyden bedre. Spøg tilside. Det er den gamles.. Den er ved at blive renoveret. :)

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 December 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Rigtig flot og stilrent design. Jeg synes det er sjovt det startede med udgangspunkt i en Pro-Ac 2.5 klon.

I dag må man sige, at den efterhånden er langt fra (synes personligt det er sjovere at se noget nyt en endnu en klon)
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 13 December 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Det er skide dejligt at hører folk er interesseret i hvad jeg får tiden til at gå med.

Ja jeg tog jo faktisk udgangspunkt i ProAc klonen, men jeg syntes hurtigt at den blev for nem, og jeg var ret sikker på at den ville blive skiftet ud senere. Derfor gik jeg et skridt videre og ville lave en af Troels Gravesens konstruktioner, som er med Excel W18E001 og en JP3 Bånddiskant.

Desværre havde jeg ikke råd til at købe enhederne fra nye, men var så heldig at jeg fandt et sæt W17E002 til ca 1200kr.

I sent som i sidste uge gik jeg og tænkte på at bruge en Vifa XT25 30-04 som diskant, men nu kan jeg godt se at, det var vist godt nok at jeg ikke gjorde. Jeg er ret sikker på at mit bånd levere en bedre dynamisk og mere realistisk lyd, det er værtfald mine forventninger.

Da jeg prøvede lyttede var det helt sikkert også tilfældet, og med et delefilter der er konstrueret rigtigt, er jeg helt sikker på at det vil give et rigtig godt resultat.

Mit næste projekt bliver at min subwoofer, som består af 10" XLS med 2 x 10" slaver, som skal bygges om. Jeg vil lave en subwoofer til højre og venstre side, som skal bestå af en 10" + 10" slave. i et kabinet på 28x28x28cm.

Nu har jeg endnu ikke haft højttalerne spillet op, så jeg har ingen ide om hvor stor følsomheden er, men den er sikkert lav, og skal derfor sikkert have en masse power. Derfor går jeg tænker på at skifte min HK AVR 7000 ud med en Densen Beat 200, med 4 x Zappulse moduler. Det burde give en bedre lyd end min AVR 7000 kan lave i Stereo.

Ellers må jeg tage min Citation 21 forforstærker i brug, indtil jeg får invisteret i en B200 (som jo desværre er lidt dyr)

Mvh Michael

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 December 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Du nævner at der mangler niveau i den dybeste bas.

Har du husket at korrigere for baffeldroppet? Da du har ene meget smal frontbaffel, er det alfa og omega at der korrigeres for det drop i frekvens der kommer pga. baflens bredde.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 14 December 2004 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Nej det har jeg ikke. Jeg kender ikke så meget til delefilter. Så jeg håber på at en masse eksperter kan hjælpe mig...

Jeg har snakket med Troels Gravesen, som har tilbudt at måle og udregne forslag til delefilter, for et symbolsk beløb, så det regner jeg med at gøre.

Har du nogen information om baffeldrop?

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 December 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Her er lidt at læse om Baffl. :

Der er lige en ting mere eller to!?.. der skal tages hensyn til.

Det er et fænomen der kaldes baffl drop / hæv.

Når en enhed placeres i en baffl, vil der opstå et hæv eller drop (alt efter hvilken ende man ser fra) ved en given frekvens, denne bestemt af bredten af front bafflen.

Dette bevirker at der opstår en difference mellem øvre mellemtone og nedre mellemtone / bas, hvis man blot anvender det før beregnede delefilter, denne difference kan være på op til 6 db.

Man skal altså tage bredten af front bafflen med i beregningerne af mellemtonens delefilter spole hvis man laver et rent to vejs system!.

For at kompensere for dette baffl drop, skal man finde dette drop`s minus 3 db. punkt, altså punktet midt i mellem.

Det findes via en formel der ser således ud.

4,560/baffl bredte i tommer*1000 = f-3 db. Hz.   ( 1 tomme = 2,54 cm. )

Lad os antage at fronten ( bafflen) er 22 cm. bred, det giver 22/2,54= 8,66 tommer.

4,560/8,66*1000 =  526 Hz.

Det vil sige at følsomheden er faldet med 3 db. her i forhold til den følsomhed enheden er opgivet og udmålt til, eks. en enhed som 8546 er opgivet til 88db. i realiteten er den så 85 db. omkring de 500 Hz.

Vi er altså nød til at skære lidt af følsomheden, ved at udjævne det hæv på 3 db. der kommer ved 526 Hz. så vi får en jævn frekvensgang, medmindre vi skal lave et 2½ eller 3 vejs system hvor der deles til en bas ca. en oktav fra dette baffl drop/hæv, gør man dette kan man bruge det oprindelige beregnede mellemtone delefilter, og bibeholde følsomheden på 88 db. da bassen nu kommer op og tager over der hvor nedre mellemtone ellers ville få for stor difference i lydtryk i forhold til øvre mellemtone, og der opnås en ret frekvens kurve.

Men i en to vejs konstruktion er der ingen vej uden om at kompensere for baffl droppet, derfor har de fleste to vejs højtalere lavere følsomhed end 3 vejs systemer selv om der anvendes samme enheder.

Måden vi kompensere for dette er ved at simpelthen lade spolen ved mellemtonen starte sin afruldning omkring de 500 Hz. i stedet for 950 Hz hvor den startede før.

Her anvender vi den rene Butterworth formel.

Altså.   159,15494*6,8/526 = 2,0 mH.   L.2 skal så være på 2,0 mH. i stedet for 0,95 mH.

Parallel kondensatoren på 5,3 uF skal forblive den samme.

Dog! kan det forkomme at den anvendte enhed ikke! opføre sig som den skal dette især hvis der IKKE! anvendes impedans korektion på mellemtonens svingspole impedans op efter, og at der samtidigt er et så kraftigt hæv opefter på frekvens kurven, de fleste 5 – 6½ tomme enheder har et hæv opefter, som regel lige omkring eller over 2 kHz. desuden er der sommetider fasemæssige forhold der gør at parallel kondensatoren skal være en del støre, nogle gange skal den være mere end dobbelt så stor, men ikke altid nødvendigvis, her må man oftest forsøge sig frem, hvis man ikke kan måle.

Anvender vi faktor : 2. som når der ikke impedans korrigeres, så ser det således ud :  5,3 * 2  =  10,6 uF.  dette passer som regel altid rimeligt godt.

Så rent faktisk skal både spole og kondensator som regel være noget støre end formlen oprindeligt viser dette er noget som kan forvire og fortvivle mindre erfarende selvbyggere eller begyndere der ikke kender til disse ”trick”

Det er vigtigt at huske at de beregnings formler og PC. baserede delefilter beregnings programmer tager udgangspunkt i en helt stabil og nominel impedans, samt en helt ret frekvensgang for enheden, og det har de færreste enheder! derfor er det som regel altid nødvendig at tage hensyn til disse nævnte faktorer, ellers går det galt!

Så i vores eksempel her ser delefilteret teoretisk således ud.

Diskant    = 6,3 uF.  & 0,83 mH.

Bas/mid.  = 0,98 mH. & 5,3 uF.

Men realiteten ser således ud.

Diskant    = 6,3 uF.  & 0.83 mH.

Bas/mid.  = 2,0 mH. & 5,3 uF. (  eller muligvis : 10,6 uF. ?…… )

Altså en væsentlig forskæl fra det oprindelige beregnede resultat!.. ikke mindst i lyd kvaliteten, den første løsning ville give en alt for massiv øvre mellemtone samt en tynd og meget afruldet nedre mellemtone og bas, og dybde perspektivet ville være dårligt.

Nu er der glattet ud fra 500 Hz og op efter, delingen ligger ved 2,2 kHz. 6 db. nede og følsomheden er nu 85 db, hele vejen, dette kræver så ekstra dæmpning af diskanten for at matche denne følsomhed.

Denne tekst er taget fra dette indlæg:

http://www.aarhushifi.dk/mjht.htm

Personligt synes jeg han beskriver så næsten alle kan forstå det.

M.v.h.

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 14 December 2004 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Tak for det Christian.

Jeg må igang med at regne. Jeg håber at Troels kan give mig et godt resultat, jeg tror det vil være for svært selv at gøre det, når man ikke lige har måleudstyr ved siden af sig.

Mvh Michael

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 December 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Der findes også et par gratis programmer som kan simulere bafflens påvirkning af frekvensgangen.

Jeg ved ikke om det første gør det, men det andet af dem kan også beregne kompensationskredsløb.

http://www.pvconsultants.com/audio/diffraction/downloadbds.h tm

http://www.tolvan.com/edge/help.htm

- så kan man også få at se, hvorfor det er en god ide at placere diskanten med med forskellige afstande til kabinettets kanter. Helst så afstandene svarer til bølgelængder, der fordeler sig ensartet inden for en oktav - lissom på mine egne...

Problemet er måske mindre med båndenheder fordi de ser ind i en anden akustisk impedans, men jeg ved det ikke.

Tillykke med projektet. Det ser rigtig lækkert ud, og jeg er sikker på at det med de enheder kan blive meget velspillende - og med en utrolig åben og gennemsigtig gengivelse.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 14 December 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Mange tak. Det gav faktisk lidt mere mening.  :)

Er der forresten nogen i Nordjylland, der har måleudstyr der kan beregne delefilter, for et symbolsk beløb ? :D

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes