Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 04:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: alt for lidt DTS (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 05 August 2004 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Kære AV32R

Det var godt nok en påstand der vil noget!!! Hvis masteren 100% lydkvalitet, DD er 40% og DTS er 55% så er det da klart at DTS er bedre end DD, men DTS er jo ikke målet. målet er da 100% lydkvalitet.

Hej dfms.

Målet er naturligvis bedste lydkvalitet - også i min hjemmebio

Men som det har været tærsket igennem i tidlidligere indlæg, så varierer kvaliteten af dts, pga. forskellige faktorer. Og det var såmænd årsagen til, at jeg opponerede mod, at man konsekvent dømmer DD underlegent i alle tilfælde...

Og sjovt med de procentsatser du disker op med - hvad underbygger du det med...?  

Nå, i bund og grund er vi nok enige om det basale - go' lyd er hvad vi vil ha'... At jeg har oplevet noget du ikke har mht. DD og dts, kan vi jo ikke lige gøre noget ved...

Hygge. 

Til top Vis Autechre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Autechre

Malmgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 August 2004 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

(Min holdning til dette er iøvrigt at hvis der ikke er plads til DTS i højeste bitrate/dybde, så vil det være noget fis at lægge det på, så ER det bare salgsgas)

det kan man vist ikke være uenig i.

foresten tak for indlægget, så fik vi alle sat på plads hvorfor der ikke er mere DTS end der er.

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2004 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Altid rart når nogen lærer noget nyt...

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 August 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

AV32R skrev:

RogueAgent skrev:
Og til allersidst vil jeg lige sige at en stor forskel på DD og DTS er at DD er en integreret, obligatorisk del af DVD-standarden, hvor DTS "blot" er et frivilligt tillæg. Det ville f.eks. ikke være muligt at lave en DVD kun med DTS og ingen DD - den ville ikke leve op til standarden, og måtte som sådan slet ikke kaldes en DVD.

Hey Rogue.

Bare en lille detalje, i dit ellers fine indlæg, som jeg kun kan tilslutte mig...

Det er IKKE et krav med DD - et PCM-spor er alternativt OK... Men aht. til plads ender det som regel med DD.

Hilsen en wookiee.

Du har selvfølgelig ret - det jeg egentlig mente, var at alle DVD afspillere skal kunne aftaste og downmixe DD, men ikke DTS. En DVD kun indeholdende DTS lyd ville være ubrugelig for en stor majoritet, enten fordi afspilleren slet ikke kan aftaste DTS (1. generations afspillere) eller fordi de ikke har en DTS dekoder.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Du har selvfølgelig ret - det jeg egentlig mente, var at alle DVD afspillere skal kunne aftaste og downmixe DD, men ikke DTS. En DVD kun indeholdende DTS lyd ville være ubrugelig for en stor majoritet, enten fordi afspilleren slet ikke kan aftaste DTS (1. generations afspillere) eller fordi de ikke har en DTS dekoder.

Nemlig! Var nu ikke i tvivl om hvad du mente, så deeet... Men det er sgu' da også forbandet varmt i dag, ikk'?  

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 August 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

AV32R skrev:

tobywan skrev:
Jeg har på et tidspunkt læst i en nyhedsgruppe, at DTS lydsporet lydmæssigt ligger en anelse højere end DD og derved ved skift imellem de 2, kan "fremstå" lidt mere dynamisk og præcist. Jeg ved dog ikke om det har noget på sig. Prøver lige at finde et link til indlægget :)

Hilsen Tobias

Dét har noget på sig, da DD benytter dialog nomalization, som reducerer niveauet med 3-4dB på film soundtracks...

Lige præcis dette punkt har jeg ikke så meget konkret teknisk viden om - Jeg ved at DD sænker niveauet 3-4 dB i centerkanalen, men dette burde for mig at se i princippet ikke gå ud over dynamikken som sådan, det er blot en niveau præference. Er man ikke enig i den skulle man vel kunne hæve niveauet igen (evt. sætte det som default ved DD at hæve centeren 3-4dB hvis ens pre/pro har den mulighed) og så skulle legen igen være "lige"...

Og joh - det er liiige lovlig varmt idag..!  Læste lige det ovenstående igen - og forstod bedre pointen om at DTS kan "opfattes" som mere dynamisk, simpelthen fordi det "out of the box" lyder højere end DD.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes